ТИХВИНСКАЯ
Тихвинская икона Божией Матери, по преданию, одна из икон, написанных святым апостолом и Евангелистом Лукой. В V в. из Иерусалима была перенесена в Константинополь, где для нее был построен Влахернский храм. В 1383 году, за 70 лет до взятия турками Константинополя, икона исчезла из храма и в лучезарном свете явилась над водами Ладожского озера. Чудесно носимая с места на место, она остановилась близ города Тихвина. На месте явления иконы был построен деревянный храм в честь Успения Богородицы. Усердием великого князя Василия Ивановича (1505–1533) вместо деревянного храма был возведен каменный. В 1560 году по приказу царя Иоанна Грозного при храме был устроен мужской монастырь, обнесенный каменной стеной. В 1613–1614 годах шведские войска, захватив Новгород, не раз пытались уничтожить монастырь, но заступлением Божией Матери обитель была спасена. Так, однажды, в виду приближавшегося шведского войска, иноки решили бежать из монастыря, взяв чудотворную икону, но не могли сдвинуть ее с места. Это чудо остановило малодушных, и они остались в монастыре, уповая на защиту Божией Матери. Незначительные по числу защитники монастыря успешно отражали атаки намного превосходивших их сил противника. Наступающим шведам то представлялась многочисленная рать русских, идущая от Москвы, то какое-то небесное воинство, и они обращались в бегство. После чудесной победы над шведами в монастырь прибыли царские послы. Сняв список с чудотворной иконы, они отправились в деревню Столбово, в 50 верстах от Тихвина, где 10 февраля 1617 года был заключен мир со шведами. Главною порукою мира с русской стороны был принесенный список с чудотворной иконы. Впоследствии этот список был принесен в Москву и поставлен в Успенском соборе, а затем по просьбе новгородцев, участников войны со шведами, отправлен в Новгород и поставлен в Софийском соборе. Всероссийское празднование Тихвинской иконе Божией Матери, прославленной неисчислимыми чудотворениями, установлено Церковью в память ее чудесного явления и одоления врагов предстательством Богородицы.
8 И 9 ИЮЛЯ 2017 ГОДА В ТИХВИНЕ ПРОХОДЯТ ОГРОМНЫЕ ПРАЗДНЕСТВА В ЧЕСТЬ 400-ЛЕТИЯ ЭТОГО СОБЫТИЯ И В ЧЕСТЬ ДНЯ ТИХВИНСКОЙ ИКОНЫ.
МОЛИТВЫ
Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Тихвинской
глас 4
Днесь, яко солнце пресветлое,/ возсия нам на воздусе всечестная икона Твоя, Владычице,/ лучами милости мир просвещающи,/ юже великая Россия,/ яко некий дар Божественный свыше благоговейне восприемши,/ прославляет Тя, Богомати, всех Владычицу,/ и от Тебе рождшагося Христа Бога нашего величает радостно./ Емуже молися, о Госпоже Царице Богородице,/ да сохранит вся грады и страны христианския/ невредимы от всех навет вражиих/ и спасет верою покланяющихся Его Божественному/ и Твоему пречистому образу,// Дево Неискусобрачная.
Кондак Божией Матери пред иконой Ее Тихвинской
глас 8
Притецем, людие, к Девей Богородице Царице,/ благодаряще Христа Бога,/ и, к Тоя чудотворней иконе, умильно взирающи, припадем и возопием Ей:/ о Владычице Марие,/ присетивше страну сию Твоего честнаго образа явлением чудесно,/ спасай в мире и благовременстве отечество наше и вся христианы,/ наследники показующи Небесныя жизни,/ Тебе бо верно зовем:// радуйся, Дево, мира спасение.
Молитва Божией Матери пред иконой Ее Тихвинской
Благодарим Тя, о Преблагая и Пречистая, Преблагословенная Дево, Владычице, Мати Христа Бога нашего, о всех благодеяниих Твоих, яже показала еси роду человеческому, наипаче же нам, христоименитым людем российским, о нихже ниже самый ангельский язык к похвалению доволен будет. Благодарим Тя, якоже и ныне удивила еси неизреченную Твою милость на нас, недостойных рабех Твоих, преестественным самопришествием Пречистыя Твоея иконы, ею же всю просветила еси Российскую страну. Темже и мы, грешнии, со страхом и радостию покланяющеся, вопием Ти: о Пресвятая Дево, Царице и Богородице, спаси и помилуй люди Твоя, и подаждь им победы на вся враги их, и сохрани царствующия грады, и вся грады и страны христианския, и сей святый храм от всякаго навета вражия избави, и всем вся на пользу даруй, ныне пришедшим с верою и молящимся рабом Твоим, и поклоняющимся Пресвятому образу Твоему, яко благословенна еси с рождшимся от Тебе Сыном и Богом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
КАНОНЫ И АКАФИСТЫ
АКАФИСТ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ТИХВИНСКАЯ»
[spoiler]
Кондак 1
Взбранной Воеводе, Владычице нашей Богородице благодарственная пения восписуем о явлении чудныя Ея иконы, к нейже притекающии присно избавляются от враг видимых и невидимых. Ты же, Госпоже неба и земли, яко милосердная Мати, приими ныне малое сие моление наше и неотступну никогда же сотвори милость Твою от нас и заступление, охраняющи от всех бед и напастей нас, зовущих Ти:
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Икос 1
Ангелов лицы ликовствующе служат Тебе, Владычице, и почитающе Тя, на руку Твоею носившую Творца видимыя и невидимыя твари, икону Твою с места на место преносят. Мы же, земнороднии, дивящеся чудному явлению иконы Твоея, Ангелы носимыя, вопием Ти сице:
Радуйся, всех Небесных Сил высшая; радуйся, вся ангельския чины превосходящая.
Радуйся, честнейшая Херувим; радуйся, славнейшая без сравнения Серафим.
Радуйся, радование Ангелов; радуйся, похваление ликов небесных.
Радуйся, от Ангелов воспеваемая; радуйся, от Серафимов прославляемая.
Радуйся, от Архангел поклоняемая; радуйся, от воинств небесных почитаемая.
Радуйся, в иконе Твоей от Ангел чтимая; радуйся, в видимем образе Твоем от невидимых сил носимая.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 2
Видяще рыбарие над пучиною вод носимую невидимою силою и светом подобно солнцу сияющую Твою, Богомати, икону с Предвечным Младенцем, рыбарей призвавшим на уловление мира в сети спасения, возопиша: Аллилуиа.
Икос 2
Разум недоразуменный дивнаго явления иконы Твоя разумети людие ищуще, уведеша, яко чтимая в Цареграде пречестная икона в наследие Российскому роду даровася. Темже мы благодаряще за милость Твою к роду нашему вопием Ти:
Радуйся, Мати истинныя Жизни; радуйся, послушанием Твоим преслушание Евы исцелившая.
Радуйся, затворенный Эдем отверзшая; радуйся, миру явившая Сокрушителя главы змиевы.
Радуйся, ковчеже Умирителя мира носивший; радуйся, мир спасшая от потопления греховнаго.
Радуйся, лествице, Еюже сниде Бог; радуйся, земных возводящая на небо.
Радуйся, море фараона мысленнаго потопившее; радуйся, купино неопалившаяся всельшимся в Тя огнем Божества.
Радуйся, скрижале Богописанная; радуйся, каменю, воду жизни источивший жаждущим.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 3
Сила Вышняго осеняше страну Тихвинскую егда икона Пречистыя Богоматере, многочастне являющися и временным пребыванием освящающи землю, к воздвизанию храмов святых возбуждаше, да славится имя Владычицы во славу Триипостаснаго Бога, Емуже вопием: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще благоутробное изволение, да людие страны Тихвинския вожделеют пребывания Твоего с ними да памятуют выну покров Твой, икону Твою являла еси многочастне, дондеже указала еси богоизбранное место вселения ея. Темже чудящеся вопием Ти:
Радуйся, скиние, в Нейже вселися Божество телесне; радуйся, святая святых, в Неюже единою вниде вечный Архиерей.
Радуйся, кивоте позлащенный Духом, Законодателя носивший; радуйся, светильниче, огнем Божественным возженный.
Радуйся, стамно, носившая манну жизни Христа; радуйся, трапезо, Хлеб животный вместившая.
Радуйся, кадильнице угль Божества имущая, мир весь облагоухавшая; радуйся, жезле, Цвет прозябший Христа.
Радуйся, столпе, к вечному наследию руководяй; радуйся, облаче, от враг видимых и невидимых покрываяй.
Радуйся, земле обетования; радуйся, руно, на негоже Христос, яко дождь сниде с небесе.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 4
Бурю смущения и скорби утолити тщащеся, благовернии людие взываше ко Господу: яви нам божественный дар, егоже человеколюбне стране Российстей послал еси, не скрый сокровища, имже душевную нищету нашу обогатити надеяхомся, претвори печаль нашу в радость, отри слезы и рыдания. И улучивше желаемое, возопиша: Аллилуиа.
Икос 4
Слышав пастырь паствы своея радостное обретение и Матерь Пастыреначальника упасшуюся в странах Тихвинских, устрояет храм в честь новоявленныя иконы Ея, и пресвитеры учреждает, да выну прославляя Богоматерь, вопиют Ей:
Радуйся, Дщи, приклонившая ухо ко гласу Отца Небеснаго; радуйся, яко праматернее сетование разрушися рождеством Твоим.
Радуйся, Невесто, Еяже доброты вожделе Царь Небесный; радуйся, Царице, одесную Царя представшая.
Радуйся, рясны златыми украшенная и всю славу внутрь имущая; радуйся, вводящая многих в чертог Царства Небеснаго.
Радуйся, яблоко, егоже благовоние обоняет весь мир; радуйся крине чистоты, блистанием светяйся.
Радуйся, миро благовонное, всему миру излиянное; радуйся, царскую порфиру, плоть Творца всех, из девственных кровей Твоих исткавшая.
Радуйся, живый запечатленный источниче, источивший Воду жизни; радуйся, мысленный винограде, Гроздь Божественный возрастивый.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 5
Боготечная звезда явися икона Твоя, Богомати, вся страну Тихвинскую обтекающи и сущих во тьме невежествия светом боговедения озаряющи, скорбящих радостию осиявающи, заблуждающих же на путь делания заповедей Сына Твоего и Бога наставляющи, Ему же благодарственне вопием: Аллилуиа.
Икос 5
Видев Георгий на кладе древа седящу Жену, жезл червленный в руках имущу и светом неизреченным сияющу, Ейже, предстоя, беседоваше дивный Святитель, позна чрез благоухание благодати Тя, Богородицу, чувственный зрак приимшую и Святителя Николая предстояща Тебе, и возопи со трепетом:
Радуйся, доме, егоже созда Себе для вселения Премудрость Божия; радуйся, Дево, Еммануила родившая.
Радуйся, жезле Иессеов, от негоже прозябе Цвет Христос Бог; радуйся, Неневестная Невесто, осенением Духа заченшая Сына.
Радуйся, свитче, в немже перстом Отчим написася Слово; радуйся, книго девства запечатленная, Иосифу на хранение врученная.
Радуйся, клеще таинственная, угль Божества во чреве приемшая; радуйся, престоле превознесенный, на немже плотию возседе Христос.
Радуйся, облаче легкий, на немже прииде Господь славы; радуйся, врата затворенная, имиже един Христос пройде.
Радуйся, горо несекомая, от неяже краеугольный камень отсечеся, Христос; радуйся, огнеросная пеще, неопально приимшая огнь Божества.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 6
Проповедник быв видимаго Твоего пребывания в стране Тихвинстей и дивиаго промьшления о ней, благочестивый Георгий явление Твое и волю Твою людем возвести, ейже неповинующиися чудесы вразумляются славити Тя, Владычице, и пети Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияти свету Богопознания явлением иконы Твоея изволившая, и свет иноческия жизни возжещи благоволила еси, Богомати, на месте явления Твоея иконы, да иноков лицы вопиют Ти непрестанно:
Радуйся, неплоднаго корене благоплодное прозябение; радуйся, от младенчества Богу посвященная.
Радуйся, во святем храме воспитавшаяся; радуйся, Богу уневестившаяся.
Радуйся, всеми добродетельми преукрашенная; радуйся, светоносная палато, Владыце уготованная.
Радуйся, благодатию Божиею предочищенная; радуйся, от начала веков во главизну нашего спасения предъизбранная.
Радуйся, Невесто Архитектона небеснаго, земному тектону на хранение врученная; радуйся, малый Назарет Своим пребыванием возвеличившая.
Радуйся, горних сил похвало; радуйся, всех земнородных славо.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 7
Хотящим преподобным Мартирию и Кириллу во уединении подвизатися и труды и подвиги иноческими Богу угождати, путь в место вожделеваемаго подвига в столпе огненнем и гласе указала еси. Они же познавше Тя, яко Одигитрию благую, спутешествующую им, возопиша Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новый источник чудес в стране северней явися икона Твоя Тихвинская, Пресвятая Владычице, независтно точащий изцеления всем притекающим с верою: слепии бо прозирают, немии благоглаголиви бывают, глусии слышат, разслаблении востают, бесноватии от уз демонских свобождаются. Темже славяще Тя, возопием:
Радуйся, яко на Тебе почи благоволение Отчее; радуйся, Духом Святым осененная.
Радуйся, яко в Тебе воплотися Сын Божий, Спас миру; радуйся, совета неизреченнаго Таиннице.
Радуйся, от Ангела благовестие приимшая; радуйся, ангельским, еже радуйся, весь мир обрадовавшая.
Радуйся, яко Господь с Тобою; радуйся, яко Тобою вси земнороднии Богу приближишася.
Радуйся, Благословенная в женах; радуйся, всем женам благословение даровавшая.
Радуйся, Мати, до рождества и по рождестве пребывшая Девою; радуйся, начаток чести и славы девства.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 8
Странно чудо явления образа Твоего, Владычице, и несказанно, удивляет премирная и ужасает земная, вкупе же и просвещает благодатию рождшагося от Тебе Христа Бога нашего. Странно и заступление обители от врагов, хвалившихся разорити достояние Твое. Сего ради вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Вся еси в вышних, Владычице, но и нижних не оставляеши, защищающи, аки стеною и забралом, честною иконою Твоею обитель Твою. Рекла бо еси, егда бысть нашествие вражие, да возмут людие икону Твою и обыдут по стенам окрест, и узрят милость Божию. Темже избавлении Тобою от враг возопиша Тебе:
Радуйся, Мати Творца и Господа Своего; радуйся, Еяже ради младенец Иоанн взыграся во чреве Елисаветы.
Радуйся, от всех родов ублажаемая; радуйся, смирением возвышенная.
Радуйся, небесным радование и земным мир рождением Твоим даровавшая; радуйся, от Ангелов славословие, от пастырей величание, от волхвов поклонение о рождении Твоем приимшая.
Радуйся, млеком питавшая горняя и дольняя благодатию Своею Питающаго; радуйся, пеленами повившая Одевающагося светом, яко ризою.
Радуйся, носившая на руку Твоею Носящаго весь мир дланию; радуйся, во храм принесшая Священие храма.
Радуйся, Симеоном благословенная; радуйся, Анною пророчицею возвеличенная.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 9
Всякаго естества ангельскаго чистейши сущи, Владычице, обитель, ради пришествия Твоея иконы созданную, от нечистоты греховныя близ погибели бывшую, но покаянием очистившуюся, яко общая Молебница о роде христианском, избавила еси от врагов, по подобию нечистых животных подкопати ю трудившихся. Темже вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многовещаннии недоумеют воспети по достоянию множество чудес Твоих, Владычице, и тайны Твоего строения спасения человеков: ово бо благостию, ово же посещением наказаний руководиши люди на путь спасения. Зане необориму обитель сохранивши от врагов видимых, огненным очищением благоволила еси очистити от уязвлений врага невидимаго, вразумляя, яко чистота, воздержание и молитвы сердечныя угоднее Тебе паче хвалы единых точию уст. Темже вопием Ти:
Радуйся, Египет освятившая пришествием Твоим; радуйся, Галилейскую страну прославившая пребыванием Твоим.
Радуйся, по всему Иерусалиму искавшая Отроча Твое, Егоже возлюби душа Твоя; радуйся, в дому Отца Его обретшая Его.
Радуйся, вся глаголы о Сыне Твоем слагавшая в сердце Своем; радуйся, в Сыне Твоем прежде всех познавшая Бога.
Радуйся, Сыну Твоему послужившая в земнем житии Его; радуйся, страданием Его спострадавшая.
Радуйся, при Кресте Сына Твоего усыновление Иоанна апостола и всех верующих приимшая; радуйся, Матерински возлюбившая искупленных кровию Его.
Радуйся, первее всех уразумевшая тайну воскресения Сына Твоего; радуйся, премногия радости насладившаяся в вознесении Сына Твоего на небеса.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 10
Спасти хотящи многия люди от обдержащих их скорбей и болезней и веру их утвердити во всесильное заступление Твое, Владычице, во многих градех, обителех, весех православныя страны силу чудотворения даровала еси изображением честныя иконы Твоея, да видяще являемую Тобою милость, вопиют со умилением Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена и щит была еси, Владычице, православному воинству, под знамением Твоея иконы противу дванадесяти язык воинствовавшему, сохраняя его от стрел вражиих. Темже буди стена и покров от всех врагов видимых и невидимых и нам, ко пречестней иконе Твоей с верою и любовию припадающим и вопиющим Тебе:
Радуйся, утешение верным по вознесении Сына Твоего; радуйся, учительнице и споспешнице Апостолом.
Радуйся, извещением Твоего к Богу отшествия обрадованная; радуйся, лик ученический облаком к погребению Ти совокупльшая.
Радуйся, от земли дланьми Сына Твоего восприемлемая; радуйся, от всех ангельских чиноначалий провождаемая.
Радуйся, земное небо к горнему селению возвышенное; радуйся, престоле Господень, от земли вознесенный в Царствие Небесное.
Радуйся, воздух освятившая восхождением Твоим; радуйся, чрез Фому уверившая Твое на небо с плотию преселение.
Радуйся, ученическому лику обещание хранити его исполньшая; радуйся, присещением Твоим от Сына Твоего и Бога мир тому подавшая.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 11
Пение всякое побеждается, спростретися тщащеся ко множеству чудес, приснобываемых от святыя Твоея и чудотворныя иконы. Якоже бо скорая Помощница недуги исцеляеши, от бед избавляеши, от мучения демонов свобождаеши, на всяком месте с верою Тя призывающих и вопиющих Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоприемную свещу зрим святую икону Твою, Богомати, во странах Тихвинских благодатию Твоею возженную, всю страну просвещающую и многих ко свету своему привлекающую на спасение душ. Темже вопием Ти:
Радуйся, сохраняти и спасати всех призывающих Тя обещавшая; радуйся, прославляющих Тя прославляющая.
Радуйся, к Сыну Твоему и Богу молитвы верных приносящая; радуйся, и Сама непрестанно у престола Сына Твоего и Бога молящаяся о всех.
Радуйся, благодать Твою иконам Твоим честным даровавшая; радуйся, всю вселенную лучами Твоея благодати озарившая.
Радуйся, честнейшая Херувим и славнейшая Серафим; радуйся, всея твари высшая.
Радуйся, Царице Неба и земли; радуйся, яко много может молитва Твоя пред Сыном Твоим.
Радуйся, всего рода христианскаго скорое заступление; радуйся, всех верных твердое упование.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 12
Благодати Твоея новое знамение дати восхотев, Петрову граду источник чудес отверзла еси, Богомати, в иконе Твоей, да верующии вразумляются, труждающиися и скорбящии обретают готовое прибежище и заступление и, прославляющи Бога даровавшаго таковая, вопиют Ему: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще чудеса Твоя и милости роду нашему явленныя, умильно припадаем к пречистому образу Твоему, Владычице, и лобызающе, со страхом и любовию молим Тя: настави нас на путь спасения, да достойни будем выну Твоего милостиваго заступления, буди присно Заступница и Ходатаица о нас, вопиющих Ти:
Радуйся, верных утверждение и защищение; радуйся, неверных вразумление и просвещение.
Радуйся, отчаянных надеждо; радуйся, грешных спасение.
Радуйся, печальных утешение; радуйся, больных исцеление.
Радуйся, вдов и сирот покрове; радуйся, обидимых прибежище.
Радуйся, царей укрепление; радуйся, святителей удобрение.
Радуйся, девствующих похвало; радуйся, всех благочестивых веселие.
Радуйся, Владычице, милостивая о нас пред Богом Заступнице.
Кондак 13
О Всепетая Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово, буди нам покров и защищение в жизни сей от врагов видимых и невидимых, от бед и скорбей, сохрани от искушений и грехопадений, и в будущей жизни, на суде Сына Твоего и Бога нашего, буди Заступница и Ходатаица, избавляющи нас от вечнаго осуждения, да спасеннии Тобою, с лики ангельскими вопием Богу: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем икос 1- й «Ангелов лицы…» и кондак 1-й «Взбранной Воеводе…».
Молитва первая
О Пресвятая Дево, Мати Господа вышних сил, Небесе и земли Царице, града и страны нашея Всемощная Заступнице. Приими хвалебноблагодарственное пение сие от нас, недостойных раб Твоих, и вознеси молитвы наша ко престолу Бога Сына Твоего, да милостив будет неправдам нашим и пробавит благость Свою чтущим всечестное имя Твое и с верою и любовию покланяющимся чудотворному образу Твоему. Несмы бо достойни от Него помиловани быти, аще не Ты умилостививши Его о нас, Владычице, яко вся Тебе от Него возможна суть. Сего ради к Тебе прибегаем, яко к несомненней и скорой Заступнице нашей: услыши нас молящихся Тебе, осени нас вседержавным покровом Твоим и испроси у Бога Сына Твоего пастырем нашим ревность и бдение о душах, градоправителем мудрость и силу, судиям правду и нелицеприятие, наставником разум и смиренномудрие, супругом любовь и согласие, чадом послушание, обидимым терпение, обидящим страх Божий, скорбящим благодушие, радующимся воздержание, всем же нам дух разума и благочестия, дух милосердия и кротости, дух чистоты и правды. Ей, Госпоже Пресвятая, умилосердися на немощныя люди Твоя, разсеянныя собери, заблуждшия на путь правый настави, старость поддержи, юныя уцеломудри, младенцы воспитай, и призри на всех нас призрением милостиваго Твоего заступления, воздвигни нас из глубины греховныя и просвети сердечныя очи наша к зрению спасения, милостива нам буди зде и тамо, в стране земнаго пришельствия и на Страшнем Суде Сына Твоего; преставльшияся же в вере и покаянии от жития сего отцы и братию нашу в вечней жизни со ангелы и со всеми святыми жити сотвори. Ты бо еси, Госпоже, слава небесных и упование земных, Ты по Бозе наша Надежда и Заступница всех притекающих к Тебе с верою. Тебе убо молимся, и Тебе, яко Всемогущей Помощнице, сами себе и друг друга и весь живот наш предаем, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Молитва вторая
Благодарим Тя, о Преблагая и Пречистая, Преблагословенная Дево, Владычице, Мати Христа Бога нашего, о всех благодеяниях Твоих, яже показала еси роду человеческому, наипаче же нам, христоименитым людем Российскаго народа, о нихже ниже самый ангельский язык к похвалению доволен будет, якоже и ныне удивила еси неизреченную Свою милость на нас, недостойных рабех Твоих, преестественным самопришествием пречистыя Твоея иконы, еюже всю просветила еси Российскую страну. Темже и мы, грешнии, со страхом и радостию покланяющеся, вопием Ти: о Пресвятая Дево, Царице и Богородице, спаси и помилуй Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, архиереи же и вся люди, и подаждь стране победы на вся враги, и сохрани вся грады и страны христианския, и сей святый храм от всякаго навета вражия избави, и всем вся на пользу даруй, ныне пришедшим с верою и молящимся рабом Твоим, и покланяющимся пресвятому образу Твоему, яко благословенна еси с рождшимся от Тебе Сыном и Богом ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.
[/spoiler]
КАНОН ПЕРВЫЙ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ТИХВИНСКАЯ»
[spoiler]
глас 8
Песнь 1
Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетскаго зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
О Троице Вседержительная и Единице Трисолнечная! Душу мою, и сердце, и ум, молю, просветивши и благодатию освятивши, к Божественней Твоей любви, Преблагая, возведи и настави благочестно пети благосердие Приснодевы Благословенныя.
Благаго Царя Благая Мати, Яже всем благопослушная в прошениих и всесильная в благодеяниих, благодать света Твоего и нам возсияй и облагодати днесь, о Богоблагодатная, песнь Тебе пети начинающия.
Ликом Ангельским виновно есть радости Твоего, Владычице, настоящаго торжества славословие: сии бо днесь движутся к похвалению; мы же, бреннии, что Ти принесем? Точию усердная благодарствия.
Архангельский глас поем Ти: радуйся, Чистая, аще и недостойни есмы. За благость убо сей приими, Владычице, светом милости Твоея нас просвещающи и благодать всем подающи.
Песнь 3
Ирмос: Утверждей в начале небеса разумом и землю на водах основавый, на камени мя, Христе, заповедей Твоих утверди, яко несть свят, паче Тебе, едине Человеколюбче.
Грядите, вернии, на преславное видение, зрите на высоте благолепно сияющу пречистым Своим образом Деву Пречистую, нас благодатно посещающу, благоверно поющих: несть пречисты, паче Тебе, Владычице.
Освящается, Богородице, Твоею благодатию всяк ум верных и возвышается чудным иконы Твоея пришествием, юже благочестно почитающих и Тебе верно славящих, сподоби, Владычице, нас, рабов Твоих, Вышняго причастия.
Даждь нам ненаветно Небесную шествовати стезю, Богоневестная, на Божественная деяния нас укрепляющи, яко да Твоим, Дево, заступлением злокозненнаго путей уклоньшеся, присносущныя славы будем общницы.
Ангелов Творца, истиннаго Света Христа, неизреченно из Тебе, Богомати, возсиявшаго лучами, омраченныя наша души и сердца просвети и благодатию Твоею, о Благодатная, освяти, к Горняго света рачению наставляющи.
Седален
Яко древняго воистину кивота честнейший Твой пречистый образ, Владычице! Паче бо илектра блистаяся, повсюду неоскудно лучи милости Твоея всем, являя, простирает и чтущия преславное пришествие его благодатию Божиею милостивно соблюдает. О немже, Владычице, мы, радующеся, усердно празднуем и матернее Твое к нам милосердие прославляем.
Песнь 4
Ирмос: Ты моя крепость, Господи, Ты моя и сила, Ты мой Бог, Ты мое радование, не оставль недра Отча и нашу нищету посетив. Тем с пророком Аввакумом зову Ти: силе Твоей слава, Человеколюбче.
Творец всех и Создатель, вседержительною силою носяй всяческая, образом Своим Божественным и Твоим, Дево, днесь чудоносным преславно прииде, на руку Твоею, Чистая, носим, на спасение человеком и исцеление.
Неизреченному Божию дарованию, иконе Света Христа и Пречистыя Девы, приидите, вернии, поклонимся и с любовию припадем, вопиюще: низпосли, о Благодателю, рождшия Тя ради Приснодевы Благосердыя, благодать и милость нам, рабом Твоим.
Ангелов Царице, мысленный кивоте, законнаго паче кивота пречистый Твой образ неизреченными чудесы и благодатьми Бог украси и прослави и Ангелом почитати того повеле: с нимиже о нас Ему, о Всепетая, молися, славящих спасительное Его смотрение, и Твое еже бы нам спасение улучити.
Яже по благодати дарованная от Бога Помощнице нам всем, христианом, Того моли, Всеблагая и Всенепорочная, яко да презрит наша безчисленная согрешения и избавит пламеннаго томления, и тьмы кромешния, и муки всякия.
Песнь 5
Ирмос: Утренюет дух мой к Тебе, Боже, от Отца рожденному неизреченно и воздвигнувшему рог спасения нам.
Ты, о Благодатная, в милостивом Твоем днесь благоволении боголепным явлением страну нашу благодатно просветила еси и таинственное света Твоего просвещение миру низпослала еси, к свету Вышния славы, Богородице, верныя возводящи.
Омрачихомся помыслы, отягчихомся грехи, недоумеем светоносныя благодати и милости Твоея исповедати, Владычице, но, о Пресвятая Дево, просвети нас и обогати таинственными Твоими даровании Божественных желаний, к свету праваго пути направляющи.
Благочестно отвсюду, о Богомати, к пречестней Твоей иконе притекающия, и усердно покланяющияся, и верно везде Тя призывающия предвари, от бед всяких спасающи, и лютых недуг избавляющи, и духи лукавыя прогоняющи, тишину и здравие подающи всем, Владычице.
Лютыми помышлении и скверными воспоминании от лукавых врагов стужаемых зельне, не остави нас, ниже презри, Богородительнице, но осени Твоею благодатию, покрывающи от сих, и заступающи, и спасающи от всех их навет, о Богоблаженная!
Песнь 6
Ирмос: Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.
Аер пространный и земля наша, Царице, в преславном Твоея иконы пришествии чудес и Божественных даров благодатию Твоею исполнися, во утверждение благочестия и всех верных, Всепетая, еюже днесь и супостаты низлагаются и славящии Тя крепце утверждаются.
Граде Божий, селение Святое, Дево Богоневестная, сохрани от сопротивных нахождения и от всех навет вражиих святый дом Твой и вся грады и страны христианския, любовию поющия Тя и верно почитающии пречистый образ Твой.
Освящение, здравие и спасение всегда подавай душам же и телесем нашим, о Мати Божия, благочестно покланяющимся иконе Твоей Божественней, и усты и сердцем благоговейно ю со страхом целующим, и верою от души Тя песнословящим.
Державный покров и стену необориму стяжавше Тя, Приснодево Богородице, упование на Тя с Богом возлагаем, вернии, и прилежно молим: силою Твоею стрелы вражия и козни вся бесовския немощны, яко младенчески, покажи и недейственны, крепкая наша Помощнице.
Кондак, глас 8
Притецем, людие, к Девей Богородице Царице, благодаряще Христа Бога, и, к Тоя чудотворней иконе, умильно взирающи, припадем и возопием Ей: о Владычице Марие, присетивше страну сию Твоего честнаго образа явлением чудесно, спасай в мире и благовременстве отечество наше и вся христианы, наследники показующи Небесныя жизни, Тебе бо верно зовем: радуйся, Дево, мира спасение.
Икос
Пречудное явление Богоматере видяще, на высоту добродетелей взыдем и ум на Небо возведем. Сего бо ради небошественне прииде, да привлечет к высоте вопиющия Ей сице: радуйся, благословенная Дево, от всех родов Богом избранная; радуйся, Небесная Царице, Господа Бога Мати и Творца всяческих. Радуйся, всерадостное Ангелом пение; радуйся, всежелательное всего мира зрение. Радуйся, неподвижимое веры благочестия основание; радуйся, всесветлое благодати познание. Радуйся, Божие к земным благоволение; радуйся, земных к Богу возведение. Радуйся, озлобленным душам утешение; радуйся, всем верным скорое поможение. Радуйся, дарованная от Бога Предстательнице роду христианскому, егоже и соблюдай прилежно от всяких бед и зол, да зовем Ти: радуйся, Дево, верным спасение.
Песнь 7
Ирмос: Божия снизхождения огнь устыдеся в Вавилоне иногда, сего ради отроцы в пещи, радованною ногою, яко во цветнице, ликующе, пояху: благословен еси, Боже отец наших.
Ангелом говейный образ Твой, Владычице, неизреченною присно благодатию сияет и силою: днесь бо того даровании земныя просвещаеши, и к Небесным наставляеши, и к вечному животу устрояеши за неизглаголанную Твою благость, Богоблагодатная.
Твоего боголепнаго явления, и преславнаго иконы пришествия, и чудес пучины, Чистая, витийствующих уста никакоже возмогают исповедати; мы же, грубии, что возглаголем? Точию: помилуй и спаси нас, о Всемилостивая Владычице!
Известная верных Помощнице и всех благих Подательнице, приими нас, верно припадающих и любовию вопиющих Ти: помилуй нас, Госпоже, помилуй нас, якоже днесь, тако и во оный век, буди нам Помощница и Заступница.
Мати Божия Милосердая, милости Твоея двери днесь отверзи нам и от уст мысленных волков исхити, хотящих нас поглотити и до конца погубити; помилуй, молим Тя, о Владычице, помилуй, не отврати посрамленных раб Твоих.
Песнь 8
Ирмос: Покрываяй водами превыспренняя Своя, полагаяй морю предел песок и содержай вся, Тя поет солнце, Тя славит луна, Тебе приносит песнь вся тварь, яко Содетелю всех во веки.
Изряднии чинове Небеснии благочестно благоговеют пречистому Твоему образу, Всечистая, и пречудному Его пришествию, под солнцем преславну показавшуся и род правоверный воздвигшу пети и славити Сына Твоего, яко Содетеля всех во веки.
Преславная днесь поюще, любезно Ангелом говейной Твоей иконе покланяемся, благоговеюще, о Госпоже Царице! Славящее Тя отечество наше Божественною Твоею благодатию осени, и на враги укрепи, и мирно соблюди.
Радости вина Всеблагословенная, радуйся, Всенепорочная, радуйся, Благодатная, держава наша и ограждение и спасительное прибежище, спаси ны, рабы Твоя, не имущия паче Тебе к Богу помощи, на Тя бо надеемся и Тебе поем во веки.
Едину Тя жизни нашея стяжахом с Богом Хранительницу и крепку надежду спасения: молим Тя, о Благосердая, и по кончине ходатайствовати о нас, яко да будущих стязаний избавимся и милостива обрящем Сына Твоего и Бога в День судный.
Песнь 9
Ирмос: Ужасеся о сем небо и земли удивишася концы, яко Бог явися человеком плотски и чрево Твое бысть пространнейшее небес Тем Тя, Богородицу, Ангелов и человек чиноначалия величают.
Проста пути по аеру светоприятному икона Твоя, Владычице, стезю проходящи, богодвижимо и светолепно неизследимы стези творящи, верныя в поднебесней благодатию озари, верою вопиющия: воистину честнейши всех еси, Дево Чистая.
Слова витийством превысоких Твоих, Чистая, чудес никакоже по достоянию украсити удобни есмы, точию усердне молим Тя, Царице: да молиши Сына Твоего, Владыку и Царя всех, даровавшаго нам Тебе, преславную Помощницу, сподобити нас Небеснаго Своего Царствия.
Песнь благодарственно пения за неизреченное Твое милосердие, о Богоблагодатная, от нас приими, прошения наша в пользу исполняющи, и к высоте горней всех возведи, верно бо Ти зовем: воистину вышши всех еси, Дево Всенепорочная.
Роди вси, радостно блажим Тя, Богородице, яко радости вся ны исполнила еси преславным пришествием иконы Твоея, Пречистая. Ейже днесь покланяющеся, умильно молим Тя: не забуди, Владычице, Твоих рабов сподобити в будущем веце избранных радости.
Светилен
Пречистый образ Твой, имже присетила еси нас, Богоотроковице Дево, чтуще, празднуем сего ныне пришествие, от него благодатию Сына Твоего и Твоею приемлюще скорбей, и бед, и напастей избавление, Мати Бога Вышняго.
[/spoiler]
КАНОН ВТОРОЙ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ТИХВИНСКАЯ»
[spoiler]
глас 4
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Даждь ми, Светодавче Христе, в нарочитый день преславнаго явления иконы, Рождшия Тя, светло торжествовати и весело во страсе и радости воспевати присно Тоя чудеса.
Слово Божие Светодательное и Премудрость Отчую плотию, Дево, рождшая, просвети глубокую тьму моего неразумия и слово ми подаждь воспети Твоя чудеса.
Днесь верных собори просвещаются, еретическая же ополчения посрамляются, видяще икону Твою, Владычице, яко солнце, по воздуху шествующу, нечестия мглу потребляющу и верныя просвещающу.
Едина еси Ты величие наше и похвала с Богом, Богоневестная, Тобою бо от бед спасаемся, и к Тебе прибегаем, и прилежно молимся: избави, Владычице, рабы Твоя вечнаго мучения, воспевающия Твоя чудеса.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Христе Иисусе, Превечный Царю и Многомилостиве, пречестнаго Твоего образа и рождшия Тя Приснодевы просвети нас явлением и подаждь нам согрешений оставление и от бед избавление.
Егда Ангелами невидимо носиму пречестную Твою икону, Владычице, и светозарно стоящу на воздусе людие видеша, тогда, просветившеся светом Твоея милости, радости неизглаголанныя исполнишася.
О Боголюбивии святителие и священницы, монаси и простии и народи вси, светло ликовствуйте днесь, яко возсия на высоте Заря светоносная, держащи истиннаго Света, изображена плотию, с Нимже сниде к нам, подающи всему миру просвещение.
Твоею, Дево, всечестною иконою древле Творец всех чудодействова, спасе Царский град от иноплеменных нахождения; сице и Российстей стране буди, Госпоже Царице, покров и заступление, спасающи ю от всех навет вражиих.
Седален
Яко древняго воистину кивота честнейший Твой пречистый образ, Владычице! Паче бо илектра блистаяся, повсюду неоскудно лучи милости Твоея всем, являя, простирает и чтущия преславное пришествие его благодатию Божиею милостивно соблюдает. О немже, Владычице, мы, радующеся, усердно празднуем и матернее Твое к нам милосердие прославляем.
Песнь 4
Ирмос: Седяй в славе на Престоле Божества во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный Нетленною Дланию и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Земля убо вся днесь да возвеселится, вкупе же и воздух, и море да кропит радование, яко всечестнаго образа Богоматере чудесным шествием Российская страна преславно озарися.
Раболепно служат и Ангельстии чинове Тебе, всех Царице, и благоговейно почитают всечестную Твою икону, воспевающе Тя, Пресвятую Деву, мы же, смиреннии, како Тебе, Всечистую, достойно пети возможем?
Архангельскую песнь, еже радуйся, Тебе зовем, Богоневесто, Господь с Тобою, радуйся, радосте Ангелов и всех человеков, славящих Тя, воистину веселие, спаси души поющих Тя, Богородице Чистая.
О Богородительнице, радости Подательнице, верою славящия Тя и от души поющия радости неизреченныя исполни и Света невечерняго сподоби, Дево Благодатная, Владычице.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына всем воспевающим Тя мир подавающая.
В пустыни явленно Тебе, Богомати, со святителем благоговейный узрети муж сподобися и благоволения Твоего глаголы от Тебе, Царице, восприят, на большее утверждение и в пользу миру спасения.
Окаянен убо аз, Всечистая, и недостоин таковыя ныне благодати, еже Тя видети, но поне в будущем сподоби мя узрети Тя, и Сына Твоего усрести, грядуща во славе, и глас Божественный услышати, зовущ во Царство Небесное.
Прибегаем к Твоей, Дево, благости, и очи сердец наших воспущаем к Тебе, Чистая, и, с плачем колена преклоняюще, молим Тя: не презри нашего воздыхания и буди нам покров и Помощница в День судный.
Едина еси всех Предстательница христиан, Богомати Пречистая, услыши наше моление, воззри на ны, Всепетая, спаси град и обитель Твою и озари стадо Твое зарею благодати Твоего заступления.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
О, предивнаго Твоего чудесе, Владычице! Яко за преслушание Твоего повеления ужасно человек с главы церковныя восхищен быв, на земли невредим обретеся, милостию Твоею, Всемилостивая.
Никтоже тако преслуша Божественная повеления, якоже аз, окаянный. Тем, Ти припадая, молюся, Владычице: прежде даже до конца не погибну, настави мя на истинный путь и спаси мя, Чистая.
Ты, о Богомати, рождшая Претерпевшаго нас ради на Древе Крестнем распятие, умоли присно нам, страдание Его святое помнящим, волю Его Божественную творити и вечных благ наследниками быти.
Владычице, Дево Чистая, избави нас лютых всех, умоляющи Пригвоздившаго на Кресте грехи наша, и сподоби нас достойно одесную Его стати, егда приидет во славе Своей.
Кондак, глас 8
Притецем, людие, к Девей Богородице Царице, благодаряще Христа Бога, и, к Тоя чудотворней иконе, умильно взирающи, припадем и возопием Ей: о Владычице Марие, присетивше страну сию Твоего честнаго образа явлением чудесно, спасай в мире и благовременстве отечество наше и вся христианы, наследники показующи Небесныя жизни, Тебе бо верно зовем: радуйся, Дево, мира спасение.
Икос
Пречудное явление Богоматере видяще, на высоту добродетелей взыдем и ум на Небо возведем. Сего бо ради небошественне прииде, да привлечет к высоте вопиющия Ей сице: радуйся, благословенная Дево, от всех родов Богом избранная; радуйся, Небесная Царице, Господа Бога Мати и Творца всяческих. Радуйся, всерадостное Ангелом пение; радуйся, всежелательное всего мира зрение. Радуйся, неподвижимое веры благочестия основание; радуйся, всесветлое благодати познание. Радуйся, Божие к земным благоволение; радуйся, земных к Богу возведение. Радуйся, озлобленным душам утешение; радуйся, всем верным скорое поможение. Радуйся, дарованная от Бога Предстательнице роду христианскому, егоже и соблюдай прилежно от всяких бед и зол, да зовем Ти: радуйся, Дево, верным спасение.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Единочадый Твой Сын и Бог всех, Богомати, пречистый Твой образ невредим сохрани во пламени, о, чудесе! Благодатию паче солнца обретеся сияющ, и верныя просвещающ, верою поющия: Боже, благословен еси.
Небеснии чинове веселятся с земнородными, Богородице, в светлом торжестве Твоем, еже совершающия ны и со страхом предстоящия пред пречистым Твоим образом просвети светом сияния Твоего, Пречистая, и вся спаси.
Единаго от Троицы Бога Слова, Царя Небеснаго, плотию, Царице, родила еси, Того моли, Владычице, воинству нашему подати одоление на противныя и всем верным помощь, грехов оставление и душам спасение.
Рабы Твоя, Чистая, поющия Тя и верою несумненною молящияся Тебе, светодательною Твоею и Божественною осени благодатию, яко Благодетеля всех рождшая, и покрый и сохрани от всех навет вражиих.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
О, преславных чудес Твоих, Чистая! Яко здатели святыя церкве Твоея, под камением тридневно бывшии, обретошася живи и безвредни, покровом соблюдены, Тебе, всех Царице, возсылающе гласы похвальныя.
Жизнь вместо смерти даровала еси, Богородице, мертвенному существу. Темже и нас, умерщвленных грехи многими, Богоневесто, неврежденны от враг соблюди и к жизни лучшей возведи, спасающи души наша.
Днесь исполнишася радости и веселия вси вернии о иконе Твоей, Богородице, яко в челюстех смерти бывшим явилася еси Жизни Виновница и источник приснотекущий, целебныя дары всем точащий и спасение подающий.
Изрядно воспети пречистаго Твоего образа и рождшагося из Тебе Младенца, истинна же Бога, чудныя иконы преславное пришествие совокупльшихся людей отвсюду, Всепетая, моление приими и прошения исполни.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Явлению, Владычице, всечестныя Твоея иконы кто не удивится или кто не почудится? По воздуху бо сию, яко некий дар светоносный, низпослала еси земли Российстей, радостно поющей Тя и верно величающей.
Радость миру, Дево, неизглаголанную даровавши явлением пречистыя Твоея иконы, избави, Владычице, от всякия печали верою покланяющияся ей и со страхом целующия ю: о Пресвятая! вся спаси и помилуй и Царствия Небеснаго сподоби.
Рождшая, Владычице, Человеколюбца Бога, за человеколюбие посетила еси нас Божественною Твоею иконою, к нейже всегда притекающе и благолепие ея зряще, Тебе умильно вопием: спасай присно, Богородице, достояние Твое.
Устнами смиренными принесох Ти препростое сие, Всепетая, пение: понеже груб есмь, многогрешный, и недостоин по достоянию воспети Тя, но от усердия на Твоя щедроты надеяся, яко Спасителя всего мира родила еси, не возгнушайся, Царице, приими сие и спаси мя.
Светилен
Пречистый образ Твой, имже присетила еси нас, Богоотроковице Дево, чтуще, празднуем сего ныне пришествие, от него благодатию Сына Твоего и Твоею приемлюще скорбей, и бед, и напастей избавление, Мати Бога Вышняго.
[/spoiler]
«Одигитрия» Седмиезерная
Седмиезерная икона принадлежит к числу икон, пользующихся чрезвычайным почитанием в местах ее нахождения. День празднования в честь нее является торжеством не только для Седмиезерной пустыни и Казани, но и для всего Прикамского Поволжья.
[spoiler]
—
В конце XVI века в городе Устюге Вологодской губернии родился в небогатой семье Евфимий. С юных лет он почувствовал в себе стремление к подвигам духовным. Рано оставил он отчий дом свой и удалился в монастырь. Похоронив родителей, он с единственным наследием своим — Смоленской иконой Богоматери — перешел в Казань, куда переселился и родной его брат. В 17 верстах от города он выбрал себе уединенное место, окруженное семью озерами, которые впоследствии слились в одно. От этих семи озер основанная им пустынь и келейная его икона и получили имя «седмиезерных».
Выбрав это место, Евфимий усердно помолился Богу и при наступлении ночи уснул. Во сне он увидел огонь, восходивший на небо от того места, где он спал. Евфимий счел сон счастливым знамением и водрузил там крест, а близ него поставил себе келью.
Недалеко от нее стоял дуб, почитавшийся окрестными черемисами священным. Здесь они приносили жертвы — заколали коней и волов и вешали кожи на дереве. Евфимий молил Бога положить конец этой мерзости, и налетевшая буря разрушила дуб.
Слухи о благочестивой жизни Евфимия собрали к нему братию. Сам же Евфимий был взят в Казанский митрополичий дом, куда он перенес с собой и икону. Братия продолжала обращаться к нему за советами, так что он, не живя в пустыни, по-прежнему был начальником и попечителем об их нуждах.
Как ни дорожил Евфимий Смоленской иконой — родительским своим благословением, однако он по любви своей к братии решил расстаться с ней и благословить ею пустынь. По желанию митрополита Матфея собралось казанское духовенство, чтобы проводить икону. Когда был отслужен молебен, митрополит, преклонив колени, воскликнул:
— Ты отходишь от нас, Госпожа наша! Благослови пустынь, в которую идешь Ты, и спаси обитающих в ней. Но с ними призирай и нас милостиво, ибо вся страна наша, Владычице, на имя Твое уповает!
Митрополит велел священнику с двумя дьяконами провожать икону до пустыни, а за ними пошли многие граждане и по усердию к Царице Небесной, и из желания видеть вновь возникающий монастырь. Во время путешествия некоторые уставали, но как только начинали нести икону, усталость прекращалась. Икона радостно была встречена братией обители. Народ после этого стал ходить на поклонение святыне и приносить пожертвования на пустынь. Деревянный храм был заменен каменным, учреждено игуменство и воздвигнут другой храм во имя Смоленской иконы, которая там была поставлена слева от царских дверей, где пребывает и доселе.
В июне 1654 года в России началась моровая язва или чума, опустошавшая целые селения. Трупы оставались непогребенными и пожирались собаками. В Казани также свирепствовал мор. Граждане решились принести в город Седмиезерную икону, и 24 июня с игуменом Пахомием прибыли в пустынь. На другой день, по совершении литургии, икону подняли и отправились в Казань. В ночь на этот день инокине Казанского монастыря Мавре в сонном видении явился старец в архиерейском облачении, во всем подобный святителю Николаю Чудотворцу, и, коснувшись руки ее, сказал:
— Встань скорее и скажи видимое тобой дьяку Михаилу Патрикееву, а он скажет городским воеводам и градоначальникам, чтобы они заповедали жителям пост на неделю, раскаялись в своих грехах и призывали в помощь Бога и Его Пречистую Матерь.
Сказав это, явившийся муж сделался невидимым. Инокиня Мавра, пробудившись от сна, ужаснулась и не могла рассказать никому о своем видении, потому что тогда была ночь. На другой день, отстояв утреню, она не исполнила данного ей поручения, но, сотворив молитву, легла несколько успокоиться и заснула. И вот опять в сонном видении явился ей тот же старец и с гневом сказал ей:
— Спать ли следовало тебе, Мавра? Или не знаешь, что град может погибнуть от лютой язвы? Встань же скорее и иди к тому, кого я указал тебе, и скажи ему: некто в мимошедшую ночь дважды являлся мне и сказал, что Царица всех идет на избавление города из Седмиезерной пустыни. Пусть изыдут градоначальники и все жители Казани на сретение Ее образа. Ибо Господь ради молитв Пречистой Матери Своей хочет показать милость над городом сим.
Инокиня Мавра тогда поспешила рассказать о своем сновидении градоначальникам. По объявлении о сем жители Казани, взяв чудотворную Казанскую иконе Богоматери, с крестным ходом все, от мала до велика, вышли из города навстречу Смоленской иконе Богоматери, и за две версты от Казани втретили ее на том месте, где ныне стоит Кизический монастырь. Преклонив колена, со слезами молились, говоря:
— Владычице мира, спаси нас, погибаем от множества грехов наших; прогневали мы Сына Твоего, Христа Бога нашего, множеством неправд наших.
Трогательное было зрелище, когда духовенство и народ, преклонив колена, плакали и молились перед образом Богоматери!
В тот же день на этом месте в память сретения иконы устроена была часовня и водружен крест, а впоследствии основан был монастырь Кизический. Икона Богоматери была внесена жителями в город в Воскресенские ворота и обнесена кругом всего каменного города. Народ приходил прикладываться к св. иконе, и для освящения от нее преклонял свои головы, чтобы над ними была пронесена святыня. В продолжение всего крестного хода не умолкал колокольный звон по всей Казани. Когда обошли город со св. иконой, принесли ее в Благовещенский собор.
По молитвам Пречистой Девы, смертоносная болезнь в городе утихла. Народ, видя свое избавление от смерти, приносил благодарение Царице Небесной, Избавительнице своей.
Вечером в этот день совершено было всенощное бдение. На другой день утром взяли чудотворную икону Богоматери с крестным ходом и обошли деревянный город. Во время крестного хода увидели, что за городом собрались мрачные тучи, а над городом было совершенно ясно: «яко преграда некая, — говорит летописец, — ста сюду и обоюду от гнева Божия». Это принято было за предзнаменование милости Божией заступлением Владычицы Богородицы. Тогда начали носить образ Богоматери по домам, совершая молебствия, и где только были больные, там с принесением св. иконы они получали совершенное исцеление. Когда икона Смоленская была пронесена по всему городу и по всем домам, язва прекратилась совершенно.
С того времени казанские граждане имеют особенную веру и любовь к Смоленской иконе Богородицы, находящейся в Седмиезерной пустыни.
Семь дней пребывала св. икона в городе. По прошествии этого времени, иноки Седмиезерной пустыни просили градоначальников, чтобы они возвратили св. икону в пустынь. Градоначальники, посоветовавшись с духовенством и гражданами, хотя и не желали расстаться с чудотворным образом Богоматери, благодатию которого избавились от смертоносной болезни, однако, принимая во внимание, что этому чудному образу определено смотрением Божественным пребывать в Седмиезерной пустыни, решились отпустить ее из Казани в пустынь.
Накануне отбытия иконы Богоматери совершили всенощное бдение в соборе и во всех церквах города, а утром жители Казани во множестве собрались проводить свою Заступницу. Как только по совершении божественной литургии стали поднимать св. икону, разразилась ужасная буря над городом, настала темнота, пошел дождь и снег, так что невозможно было выйти из собора. Это необыкновенное явление продолжалось не один, а три дня.
Из этого сделали все заключение, что Пресвятой Деве не угодно оставить город, и решились удержать св. икону еще на некоторое время, затем икону вернули в пустынь. Народ еще усерднее начал прибегать к ней.
Прибывший в конце 1654 года в Казань митрополит Корнилий, видя паству свою сохраненной заступлением Божией Матери от смертоносной болезни, возблагодарил Господа и Его Пречистую Матерь, одобрил намерение граждан принести к себе чудотворную икону Смоленской Богоматери и оставил ее в Казани на целый год, по истечении которого, возвратившись с Московского собора, препроводил торжественно ее в Седмиезерную пустынь.
Но вскоре после этого, именно в 1656 году, 25 июня, смертоносная болезнь снова появилась в Казани и начала свирепствовать сильнее прежнего. Граждане опять принесли св. икону из пустыни в Казань, веруя в скорую помощь и заступление Пречистой Владычицы. Действительно, по принесении иконы болезнь прекратилась. С 1658 года установлено навсегда приносить ежегодно св. икону в Казань 26 июня, что и теперь исполняется. На торжество перенесения Седмиезерной иконы из пустыни в Казань стекается множество народа не только из окрестных губерний, но и из дальних мест. Икона выносится из пустыни 25 июня после обедни; на ночь останавливаются в Кизическом монастыре и выступают далее утром после обедни. В Казани другой крестный ход с иконами и хоругвями и со множеством народа, начальствующих лиц и духовенства ожидает прибытия иконы за рекой Казанкой. Крепостная стена, бульвар и оба берега Казанки залиты толпой. Встретив икону, служат молебен, и архиерей осеняет ею восток и запад, юг и север, а затем при колокольном звоне во всех церквях города, барабанном бое и войсковой музыке при Ивановской горе шествие проходит к собору и в тот же день в определенной последовательности икону начинают носить по городу. 27 июля икону торжественно возвращают в Седмиезерную пустынь.
Седмиезерная икона, кроме прекращения моровой язвы, прославилась еще исцелением больных различными болезнями и слепых.
Казанский комендант, генерал Кастеллий, страдал ногами так, что не мог ходить без помощи четырех человек. Тщетно испробовав врачебные средства, он решил искать помощи у Царицы Небесной. По своей должности он мог оставить город лишь с особого Высочайшего разрешения, которое и было получено 24 января 1804 года. В тот же день его привезли в пустынь. Четверо поднесли его к иконе, к которой он приложился. В монастырской комнате, где он проводил ночь, настоятель предложил ему помазать ноги елеем из неугасимой лампады перед чудотворной иконой. На другой день он выслушал утреню, литургию и акафист, стоя на ногах. Положение его все улучшалось, и через несколько дней он так же владел ногами, как и до болезни.
—
26 июня празднование Седмиезерной иконе совершается в память избавления г. Казани от чумы. Празднество это установлено в 1656 году архиепископом Казанским Лаврентием
[/spoiler]
Лиддская (Римская)
ИСТОРИЯ ИКОНЫ
[spoiler]
Проповедническая деятельность св. апостолов Петра и Иоанна Богослова, до их отшествия на проповедь Евангелия вне пределов Палестины, сосредоточивалась главным образом в городах, близких к Иерусалиму. Между прочим они посетили и город Лидду, названный впоследствии Диосполем. Там они многих обратили ко Христу и воздвигли храм во имя Пречистой Богоматери. В то время гонение на христиан, после убиения св. архидиакона Стефана, на время прекратилось. Тиверий кесарь, слышавший многое о Христе, даже запретил преследовать христиан, о чем и упоминается в книге Деяний: «Церкви же по всей Иудеи, и Галилеи, и Самарии имеяху мир, и бяше той мир до кончины Тивериевы» (Деян.9:31).
Устроив общество новых христиан в Лидде, апостолы вернулись в Иерусалим и умоляли Богоматерь придти в Лидду, посмотреть храм и благословить его. Дева Мария на это отвечала им:
— Идите с радостию: Я буду там с вами.
Апостолы вернулись в Лиддский храм и в нем на одном из столпов его увидели изображение Богоматери, сделанное не человеческими руками. Лик Ее и одежды были изображены совершенно сходно с действительностью.
В IV веке римский император Юлиан Отступник, воздвигший гонения на церковь Христову, послал в Лидду своего сродника для уничтожения нерукотворенного образа Богоматери. Каменосечцы различными орудиями пытались стесать и вырубить это изображение, но краски лишь глубже врезывались внутрь столба. Это принудило их оставить свою безуспешную работу.
Весть об этом чуде и о других бесчисленных знамениях от иконы быстро распространилась по всем концам вселенной, и отовсюду в Лидду стали стекаться верующие для поклонения нерукотворенному образу Богоматери.
В VIII веке Константинопольский патриарх Герман (714–730 гг.), прежде чем принять патриаршество, прибыл в Иерусалим на поклонение Гробу Господню и, посетив Лидду, приказал снять список с нерукотворенного образа Божией Матери на доске. Этот список он привез в Константинополь и хранил его, как драгоценную святыню, молясь пред ним ежедневно. Когда вспыхнула ересь иконоборческая, патриарх Герман был низложен со своей кафедры и с бесчестием изгнан из храма еретиками за свою ревностную защиту иконопочитания.
Рассказывают, что во время своего изгнания патриарх почувствовал свою скорую кончину. Он, написав письмо к папе Римскому Григорию и вложив его в доску иконы, пустил самую икону в море и со многими слезами воскликнул:
— Гряди, Владычице, и спасайся ныне не от Ирода в Египет, но от звероименитого врага (разумеется Греческий император иконоборец Лев Исаврянин) в Рим к благочестивым, дабы там укрыться с Предвечным Младенцем от мерзостных рук иконоборческих; прейди сие море великое и пространное плаванием безбедным.
На другой день икона чудесным образом достигла Рима. Папа св. Григорий II (715–731 гг.) в ту же ночь был свыше извещен о ее прибытии. На утро он вышел вместе с духовенством своим на берег моря и увидел икону Богоматери стоящей на воде при устье реки Тибра. Икона невидимой силой была поднята и опущена на простертые руки папы. С великой радостью св. Григорий понес образ в город, размышляя и удивляясь чудным делам Божиим. Но он был еще более удивлен, когда нашел письмо св. Германа и из него узнал, что икона пущена на воду только накануне. Икона торжественно была внесена в церковь св. Петра и поставлена внутри алтаря. Здесь Владычица подавала через Свой образ немало чудесных исцелений.
Через сто с лишком лет на Востоке было восстановлено иконопочитание и ересь была при императоре Михаиле (842–867 гг.) окончательно побеждена. В это время жители Рима были встревожены и удивлены неоднократными колебаниями иконы Богоматери. Во время одного служения папы Сергия (844–847 гг.) икона особенно сильно заколебалась. Потом на виду всех она снялась с своего места и над головами верующих вышла из церкви. Народ во главе с папой со скорбью проводил святую икону. Между тем, чудотворный образ спустился на воды реки Тибра и поплыл по морю. Тогда папа Сергий со слезами возопил:
— Увы нам, о Царица и Госпожа! Куда отходишь Ты от нас! Боимся, как бы и нас не постигла иконоборческая ересь, по причине которой Ты удалилась из Константинополя; и не посему ли самому Ты удаляешься из Рима? О, Всемогущая, доколе не укротишь еретической бури, возмущающей церковь Христову?
Долго римляне смотрели вслед за удаляющеюся иконой и разошлись только тогда, когда она совершенно скрылась с глаз. Папа Сергий приказал записать это чудо.
Св. икона вскоре прибыла в Царьград и остановилась у пристани против царских палат. Там взяли ее и принесли к царице Феодоре. У всех была мысль, что это одна из тех икон, которые были брошены иконоборцами в море с привязанными к ним камнями. Привязанный камень, очевидно, оторвался, и икона всплыла наверх.
Между тем, император Михаил и патриарх Мефодий (842–846 гг.) отправили в Рим послов с известием о состоявшемся в Константинополе поместном соборе, восстановившем иконопочитание. Вернувшиеся из Рима послы рассказали императору и патриарху о чудесном удалении иконы Богоматери из римского храма святого Петра. Тогда вспомнили о недавно обретенной у царских палат иконе, и у всех невольно возник вопрос: из Рима ли она приплыла? Этот важный для верующих вопрос был разрешен римскими послами, прибывшими от папы к императору и патриарху в Константинополь. Когда им показали эту икону, они тотчас же не колеблясь заявили, что это именно и есть тот самый образ Богоматери, который не так давно чудесным образом удалился из Рима.
Тогда патриарх во главе с своим духовенством и в сопровождении императора и его сановников торжественно перенес образ Владычицы из царских палат на площадь Халкопратию и там поставил в храме Богородицы.
С этого времени этот чудотворный образ стал называться Римским, и ему установлено было празднование 26 июня, тогда как Лиддской иконе Богоматери праздновали 12 марта.
Предание говорит, что в Лидде был еще и другой нерукотворенный образ Богоматери. Находился там он в храме, который был воздвигнут Энеем, получившим исцеление от ап. Петра (Деян.9:32-35). Когда иудеи и язычники хотели отнять этот храм у христиан, он по приказанию правителя был заперт на три дня, чтобы явилось знамение для разрешения спора. Через три дня храм открыли и увидели в нем нерукотворенное изображение Богоматери.
[/spoiler]
Нямецкая
Чудотворная Нямецкая икона Божией Матери
[spoiler]
В 1401 году была пожертвована Византийским императором Иоанном Палеологом Ясскому митрополиту Иосифу. Святая икона, переданная им в Вознесенский Нямецкий монастырь (основан в XIV веке), прославилась здесь многочисленными чудотворениями. В 1497 году стараниями молдавского господаря святого Стефана Великого в обители был возведен величественный храм в честь Вознесения Господня, ставший архитектурным образцом для многих церквей Молдовы. В этом монастыре впоследствии подвизались и прославились многие подвижники Русской Церкви во главе с великим старцем схиархимандритом Паисием Величковским (1722–1794).
Большим почитанием пользовался чудотворный Нямецкий образ в обители – каждая монастырская служба заканчивалась перед ним. По молитвам Пресвятой Богородице перед Ее святой иконой получали утешение иноки и паломники обители.
Список чудотворного образа позднее был пожертвован неким молдавским князем помещику Черткову, одному из владельцев слободы Михайловки Богучарского уезда Воронежской губернии. В 1846 году образ крестным ходом перенесли в Михайловскую церковь в честь Рождества Христова. На иконе, написанной на полотне древним искусным писанием и помещенной в позолоченную с серебром ризу, была надпись на молдавском языке. Перевод на обратной стороне образа гласил: «Достоверное изображение чудотворныя иконы Пресвятыя Богородицы, которое находится во святом монастыре, именуемом Нямецким (Намцулы), на земле Молдавской; прислано от благочестивейшего Константинопольского императора Андроника Палеолога Александру, воеводе страны Молдавской, в 6907 (1399) году».
Другой замечательный список, оклад для которого изготовил лучший в те времена художник по металлу Ф.А. Верховцев, был сделан с чудотворной иконы для новообразованного Ново-Нямецкого монастыря. 10 октября 1864 года список святыни был встречен в обители словами: «В обитель нашу Ново-Нямецкую приходит Сама Царица и Спасительница рода христианского. Наша Надежда и наша Заступница. Припадем к Богородице и вознесем к Ней с сокрушенным сердцем свои молитвы». От этой иконы также произошли многочисленные чудотворения, свидетельства о которых хранятся в центральном архиве г. Кишинева.
В настоящее время чудотворная икона Пресвятой Богородицы, привлекая к себе на поклонение тысячи паломников, пребывает в румынском Нямецком монастыре.
[/spoiler]