ВЕЛИКОМУЧЕНИК ПАНТЕЛЕИМОН ЦЕЛИТЕЛЬ
ВО ВСЕХ ХРАМАХ, ГДЕ МНЕ ДОВЕЛОСЬ ПОБЫВАТЬ, ВИДЕЛ ИКОНУ ЦЕЛИТЕЛЯ ПАНТЕЛЕИМОНА. ЭТО ГОВОРИТ О ЕГО ВЕЛИКОЙ ПОМОЩИ ЛЮДЯМ И ИХ ДОВЕРИИ ЕМУ СВОЕГО ЗДОРОВЬЯ. ПОЧТИ ВСЕ МЫ ОБРАЩАЕМСЯ К НЕМУ С ПРОСЬБАНИ, А ВСЕ ЛИ ЗНАЮТ ЕГО ЖИТИЕ? К СОЖАЛЕНИЮ, НЕ ВСЕ. ДАВАЙТЕ ПОЗНАКОМИМСЯ И ПОМОЛИМСЯ ЕМУ В ЭТОТ ДЕНЬ ЕГО ПРАЗДНИКА. (АДМИН).
ЖИТИЕ ВЕЛИКОМУЧЕНИКА И ЦЕЛИТЕЛЯ ПАНТЕЛЕИМОНА
[spoiler]
Святой великомученик и целитель Пантелеимон родился в Вифинии (Малая Азия) в городе Никомидия в семье знатного язычника Евсторгия и был назван Пантолеоном (что значит «по всему лев»), так как родители желали видеть его мужественным и бесстрашным юношей. Мать, святая Еввула (память 30 марта), воспитывала мальчика в христианской вере, но рано окончила свою земную жизнь. Тогда отец отдал Пантолеона в языческую школу, а затем обучал его медицинскому искусству у знаменитого в Никомидии врача Евфросина. Отличаясь красноречием, хорошим поведением и необыкновенной красотой, юный Пантолеон был представлен императору Максимиану (284–305), который захотел оставить его придворным врачом.
В это время в Никомидии тайно проживали священномученики пресвитеры Ермолай, Ермипп и Ермократ, уцелевшие после сожжения 20 тысяч христиан (память 28 декабря) в Никомидийской церкви в 303 году и страданий священномученика Анфима (память 3 сентября). Из окна уединенного домика святой Ермолай неоднократно видел благообразного юношу и прозорливо провидел в нем избранный сосуд благодати Божией. Однажды пресвитер позвал Пантолеона к себе и начал с ним беседу, во время которой изложил ему основные истины христианской веры. С этих пор Пантолеон стал ежедневно заходить к священномученику Ермолаю и с наслаждением слушал то, что открывал ему Божий служитель о Сладчайшем Иисусе Христе.
Однажды, возвращаясь от учителя, юноша увидел лежавшего на дороге мертвого ребенка, укушенного ехидной, которая извивалась тут же рядом. Исполнившись сострадания и жалости, Пантолеон стал просить Господа о воскрешении умершего и умерщвлении ядовитого гада. Он твердо решил, что в случае исполнения его молитвы станет христианином и примет Святое Крещение. И по действию Божественной благодати ребенок ожил, а ехидна разлетелась на куски на глазах удивленного Пантолеона.
После этого чуда святой Ермолай крестил юношу во имя Отца и Сына и Святаго Духа. Семь дней провел новокрещеный у своего духоносного учителя, впитывая в свое сердце богооткровенные истины святого Евангелия. Став христианином, Пантолеон часто беседовал со своим отцом, раскрывая ему лживость язычества и постепенно подготавливая к принятию христианства. В это время Пантолеон уже был известен как хороший врач, поэтому к нему привели слепого, которого никто другой не мог исцелить. «Свет глазам твоим возвратит Отец света. Бог истинный, – сказал ему святой, – во имя Господа моего Иисуса Христа, просвещающего слепых, прозри!» Слепец тотчас же прозрел, а вместе с ним духовно прозрел и отец святого – Евсторгий, и оба с радостью приняли Святое Крещение.
После смерти отца святой Пантолеон посвятил свою жизнь страждущим, больным, убогим и нищим. Он безмездно лечил всех обращавшихся к нему, посещал в темницах узников и при этом исцелял страждущих не столько медицинскими средствами, сколько призыванием Господа Иисуса Христа. Это вызвало зависть, и врачи донесли императору, что святой Пантолеон христианин и лечит христианских узников.
Максимиан уговаривал святого опровергнуть донос и принести жертву идолам, но избранный страстотерпец Христов и благодатный врач исповедал себя христианином и на глазах императора исцелил расслабленного: «Во имя Господа Иисуса Христа, встань и будь здоров», – произнес святой Пантолеон, и больной тотчас выздоровел. Ожесточенный Максимиан приказал казнить исцеленного, а святого Пантолеона предал жесточайшим мукам. «Господи Иисусе Христе! Предстани мне в эту минуту, дай мне терпение, чтобы я до конца мог вынести мучение!» – молился святой и услышал голос: «Не бойся, Я с тобой». Господь явился ему «во образе пресвитера Ермолая» и укрепил перед страданиями. Великомученика Пантолеона повесили на дереве и рвали тело железными крюками, обжигали свечами, растягивали на колесе, бросали в кипящее олово, ввергали в море с камнем на шее. Однако во всех истязаниях мужественный Пантолеон оставался невредимым и с дерзновением обличал императора. Господь неоднократно являлся святому и укреплял его. В это же время перед судом язычников предстали пресвитеры Ермолай, Ермипп и Ермократ. Они мужественно исповедали Сладчайшего Господа Иисуса и были обезглавлены (память 26 июля).
По повелению императора святого великомученика Пантолеона привели в цирк и бросили его на растерзание диким зверям. Но звери лизали его ноги и отталкивали друг друга, стараясь коснуться руки святого. Видя это, зрители поднялись с мест и стали кричать: «Велик Бог христианский! Да будет отпущен неповинный и праведный юноша!» Разъяренный Максимиан приказал воинам убить мечами всех, кто славил Господа Иисуса, и даже убить зверей, не тронувших святого мученика. Видя это, святой Пантолеон воскликнул: «Слава Тебе, Христе Боже, что не только люди, но и звери умирают за Тебя!»
Наконец, обезумевший от ярости Максимиан приказал отрубить великомученику Пантолеону голову. Воины привели святого на место казни и привязали к масличному дереву. Когда великомученик начал молиться Господу, один из воинов ударил его мечом, но меч стал мягким как воск и не нанес никакой раны. Пораженные чудом, воины закричали: «Велик Бог христианский!» В это время Господь еще раз открылся святому, назвав его Пантелеимоном (что значит «многомилостивый») вместо прежнего имени Пантолеон, за его великое милосердие и сострадательность. Услышав Голос с Неба, воины упали на колени перед мучеником и просили прощения. Палачи отказались продолжать казнь, но великомученик Пантелеимон повелел выполнить приказ императора. Тогда воины со слезами простились с великомучеником, целуя его руку. Когда мученику отсекли голову, то из раны вместе с кровью истекло и молоко, а маслина, к которой был привязан святой, в этот момент процвела и исполнилась целительных плодов. Видя это, много людей уверовало во Христа Иисуса. Тело святого Пантелеимона, брошенное в костер, осталось неповрежденным, и тогда никомидийский страстотерпец был погребен христианами на близлежащей земле схоласта Адамантия.
Лаврентий, Вассой и Провиан, слуги великомученика, написали повествование о жизни, страданиях и кончине великомученика. Память святого Пантелеимона издревле чтится православным Востоком. Уже в IV веке были воздвигнуты храмы во имя святого в Севастии Армянской и Константинополе. Кровь и молоко, истекшие при усечении святого, хранились до Х века и подавали верующим исцеления.
Честные мощи великомученика Пантелеимона частичками разошлись по всему христианскому миру. Особенно много их на Святой Горе Афон. Честная и многоцелебная глава его хранится в Русском Афонском Свято-Пантелеимоновом монастыре, в соборном храме, посвященном его имени.
В Никомидии накануне 27 июля – дня памяти святого великомученика – совершается торжественный крестный ход с чудотворной иконой святого. Тысячи людей – православных христиан и инославных – армян, католиков, и даже магометане съезжаются сюда и привозят сотни больных, которые получают исцеление по молитвам святого. В церковной книге «Кондак», хранящейся в Никомидийской митрополии, зафиксировано две тысячи автографов греков, турок, итальянцев и армян, получивших исцеление по молитвам великомученика Пантелеимона.
Почитание святого мученика в Русской Православной Церкви известно уже с XII века. Великий князь Изяслав, в Святом Крещении Пантелеимон, имел изображение великомученика на своем боевом шлеме и его заступничеством остался жив в сражении 1151 года. Под командованием Петра I русские войска одержали в день памяти великомученика Пантелеимона две морских победы над шведами: в 1714 году при Гангаузе (Финляндия) и в 1720 году при Гренгаме (небольшая гавань на Аландских островах).
Имя святого великомученика Пантелеимона призывается при совершении Таинства Елеосвящения, освящения воды и молитве о немощном. Память его особенно торжественно совершается в Русском Свято-Пантелеимоновом монастыре на Афоне. Собор во имя его построен в 1826 году по типу древних Афонских храмов. В алтаре, в драгоценном ковчеге, хранится главная святыня обители – глава святого великомученика Пантелеимона. За 8 дней до праздника начинается предпразднство. В эти дни после вечерни поются молебные каноны на 8 гласов, примечательно, что для каждого дня имеется особый канон. В день праздника совершается торжественное всенощное бдение и тысячи гостей и паломников участвуют в Богослужении. По рукописной Афонской службе напечатаны припевы на 9-й песне канона великомученику. По древней традиции паломники Русской Православной Церкви ежегодно совершают поездки в Грецию и на Святую Гору Афон к дню памяти святого великомученика Пантелеимона.
[/spoiler]
МОЛИТВЫ
[spoiler]
Тропарь святому великомученику и целителю Пантелеимону
глас 3
Страстотерпче святый и целебниче Пантелеимоне,/ моли Милостиваго Бога,/ да прегрешений оставление// подаст душам нашим.
Кондак святому великомученику и целителю Пантелеимону
глас 5
Подражатель сый Милостиваго/ и исцелений благодать от Него прием,/ страстотерпче и мучениче Христа Бога,/ молитвами твоими душевныя наша недуги исцели,/ отгоня присно борца соблазны от вопиющих верно:// спаси ны, Господи.
Величание
Величаем тя,/ страстотерпче святый, великомучениче и целебниче Пантелеимоне,/ и чтим честная страдания твоя,/ яже за Христа// претерпел еси.
Молитва святому великомученику и целителю Пантелеимону
О великий Христов угодниче и преславный целебниче, великомучениче Пантелеимоне! Душею на Небеси Престолу Божию предстояй и Триипостасныя Его славы наслаждаяйся, телом же и ликом святым на земли в Божественных храмах почиваяй и данною ти свыше благодатию различные чудеса источаяй. Призри милостивым твоим оком на предстоящия люди и честней иконе умильно молящиеся и просящия от тебя целебныя помощи и заступления. Простри ко Господу Богу нашему теплые молитвы свои и испроси душам нашим оставление согрешений наших. С верою призываем имя твое, святый праведный Пантелеимоне. Яко ты приял еси благодать от Господа Бога — недуги отгоняти и страсти исцеляти. Тебя убо просим: не презри нас, недостойных, молящихся тебе и твоея помощи требующих. Буди нам в печалех утешитель, в недузех лютых страждущим врач. Напаствуемым — скорый покровитель. Очам недугующим — прозрения датель. В скорбях пребывающим — готовейший предстатель и исцелитель. Исходатайствуй всем вся, яже ко спасению полезная. Яко да твоими ко Господу Богу молитвами получивше благодать и милость, прославим всех благих Источника и Дароподателя, Бога Единого, в Троице Святой славимого, Отца и Сына, и Святаго Духа, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
[/spoiler]
КАНОНЫ И АКАФИСТЫ
АКАФИСТ СВЯТОМУ ВЕЛИКОМУЧЕНИКУ И ЦЕЛИТЕЛЮ ПАНТЕЛЕИМОНУ
[spoiler]
Кондак 1
Избра́нный страстоте́рпче Христо́в и врачу́ благода́тный, ту́не подая́й неду́гующим исцеле́ния, пе́сньми восхваля́ем тя, засту́пника на́шего. Ты же, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких бед и боле́зней свобожда́й нас, любо́вию тебе́ зову́щих: Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Икос 1
А́нгела земна́го и небе́снаго челове́ка ве́мы тя, сла́вный Пантелеи́моне: а́нгельскою бо непоро́чностию и му́ченичеством украше́н, пресели́лся еси́ от земли́ на Не́бо, иде́же со А́нгелы и все́ми святы́ми предстоя́ Престо́лу Го́спода сла́вы, моли́ся о нас, земны́х, почита́ющих тя зва́нии си́ми:
Ра́дуйся, све́тлосте благоче́стия; ра́дуйся, пресла́вный свети́льниче Це́ркве. Ра́дуйся, му́чеников пречестны́х украше́ние; ра́дуйся, ве́рных в непоколеби́мом терпе́нии утвержде́ние. Ра́дуйся, ю́ности преизря́дная похвало́; ра́дуйся, побо́рниче Христо́в, в му́жестве неодоле́нный. Ра́дуйся, произра́стший в ми́ре, преми́рен яви́выйся; ра́дуйся, а́нгеле во пло́ти, превосходя́й сме́ртных. Ра́дуйся, небожи́телю всеблаже́нный; ра́дуйся, Боже́ственнаго ра́зума вмести́лище. Ра́дуйся, и́мже ве́ра возвы́сися; ра́дуйся, и́мже пре́лесть низложи́ся. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 2
Ви́дя тя Влады́ка сосу́д избра́н, возлюби́ ду́ши твое́й добро́ту. Ты бо земну́ю вся́кую сла́дость и сла́ву презре́в, венце́м му́ченическим возжеле́л еси́ украси́тися, уя́звлен Боже́ственною любо́вию, и вдохнове́нно поя́: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зум богодухнове́н име́я, о до́блий вои́телю Пантелеи́моне, изуми́л еси́ царя́ Максимиа́на му́жеством ду́ши твоея́ и словесы́, и́миже дерзнове́нно пропове́дал еси́ Христа́. Те́мже похваля́юще дерзнове́ние твое́, глаго́лем ти си́це:
Ра́дуйся, угро́зы Максимиа́на презре́вый; ра́дуйся, сове́том нечести́вых не покори́выйся. Ра́дуйся, насажде́ние и́стиннаго богопочита́ния; ра́дуйся, искорене́ние де́монского служе́ния. Ра́дуйся, неи́стовства мучи́телей изобличи́телю; ра́дуйся, и́дольския пре́лести низложи́телю. Ра́дуйся, разгна́вый нечести́вых собо́рища; ра́дуйся, премени́вый тле́нная на небе́сная. Ра́дуйся, собесе́дниче невеще́ственных А́нгелов; ра́дуйся, сликовствова́телю многострада́льных святы́х. Ра́дуйся, и́мже сатана́ посрами́ся; ра́дуйся, и́мже Христо́с просла́вися. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 3
Си́лою Вы́шняго, дарова́нною тебе́, и кре́пким терпе́нием твои́м обезси́лил еси́ мучи́телеву де́рзость, му́жественный победоно́сче: огня́, звере́й, колеса́ не убоя́вся и мече́м усече́н во главу́, вене́ц побе́ды прия́л еси́ от Христа́ Бо́га, взыва́я Ему́: Аллилу́иа.
Икос 3
Иму́щи оби́тель твоя́ вседрагу́ю главу́ твою́, богому́дрый страстоте́рпче, я́ко превели́кое сокро́вище, ра́дости исполня́ется о сем и, любо́вию воспева́ющи да́нную тебе́ от Бо́га благода́ть исцеле́ний, благода́рно зове́т ти:
Ра́дуйся, Никомиди́и свети́льниче всесве́тлый; ра́дуйся, чту́щей тя оби́тели стра́же неусы́пный. Ра́дуйся, и́мже охладе́ безбо́жие; ра́дуйся, и́мже возрасте́ богопозна́ние. Ра́дуйся, све́тлая страстоте́рпцев сла́во; ра́дуйся, ра́достное правосла́вных слы́шание. Ра́дуйся, исцеле́ний благода́тный исто́чниче; ра́дуйся, дарова́ний вели́ких вмести́лище. Ра́дуйся, благово́нное ми́ро, облагоуха́ющее ду́ши; ра́дуйся, я́ко помога́еши призыва́ющим тя. Ра́дуйся, слепы́м зре́ние дарова́вый; ра́дуйся, хромы́м благоше́ствие устро́ивый. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 4
Бу́рею помышле́ний многобо́жия одержи́м, нечести́вый царь смути́ся, уве́дев от зави́ствовавших тебе́ враче́в, я́ко вся́кия неисце́льныя неду́ги цели́ши ты и́менем Христа́. Мы же, с весе́лием сла́вяще ди́внаго в тебе́ Бо́га, вопие́м Ему́: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шавше никомиди́йстии лю́дие о вели́ком сострада́нии твое́м к стра́ждущим и о безме́здном врачева́нии от вся́ких боле́зней, устреми́шася вси к тебе́, с ве́рою во врачу́ющую благода́ть, в тебе́ су́щую, и, прие́млюще ско́рая исцеле́ния от вся́ких боле́зней, прославля́ху Бо́га и тебе́ велича́ху, всеми́лостиваго цели́теля своего́, зову́ще ти:
Ра́дуйся, пома́занный ми́ром благода́ти; ра́дуйся, хра́ме Бо́га освяще́нный. Ра́дуйся, вели́кая благочести́вых сла́во; ра́дуйся, тве́рдая озлобля́емых стено́. Ра́дуйся, му́дрых превосходя́й ра́зумом; ра́дуйся, ве́рных осиява́яй мы́сли. Ра́дуйся, Боже́ственных даро́в прия́телище и многообра́зных нам ми́лостей Госпо́дних исто́чниче; ра́дуйся, ско́рый помо́щниче стра́ждущим. Ра́дуйся, обурева́емых приста́нище; ра́дуйся, заблу́ждших наста́вниче. Ра́дуйся, боля́щих ту́не врачу́яй; ра́дуйся, оби́льно исцеле́ния источа́яй. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 5
Чу́до пресла́вное сотвори́ тобо́ю Госпо́дь, егда́ чрез служи́теля Своего́ Ермола́я призва́ тя в чу́дный Свой свет. Ехи́дною бо ве́лиею угрызе́нно уме́ршее отроча́ по моли́тве твое́й ко Христу́ а́бие оживе́ и воста́ здра́во. Позна́в у́бо Жизнода́вца всех И́стиннаго Бо́га, с тве́рдою ве́рою воззва́л еси́ Ему́: Аллилу́иа.
Икос 5
Узре́ свет слепы́й, ему́же с призыва́нием име́не Христо́ва прикосну́лся еси́ ты, сла́вне. Ермола́ем бо пресви́тером просвеще́н, отри́нув оте́ческое многобо́жие, восприя́л еси́ ма́тернее благоче́стие, и́мже и отца́ просвети́л еси́. Сего́ ра́ди тебе́, сла́вному уго́днику Бо́жию и чу́дному врачу́, взыва́ем:
Ра́дуйся, к Бо́гу ве́лие раче́ние име́яй; ра́дуйся, присногоря́щий огню́ боже́ственныя любве́. Ра́дуйся, де́ятельный послу́шателю свяще́нных поуче́ний Ермола́я; ра́дуйся, после́довавый сове́там ма́тере твое́й Евву́лы. Ра́дуйся, я́ко вся разда́л еси́, да Христа́ приобря́щеши; ра́дуйся, любо́вь к ми́ру любо́вию Бо́жиею победи́вый. Ра́дуйся, я́ко вме́сто сла́дких ми́ра за Христа́ лю́тая страда́ния прия́л еси́; ра́дуйся, я́ко о́бщник сотвори́лся еси́ Страсте́м Христо́вым. Ра́дуйся, восторжествова́вый над все́ми страстьми́; ра́дуйся, украси́выйся благода́тным безстра́стием. Ра́дуйся, исполня́яй ра́дости притека́ющия к тебе́; ра́дуйся, ту́не исцеля́яй всех благода́тию Христо́вою. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 6
Пропове́дник и́стины яви́ся просвеще́нный тобо́ю теле́сне и душе́вне слепе́ц: подо́бно бо ева́нгельскому слепцу́, дерзнове́нно пред все́ми испове́да Све́та И́стиннаго, Христа́, просвеща́юща вся́каго челове́ка, нечести́ваго же царя́ и бо́ги язы́ческия укори́в, чрез ме́чное усече́ние взы́де к немерца́ющему све́ту на Небеси́ пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 6
С све́тлым лице́м предста́в суди́лищу царе́ву, дерзнове́нно взыва́л еси́, преблаже́нне, во услы́шание всех: всецеле́бная си́ла моя́ и сла́ва Христо́с есть, И́стинный Бог, Влады́ка всех, ме́ртвыя воскреша́яй и всяк неду́г отгоня́яй. За таково́е испове́дание ублажа́юще тя, глаго́лем:
Ра́дуйся, уста́ громогла́сная Божества́ Христо́ва; ра́дуйся, язы́че медото́чный, веща́яй Его́ домострои́тельство. Ра́дуйся, вити́е превы́сшаго богосло́вия; ра́дуйся, се́ятелю му́дрый благоче́стия. Ра́дуйся, сладкозву́чная ве́ры свире́ль; ра́дуйся, сла́вный пропове́дниче Правосла́вия. Ра́дуйся, пре́жде сме́рти яви́вый ди́вная; ра́дуйся, по сме́рти соверша́яй чу́дная. Ра́дуйся, зри́телю сла́вы Христо́вой; ра́дуйся, послу́шателю моля́щихся тебе́. Ра́дуйся, пода́телю ми́лости той тре́бующим; ра́дуйся, хода́таю благ почита́ющим па́мять твою́. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 7
Ми́ро излия́ся на ду́шу твою́, богому́дрый целе́бниче, от Уте́шителя Ду́ха; те́мже по сме́рти честны́я мо́щи твоя́, благоуха́нием свои́м страсте́й злосмра́дие отгоня́я, исцеле́ние подаю́т вопию́щим ве́рою Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 7
Егда́ узре́ша и́дольстии чти́тели многоле́тна разсла́бленна, моли́твою твое́ю, свя́те, воздви́гнута и ходя́ща, мно́зи уве́роваша во Христа́; жрецы́ же бесо́встии, за́вистию снеда́еми, подвиго́ша царя́ на я́рость. Тебе́ у́бо неща́дно за Христа́ стру́жему и опаля́ему бы́вшу, со умиле́нием зове́м:
Ра́дуйся, наслажде́ния земна́я презре́вый; ра́дуйся, благ веще́ственных превы́сший. Ра́дуйся, я́ко вся красна́я ми́ра сего́ ни во что же вмени́л еси́; ра́дуйся, я́ко сла́ву скоротеку́щую с себе́ отря́сл еси́. Ра́дуйся, неулови́мь пребы́вый ловле́нии Велиа́ра; ра́дуйся, победи́вый мучи́телей кова́рства. Ра́дуйся, не пощади́вый за Христа́ жи́зни свое́й; ра́дуйся, враг яви́выйся вражде́бныя пло́ти. Ра́дуйся, многобо́жия широту́ утесни́вый; ра́дуйся, боже́ственною си́лою и́долы попра́вый. Ра́дуйся, остре́йшая стрело́, язвя́щая враги́; ра́дуйся, предста́телю, заступа́яй ве́рующия. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 8
Странноле́пно явля́шеся тебе́ Госпо́дь, ободря́я и соблюда́я в муче́ниих за и́мя Его́: во о́бразе бо пресви́тера Ермола́я, клоко́чущее оло́во, в не́же ввержен был еси́, охлади́, и в мо́ри отреши́в ве́лий ка́мень от вы́и твое́й, изведе́ неврежде́нна на зе́млю. Ты же, па́ки предста́в пред царя́, торже́ственне пел еси́ Христу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Весь у́мне на Небеси́ водворя́лся, и ни́зу на земли́ су́щих не оставля́еши, сопребыва́я с на́ми всечестно́ю главо́ю твое́ю, вели́кий страстоте́рпче Христо́в, прие́мля от Го́спода и подая́ просвеще́ние и освяще́ние вопию́щим тебе́ такова́я:
Ра́дуйся, прему́дросте боже́ственныя испо́лненный; ра́дуйся, промышле́ния Бо́жия о нас таи́нниче. Ра́дуйся, богому́дренных умо́в услажде́ние; ра́дуйся, боголюби́вых душ увеселе́ние. Ра́дуйся, пресве́тлый Христо́в би́сере; ра́дуйся, освяще́нный душе́ю и те́лом. Ра́дуйся, во дво́рех перворожде́нных на Небеси́ всели́выйся; ра́дуйся, в присноблаже́нных обита́яй черто́зех. Ра́дуйся, све́та Тро́ическаго зри́телю; ра́дуйся, в моли́твах к Бо́гу те́плый о нас предста́телю. Ра́дуйся, просвеще́ние душа́м подава́яй; ра́дуйся, скорбя́щим утеше́ние низпосыла́яй. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 9
Вся́кое естество́ удиви́ся, Пантелеи́моне, сия́нию в тебе́ благода́ти и бога́тству доброде́телей: ангелоподо́бней чистоте́ твое́й, вели́кому му́жеству в лю́тых страда́ниях, кре́пкой любве́ ко Христу́ и мно́гому сострада́нию к лю́дем, в ни́хже твори́ши пресла́вная, во е́же пе́ти: Аллилу́иа.
Икос 9
Вити́я многовеща́нныя не возмо́гут по достоя́нию восхвали́ти боре́ния твоя́, сла́вный добропобе́дниче, ка́ко непобеди́мою си́лою Бо́жиею ю́ный ле́ты победи́ дре́вняго иско́ннаго врага́ и посрами́ и́дольскую пре́лесть. Мы же, удивле́ния испо́лненнии, зове́м ти:
Ра́дуйся, ра́достное зре́лище А́нгелов; ра́дуйся, благогове́йное удивле́ние челове́ков. Ра́дуйся, кровь за Христа́ излия́вый и в сме́рти мле́ко источи́вый; ра́дуйся, те́ло за Него́ му́ченической сме́рти преда́вый. Ра́дуйся, испове́дничества пра́вило; ра́дуйся, до́блий во́ине Царя́ царе́й. Ра́дуйся, тьмы держа́вца победи́вый; ра́дуйся, побе́дою твое́ю небе́сных и земны́х обвесели́вый. Ра́дуйся, Го́рняго ми́ра обита́телю блаже́нный; ра́дуйся, до́льняго ми́ра му́дрый стра́нниче. Ра́дуйся, дре́во, укра́шенное плода́ми благода́тных дарова́ний; ра́дуйся, нося́й добропобе́дныя ве́тви. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 10
Сострада́ния испо́лнен, я́ко и́стинный подража́тель Пода́теля ми́лости Го́спода, честны́й страда́льче, Пантелеи́моном (си есть, всеми́лостивым) от Него́ преимено́ван еси́, на вся притека́ющия к тебе́ ми́лость излива́я, ю́же и нам неоску́дно источа́й, о тебе́ вопию́щим Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 10
Сте́ну тя тве́рду обре́т мучи́тель, ники́ими же му́ками победи́му, покуси́ся сокруши́ти кре́пость твою́ зубы́ звере́й и острия́ми мучи́лищнаго колеса́, оба́че и в сем ничто́же успе́: си́ла бо Христо́ва лю́тость звере́й укроти́, а стра́шное ко́ло, на не́мже обраща́емо бе те́ло твое́, а́бие сокруши́ся. Тебе́ у́бо непобеди́мому страстоте́рпцу зове́м:
Ра́дуйся, честно́е Христо́во избра́ние; ра́дуйся, непоро́чное Бо́гови благоуха́ние. Ра́дуйся, тве́рдый адама́нте Це́ркве; ра́дуйся, непоколеби́мый сто́лпе, досяза́яй до Небесе́. Ра́дуйся, зве́ри ви́димыя укроща́яй; ра́дуйся, драко́нов неви́димых сокруша́яй. Ра́дуйся, обагре́нный твое́ю за Христа́ кро́вию, срастворе́нною мле́ком; ра́дуйся, неувяда́емыя прие́мый венцы́. Ра́дуйся, ра́дость причини́вый А́нгелом и челове́ком; ра́дуйся, просла́вленный Бо́гом на Небеси́ и на земли́. Ра́дуйся, небожи́телю, ликовству́яй с му́ченики; ра́дуйся, насыща́яйся лицезре́нием Христа́ пресла́дким. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 11
Песнь исхо́дную прино́сим твоему́ за Христа́ заколе́нию свяще́нному, в не́мже вме́сте с кро́вию мле́ко истече́ от тебе́, великому́чениче, и ма́слиничина, под не́юже усече́н был еси́, испо́лнися цели́тельных плодо́в. Те́мже Христу́, ди́вно прославля́ющему сла́вящия Его́, те́пле вопие́м: Аллилу́иа.
Икос 11
Светоза́рная луча́ был еси́, богому́дре, во тьме многобо́жия седя́щим, путеводя́щая к Со́лнцу Пра́вды Христу́ Бо́гу, Ему́же моли́ся, во све́те за́поведей Его́ при́сно пребыва́ти и нам, сицева́я ра́достная тебе́ принося́щим:
Ра́дуйся, пресве́тлая звездо́, на мы́сленней тве́рди блиста́ющая; ра́дуйся, лучу́, христоимени́тым лю́дем светя́щая. Ра́дуйся, та́инственно облистава́емый от Со́лнца Христа́; ра́дуйся, у́мне зе́млю обтека́яй. Ра́дуйся, селе́ние кра́сное Пресвята́го Ду́ха; ра́дуйся, сосу́де пречестны́й, излива́яй исцеле́ния. Ра́дуйся, чистоты́ сокро́вище; ра́дуйся, ми́лости тезоимени́те. Ра́дуйся, Ца́рствия Небе́снаго насле́дниче; ра́дуйся, ве́чныя сла́вы соприча́стниче. Ра́дуйся, предста́телю бе́дствующим в мо́ри жите́йстем; ра́дуйся, безсре́брениче, помога́яй призыва́ющим тя с ве́рою. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 12
Благода́ти оби́лие прия́л еси́, треблаже́нне, по оби́лию любве́ твоея́ ко Христу́ Бо́гу, И́же и яви́ тя многоцеле́бным исто́чником, безме́здно врачу́ющим душе́вныя и теле́сныя боле́зни притека́ющих к тебе́ с ве́рою и Бо́гу вопию́щих: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще многострада́льныя по́двиги твоя́ за Христа́, сла́вный страстоте́рпче, хва́лим долготерпе́ние твое́, ублажа́ем му́ченическую кончи́ну, почита́ем и свяще́нную па́мять твою́, засту́пниче наш и цели́телю, и в похвалу́ сицева́я тебе́ зове́м:
Ра́дуйся, благоче́стия трубо́ бла́гозву́чная; ра́дуйся, мечу́, посека́яй нече́стие. Ра́дуйся, строга́нный на дре́ве за Распросте́ршаго ру́це Свои́ на дре́ве Кре́стнем; ра́дуйся, я́ко опаля́емь за Него́, пре́лести пещь погаси́л еси́. Ра́дуйся, я́звами твои́ми враги́ уязви́вый; ра́дуйся, кро́вию твое́ю то́ки и́дольския кро́ве изсуши́вый. Ра́дуйся, в кипя́щее оло́во вве́рженный за Христа́; ра́дуйся, погруже́нный за и́мя Его́ в вода́х морски́х. Ра́дуйся, промышле́нием Бо́жиим неврежде́н в сих пребы́вый; ра́дуйся, я́ко чрез огнь и во́ду муче́ний вшел еси́ в поко́й Небе́сный. Ра́дуйся, излива́яй неизсяка́емыя струй ми́лости ве́рным; ра́дуйся, благосострада́тельный врачу́, исцеле́ния благода́ть подава́яй. Ра́дуйся, великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне.
Кондак 13
О многострада́льный и преди́вный страстоте́рпче Христо́в и цели́телю наш Пантелеи́моне! Ми́лостиво прие́м сие́ ма́лое от нас приноше́ние, от многообра́зных неду́гов исцели́ ны и предста́тельством твои́м сохрани́ от враг ви́димых и неви́димых и ве́чнаго муче́ния изба́вится нам Го́спода умоли́, да во Ца́рствии Его́ вы́ну воспева́ем: Аллилу́иа.
Этот кондак читается трижды, зате́м икос 1 и кондак 1.
Моли́тва первая
О вели́кий Христо́в уго́дниче и пресла́вный целе́бниче, великому́чениче Пантелеи́моне! Душе́ю на Небеси́ Престо́лу Бо́жию предстоя́й и триипоста́сныя Его́ сла́вы наслажда́яйся, те́лом же и ли́ком святы́м на земли́ в боже́ственных хра́мех почива́яй и да́нною ти свы́ше благода́тию разли́чная чудеса́ источа́яй, при́зри ми́лостивным твои́м о́ком на предстоя́щия лю́ди, честне́й твое́й иконе уми́льно моля́щияся и прося́щия от тебе́ целе́бныя по́мощи и заступле́ния: простри́ ко Го́споду Бо́гу на́шему те́плыя твоя́ моли́твы и испроси́ душа́м на́шим оставле́ние согреше́ний. Се бо мы, за беззако́ния на́ша не сме́юще возвести́ о́че́са́ на́ша к высоте́ Небе́сней, ниже́ во́зне́сти́ глас моле́бный к Его́ в Божестве́ непристу́пней сла́ве, се́рдцем сокруше́нным и ду́хом смире́нным тебе́, хода́тая ми́лостива ко Влады́це и моли́твенника за ны, гре́шныя, призыва́ем, я́ко ты прия́л еси́ благода́ть от Него́ неду́ги отгоня́ти и стра́сти исцеля́ти. Тебе́ у́бо про́сим: не пре́зри нас, недосто́йных, моля́щихся тебе́ и твое́й по́мощи тре́бующих. Бу́ди нам в печа́лех уте́шитель, в неду́зех лю́тых стра́ждущим врач, напа́ствуемым ско́рый покрови́тель, очесе́м неду́гующим прозре́ния да́тель, ссу́щим и младе́нцем в боле́знех гото́вейший предста́тель и исцели́тель: исхода́тайствуй всем вся, я́же ко спасе́нию поле́зная, я́ко да твои́ми ко Го́споду Бо́гу моли́твами получи́вше благода́ть и ми́лость, просла́вим всех благи́х Исто́чника и Даропода́теля Бо́га, Еди́наго в Тро́ице Святе́й сла́вимаго Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Моли́тва вторая
О, святы́й великому́чениче и цели́телю Пантелеи́моне, Бо́га милостиваго подража́телю! При́зри благосердием и услы́ши нас, гре́шных, пред святою твое́ю ико́ною усердне моля́щихся, испроси́ нам у Го́спода Бо́га, Ему́же со а́нгелы предстоиши на небеси́, оставле́ние грехо́в и прегреше́ний на́ших: исцели́ боле́зни душе́вныя и теле́сныя рабо́в Бо́жиих, ны́не поминаемых, зде предстоя́щих и всех христиа́н правосла́вных к твоему́ заступлению притека́ющих: се бо, грех на́ших ра́ди, лю́те одержимы есмы мно́гими неду́ги и не и́мамы по́мощи и утешения: к тебе́ же прибега́ем, я́ко дадеся ти благода́ть молитися за ны и целити всяк неду́г и вся́ку боле́знь: да́руй у́бо всем нам святы́ми моли́твами твои́ми здра́вие и бла́гомощие ду́ши и те́ла, преспеяние ве́ры и благоче́стия и вся к житию временному и ко спасе́нию потре́бная, я́ко да сподобившеся тобо́ю вели́ких и богатых ми́лостей, просла́вим тя и Пода́теля всех благ, ди́внаго во святы́х Бо́га на́шего, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха. Ами́нь.
Моли́тва третья
О, пресла́вный мучениче и до́блий во́ине Небе́снаго Царя́, Пантелеи́моне всеблаже́нне, милостиваго Бо́га преизрядный подража́телю, и́же Христа́ на земли́ дерзнове́нно исповедав и многообразныя за Него́ му́ки претерпев, неувядаемый прия́л еси́ вене́ц на небеси́, иде́же ве́чнаго наслажда́ешися блаже́нства и со дерзновением Престо́лу Трисо́лнечнаго Божества́ предстоиши! К твоему́ христоподражательному сострада́нию по Бо́зе прибега́ем вси мы гре́шнии и всеусердно мо́лим тя, теплаго засту́пника и предстателя на́шего: не престай призирати на нас, су́щих в нуждех и ско́рбных обстоя́ниих, и твое́ю молитвенною по́мощию и цельбоподательною си́лою избавляй нас при́сно от лю́тых зол, всегубительства и вся́кия ины́я беды́ и боле́зни. Ты бо прия́л еси́, свя́те, неоскудную благода́ть исцеле́ний от Спа́са на́шего Иису́са Христа́ за твердую твою́ к Нему́ ве́ру, при чистом и непорочном житии, запечатленную му́ченичеством и многопобедною твое́ю кончиною, в нейже по данней ти благода́ти и наименован от Христа́ Пантелеи́моном, ми́лости тезоимени́тым, милующим всех притека́ющих к тебе́ в ско́рбех и боле́знех. Сего́ ра́ди ве́дуще тя милостиваго ко всем помо́щника и исцелителя, с ве́рою взыва́ем к тебе́, услы́ши нас и богоприятным хода́тайством твои́м подавай нам вся благопотребная в житии сем и нужная к ве́чному спасе́нию. Му́ченическим же дерзновением твои́м умоли́ милостиваго Бо́га, да помилует нас, гре́шных и недосто́йных, по велицей ми́лости Свое́й, да изба́вит от тру́са, пото́па, огня́, меча́ и вся́каго праведнаго гнева и преще́ния, благовременне подвизая нас к очистительному и умилостивительному во гресе́х на́ших покаянию, ра́ди мно́жества щедро́т Свои́х, да пода́ст всем нам безбе́дное, ти́хое и богоугодное житие́, и всех нас от враго́в, ви́димых и неви́димых, да сохрани́т благода́тию Свое́ю и непобедимым ополчением а́нгел Свои́х, и́миже ограждаеми и наставляеми да поживем в веце сем в покая́нии, чистоте́ и в творении богоугодных дел; да сподо́бимся твои́м те́плым предста́тельством христианскую кончи́ну улучити безболезненну, ми́рну, непостыдну, избавитися от ко́зней воздушных князей тьмы и от ве́чныя му́ки и быти наследниками безконечнаго, всеблаженнаго ца́рствия. Ей, уго́дниче Бо́жий! Не престай молитися за ны, гре́шныя, да твои́м хода́тайством вре́менных и ве́чных бед избавлени, велича́ем тебе́, засту́пника на́шего и моли́твенника, и вечно прославляем общаго Влады́ку и Го́спода на́шего Иису́са Христа́, Ему́же подоба́ет всякая сла́ва, честь и поклонение со Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвятым Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.
[/spoiler]
КАНОН ПЕРВЫЙ СВЯТОМУ ВЕЛИКОМУЧЕНИКУ И ЦЕЛИТЕЛЮ ПАНТЕЛЕИМОНУ
[spoiler]
глас 2
Песнь 1
Ирмос: Во глубине постла иногда фараонитское всевоинство преоруженная сила, воплощшееся же Слово всезлобный грех потребило есть; препрославленный Господь славно бо прославися.
Припев: Святый великомучениче и целебниче Пантелеимоне, моли Бога о нас.
Приступль усердно ко Христу, прежде скончания, еже о Христе, мертвеца первее воздвигл еси. Ныне же мя, пребогате, умерщвлена греховным угрызением, твоими молитвами, о Пантелеимоне, оживотвори.
Возсия, якоже звезда, нося в юности старостный и Богомудрый разум, добротою же тела благолепие души стяжав, препрославленному Слову явился еси прекрасен.
Умертвився миру и во Христа, блаженне, одеявся банею Крещения, был еси богоносен орган и приятелище действа Духу, всем угождая, всех уврачуя недуги.
Премудрость сестру себе притворив и причастник жизни ведом, от нея почтился еси и венцем дарований украсился еси, Божественныя зари, блаженне, облистая светлостию.
Богородичен: Благословеньми, Пресвятая Чистая, естество, удалено преслушанием бывшее от Зиждителя, Христа рождши, венчала еси и тления свободила еси. Темже, радующеся, вси, вернии, Тя ублажаем.
Песнь 3
Ирмос: Процвела есть пустыня, яко крин, Господи, языческая неплодящая, Церковь пришествием Твоим, в нейже утвердися мое сердце.
Словеса Духа услышав, был еси яко земля добрая и благоплодная, приемый семя многоценно и родивый, треблаженне, спасение душам.
Умертвил еси мудрование змиина угрызения и душу оживил еси, богодохновенно возродився и Царю всех предстоя.
Посрамил еси безбожное мучителей повеление и ко Христу притекл еси, вместо всех Сего стяжав, и был еси, Богомудре, великий купец.
Матере твоея благочестие возлюбль, славне, отчее же возненавидел еси безбожие многомятежное, яко имея разум, лучшее избрал еси.
Богородичен: Носяй Божественным мановением всю тварь, Господь на руку носится Твоею, Дево. Егоже ныне моли избавити от бед поющия Тя.
Седален, глас 4
Добляго страдальца благочестия Христова восхвалим светло Пантелеимона, вернии, псалмы, и пении, и песньми духовными, имже мучительство невидимаго врага силою Божественною попрася и недугов исцеление богатно от Господа даровася творящим верно Божественный и честный праздник его.
Песнь 4
Ирмос: Пришел еси от Девы не ходатай, ни Ангел, но Сам, Господи, воплощся, и спасл еси всего мя, человека. Тем зову Ти: слава силе Твоей, Господи.
Последуя Владыце любовию, расточил еси богатство нищим, себе обнажая к страданию, еже и прошел еси, вечныя надежды провидев.
Хваления Богу жертву принесл еси, яве возгнушався идольских треб, все же шатание нечестивых, страстотерпче, попрал еси.
Снедаемым завистию и гневом боримым, непоборимую силу сим представил еси, мучениче, и победил еси злочестивое томление, вооружився.
Иже старца Симеона руками держимый, старца тя глаголы, Пантелеимоне, улови к Божественному разумению и ко многих спасению и избавлению.
Богородичен: Мужныя и девы во след Тебе потекоша, Деву и Отроковицу Тя и Матерь зряще, едина бо обоя во едино собрала еси несказанно, Богоневесто.
Песнь 5
Ирмос: Просвещение во тьме лежащих, спасение отчаянных, Христе, Спасе мой, к Тебе утренюю, Царю мира, просвети мя сиянием Твоим, иного бо разве Тебе, бога не знаю.
Радостно подвиги подъял еси мучения, огражден силою Божественною, и, терпением твердо мучения подъемля, радуяся, вопиял еси: иного бо, разве Тебе, бога не знаю.
На подвиг борьбы вступив, блаженне, Божественною силою превозмогл еси безбожных нечестивое тиранство и неистовство идолослужения, облекся во Христа, Судию и Венчателя подвигов.
Юношеско ты противление имея и твердостию души возставление стяжав, всяку язву доблественне претерпел еси, и мужеским, блаженне, умом, благодатию Божественнаго Креста укрепляемь.
Несогласное отрину вещание заблуждших, Небесным учением страдалец и многим спасению преславну бысть виновник, Твоим действом, Христе, укрепляемь.
Богородичен: Речения премудрых, и гадания вся, Препрославленная, и пророк проречения Тя проображаху проявленно напоследок быти Божию Родительницу, иныя бо, разве Тебе, чистыя не знаем.
Песнь 6
Ирмос: В бездне греховней валяяся, неизследную милосердия Твоего призываю бездну: от тли, Боже, мя возведи.
Идолы лестныя оплевал еси и возносимую прелесть упразднил еси, чудодействуя дивная и творя исцеления, Богомудре.
Венечник показался еси, всеизрядне, сквозе бо огнь ты прошел еси и воду, и, на колеси протязаемь, преславно погубил еси безумныя.
Мучителей суровство низложив, неудобь носимая биения телесная душевною крепостию, пострадал еси, Богомудре, благодатию.
Богородичен: Содержай концы земли, яко Бог, Твоими, руками, Чистая, держится описанием тела, Иже Божественным зраком неописанный.
Кондак, глас 5
Подражатель сый Милостиваго и исцелений благодать от Него прием, страстотерпче и мучениче Христа Бога, молитвами твоими душевныя наша недуги исцели, отгоня присно борца соблазны от вопиющих верно: спаси ны, Господи.
Икос
Безсребреника память, добляго страдальца, вернаго целебника, благочестно воспоем, христолюбцы, да приимем милость, паче же оскверншии, якоже и аз, своя храмы, душам бо и телом, возлюбленнии, исцеления подавает. Потщимся убо, верная братия, в сердцах наших имети его крепость, избавляюща от лести вопиющия: спаси ны, Господи.
Песнь 7
Ирмос: Телу златому премудрыя дети не послужиша, и в пламень сами поидоша, и боги их обругаша, среди пламене возопиша, и ороси я Ангел: услышася уже уст ваших молитва.
Законно стражда и победив врага, пристанище благоутишно сущим в мори, славне, обуреваемым был еси, свет же сущим во тьме жития, и пети научил еси: благословен Бог отец наших.
Блажен еси, и добро тебе есть ныне, преблаженне, восприимшему пребогатную и блаженную надежду твою, уготованную верою Господеви зовущим: благословен Бог отец наших.
Святых души, и праведных лицы, и Безплотных чини Ангельстии прияша сликовника тя, блаженне, мечем бо усечен быв во главу, поеши, радуяся: благословен Бог отец наших.
Богородичен: Оружие, еже прежде древа животнаго нас отлучившее, ныне, обращаемо, приемлет знаменавшияся Кровию, из ребр Сына Твоего изшедшею, Пренепорочная. Благословена еси, Бога плотию рождшая.
Песнь 8
Ирмос: В пещь огненную ко отроком еврейским снизшедшаго и пламень в росу преложшаго Бога пойте, дела, яко Господа, и превозносите во вся веки.
Благоприятное твоея хитрости душевное ослепление отчее исцеляет, подающее свет верою, преблаженне, притекающим и ко Спасу Христу наставляющее.
За Христа заклан быв, к вечней жизни преминул еси и Богозванен явился еси именованием Божиим, Богомудре. Тем почитаем тя и превозносим Христа во веки.
Витийское отложив лютое мудрых глумление, Христовым призыванием болезненных страстей корения посекаеши, исцеляя превозносящия Христа во веки.
Богородичен: Безсмертия зарю вемы источника Тя, Богородице, яко рождшую Слово Безсмертнаго Отца, всех смерти избавляющаго, превозносящих Его во веки.
Песнь 9
Ирмос: Безначальна Родителя Сын, Бог и Господь, воплощся от Девы, нам явися, омраченная просветити, собрати расточенная. Тем Всепетую Богородицу величаем.
Преставился еси, радуяся, к желанию конечному, идеже вселився, преблаженне, блаженный конец приити воистину сподобился еси, сый со Владыкою твоим во веки безконечныя.
Желание получил еси и любве твоея исполнение, каплющей еще теплей крови, за Христа излиявшейся, от Негоже, радуяся, приял еси венцы подвигов твоих.
Львов уста и зверей зияния, икоже Даниил древле, ты обуздал еси, весть бо стыдетися, мучениче, добродетели и безсловесное естество. Темже тя, преславне, сошедшеся, ублажаем.
Богатную благость тебе Христос дарует, сокровище исцелений нам даруя и всемилостива изволением тя подав всякому скорбящему, и пристанище тихое, и предстателя, и защитителя.
Богородичен: Яко руно, Всенепорочная, дождь Небесный во утробе заченши, нам родила еси тишину Дающаго яко Бога Того поющим и Тя, Всепетую Богородицу, проповедающим.
Светилен
Милостивную твою душу провиде Бог, Пантелеимона тя проповеда, безсребрено бо требующим исцеление источаеши, святе, мучителей свирепство терпением твоим победивый.
[/spoiler]
КАНОН ВТОРОЙ СВЯТОМУ ВЕЛИКОМУЧЕНИКУ И ЦЕЛИТЕЛЮ ПАНТЕЛЕИМОНУ
[spoiler]
глас 4
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
С Моисеем славным и Мариам Богомудрою днесь не глубину чермную, но море преходяще доблестей и чудес великаго в мученицех, того воспоим, радующеся.
Закон похвалений побеждается светлостию нрава твоего и подвигов величеством, един Христос достойно славити тя весть божественною у Себе светлостию.
Днесь празднует Никомидия и сия обитель твоя, Пантелеимоне, всякому граду и обители верных спразднующим память твою и о тебе Пресвятую Троицу величающим.
Богородичен: Свет рождшая Божественный и невечерний, души моея зеницы просвети, Приснодево, пети Тя со светлым в страстотерпцех целителем нашим, Всепетая.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный Источниче, лик себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Презрев красная мира, красен, яко шипок, явился еси, всеизрядне, утвердившу ти сердце свое в любви Христа, желаний края.
Матере твоея благочестие возлюбль, славне, возненавидел еси злочестие отца, яко пагубное, и того ко благочестию богомудро привел еси.
Тобою, Пантелеимоне, прославися Господь, во Святей Троице славимый, на Небеси прославив тя и на земли славну творя память твою.
Богородичен: Молитвами милости тезоименитаго мученика низпосли нам, Госпоже, божественную милость от Воплотившагося из Тебе милости ради.
Седален, глас 4
Добляго страдальца благочестия Христова восхвалим светло Пантелеимона, вернии, псалмы, и пении, и песньми духовными, имже мучительство невидимаго врага силою Божественною попрася и недугов исцеление богатно от Господа даровася творящим верно Божественный и честный праздник его.
Песнь 4
Ирмос: Неизследный Божий Совет, еже от Девы, воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.
Хотяй всем спасения и истины познания Ермолая тя глаголы, Богоизбранне, улови к божественному разумению и ко многих спасению.
Яко Иосиф прекрасный, в цвете юности благочестия, и разума, и милосердия ко всем исполнился еси, благоугождая Вышнему и зовя: слава силе Твоей, Господи.
Яко имея дерзновение к Богу Триипостасному, мирная и премирная благая проси почитающим тя, великомучениче, и о тебе зовущим: слава силе Твоей, Господи.
Богородичен: Воистину паче ума есть воплощение от Тебе, Пречистая, Сына Божия, в Негоже уверовав от сердца, Пантелеимон взываше: слава силе Твоей, Господи.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Делы уверитися хотя в вере, в нейже от Ермолая освящен был еси, яко, узрев же отроча мертво, молитвою твоею воздвигл еси того, досточудне, змия же умертвил еси.
Неисцельныя страсти единым Христа призыванием исцеляющу тебе, слепаго просветил еси, треблаженне, прежде светлаго твоего страдальчества твердость показуя веры.
Неможения душ и телес свободи рабы Твоя, Троице Единосущная, и сохрани ны, поврежденны от искушений и омраченны страстьми, Пантелеимона предстательством.
Богородичен: Необоримый покров Твой, Владычице, и заступление ублажаемаго нами великомученика да будут присно с нами, спасающе нас от всякаго навета враг видимых и невидимых.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Слепаго зрение телесное и душевное показа того мученика тверда, тебе же, святе, чудодейственника и начало подвигов твоих за Христа, ихже доблественно совершил еси.
Мечем мужества твоего, доблемудре, разсекл еси мучителей коварства, прещения же и всякое на тя шатание, и змия льстивомудреннаго главу сокрушил еси.
Словесы и деянии идольскую лесть обличая, привел еси ко Свету Трисолнечнаго Богоначалия многия никомидийцы, Пантелеимоне Богосветле.
Богородичен: Твое достояние, Слове, необоримо яви, православным людем победы подая на враги, молитвами Богородицы и Твоего победоноснаго мученика.
Кондак, глас 5
Подражатель сый Милостиваго и исцелений благодать от Него прием, страстотерпче и мучениче Христа Бога, молитвами твоими душевныя наша недуги исцели, отгоня присно борца соблазны от вопиющих верно: спаси ны, Господи.
Икос
Безсребреника память, добляго страдальца, вернаго целебника, благочестно воспоем, христолюбцы, да приимем милость, паче же оскверншии, якоже и аз, своя храмы, душам бо и телом, возлюбленнии, исцеления подавает. Потщимся убо, верная братия, в сердцах наших имети его крепость, избавляюща от лести вопиющия: спаси ны, Господи.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Да покажется делы вера,—взывал еси, славне, пред одром разслабленнаго, и Кого призыванием сей абие воздвизается, Той есть отцев Бог благословенный.
Постыжден бысть зело Максимиан, зря о Имени Христове ходяща разслабленнаго, не имея же что провещати, по ласкательствах мукам предает тя, поюща: препетый отцев Боже, благословен еси.
Тебе, непобедиме, в коноб с кипящим оловом мучитель вверже, но явлейся ти Господь огнь убо угаси, олово же устудив, пети тя возбуди: Триипостасный отцев Боже, благословен еси.
Богородичен: Глас Тебе радостно приносим, Богоневесто, радуйся,— зовуще,— Помощнице верных и мучеников утверждение, Сыну Твоему зовуще: препетый отцев Боже, благословен еси.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Тяжкий камень на твою выю привязаша и в море тя ввергоша нечестивии, но камень, аки лист, по водам плаваше, руководством же странным суше отдаешися ты, всечестне.
Зверем кровожадным лютейший зверей вдаде тя, страстотерпче, паки же к тебе Господь дивен явися, звери бо укроти и сих состязатися сотвори, кто бы из них первый поклонился тебе и твоя ноги облобызал, прехвальне.
Множества уверовавших видя, царь возъярися паче и вся звери повеле убити, тебе же, великомучениче, заключити в темницу, Троицу во Единице поюща: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Богородичен: Не пременив естества Иисус, из Тебе бо во всего человека облечеся, Богородительнице, Егоже страсть Пантелеимон крепце изобразив, радуяся, поет Тому: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная, Богородице, Чистая Приснодево.
К колеси привязанный, дивен был еси, досточудне, безумныя бо тое паче погуби, бити убо тя повеле Максимиан и отсещи главу твою, мечу же прегнувшуся, спекулатора и воины к вере во Христа обратил еси.
О убийцах и о всем мире молившуся ти, славне, свыше по достоянию наречен был еси Пантелеимон, делы оправдая именование, млеко же истече из тебе вместо крове, и тако, венценосный, Христу предстал еси.
Свыше назираеши, великомучениче, память твою любовию совершающих и ходатайствуеши тем у Трисолнечнаго Божества грехов прощение, мир же и спасение, еже и нам проси, тя величающим.
Богородичен: Светло исповеда победоносный Пантелеимон всех Владыку из Твоея, Благодатная, возсиявша утробы, твердо испи за Того чашу страдания и утешение прия с веселием, ликуя с мученики и всеми святыми.
Светилен
Милостивную твою душу провиде Бог, Пантелеимона тя проповеда, безсребрено бо требующим исцеление источаеши, святе, мучителей свирепство терпением твоим победивый.
[/spoiler]