6 июля Церковь чтит Владимирскую икону Божией Матери. Как известно, одна из величайших святынь Руси уже давно передана Церкви, перед ней совершаются молебны и зажигаются свечи.
В храме-музее свт.Николая в Толмачах, в особом пуленепробиваемом киоте, хранится Владимирская икона Пресвятой Богородицы.
Внутри киота поддерживается необходимая температура
⇓ ЗДЕСЬ РАЗВЕРНУТЬ ИНФОРМАЦИЮ ОБ ИКОНЕ
[spoiler]
Напомним, что святыня была перенесена в храм свт. Николая в Толмачах при Государственной Третьяковской Галерее в 1999 году, на праздник Сретения Владимирской иконы. Тогда же храму был официально присвоен статус храма-музея, со своим особым музейным режимом. С тех пор войти в церковь можно только через двери Третьяковской галереи со стороны Малого Толмачевского переулка, рядом с колокольней. Прежде чем подняться по лестнице в храм, положено оставить в гардеробе верхнюю одежду и одеть бахилы.
Оборудованный как музейный зал с искусственно созданным климатом, температурным режимом и сигнализацией, он в то же время остается самостоятельным храмом, где по праздникам и выходным дням проходят богослужения и даже горят свечи (правда, разрешается использовать только свечи из натурального воска). В рабочие дни с 10 до 12 утра — это храм, а с 12 до 16 — музей.
В помещении храма поддерживается постоянный температурный режим, за ним следят приборы установленные по всему периметру храма. Прибор, который следит за влажностью в храме
Специально для Владимирской иконы на заводе Минатома РФ изготовили особый пуленепробиваемый киот. Внутри киота поддерживается температура +18 градусов и относительная влажность около 60 процентов. Это климатические стандарты, признанные оптимальными для сохранения произведений темперной живописи, написанных на деревянной основе. Сохранность иконы, работоспособность климатической установки внутри киота и систем безопасности ежедневно проверяют инженеры — сотрудники Третьяковской Галереи.
Крепление иконы. Впереди оно украшено декоративной облицовкой
Деревянный, резной киот Владимирской иконы с тыльной стороны больше похож на холодильник — каждый день инженеры, сотрудники музея приходят проверять температурный режим внутри капсулы, где хранится икона и активность системы сигнализации
Пуленепробиваемое стекло установлено и с тыльной стороны иконы, где изображены Орудия Страстей Господних. Киот стоит таким образом, что можно обойти икону сзади и посмотреть на изображение с обеих сторон
Второй точно такой же киот находится у правого придела храма. Он приготовлен для иконы «Троица», созданной преподобным Андреем Рублевым. На праздник Троицы, на несколько дней, икону выставляют в этом киоте для поклонения верующим. Все остальное время там хранится ее копия. Но настоятель храма прот.Николай Соколов надеется, что когда-нибудь и эта святыня будет доступна для верующих в домовом храме галереи, тем более что для этого уже созданы все необходимые условия.
Справа от входа в центральный придел находится второй пуленепробиваемый киот, с возможностью поддержания особых климатических улсловий — он приготовлен для иконы прп.Андрея Рублева — Троица. Сейчас, пока вопрос о переносе этой иконы еще не решен, в киоте хранится ее копия. Но на Праздник Троицы, летом, в этот киот на время устанавливают оригинальную икону
История иконы:
На Русь икона попала из Византии в начале XII века (ок. 1131 года), как подарок Юрию Долгорукому от константинопольского патриарха Луки Хризоверха. Вначале Владимирская икона находилась в женском Богородичном монастыре Вышгорода, недалеко от Киева. В 1155 году князь Андрей Боголюбский перевез икону во Владимир (по которому она и получила нынешнее наименование), где она хранилась в Успенском соборе. Во время нашествия Тамерлана при Василии I в 1395 году чтимая икона была перенесена в Москву для защиты города от завоевателя. На месте «сретения» (встречи) москвичами Владимирской иконы до сих пор находится улица Сретенка и основан Сретенский монастырь. Икона стояла в Успенском соборе Московского Кремля, по левую сторону царских врат иконостаса. Риза греческой работы на иконе из чистого золота с драгоценными камнями оценивалась в сумму около 200 000 золотых рублей (сейчас она в Оружейной палате). В 1918 году икону изъяли из собора для реставрации, а в 1926 году передали в Государственный исторический музей. В 1930 году она была передана в Государственную Третьяковскую галерею.
Дни памяти Владимирской иконы Пресвятой Богородицы:
Церковное празднование Владимирской иконы совершается трижды в год: 26 августа (8 сентября) в память чудесного спасения Москвы в 1395 году, 23 июня (6 июля) в память окончательного перенесения иконы в Москву и бескровной победы над татарами на реке Угре в 1480-м году и 21 мая (3 июня) в память избавления Москвы от набега крымского хана Махмет-Гирея в 1521-м году.
Когда можно помолиться перед иконой:
Каждую пятницу в 17 часов совершается пение акафиста.
По средам в 10 часов утра совершается водосвятный молебен.
Каждый день с 10 до 12.00 перед иконой можно помолиться и зажечь свечу. В «музейном режиме» — с 12.00 до 16.00, когда храм работает, как один из музейных залов Третьяковской галереи, вход в храм осуществляется только через центральный подъезд Третьяковской галереи. Перед иконой тож еможно помолиться и оставить свечу, которую зажгут сотрудники храма во время богослужения.
Екатерина СТЕПАНОВА
[/spoiler]
Владимирская
Владимирская икона Божией Матери написана Евангелистом Лукой на доске от стола, за которым трапезовал Спаситель с Пречистой Матерью и праведным Иосифом. Божия Матерь, увидев этот образ, произнесла: «Отныне ублажат Меня все роды. Благодать Рождшегося от Меня и Моя с этой иконой да будет».
[spoiler]
В 1131 году икона была прислана на Русь из Константинополя святому князю Мстиславу († 1132, память 15 апреля) и была поставлена в Девичьем монастыре Вышгорода – древнего удельного города святой равноапостольной великой княгини Ольги.
Сын Юрия Долгорукого святой Андрей Боголюбский в 1155 году принес икону во Владимир и поместил в воздвигнутом им знаменитом Успенском соборе. С того времени икона получила именование Владимирской. В 1395 году икону впервые принесли в Москву. Так благословением Божией Матери скрепились духовные узы Византии и Руси – через Киев, Владимир и Москву.
Владимирской иконе Пресвятой Богородицы празднование бывает несколько раз в году (21 мая, 23 июня, 26 августа). Наиболее торжественное празднование совершается 26 августа, установленное в честь сретения Владимирской иконы при перенесении ее из Владимира в Москву. В 1395 году страшный завоеватель хан Тамерлан (Темир-Аксак) достиг пределов рязанских, взял город Елец и, направляясь к Москве, приблизился к берегам Дона. Великий князь Василий Димитриевич вышел с войском к Коломне и остановился на берегу Оки. Он молился святителям Московским и преподобному Сергию о избавлении Отечества и написал митрополиту Московскому, святителю Киприану (память 16 сентября), чтобы наступивший Успенский пост был посвящен усердным молитвам о помиловании и покаянию. Во Владимир, где находилась прославленная чудотворная икона, было послано духовенство. После литургии и молебна в праздник Успения Пресвятой Богородицы духовенство приняло икону и с крестным ходом понесло ее к Москве. Бесчисленное множество народа по обеим сторонам дороги, стоя на коленях, молило: «Матерь Божия, спаси землю Русскую!» В тот самый час, когда жители Москвы встречали икону на Кучковом поле, Тамерлан дремал в своем шатре. Вдруг он увидел во сне великую гору, с вершины которой к нему шли святители с золотыми жезлами, а над ними в лучезарном сиянии явилась Величавая Жена. Она повелела ему оставить пределы России. Проснувшись в трепете, Тамерлан спросил о значении видения. Знающие ответили, что сияющая Жена есть Матерь Божия, великая Защитница христиан. Тогда Тамерлан дал приказ полкам идти обратно. В память чудесного избавления Русской земли от Тамерлана на Кучковом поле, где была встречена икона, построили Сретенский монастырь, а на 26 августа было установлено всероссийское празднование в честь сретения Владимирской иконы Пресвятой Богородицы.
Пред Владимирской иконой Матери Божией свершились важнейшие события русской церковной истории: избрание и поставление святителя Ионы – Предстоятеля Автокефальной Русской Церкви (1448 г.), святителя Иова – первого Патриарха Московского и всея Руси (1589 г.), Святейшего Патриарха Тихона (1917 г.). В день празднования в честь Владимирской иконы Божией Матери совершена интронизация Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Пимена – 21 мая/3 июня 1971 г.
Исторические дни 21 мая, 23 июня и 26 августа, связанные с этой святой иконой, стали памятными днями Русской Православной Церкви.
Празднество Божией Матери в честь Ее святой иконы Владимирской совершается в благодарение за избавление Москвы от нашествия хана Ахмата. В 1480 году при великом князе Иоанне III Васильевиче (1462–1505) хан Золотой Орды Ахмат с громадными полчищами подошел уже к реке Угре, которую называют «поясом Богоматери», охраняющим Московские владения. Целый день войска хана и Московского князя стояли друг против друга, не приступая к решительным действиям – «стояние на Угре». Вся Москва молилась своей Заступнице Пресвятой Богородице о спасении православной столицы. Митрополит Геронтий (1473–1489) и духовник князя, архиепископ Ростовский Вассиан, молитвой, благословением и советом подкрепляли русские войска. Митрополит писал князю соборное послание, в котором призывал его мужественно стоять против врага, уповая на помощь Матери Божией.
Пресвятая Богородица заступилась за Землю русскую. Князь приказал своим войскам отступать от Угры, желая дождаться перехода татар, враги же решили, что русские заманивают их в засаду, и тоже стали отступать, сначала медленно, а ночью побежали, гонимые страхом. В благодарность за освобождение России от татар и был установлен праздник в честь Божией Матери.
Празднество Владимирской иконе Божией Матери установлено в память спасения Москвы в 1521 году от нашествия татар под предводительством хана Махмет-Гирея. Татарские полчища приближались к Москве, предавая огню и разрушению русские города и селения, истребляя их жителей. Великий князь Василий собирал войско против татар, а Московский митрополит Варлаам вместе с жителями Москвы усердно молился об избавлении от гибели. В это грозное время одна благочестивая слепая инокиня имела видение: из Спасских ворот Кремля выходили московские святители, покидая город и унося с собой Владимирскую икону Божией Матери – главную святыю Москвы, – в наказание Божие за грехи ее жителей. У Спасских ворот святителей встретили преподобные Сергий Радонежский и Варлаам Хутынский, слезно умоляя их не оставлять Москвы. Все они вместе принесли Господу пламенную молитву о прощении согрешивших и избавлении Москвы от врагов. После этой молитвы святители возвратились в Кремль и внесли обратно Владимирскую святую икону. Подобное же видение было и московскому святому, блаженному Василию, которому было открыто, что заступлением Божией Матери и молитвами святых Москва будет спасена. Татарскому хану было видение Божией Матери, окруженной грозным войском, устремившимся на их полки. Татары в страхе бежали, столица Русского государства была спасена.
Празднование иконе Божией Матери Владимирской совершается также 23 июня и 26 августа.
СВЕРНУТЬ[/spoiler]
МОЛИТВЫ
Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Владимирская
глас 4
Днесь светло красуется славнейший град Москва,/ яко зарю солнечную, восприемши, Владычице,/ чудотворную Твою икону,/ к нейже ныне мы притекающе и молящеся Тебе, взываем сице:/ о, пречудная Владычице Богородице!/ Молися из Тебе воплощенному Христу Богу нашему,/ да избавит град сей и вся грады и страны христианския/ невредимы от всех навет вражиих// и спасет души наша, яко Милосерд.
Ин кондак Божией Матери пред иконой Ее Владимирской
глас 8
К Взбранней Воеводе и Заступнице, Деве и Богородице,/ в чистей совести, верою утвердившеся, русстии народи,/ невозвратно надежду имуще, притецем,/ к чудотворному Ей и пречистому образу, и возопием Ей:/ радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак Божией Матери пред иконой Ее Владимирская
глас 8
Взбранной Воеводе победительная,/ яко избавльшеся от злых/ пришествием Твоего честнаго образа, Владычице Богородице,/ светло сотворяем празднество сретения Твоего и обычно зовем Ти:// радуйся, Невесто Неневестная.
Молитва Божией Матери пред иконой Ее Владимирской
О, Всемилостивейшая Госпоже Богородице, Небесная Царице, Всемощная Заступнице, непостыдное наше Упование! Благодаряще Тя о всех великих благодеяниях, в роды родов людем российским от тебе бывших, пред пречистым образом Твоим молим Тя: сохрани град сей (весь сию; святую обитель сию) и предстоящия рабы Твоя и всю Землю Русскую от глада, губительства, земли трясения, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных и междоусобныя брани! Сохрани и спаси, Госпоже, Великого Господина и Отца нашего (имярек), Святейшего Патриарха Московского и всея Руси и Господина нашего (имярек), Преосвященнейшего епископа (архиепископа, митрополита) (титул), и вся Преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы православныя. Даждь им Церковь Российскую добре управити, верныя овцы Христовы негиблемы соблюсти. Помяни, Владычице, и весь священнический и монашеский чин, согрей сердца их ревностию о Бозе и достойно звания своего ходити коегождо укрепи. Спаси, Госпоже, и помилуй и вся рабы Твоя и даруй нам путь земнаго поприща без порока прейти. Утверди нас в вере Христовой и во усердии ко Православной Церкви, вложи в сердца наша дух страха Божия, дух благочестия, дух смирения, в напастех терпение нам подаждь, во благоденствии — воздержание, к ближним любовь, ко врагом всепрощение, в добрых делех преуспеяние. Избави нас от всякого искушения и от окамененнаго нечувствия, в страшный же день Суда сподоби нас ходатайством Твоим стати одесную Сына Твоего, Христа Бога нашего, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
КАНОНЫ И АКАФИСТЫ
АКАФИСТ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ВЛАДИМИРСКАЯ»
Кондак 1
Взбранной Воеводе, Заступнице нашей, взирающе на первописанный образ Твой, хвалебное пение воспеваем Ти раби Твои, Богомати. Ты же, яко имущая державу непобедимую, сохрани и спаси благодарне Тебе вопиющия:
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Икос 1
Ангельския Силы на Небеси немолчно воспевают Тя, Пречистая, зряще Славу Пребожественную, еюже Сын Твой прослави Тя; но и нас, земных, не оставила еси, яко некую лучу, низпославши нам икону Твою, святым Лукою первописанную. О ней бо некогда изрекла еси: «С сим образом благодать Моя и сила да пребудут». Темже вернии раби Твои, по вся дни и на всяком месте сбытие словес Твоих зряще, ко образу Твоему цельбоносному притекаем и, якоже Самой Ти, с нами сущей, вопием:
Радуйся, Ангелов Царице; радуйся, всего мира Владычице.
Радуйся, на Небеси присно славимая; радуйся, и на земли величаемая.
Радуйся, благодать Твою иконе Твоей сей даровавшая; радуйся, на спасение человеков тую поставившая.
Радуйся, Божия благости скорая Подательнице; радуйся, молений наших усердная послушнице.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 2
Видя чудес множество, от принесенныя в Вышград святыя иконы Твоея бываемое, благоверный князь Андрей возгореся духом и умоляше Тя, да скажеши святую волю Твою и да благословиши его в пределы Ростовския отъити. Темже улучив желаемое и икону Твою взем, идяше в путь свой, радуяся и поя Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разумеша вси людие дивное шествие Твое, Царице Небесная, от Киева в землю Ростовскую, болящии бо исцеляхуся и ина знамения и чудеса бываху всем с верою притекающим ко образу Твоему. Сего ради воспеша Тебе:
Радуйся, чудесы шествие иконы Твоея знаменавшая; радуйся, многи немощныя исцелившая.
Радуйся, воздыхания наша не отвергающая; радуйся, недостойныя молитвы наша приемлющая.
Радуйся, Матерния щедроты Твоя на нас изливающая; радуйся, иконою Твоею нам благодеющая.
Радуйся, во обстоянии сущим скорую помощь дарующая; радуйся, отчаянным надежду возвращающая.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 3
Силою Твоею ограждаемь, благоверный князь Андрей предел Владимирских достиже и зде благую волю твою, Владычице, позна. В нощном бо видении тому явльшися, повелела еси от места сего не отходити и чудотворную икону Твою зде, во граде Владимире, поставити, да будет северней стране нашей в благословение и людем Твоим в покров, вопиющим Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имея в себе благодатное сокровище, икону Твою Владимирскую, преуспеваше от силы в силу Отечество наше. Во дни бо обстояний и напастей не оставила еси род наш, Владычице, и во благовремении близ была еси, всесильным предстательством Твоим верныя люди Твоя заступающи, поющия Ти:
Радуйся, гнев Божий, праведно на ны движимый, утоляющая; радуйся, на милость к нам, грешным, Господа преклоняющая.
Радуйся, яко смиренным мольбам рабов Твоих внемлеши; радуйся, яко утешение Твое нам подати поспешаеши.
Радуйся, яко иконою Твоею от всяких нас бед ограждаеши; радуйся, яко тою козни вражия разрушаеши.
Радуйся, в час скорби люди Твоя укрепляющая; радуйся, тихое и безмятежное житие тем дарующая.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 4
Бурю помышлений сумнительных пройде благоверный князь Андрей, от множества врагов некогда обстоимь; Ты же, Всепетая, дивным от иконы Твоея знамением славную победу тому предвозвестила еси. Темже верою обновився и о имени Твоем дерзая, воспе Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше мятежницы убиение благовернаго князя Андрея, град Владимир расхитити устремишася, но икону Твою чудотворную, на стогны града изнесенную, внезапу узревше, умилишася сердцем и, на колена падше, во гресе своем покаяшася. Благочестивии же людие, таковому от иконы Твоея благодатному явлению радующеся, песнь благодарственную воспеша Тебе:
Радуйся, междоусобных браней утоление; радуйся, ожестевших сердец умягчение.
Радуйся, яко заблуждшия на путь правый возвращаеши; радуйся, яко от соблазнов суетных нас ограждаеши.
Радуйся, пагубы вседушевныя низлагающая; радуйся, душевредная научения обличающая.
Радуйся, к Царствию Небесному путь невозбранный нам указующая; радуйся, мир вечный и радость нам подающая.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 5
Боготечная звезда отцем нашим бысть икона Твоя, Владычице, еяже светом ведоми, многажды побеждаху царствия, возмогаху от немощи, обращаху в бегство полки чуждих и путь к земному преуспеянию и небесному спасению обретаху. Сего ради по долгу славит Тя земля Российская, поющи Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше некогда людие владимирстии в чуднем видении град свой на воздусе вознесен, и икону Твою верху его, якоже солнце, сияющу, со умилением разумеша, Владычице, неотступный покров Твой граду их и, Твое милостивое промышление о них славяще, воспеша Ти:
Радуйся, Мати милосердия; радуйся, источниче чудес.
Радуйся, бодрая наша Хранительнице; радуйся, граду нашему Покрове.
Радуйся, горе к Небеснем сокровищем ум наш возводящая; радуйся, любовь к Богу в сердцах верных насаждающая.
Радуйся, маловерныя вразумляющая; радуйся, неверных смыслы просвещающая.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 6
Проповедник неизреченных чудес Твоих, Владычице, явися соборный храм Твой во граде Владимире, святою иконою Твоею украшенный. Попущением бо Божиим все благолепие его некогда во огни погибе, икона же святая Твоя, якоже купина неопалима пребысть, да и видевше и осязавше присутствие Твое, вернии воспоют: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия паки свет иконы Твоея, Богородице, во дни лютаго нашествия Батыева. Аще бо нечестивии агаряне и пожгоша огнем соборный храм Твой, и святителя Владимирскаго и люди, молящияся в церкви, умертвиша, и вся конечному истреблению предаша, обаче икона Твоя и паки невреждена обретеся, подвизающи пети Тебе:
Радуйся, Купино Неопалимая; радуйся, Сокровище неиждиваемое.
Радуйся, Стено несокрушимая; радуйся, прибежище всем уповающим на Тя.
Радуйся, икону Твою и во пламени целу сохранившая; радуйся, нам во утешение и спасение тую оставившая.
Радуйся, Ты бо еси наше защищение; радуйся, Ты бо еси всех благочестивых непрестанное радование.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 7
Хотя великий князь Василий защищение стяжати стольному граду своему, повеле Владимирскую икону Твою в Москву пренести. И во сретение ея усердно изшедше князь и святитель московский Киприан со освященным собором и всем множеством людей, до земли пред нею поклонишася, якоже бо Самую Тя, Пречистая, к ним приходящую, сретаху, зовуще Тебе: «О Мати Божия, спаси землю Русскую», вкупе же и поюще Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новое знамение сотворила еси, Пренепорочная, в день празднования сретения иконы Твоея Владимирския в Москве: в грозном бо видении, яко всемогущая Царица, множеством воинств Небесных обстоима, со святители Московскими явилася еси нечестивому агарянскому хану и от предел земли Русския отъити повелела еси. Тогда вернии людие Твои, врага видевше посрамлена и бежавша, с веселием пояху Тебе:
Радуйся, Победо непобедимая; радуйся, Царице Небесных Сил.
Радуйся, врага грозное посрамление; радуйся, рабов Твоих Радосте нечаянная.
Радуйся, Надеждо всех лишенных надежды; радуйся, спасение во дно адово низшедших.
Радуйся, пришествием иконы Твоея Москву возвеселившая; радуйся, заступлением Твоим и град Владимир не оставившая.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 8
Странную победу всесильною помощию Твоею, Владычице, без брани совершившуюся, и до ныне Церковь Православная светло прославляет, сретение иконы Твоея Владимирския празднующи и вся верная чада Своя созывающи милости Твоя благодарне исповедати, Сыну же Твоему и Богу пети: Аллилуиа.
Икос 8
Всю Тя Бог освяти, Пренепорочная, и, яко Матерь Свою, в готовое прибежище и теплый покров всем нам дарова. Темже от меньших земли и незнаемых возвеличися благословенный Тобою град Москва, благочестно икону Твою почитаяй; вся бо племена русская воедино собра и область свою над окрестными языки от моря и до моря и даже до конец земли распростре, всем веру Христову возвещаяй, Тебе же вопия:
Радуйся, земли нашея забрало; радуйся, Церкве утверждение.
Радуйся, молитвенников наших похвало; радуйся, людей Твоих спасение.
Радуйся, враги наша устрашающая; радуйся, полки чуждих далече отгоняющая.
Радуйся, яко Тобою Русь православная содержится; радуйся, яко Тобою род христианский хвалится.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 9
Всякое естество ангельское восхваляет Тя, Богородительнице, у престола Сына Твоего предстоящую и за страну нашу и вся христианы молящуюся. Мы же, людие Твои, молитв Твоих действо разумевающе, к чудотворней иконе Твоей с любовию притекаем и Богу прилежно вопием: Аллилуиа.
Икос 9
Витий земных художество не довлеет по достоянию благохвалити Тя, Пресвятая Всенепорочная, и иконы Твоея чудеса исчислити, имиже Церковь Православная величается, гради наши утверждаются и вси христиане Божественне веселятся. Темже, за премногую любовь Твою к нам и вся милости Твоя, приими от нас сие хвалебное пение:
Радуйся, собором святых, в стране нашей просиявших, окружаемая и славимая; радуйся, предстателей наших, чудотворцев российских, моления приемлющая.
Радуйся, ходатайством Твоим о нас Бога умилостивляющая; радуйся, честным покровом Твоим нас присно осеняющая.
Радуйся, страны нашея преславная Защитнице; радуйся, призывающим Тя скорая Помощнице.
Радуйся, труждающихся благодатное укрепление; радуйся, кающихся грешников несумненное спасение.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 10
Спасения ищуще, к Тебе прибегаем, Милосердная Мати, и, чудотворную Твою икону ныне обстояще, вся милости Твоя, тою отцем нашим явленныя, с любовию воспоминаем. Да не тщетна будет, Владычице, и наша надежда на Тя, на немощь нашу умилосердися и спаси вопиющия Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси и заступление всем с верою прибегающим к Тебе, Всеблаженная Отроковице; всегда бо милости Твоя роду христианскому являла еси и отцем нашим многочастне и многообразне благодеяла еси, от нашествия иноплеменник и от всякия беды и нужды тех избавляющи. Не оскудей и ныне, Владычице, утоляющи лютыя на ны возстания греховныя, и облак искушений отжени, Тебе бо навыкохом пети:
Радуйся, Мати Божия, Матернюю любовь к нам, грешным, простирающая; радуйся, силою Твоею нашу немощь восполняющая.
Радуйся, милосердие Божие разумети нас научающая; радуйся, к делом милосердия и нас возбуждающая.
Радуйся, страх Божий в сердца верных влагающая; радуйся, грешники к покаянию призывающая.
Радуйся, невниманию нашему долготерпящая; радуйся, от сна лености нас возставляющая.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 11
Пение похвальное воспеша московстии людие, спасение Твое некогда улучивше; верху бо явльшися, светозарною одеждою одеяна, храм Твой и град Москву от запаления огненнаго ризою Твоею защитила еси. Неотступна пребуди, Всемощная, от места сего и ныне, и нам избавление Твое видети даруй, да веселящеся воспоем: Аллилуиа.
Икос 11
Свет радости возсияла еси, Владычице, и во дни тыя, егда смотрением Божиим древняя красота церковная к нам паки возвратися и священный собор граду Москве Патриарха, всей же стране нашей единаго пастыря и молитвенника утверди. Ты же, Пречистая, от иконы Твоея Владимирския жребий первосвятительства сего избраннику Твоему даровала еси, да расточенныя овцы словеснаго стада Церкве Российския паки воедино соберет. Сего ради вопием Тебе:
Радуйся, скорбящих радосте; радуйся, обуреваемых пристанище.
Радуйся, в напастех нас не оставившая; радуйся, во уничижении нашем свет надежды нам возсиявшая.
Радуйся, на смиренныя призревшая; радуйся, низшедшия возвеличившая.
Радуйся, Церкве нашея Похвало; радуйся, людей Твоих веселие.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 12
Благодать Твою не отъими от нас, милости Источниче, якоже во дни лихолетия святителей наших Иова и Ермогена услышала еси и землю Русскую от конечнаго расхищения, православную же веру в ней от истребления спасла еси, да избавленнии Тобою Богу воспоем: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще неисчетныя милости Твоя, от лет древних роду нашему явленныя и доныне не оскудевающия, хвалим Тя, Пречистая, яко неусыпную Хранительницу нашу и заступление, и, Матернюю любовь Твою к стаду Сына Твоего ведуще, со дерзновением, аще и раби неключими есмы, вопием Тебе:
Радуйся, Русь Православную возлюбившая; радуйся, веру истинную в ней утвердившая.
Радуйся, отцы наша во благочестии сохранившая; радуйся, и наше неможение не отринувшая.
Радуйся, утверждение наше незыблемое; радуйся, Надеждо наша непостыдная.
Радуйся, Молитвеннице наша теплая; радуйся, Заступнице усердная.
Радуйся, Пречистая, от иконы Твоея милости нам источающая.
Кондак 13
О Всепетая Мати, Заступнице Всемилостивая, Дево Богородице, обычным Твоим милосердием малое моление сие наше приемлющи, якоже древле, тако и ныне помилуй землю нашу Русскую и от всяких бед рабы Твоя избави, о Тебе вопиющия: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангельския Силы…» и 1-й кондак «Взбранной Воеводе…».
Молитва
О Всемилостивая Госпоже Богородице, Небесная Царице, Всемощная Заступнице, непостыдное наше Упование! Благодаряще Тя о всех великих благодеяниях, в роды родов людем российским от Тебе бывших, пред пречистым образом Твоим молим Тя: сохрани град сей (или: весь сию, или: святую обитель сию) и предстоящия рабы Твоя и всю Землю Русскую от глада, губительства, земли трясения, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных и междоусобныя брани. Сохрани и спаси, Госпоже, Великаго Господина и Отца нашего (имя рек), Святейшаго Патриарха Московскаго и всея Руси, и Господина нашего (имя рек), Преосвященнейшаго епископа (или : архиепископа, или : митрополита) (титул), и вся Преосвященныя митрополиты, архиепископы и епископы православныя. Даждь им Церковь Российскую добре управити, верныя овцы Христовы негиблемы соблюсти. Помяни, Владычице, и весь священнический и монашеский чин, согрей сердца их ревностию о Бозе и достойно звания своего ходити коегождо укрепи. Спаси, Госпоже, и помилуй и вся рабы Твоя и даруй нам путь земнаго поприща без порока преити. Утверди нас в вере Христовой и во усердии ко Православней Церкви, вложи в сердца наша дух страха Божия, дух благочестия, дух смирения, в напастех терпение нам подаждь, во благоденствии — воздержание, к ближним любовь, ко врагом всепрощение, в добрых делех преуспеяние. Избави нас от всякаго искушения и от окамененнаго нечувствия, в страшный же день Суда сподоби нас ходатайством Твоим стати одесную Сына Твоего, Христа Бога нашего, Емуже подобает всякая слава, честь и поклонение со Отцем и Святым Духом, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
КАНОН ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ВЛАДИМИРСКОЙ»
Песнь 1
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся, светло торжествуя, и воспою, радуяся, Тоя чудеса.
Просвети, Владычице, души наша зарею Божественною, паче ума благодатию Твоею, и независтный дар подаждь ми воспети Тя, яко Помощницу человеческому существу, Препетая, верное заступление, на враги победу отечеству нашему.
Приидите, соберитеся, российстии собори, в пречестный храм Всенепорочныя Владычицы и возопиите, умильно молящеся, к честному образу взирающе: Богородице Безневестная, хвалящия Тя спаси.
Твой, Богомати, всечестный образ Богогласный Евангелия Христова описатель, пребожественный Лука, написав, Творца всех на Твоих честных руках вообрази, к немуже притекающии напасти и печали избавляеши и вся покрываеши Твоею милостию.
Храм прекрасный, Содетель всех едину Тя обрет, в Тя вселися и человеки обожи. К Немуже за ны, Богородице, молися, спасти ны от поганых пленения и всякия иныя скорби, находящия на ны, да Твоего днесь образа сретение всечестно празднуем.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, Живый и Независтный Источниче, лик Себе совокупльшия, духовно утверди, в Божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Все помышление отвергше, Богомудрии, приидите в сретение прекрасныя зари, держащия пресветлую лучу, вся просвещающую и милостию весь мир обогащшую.
Твою, Богомати, всечестную и чудотворную икону российстии люди стяжавше, яко заступление крепко и стену нерушиму, молятся Ти, на враги победу даровати отечеству нашему.
Облак светозарный показася, росою благодати вся омывающи телесныя скверны и души просвещающи, едина Всепетая.
Древо многоплодно явилася еси, пищею негиблющею вся насыщающи, души же веселящи, Богоневесто Чистая, добродеяния всем источи и от скорбей, нуждных спаси.
Ин кондак, глас 8
К Взбранней Воеводе и Заступнице, Деве и Богородице, в чистей совести, верою утвердившеся, русстии народи, невозвратно надежду имуще, притецем, к чудотворному Ея и пречистому образу, и возопием Ей: радуйся, Невесто Неневестная.
Седален, глас 4
Народи боголюбивии, приидите в сретение: се бо приходит Дева, всех пророков превышши, честным Своим образом, Жизнодателя миру на руках имеющи, град Свой сохраняти страждущий, варварскую дерзость низложити, вообразитися всем Хранительница тверда, держава и ограждение верно молящимся.
Слава, и ныне, тойже
Песнь 4
Ирмос: Неизследный Божий совет, еже от Девы воплощения Тебе, Вышняго, пророк Аввакум усмотряя, зовяше: слава силе Твоей, Господи.
Гору превелию, юже Даниил виде, от неяже камень отсечеся без руки и вся соблазны истни, верныя же просвети, истинное светозарное солнце показа, лучами просвещающи, Богородице Приснодево.
Вооружаются на люди Твоя, Чистая Богородице, сынове Агарины, злый совет творяще, грады разоряюще, верныя же погубляюще, но Ты, Всепетая, Твоею милостию вся низложи, исмаильтяны враги покаряющи отечеству нашему.
Небо одушевлено, едина Богомати, Свет велий приемши, вся просвещающи, тьму держащих бед разжени и нас Вышняго причастия сподоби.
Давид пред кивотом ликовствует, левити же воспевают, паче же пред Тобою, Богородительнице Чистая, Россия хвалами яко Царицу воспевает, гласы молебными прилежно Ти вопиющи: радуйся, Заступнице града нашего.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о Божественней славе Твоей: Ты бо, Неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога и родила еси Безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Тебе, Богомати, великий во пророцех Исаия провиде Духом, Угль имеющу во чреве, верныя просвещающ и соблазны вся пожигающ, спасая род человеч.
Жезл Ааронов прозябла еси и злобный корень исторгнула еси, Дево Богоневестная, Жизнодателя рождши миру, Егоже моли сему граду спастися от многих напастей.
Ныне убо приступите с веселием, Богоизбранное стадо, российстии собори, ко Всечестней Божии Матери и честный Ея образ любезно приимите: се бо благодать неисчерпаемая, воды точащи Божественныя неоскудно, Юже, вернии, почтим и честному образу Ея поклонимся.
От корене Иессеева древо возрасте всем животное, Плод убо прозябла еси во утробе Твоей, Дево Чистая, вся люди насыщающи Твоею милостию.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, Богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
От Тебе, Богомати, истече поток сладкий, вся напаяя люди, душ измывая скверны, Богородице Владычице, спаси всех, покланяющихся верно честному образу Твоему.
Вси убо, совокупльшеся вкупе, воспоем Чистую Деву, Богоизбранную лествицу Иаковлю, Гедеоново же руно, радости Ходатаицу, крепость и похвалу спасаемых, Богородительницу Чистую.
Се ныне веселие приближается, скорбь же потребляется, вернии спасаются, яко от источника радость почерпающе, выну хвалами воспевают: радуйся, Чистая Владычице, спасения нашего начаток и всех верных стена и похвала.
Подаждь нам помощь мольбами Твоими, Пречистая Богородице, скорби убо находят на ны и печали умножаются, врази ополчаются, но Ты, Пречистая, представши, избави, врагов наших шатание низложи, на враги победу даруй, да посрамятся вси, являющии рабом Твоим злая.
Кондак, глас 8
Взбранной Воеводе победительная, яко избавльшеся от злых пришествием Твоего честнаго образа, Владычице Богородице, светло сотворяем празднество сретения Твоего и обычно зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.
Икос:
Ангел предстатель с Небесе послан бысть рещи Богородице: радуйся, и, со безплотным гласом воплощаема Тя зря, Господи, ужасашеся, и стояще, зовыи к Ней таковая: радуйся, Еюже радость возсияет; радуйся, Еюже клятва исчезнет. Радуйся, падшаго Адама воззвание; радуйся, слез Евиных избавление. Радуйся, высоте неудобовосходимая человеческими помыслы; радуйся, глубине неудобозримая и ангельскима очима. Радуйся, яко еси Царево седалище; радуйся, яко носищи Носящаго вся. Радуйся, звездо, являющая солнце; радуйся, утробо Божественнаго воплощения. Радуйся, Еюже обновляется тварь; радуйся, Еюже покланяемся Творцу. Радуйся, Невесто Неневестная.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии паче Создавшаго, но, огненное прещение мужески поправше, радовахуся, поюще: препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.
Яко порфирою и виссом, червленою хламидою, Дево Богородице Владычице, град Твой, Тобою одеяся, Христа величает и пришествие честнаго Твоего образа славит, явльшася паче луч солнечных и немрачным светом просвещающа велегласно хвалящия Тя.
Скрижали, богописанныя перстом Духа, в ярости Моисей сокруши; но в Тебе, Чистая, преславный Творец вселився, невредну Тя сохрани. Емуже поем: отец наших Боже, благословен еси.
Приими Твоих раб мольбы, Пречистая Дево Богородице, непостоянную бурю утиши молитвами Твоими и советы противных врагов разжени, нападающих на стадо Твое, Всенепорочная Владычице.
Тебе едину помощницу роду человеческому, Богородице Марие, Зиждитель всех рождеством Своим назнамена и пророцы прообразиша: ов Тя дверь, ин же Тя ложницу Божию; мы же Тя воспеваем Родительницу Божию, и Ходатаицу к Богу, и Заступницу от всех зол, находящих на ны.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть, тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Како Тя, Дево, по достоянию воспоем? Помощь твердую, Хранительницу жизни нашея и Ходатаицу непреложну к Сыну Твоему и Богу нашему, Егоже воспеваем и превозносим во веки.
Цвете прекрасный и воня пищная, облагоухаеши, Богородице Марие, вся, и спасаеши, и от недуг исцеляеши, бесы прогоняеши. Темже Ти вопием: радуйся, Помощнице всем молящимся верным.
Столп явльшися, Богомати, нахождения противных отгоня: Тя бо чтущим сердцем теплым явилася еси стена, и ограждение, и спасительное прибежище.
Давидски воспеваем Ти песнь, гору Божию Тя именующе, Пречистая Дево: Источника бо сущим приснотекущаго источила еси. Егоже поем и превозносим во веки.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же Безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, Всеблаженная Богородице, Чистая Приснодево.
Радости Ходатаице, возвесели наш смысл вопити Тебе, Богородице Чистая: радуйся, Хранительнице наша, державо, и ограждение, и спасительное прибежище.
Да восхвалят согласно Тя небо и земля, яко Жизнодателя миру рождши: радуйся, тихое пристанище, животныя воды источниче неисчерпаемый, Владычице.
Собравшеся днесь, людие, во сретение Пречистыя Божия Матере, Яже винограда мысленнаго грези носящи, вино источающ всегда и веселия всех исполняющ, яко Богородицу по долгу славим.
Божественная река вод животных, вся удолия напояющи, наша соблазны, Богомати, погрузи и до конца потреби.
Светилен
Да почтится днесь Богомати, Зиждителя рождшая, райских дверей отверзение и всего мира очищение, победу давшая христолюбивому воинству, о Сей бо пророцы глаголаша, Той поклонимся.
Слава, и ныне:
Пресветлая днесь милостивная светлость, Божия благодать, вся радостно одождяет небесными тучами, на стези сладкия направляющи, Богородице Владычице, всех, познавших Тя земных, Приснодево, ныне бо вся земля Российская радуется, верою Тя славящи.
[/spoiler]
Вратарница Угличская (Неугасимая Свеча)
Богоматерь на сей иконе изображена в виде монахини с жезлом и четками в левой руке и свечой в правой руке. Образ этот находится в Алексеевском мужском монастыре г. Углича Ярославской губернии.
До 1894 года икона пребывала в кладовой обители. 23 июня этого года из Петербурга прибыл в обитель один больной купец. Явившись к настоятелю, он подробно рассказал о своей болезни и о том, что ему явилась во сне Божия Матерь и повелела отправиться в Углич, где находится Ее икона, и помолиться перед ней, обещая ему исцеление. Настоятель велел разыскать эту икону. Его повеление было исполнено, и икона с великим торжеством была перенесена в Успенский храм монастыря. Когда больной купец помолился перед ней, то в скором времени совершенно выздоровел. В благодарность за полученное исцеление он обложил икону серебряной вызолоченной ризой.
В настоящее время у сей чудотворной иконы Богородицы также подаются исцеления тем, кто прибегает к Царице Небесной с верой в Ее предстательство перед Богом. По актам, составленным ярославской духовной консисторией, с 1894 г. по настоящее время при сей иконе совершилось более сорока чудесных исцелений.
Владимирская (Заоникиевская)
Эта Владимирская икона явилась в 1588 году в 12 верстах от Вологды вологодскому поселянину Илариону – будущему преподобному Иосифу Заоникиевскому – при следующих обстоятельствах.
Благочестивый житель села Обухова Вологодской епархии Иларион потерял зрение, и после долгих молитв ему явились святые бессребреники Косма и Дамиан и обещали исцеление. Придя на указанное святыми место, Иларион внезапно, несмотря на свою слепоту, увидел в необыкновенном свете Владимирскую икону Божией Матери. Приложившись к ней, он прозрел и стал видеть всё окружающее.
В честь сей иконы исцелённый Иларион соорудил при помощи окрестных жителей церковь. Впоследствии на этом месте возникла обитель, которую назвали Заоникиевскою, так как располагалась она за Аникиевским лесом, названном так потому, что в нём когда-то жил разбойник Аника. Сам Иларион принял в обители постриг с именем Иосиф, а Владимирская Заоникиевская икона Пресвятой Богородицы прославилась многочисленными исцелениями.
После революции местные большевики попытались реквизировать монастырь, но были изгнаны крестьянами из окрестных селений. Тем не менее позже обитель была полностью разорена, и в настоящее время от некогда бывшей духовной жемчужины Вологодчины остались лишь одни руины.
«Умиление» Псково-Печерская
По преданию, Псково-Печерская икона Божией Матери «Умиление» была написана в 1521 году неким иеромонахом Арсением (Хитрошем) с иконы Божией Матери «Владимирская».
[spoiler]
В Псково-Печерский монастырь икона была принесена в 1529–1570 годах, купцами Василием и Феодором, во время игуменства преподобного Корнилия (†1571). С тех пор не один раз являла икона свою милость и чудодейственную помощь православному русскому народу.
По молитвам перед этой иконой не раз получали исцеление слепцы. Так, 28 мая 1587 года, когда икона Умиления Божией Матери была во Пскове, вдова Мария Терентьева с Подкопорья, из-за Невы, не видевшая два года девять месяцев, помолившись перед этой иконой в соборном храме Живоначальной Троицы, шла за иконой к печерскому подворью и – вдруг прозрела. 26 марта 1603 года, по молитве перед этой иконой, получил прозрение крестьянин Потапий Григорьев, Луцкого уезда, Надвинского стана, бывший слепым 6 лет. По молитве перед этой иконой почти в то же самое время получил исцеление боярский сын Иван Ступицын, у которого два года сведены были жилы левой руки.
Древняя летопись обители гласит: «Не только православным подает Богоматерь исцеления, но и от иноверных, сиречь от латин немецкия земли, приходившим с верою к Пречистой Богородице и к чудотворному Ее образу, подает исцеления».
Псково-Печерская икона Божией Матери «Умиление» и святая икона «Успение» особенно прославились в царствование Ивана Грозного, в 1581 году во время осады Пскова и Псково-Печерского монастыря польским королем Стефаном Баторием (Ливонская война). За несколько дней до осады Пскова поляками Пресвятая Богородица чудесно явилась благочестивому старцу Дорофею, предупредила его относительно предстоящего бедствия, объяснив причину постигшего людей за их грехи несчастья и указав пути выхода из него. Тогда архиепископом был вызван игумен Псково-Печерского монастыря Тихон с Печерскими иконами «Успения» и «Умиления», чтобы совершать молебны на местах, указанных Самою Богородицею во время Своего явления.
В августе 1581 года 100-тысячная польско-литовская армия польского короля Стефана Батория осадила Псков, намереваясь в случае успеха идти на Новгород Великий и Москву. По оценкам историков, в Пскове тогда проживало около 20 000 человек. Значительная часть взрослого мужского населения взялась за оружие, чтобы оборонить город. Даже женщины и дети принимали активное участие в обороне. Общая численность гарнизона не превышала 12–16 тыс. человек. Из Псково-Печерского монастыря в город были отправлены чудотворные иконы Божией Матери «Успение» и «Умиление». Поляки бомбардировали город Псков калеными ядрами с колокольни Мирожского монастыря, одно из них попало в икону Божией Матери, поставленную на забрале стены, не повредив не только её, но и окружающих её защитников города. За 5 месяцев осады поляки 30 раз штурмовали Псковский кремль, но города так и не взяли.
Поражение под Псковом вынудило Великое княжество Литовское заключить с Россией 10-летнее перемирие (Ям-Запольский мир, январь 1582 года).
В память чудесного избавления города Пскова, при царе Феодоре Иоанновиче святой образ был украшен жемчугом и каменьями – алмазами, изумрудами, яхонтами, аметистами.
В начале XVII века монастырь пережил множество нападений шведских, литовских и польских завоевателей, которые пользовались внутренними трудностями Русского государства и бесчинствовали на западных его рубежах.
В 1812 году Русской земле угрожали французские войска. Быстро продвигавшиеся наполеоновские войска заняли Полоцк (17–18 августа 1812 г.). Угроза оккупации нависла и над Псковом. Тогда, по просьбе псковичей, в город принесли из монастыря иконы Божией Матери «Успение», «Умиление» и хоругвь с изображением Спаса Нерукотворного. 7 октября был совершен крестный ход с чудотворными святынями. В тот же день русские войска отбили Полоцк, Псков оказался вне опасности.
В память этого события в Печерской обители был воздвигнут храм в честь Святого Архистратига Божия Михаила (1815–1827), у правого клироса которого хранится чудотворная икона Пресвятой Богородицы «Умиление» (1524 года), одна из главных святынь Псково-Печерского монастыря.
В память этого чудесного избавления благодарные печеряне каждый год в 7-ю неделю по Пасхе ходили крестным ходом с чудотворной иконой Умиление во Псков.
В XX веке Псково-Печерскому монастырю вместе с Отечеством пришлось пройти через две войны. Но древние традиции, бережно хранимые в монастыре, не были нарушены даже в самые страшные для русского монашества времена. Псково-Печерская обитель вместе с городом Печоры промыслом Божиим была по Тартускому договору от 02.02.1920 г. была отнесена к буржуазной Эстонии и оставалась там, вплоть до 1940 года, чем была спасена от всеобщего разорения и осквернения. Свято-Успенский Псково-Печерский монастырь – одна из немногих русских православных обителей, не прерывавших в XX веке своего молитвенного предстояния Богу. И хотя не щадили монастырь ни революции, ни войны (в мае 1945 года он лежал буквально в руинах), труд и молитва монастырской братии одолевали очередную разруху и снова приводили обитель к благоустройству и благолепию.
* * *
Псково-Печерская икона Божией Матери «Умиление» относится к иконописному типу Елеуса. Елеуса (греч. Ελεούσα – милостивая от έλεος – сострадание, сочувствие) – один из основных типов изображения Божией Матери в русской иконописи. Богородица изображена с Младенцем Христом, сидящим на Её руке и прижимающимся щекой к Её щеке. На иконах Богородицы Елеусы между Марией (символом и идеалом рода человеческого) и Богом-Сыном нет расстояния, их любовь безгранична. Икона прообразует крестную жертву Христа Спасителя как высшее выражение любви Бога к людям.
[/spoiler]
МОЛИТВЫ
Тропарь Пресвятой Богородице в честь иконы Ее «Умиление» Псково-Печерская
глас 4
К Богородице с умилением припадем вси, грехми обремененнии, чудотворную Ея икону Умиления облобызающе и вопиюще со слезами: Владычице, приими моление недостойных раб Твоих и подаждь нам, просящим велию Твою милость.
Кондак Пресвятой Богородице в честь иконы Ее «Умиление» Псково-Печерская
глас 6
Не имамы иныя помощи, не имамы иныя надежды, разве Тебе, Пречистая Дево. Ты нам помози, на Тебе надеемся и Тобою хвалимся, Твои бо есмы раби, да не постыдимся.
Молитва Пресвятой Богородице в честь иконы Ее «Умиление» Псково-Печерская
О, Преблагословенная Дево Богородице Владычице! Мати всех страждущих и болезнующих сердцем! Страны нашея и града Защитнице! Обители Псково-Печерския красото и славо! Призри на нас смиренных, обремененных грехи многими, отягченных скорбьми и печалями и с сокрушением и слезами взирающих на пречистый лик Твой, в чудотворней иконе явленный. Сохрани от всякаго зла святую обитель сию, юже преподобный Корнилий со старцы Марком и Ионою Тебе вручи, и всех в вере и надежде подвизающихся в ней. Спаси и град сей, и вся люди, правоверно живущия и к Тебе прибегающия, от нашествия иноплеменных, от всякаго страха и труса, от мора и глада, от злых человек и всяческия скорби. Приникни к нам милосердием Твоим, яко ликом Твоим Божественным любезно приникла еси к ланите Богомладенца. Согрей нас дыханием Твоея любве и никогдаже отступай от нас, ни в сей жизни, ни в будущей, да, чающе Твою всесильную Материнскую помощь, сподобимся безбедно дойти вечныя жизни и прославляти Небеснаго Отца и Сына и Святаго Духа, в Троице славимаго Бога, во веки веков. Аминь.
КАНОНЫ И АКАФИСТЫ
[spoiler]
АКАФИСТ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «УМИЛЕНИЕ» (ПСКОВО-ПЕЧЕРСКАЯ)
Кондак 1
Избранней Заступнице рода христианского, покрывающей и спасающей люди правоверныя, иноком благоскорбящим Подательнице вечнаго радования, благодарственная от души восклицаем пения. Ты же, яко нарекшаяся Умиление, призри на ны милостивно и умиление нам даруй, да со дерзновением воспеваем Ти радостно:
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Икос 1
Ангели и Архангели и множество сил небесных немолчно восхваляют Тя, Царицу всех и Владычицу. Ты же сподобила еси и нас бренными устнами воспевати дарованную Тобою радость в явлении чудныя Твоея иконы с предвечным Младенцем. Сего ради приими от нас похвалы сия:
Радуйся, Архангели певаемая; радуйся, Ангели славословимая.
Радуйся, небесными силами возносимая и окружаемая; радуйся, славо преподобных и мученик.
Радуйся, верных чад Церкви несумненное радование; радуйся, иноком в подвизех поспешествующая и наставляющая.
Радуйся, Умиление нарекшаяся; радуйся, умиление просящим дарующая.
Радуйся, единая Надеждо наша; радуйся, Отрадо в смертный час.
Радуйся, непрестанно Сына Твоего умоляющая.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 2
Видяще небожители Тя, Всеблагую Матерь, непрестанно молящуюся пред Престолом Божиим за человеческий род, прославиша Господа, даровавшаго таковую Заступницу верным, хвалебною песнию: Аллилуиа.
Икос 2
Разум даровася верным, чудотворный лик Твой зрящим и чудеса Тобою изливающаяся, слагати песни и пения ко прославлению имене Твоего честнаго, Всеблагословенная. Ты же милостивно приими от нас похвалы сия:
Радуйся, чудо чудес православия; радуйся, возводящая нас на небо.
Радуйся, Милостивая, нас милующая; радуйся, Своим омофором от зла покрывающая.
Радуйся, Господь с Тобою и Тобою с нами; радуйся, вся воздыхания наша милостивно приемлющая.
Радуйся, в час скорби единая наша Отрадо; радуйся, грешных усердная Споручнице.
Радуйся, кающихся твердый столпе; радуйся, о падших слезы проливающая.
Радуйся, защищающая сирых и вдовиц.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 3
Сила Господня осени Тя и подвиже на помощь и заступление всем, к чудотворней иконе Твоей прибегающим и поклоняющимся ей. Видяще сие, людие с трепетом припадаша Ти и песнопояху Бога песнию: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи древняя обитель Псково-Печерская Твой образ святый, Преблагословенная Богородице Дево, токи чудес источающий и обитель ограждающий от всякаго зла, исполнишася велия радости и утешения. Се бо Матерь Света крылома Своея Материнския любве ограждает ны, вопиющих умильно:
Радуйся, радосте наша пресветлая; радуйся, ликование верных сердец.
Радуйся, свет нам возсиявшая; радуйся, обитель милостию Твоею посетившая.
Радуйся, в залог любве икону Твою ей даровавшая; радуйся, яко тою иконою точатся исцеления.
Радуйся, обитель Свою охраняющая; радуйся, живущим в ней присная Помощнице.
Радуйся, иноков Мати чадолюбивая; радуйся, обетов иноческих страж неусыпный.
Радуйся, радость всему миру носящая.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 4
Бурею злочестивых нашествий одержимии, благовернии людие града Пскова, Тя чтуще и цельбоносную Твою икону «Умиление» приемши, воздвигша ту на стены града противу воев Баториевых. Ты же, чудо деющи, защитила град от смертоносных стрел вражиих и подвигла верных пети благодарне рожденному Тобою Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышаша жителие града Пскова и всея страны Российския величие чудес Твоих, како явила еси их во испытании бывшим от воев зверонравных, прославиша Тя, великую Заступницу страждущих, пении сими:
Радуйся, скорби наша на радость претворяющая; радуйся, прибегающим к Тебе скоро помогающая.
Радуйся, града Пскова ограждение; радуйся, злую дерзость воев поправшая.
Радуйся, стены града охранившая; радуйся, от смертоносных стрел врага покрывшая.
Радуйся, теми люди Твоя возвеселившая; радуйся, надеждою православных снабдевшая.
Радуйся, крепосте наша и защищение; радуйся, благоуханная Цевнице Небеснаго Царя.
Радуйся, кроткая горлице мира.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 5
Боготечную звезду, честную икону Твою, показала еси обители и веси Печерстей, Владычице Мира! К нейже, вернии, зряще и любовию ю лобызающе, взываем: буди нам щит и ограждение, да вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видеша ближнии и дальнии, како Твой образ святый «Умиление» точит исцеления всем немощствующим, прибегоша к Тебе в скорбех и болезнех, и никто же от Тебе тощь и неутешен отъиде, и бысть во отраду Твой образ святый. Сего ради вернии благодарне зовут:
Радуйся, немощей наших отгнание; радуйся, смертоносных язв исцеление.
Радуйся, в бедах скорая Утешительнице; радуйся, бесов Прогонительнице.
Радуйся, града Печер украшение; радуйся, обители Печерския стено и ограждение.
Радуйся, иноков Небесная Игумение; радуйся, о добродетельном житии промыслительно пекущаяся.
Радуйся, в напастех стено нерушимая; радуйся, отчаянных грешников пристане.
Радуйся, недоумевающих разуме.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 6
Проповедницы быша чудеса от святыя иконы Твоея, Владычице, ибо слепии прозирают, болящии исцеления получают, сего ради вернии людие во множестве во обитель стекахуся, чающе получити милости Твоя, Всеблагая Царице небесе, лики своя со иноческими гласы совокупляху и в веселии зваху: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия благодать Божественная чрез икону Твою чудотворную, Владычице, верою и любовию Тя Матерь Божию исповедующим, в нейже приемлюще и душевных недуг врачевание и к Царствию Небесному приобщение, смиренно возгласиша Ти сице:
Радуйся, не тела токмо, но и души спасительнице; радуйся, слезы чад Своих отирающая.
Радуйся, силу любве нам являющая; радуйся, безприютных вечный чертоже.
Радуйся, бездны греховныя бане; радуйся, чаше, омывающая совесть.
Радуйся, веры лучезарное сокровище; радуйся, надежды на спасение каменю.
Радуйся, адаманте Христовой любве; радуйся, скорбящим подательнице вечнаго радования.
Радуйся, покрове чистоты и девства.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 7
Хотяще оставити мир сей растленный, на святей горе боголюбезнии старцы преподобнии Марк и Иона подвизастася и обитель Святыя и Пречистыя Девы создаста, преподобный же игумен Корнилий образ Владычицы ту водвори, да вернии надежную Помощницу имут и взывают согласно: Аллилуиа.
Икос 7
Новую и преславную Твою икону «Умиление» видяще, на ограждение обители Псково-Печерския предпосланную, и радующеся вельми, боголюбивии иноцы и вернии людие возопиша прилежне:
Радуйся, славо пророков прекрасная; радуйся, благодатное небо.
Радуйся, в скудости пище обильная; радуйся, духовною радостию всех питающая.
Радуйся, в подвизе поста Помощнице; радуйся, печали всякия утоляющая.
Радуйся, злобная сердца умягчающая; радуйся, наша пред Сыном споручнице.
Радуйся, с Богом принесшая мир; радуйся, тайны от века явление.
Радуйся, цвете благоуханный девства.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 8
Странное и преславное чудо бысть Твой лик, Преблагословенная, верным с иконы сияющий: еще бо преподобный Корнилий пред образом Твоим моли Тя, да оградиши верных чад обители от всякаго зла, нас же научиши воспевати Всеблагому Богу, даровавшему нам Тебе, Матерь Свою: Аллилуиа.
Икос 8
Весь бе грехми отягчен и отчаян в своем житии кающийся грешник, в слезной молитве к Тебе прибеже, прося, да испросиши пред Сыном Твоим и Богом прощение грехов его, и восклицаше званьми сими:
Радуйся, кающихся грешников утешение; радуйся, грехов прощение.
Радуйся, всяку слезу отъемлющая; радуйся, солнце, согревающее люди.
Радуйся, отрадо, даруемая верным; радуйся, христиан Небесная Мати.
Радуйся, нераскаянных грешников исправление; радуйся, благоухание Небеснаго Царя.
Радуйся, молитве нас научающая; радуйся, помощь в бедах обильная.
Радуйся, страх нощный прогоняющая.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 9
Всяких сил ангельских превысшую Деву немолчно Тя хвалят наша сердца, Тя истинно чистейшую светлостей солнечных непрестанно величают. Ты же Ходатаица о нас буди в день Страшнаго Суда к Сыну Твоему и Богу, воспомяни тогда грешных моления и сподоби пети Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витий многогласных язык не возможет воспети достойно Твой сладостный лик, о, Дево и Мати Владычице. Чудных Твоих даров и неизреченных красот умножение сердца исполняет умиления и дарует очесем источники слез, и подвизает вопити в сокрушении:
Радуйся, сердец росо умиления; радуйся, надеждо всех безнадежных.
Радуйся, всех правды лишенных прибежище; радуйся, демонов злых прогонительнице.
Радуйся, грозно бесом запрещаеши; радуйся, унылых духом востание.
Радуйся, яко вся возможна Тебе; радуйся, стропотных душ вразумление.
Радуйся, палице спящим сном греховным; радуйся, сладость всем, в горьких работах сущим.
Радуйся, всех скорбящих Радосте.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 10
Спасти хотящи верныя люди, явилася еси о них Предстательница пред Богом на стогнах града Пскова, милость Свою явльши, икону Твою чудотворную предпостави изряднее воем Баториевым. Людие же, чудо видяще, велиим гласом пеша Тебе: «Царице моя Преблагая!» и восклицаша Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси иноком, Пречистая Дево, от вражиих козней, от бед, скорбей и напастей, Тебе бо вручи нас преподобнии Марк, Иона и Корнилий, бысть же ходатаица и праведная Васса. Сего ради смятенный наш дух возносим в смиренной мольбе, взывающе:
Радуйся, верных Твоих утверждение; радуйся, чад Своих любящая.
Радуйся, граде Царя, всеми прославляемый; радуйся, Церкве Святыя похвало и радование.
Радуйся, горних умов ликование; радуйся, неверных ко Христу приводящая.
Радуйся, Заступница наша усердная; радуйся, спасающая сущих в бедах.
Радуйся, нечестивых воев попрание; радуйся, добродетельми украшенная.
Радуйся, иноков ликование обильное.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 11
Пение хвалебное приносяще Ти, Всепетая, неудобства всякаго избавляемся. Твой образ честный усердно целующе, молим Тя: даруй нам веру несумненную, братолюбие и мир душам нашим ниспосли, да в мире и тишине вопием: Аллилуиа.
Икос 11
Светоприемная свеща была еси, Пречистая Дево, светом небесным озаряющи наш путь, и далече отступи от нас всякая неправда и беззаконие. Сего ради благодарственно вопием Ти:
Радуйся, свете немеркнущий жития нашего; радуйся, Лествице, возводящая к небесам.
Радуйся, облаче всесветлый; радуйся, скиние Небеснаго Царя.
Радуйся, рождшая Зиждителя вселенныя; радуйся, Тя бо блажат вси роди.
Радуйся, воспеваемая Херувимы и Серафимы; радуйся, дождю, орошающий благочестивыя души.
Радуйся, кладезю любве и милосердия; радуйся, грозная отмстительнице клянущихся всуе.
Радуйся, от клеветы нас избавляющая.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 12
Благодать Ти дана от Господа Своим святым покровом покрывати Церковь Православную от неверия, ересей и раскола, чад же верных Церкве миром ограждати и вразумляти на добродетели, да непрестанно славят Бога песнию: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Тя, Дева Всепетая, и чтуще чудотворную икону Твою «Умиление», во обители Псково-Печерстей сущую, радуемся по долгу, видяще Тя, Заступницу и Помощницу усердную всем, хотящим жати спасение и воспевати на всяк день:
Радуйся, Мати, Тебе мое моление; радуйся, крине удолия рая.
Радуйся, райския пищи приемнице; радуйся, сею пищею и нас питающая.
Радуйся, иноком благоскорбящим подательнице вечной радости; радуйся, праведных жен украшение.
Радуйся, краю благих желаний; радуйся, мученик всех дерзновение.
Радуйся, Церкве хоругве пречестная; радуйся, жития сокровище вечное.
Радуйся, свещниче веры златый.
Радуйся, Всеблагая Владычице, умиление и спасение наше.
Кондак 13
О, Всепетая Мати, Царице небесе и земли! Иноков благая Вратарнице, верных покрове и умиление! Нынешнее приемши пение, от всякаго избави ны злаго обстояния и не лиши ны радости Царства Небеснаго, да вопием прилежно: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Ангели и Архангели…» и 1-й кондак «Избранней Заступнице…».
Молитва
О, Преблагословенная Дево Богородице Владычице! Мати всех страждущих и болезнующих сердцем! Страны нашея и града Защитнице! Обители Псково-Печерския красото и славо! Призри на нас смиренных, обремененных грехи многими, отягченных скорбьми и печалями и с сокрушением и слезами взирающих на пречистый лик Твой, в чудотворней иконе явленный. Сохрани от всякаго зла святую обитель сию, юже преподобный Корнилий со старцы Марком и Ионою Тебе вручи, и всех в вере и надежде подвизающихся в ней. Спаси и град сей, и вся люди, правоверно живущия и к Тебе прибегающия, от нашествия иноплеменных, от всякаго страха и труса, от мора и глада, от злых человек и всяческия скорби. Приникни к нам милосердием Твоим, яко ликом Твоим Божественным любезно приникла еси к ланите Богомладенца. Согрей нас дыханием Твоея любве и никогдаже отступай от нас, ни в сей жизни, ни в будущей, да, чающе Твою всесильную Материнскую помощь, сподобимся безбедно дойти вечныя жизни и прославляти Небеснаго Отца и Сына и Святаго Духа, в Троице славимаго Бога, во веки веков. Аминь.
[/spoiler]