Ачаирская
По благословению Высокопреосвященнейшего Феодосия, митрополита Омского и Тарского, в 2002 г. омским иконописцем Геннадием Адаевым был написан этот образ. За основу иконографии взята икона Божьей Матери «Ахтырская», которой благословил Ачаирский Крестовый монастырь Святейший Патриарх Алексий II, и Ахтырская-Ачаирская икона – список с иконы Божией Матери, на которой рядом с Богородицей помещается изображение Спасителя, распятого на Голгофском кресте, с предстоящими омскими новомучениками.
По благословению Святейшего Патриарха Московского и Всея Руси Кирилла, 2/15 августа установлен день празднования в честь Ачаирской иконы Божией Матери.
СЕГОДНЯ СВОЕОБРАЗНЫЙ ЮБИЛЕЙ — 15 ЛЕТ ЭТОЙ ИКОНЕ. (АДМИН)
Апостол от 70-ти Стефан, первомученик, архидиакон
КРАТКОЕ ЖИТИЕ ПЕРВОМУЧЕНИКА И АРХИДИАКОНА СТЕФАНА
[spoiler]
Святой Стефан происходил из евреев, живших за границей, т. е. вне Святой Земли. Такие евреи назывались эллинистами, так как в них чувствовалось влияние греческой культуры, доминировавшей в Римской империи. После сошествия Святого Духа на апостолов Церковь стала быстро расти, и возникла необходимость заботиться о сиротах, вдовах и бедных вообще, принявших Крещение. Апостолы предложили христианам выделить семь достойных мужей для опеки нуждающихся. Посвятив этих семь человек в диаконы (что значит помощники, служители), апостолы сделали их своими ближайшими помощниками. Среди диаконов выделялся своей крепкой верой и даром слова молодой Стефан, называемый архидиаконом, т. е. первым диаконом. В скором времени диаконы, кроме помощи бедным, стали принимать ближайшее участие в молитвах и богослужениях.
Стефан проповедовал в Иерусалиме слово Божие, подкрепляя истинность своих слов знамениями и чудесами. Успех его был очень большой, и это возбудило против него ненависть ревнителей закона Моисея – фарисеев. Они схватили его и повлекли в синедрион – высшее судилище у евреев. Здесь фарисеи представили ложных свидетелей, которые утверждали, что он в своих проповедях оскорбляет Бога и пророка Моисея. В свое оправдание святой Стефан изложил перед синедрионом историю еврейского народа, показывая на ярких примерах, как евреи всегда противились Богу и убивали посланных Им пророков. Члены синедриона слушая его, все более разгорались гневом.
В это время Стефан увидел, как над ним раскрылось Небо, и он воскликнул: «Я вижу небеса отверстые и Сына Человеческого, стоящего одесную Бога» (Деян.7:56). Услышав это, члены синедриона пришли в великую ярость. Затыкая свои уши, они бросились на Стефана и повлекли его за город. Здесь, как закон повелевал, свидетели, первые обвинившие Стефана, первыми стали побивать его камнями. При этом присутствовал юноша, именем Савл, которому было поручено стеречь одежды побивающих камнями. Он одобрял убиение Стефана. Падая под градом камней, Стефан воскликнул: «Господи Иисусе! Не вмени им греха сего и прими дух мой». Событие это и речь Стефана в синедрионе описал евангелист Лука в книге Деяний апостолов, главы 6-8.
Так архидиакон Стефан стал первым мучеником за Христа в 34 году после Р.X. После этого началось в Иерусалиме преследование христиан, от которого они вынуждены были бежать в разные части Святой Земли и в соседние страны. Так христианская вера стала распространяться в разных частях Римской империи. Кровь первомученика Стефана не пролилась даром. В скором времени Савл, одобрявший это убийство, уверовал, крестился и стал знаменитым Павлом – одним из самых успешных проповедников Евангелия. Много лет спустя Павел, посетив Иерусалим, был тоже схвачен разъяренной толпой иудеев, хотевших побить его камнями. В своей беседе с ними он вспомнил о невинной смерти Стефана и о своем участии в ней (Деян.22).
[/spoiler]
2/15 августа – Перенесение из Иерусалима в Константинополь
мощей первомученика архидиакона Стефана
[spoiler]
Перенесение из Иерусалима в Константинополь мощей святого первомученика архидиакона Стефана было около 428 года. После того, как святой первомученик архидиакон Стефан был побит иудеями камнями, святое тело его бросили без погребения на съедение зверям и птицам. Однако на вторую ночь знаменитый иудейский законоучитель Гамалиил, начавший склоняться к вере в Иисуса Христа как в Мессию и защитивший апостолов в синедрионе (Деян.5:34-40), послал преданных ему людей взять тело первомученика. Гамалиил предал его погребению на своей земле, в пещере, недалеко от Иерусалима. Когда скончался тайный ученик Господа, Никодим, приходивший к Нему ночью (Ин.3:1-21, 7:50-52, 19:38-42), Гамалиил также похоронил его близ гроба архидиакона Стефана. Затем и сам Гамалиил, принявший Святое Крещение вместе со своим сыном Авивом, был погребен при гробе первомученика Стефана и святого Никодима. В 415 году мощи святых были чудесным образом обретены и торжественно перенесены в Иерусалим архиепископом Иоанном вместе с епископами Елевферием Севастийским и Елевферием Иерихонским. С того времени от мощей начали совершаться исцеления.
Впоследствии, при святом благоверном царе Феодосии Младшем (408–450), мощи святого первомученика Стефана были перевезены из Иерусалима в Константинополь и положены в церкви в честь святого диакона Лаврентия, а по создании храма в честь первомученика Стефана перенесены туда 2 августа. Десница первомученика хранится в Серапионовой палате Троице-Сергиевой Лавры.
[/spoiler]
ПОЛНОЕ ЖИТИЕ ПЕРВОМУЧЕНИКА И АРХИДИАКОНА СТЕФАНА
[spoiler]
Святой апостол первомученик и архидиакон Стефан был старшим среди семи диаконов, поставленных самими апостолами, поэтому его называют архидиаконом. Он был христианским первомучеником и пострадал за Христа в возрасте около 30 лет. По выражению Астерия, это был «начаток мучеников, учитель страданий за Христа, основание доброго исповедания», ибо прежде Стефана никто не изливал крови своей за Евангелие».
Будучи исполнен Духа Святого, святой Стефан с дерзновением убедительно проповедовал христианское учение и побеждал иудейских законоучителей в спорах. За это иудеи оклеветали Стефана, будто бы он произносит хулы на Бога и на Моисея. С таким обвинением святой Стефан предстал перед синедрионом и первосвященником. Он произнес пламенную речь, в которой изложил историю еврейского народа и смело обличил иудеев в гонениях на пророков и в казни ожидавшегося ими Мессии, Иисуса Христа. Во время речи святой Стефан вдруг увидел небо отверстым и Иисуса Христа во славе, стоящего одесную Бога. Он громко провозгласил об этом. Тогда иудеи, затыкая уши, набросились на него, повлекли его за город и побивали камнями, а святой мученик молился за своих убийц. Вдали, на возвышении, стояла Матерь Божия со святым апостолом Иоанном Богословом и усердно молилась за мученика. Перед смертью Стефан произнес: «Господи Иисусе, приими дух мой, Господи, не вмени им это во грех», – и затем радостно предал Христу свою чистую душу. Тело святого первомученика Стефана, оставленное на съедение зверям, тайно взял известный еврейский учитель Гамалиил с сыном своим Авивом и предал погребению в своем имении. Впоследствии они оба уверовали во Христа и приняли Святое Крещение.
См. также: «Страдание святого первомученика и архидиакона Стефана» в изложении свт. Димитрия Ростовского.
См. также: «Перенесение мощей святого первомученика и архидиакона Стефана» в изложении свт. Димитрия Ростовского.
[/spoiler]
МОЛИТВЫ
[spoiler]
Тропарь первомученика и архидиакона Стефана
глас 4
Царским венцем венчася/ твой верх от страданий,/ яже претерпел еси по Христе Бозе,/ мучеников первострадальче Стефане,/ ты бо, иудейское обличивый неистовство,/ видел еси твоего Спаса одесную Отца:/ Того убо моли о душах наших.
Ин тропарь первомученика и архидиакона Стефана
глас 3
Апостолом совсельник/ и страстотерпцем первострадалец,/ Христов служитель, прехвальне Стефане,/ первее бо совершив мучения течение,/ безчисленныя роды человек равно Подвигоположнику Христу приведе./ Темже яко апостола и страдальца верховнаго/ чтуще тя, молим:/ моли Христа Бога/ даровати нам велию милость.
Ин тропарь первомученика и архидиакона Стефана
глас 3
Апостолом совсельник/ и страстотерпцем первострадалец,/ Христов служитель, прехвальне Стефане,/ первее бо совершив мучения течение,/ безчисленныя роды человек равно Подвигоположнику Христу приведе./ Темже яко апостола и страдальца верховнаго/ чтуще тя, молим:/ моли Христа Бога/ даровати нам велию милость.
Тропарь первомученика и архидиакона Стефана
глас 4
Царским венцем венчася/ твой верх от страданий,/ яже претерпел еси по Христе Бозе,/ мучеников первострадальче Стефане,/ ты бо, иудейское обличивый неистовство,/ видел еси твоего Спаса одесную Отца:/ Того убо моли о душах наших.
Тропарь первомученика и архидиакона Стефана
глас 4
Подвигом добрым подвизался еси,/ первомучениче Христов, и апостоле, и архидиаконе Стефане,/ и мучителей обличил еси нечестие,/ камением бо побиен от рук беззаконных,/ венец от яже свыше десницы приял еси/ и к Богу взывал еси,
Тропарь первомученика и архидиакона Стефана
глас 4
Подвигом добрым подвизался еси,/ первомучениче Христов, и апостоле, и архидиаконе Стефане,/ и мучителей обличил еси нечестие,/ камением бо побиен от рук беззаконных,/ венец от яже свыше десницы приял еси/ и к Богу взывал еси, вопия:// Господи, не постави им греха сего.
Ин тропарь апостола, первомученика и архидиакона Стефана
глас 3
Апостолом совсельник/ и страстотерпцем первострадалец,/ Христов служитель, прехвальне Стефане,/ первее бо совершив мучения течение,/ безчисленныя роды человек равно Подвигоположнику Христу приведе./ Темже яко апостола и страдальца верховнаго/ чтуще тя, молим:/ моли Христа Бога/ даровати нам велию милость.
Кондак первомученика и архидиакона Стефана
глас 6
Первый сеялся еси на земли Небесным делателем,/ всехвальне Стефане,/ первый на земли за Христа кровь излиял еси, блаженне,/ первый от Него победы венцем увязлся еси на Небесех,/ страдальцев начало,/ венечниче, мучеников первострадальне.
Кондак первомученика и архидиакона Стефана
глас 6
Первый сеялся еси на земли Небесным делателем,/ всехвальне Стефане,/ первый на земли за Христа кровь излиял еси, блаженне,/ первый от Него победы венцем увязлся еси на Небесех,/ страдальцев начало,/ венечниче, мучеников первострадальне.
Кондак первомученика и архидиакона Стефана
глас 3
Владыка вчера нам плотию прихождаше,/ и раб днесь от плоти исхождаше,/ вчера Царствуяй плотию родися,/ днесь раб камением побивается,/ того ради и скончавается,// первомученик и Божественный Стефан.
Кондак первомученика и архидиакона Стефана
глас 3
Владыка вчера нам плотию прихождаше,/ и раб днесь от плоти исхождаше,/ вчера Царствуяй плотию родися,/ днесь раб камением побивается,/ того ради и скончавается,// первомученик и Божественный Стефан.
Величание первомученика и архидиакона Стефана
Величаем тя,/ страстотерпче святый Стефане,/ и чтим честная страдания твоя,/ яже за Христа претерпел еси.
Молитва первомученику Стефану
Первый во диаконех, первый и в мученицех показался еси, святый Стефане, апостоле, исполнь бо веры и силы во учении и в знамениих велик явился еси, и никтоже возможе противустати премудрости и духу, имиже глаголал еси, лице же твое на сонмищи видено бысть, яко лице ангела. Темже, исполнен Святаго Духа быв, видел еси отверстое небо и славу Божию и Сына человеча, Господа нашего Иисуса Христа, одесную стояща Бога Отца. Таже и от жестоковыйных и убийц иудеев камением пред лицем Преблагословенныя и молящияся о тебе Девы, Матере Его, побиваемь, преклонь колена, возопил еси гласом велиим: Господи, не постави им греха сего! И тако дух твой Господу Иисусу радостно предал еси. Сего ради молитвенника и предстателя тя стяжахом, колена души и сердца нашего преклоньше, тя молим: воздежи руце твои ко Господу, и сподвижи всему роду человеческому Предстательницу и Ходатаицу к Сыну Своему, Пресвятую Матерь Деву, и о нас, присно прогневляющих грехом и леностию, моли Благаго Спаса нашего, да подаст нам благодать во благовременную помощь к покаянию и твоим предстательством и заступлением Пресвятыя Матере Своея в день он, страшный и праведный, да не поставит пред нами грехи наша, но по щедротам Своим, тобою умолен быв, да речет души нашей: спасение ваше есмь Аз во веки веков. Аминь.
[/spoiler]
АКАФИСТ СВЯТОМУ ПЕРВОМУЧЕНИКУ АРХИДИАКОНУ СТЕФАНУ
[spoiler]
Кондак 1
Избранный от множества ученик Господа и Спаса нашего, яко исполненный веры, Духа Свята и премудрости, на служение вдовицам молитвою и возложением рук апостольских, явился еси первый во диаконех, и тако в сем чину Господу даже до смерти мученическия послужил еси, яко имеяй велие дерзновение ко Господу, от всяких нас смертоносных бед и скорбей свобождай, да с любовию зовем ти: Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Икос 1
Ангелоподобная чистота твоя, серафимская любовь и вера в Господа Вседержителя соделаша тя, святе Стефане, сосудом избранным и жилищем Духа Всесвятаго; сего ради вси в Господа Иисуса Христа верующии дивляхуся святому житию твоему и возглашаху тебе со умилением сицевая:
Радуйся, истинный учениче Христов.
Радуйся, апостолом единонравный.
Радуйся, Духа Святаго исполненный.
Радуйся, благодатными дарованиями сияющий.
Радуйся, паче всего мирскаго Господа возлюбивый.
Радуйся, вся красная мира сего ради Господа оставивый.
Радуйся, Небесное Отечество взыскавый.
Радуйся, Ангелом собеседниче.
Радуйся, добрый воине Царя Небеснаго.
Радуйся, не обязавыйся куплями житейскими.
Радуйся, истинный Христов служителю.
Радуйся, от юности добрый и верный рабе Христов.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 2
Видел еси архиереев Анну и Каиафу, Иоанна и Александра, и прочия, елицы быша от рода архиерейскаго, на свой нечестивый суд апостолы Христовы позвавшия, и озлобление их на вся ученики Христа Господа ведал еси, Стефане; сего ради в сердце твоем готовился еси стопами апостолов шествовати, всякое безчестие за Господа приимати, и Тому во веки взывати: Аллилуиа.
Икос 2
Разум богопросвещен имея, о, дивный первомучениче, светло уразумел еси, яко вера во Христа Господа зовет вся за имя Его безчестие и раны всякия от владык и князей мира сего носити, позор на сонмищах и соборищах терпети, и тако был еси предуготовлен всякое поношение за Христа радостно приимати. Сего ради восхваляем тя, глаголюще:
Радуйся, юным и чистым сердцем твоим Христа возлюбивый.
Радуйся, Того Единаго в житии твоем возжелавый.
Радуйся, ангельскую непорочность стяжавый.
Радуйся, скверн мира сего не приобщивыйся.
Радуйся, в молитве пламенный.
Радуйся, в скорбех терпеливый.
Радуйся, за имя Христово всякое гонение прияти себе уготовавый.
Радуйся, скорбьми многими путь в Царствие Небесное себе устроивый.
Радуйся, и нам в скорбех помогаяй.
Радуйся, от тяжких искушений нас свобождаяй.
Радуйся, престолу Господню предстояй.
Радуйся, молитвы о нас грешных Господеви приносяй.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 3
Силою свыше облечен, подвигом добрым подвизался еси во имя Господа, славный воине Христов Стефане, уготовляя себе быти мучеником за Христа Спасителя, Емуже из глубины сердца твоего выну взывал еси: Аллилуиа.
Икос 3
Имея богатство Божиих дарований, святе Стефане, всеми дарами Господу Христу работати восхотел еси, и всем верным ведом был еси, яко добрый ученик Христа и Его славных апостолов. За сие твое благое изволение ублажаем тя сице:
Радуйся, добрая лоза винограда Христова.
Радуйся, силою Христовою воистинну плодоносен явившийся.
Радуйся, Господа Христа путем шествовати восхотевый.
Радуйся, истине Христовой всего себе поработивый.
Радуйся, житию Христову подражавый.
Радуйся, глаголы Христовы в сердце твоем запечатлевый.
Радуйся, Духа Святаго жилище.
Радуйся, кладезю мудрости Божественныя.
Радуйся, яко из чрева твоего реки воды живы истекоша.
Радуйся, яко струи воды сия мнозем во спасение послужиша.
Радуйся, Божественныя премудрости исполненный.
Радуйся, устами твоими Бога во Святей Троице прославивый.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 4
Буря смущений порази юную Церковь Христову, егда бысть роптание еллинов ко евреем, яко презираеми бываху во вседневном служении вдовицы их. Ты же, святче Божий, веруя мудрости апостолов, усердно взывал еси к Богу чистыми устами своими: Аллилуиа.
Икос 4
Слыша святии апостолы роптание еллинов, созвавша множество ученик, реша: «Не удобно есть нам, оставльше слово Божие, служити трапезам.» Верни же, зряще твою верность и любовь ко апостолом святым, единодушно возглашаху тебе, святее Стефане, сице:
Радуйся, добрый послушателю апостольских вещаний.
Радуйся, любовию ко апостольской проповеди дух твой окрыливый.
Радуйся, всякому слову апостольскому всеусердно внимавый.
Радуйся, апостолы, устроители Церкви Христовы, почитавый.
Радуйся, устами Христовыми апостолов именовавый.
Радуйся, таин Божиих строителей в них видевый.
Радуйся, яко самовидцы Слова и слуги Христовы тех быти веруяй.
Радуйся, никакоже противу апостольских вещаний глаголати дерзавый.
Радуйся, яко в руце апостолов Церковь Христова предана, вещавый.
Радуйся, Апостольскою сию именовавый.
Радуйся, столпе церковный.
Радуйся, церковная красото.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 5
Боготечныя звезды, святии апостоли, верующим во Христа рекоша: «Усмотрите, братие, мужи от вас свидетельствованы седмь, исполнены Духа Свята и премудрости, их же поставим над службою сею: мы же в молитве и служении слова пребудем». Сия слышав святый Стефан, всем сердцем радующеся, возопи премудрому Господу: Аллилуиа.
Икос 5
Видеша во Христа верующии Стефана — мужа исполнена премудрости, веры и Духа Святаго, перваго его нарекоша быти достойна службу диаконскую пред лицем апостолов исправляти, и возгласиша ему сицевая:
Радуйся, добрый сотрудниче духоносных апостолов.
Радуйся, житию их подражателю прилежный.
Радуйся, и еллинов и евреев единою и тоюжде любовию питавый.
Радуйся, о вдовицах мудре пекийся.
Радуйся, нищих кормителю.
Радуйся, любве Христовы живый проповедниче.
Радуйся, по слову Господа всем служити восхотевый.
Радуйся, нозе святых омывый.
Радуйся, сирых отец чадолюбивый.
Радуйся, нагих одеяние.
Радуйся, в печалех утешителю.
Радуйся, от напрасныя смерти избавителю.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 6
Проповедник словом и делом истины Христовы явился еси, святый первомучениче Стефане, егда святии апостолы помолившеся, возложиша руце свои на тя и на соизбранных с тобою, и слово Божие ростяше и умножашеся число ученик во Иерусалиме зело: мног же народ священников послушаху веры. Ты же с прочими диаконы радостно взывал еси Господу Христу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия паче солнца светлейше слово твоея проповеди, святый архидиаконе Стефане, ты бо, исполнь веры и силы, творил еси знамения и чудеса велия в людех, иже познавше тобою Христа распятаго возглашаху тебе благодарными усты со умилением похвалы сицевая:
Радуйся, огненный проповедниче Евангелия Христова.
Радуйся, чудес великих дивный совершителю.
Радуйся, иудейскаго зловерия обличителю.
Радуйся, таин Божиих мудрый изъяснителю.
Радуйся, Троице Пресвятей покланятися научивый.
Радуйся, серафимскую песнь во славу Святыя Троицы во уме, в сердце и устах твоих имевый.
Радуйся, Духа Святаго светильниче пресветлый.
Радуйся, тогожде Духа Святаго благодати новыя люди причастники сотворивый.
Радуйся, златословесный учителю.
Радуйся, неустанный проповедниче.
Радуйся, Царствия Божия достойный наследниче.
Радуйся, и нам молитвою твоею врата райская отверзающий.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 7
Хотя Христову истину явити всем иудеом, яко избранником Божиим от всея земли, имже и словеса Божия вверена быша, стязался еси, святый апостоле, с мужами от сонма Либертинска, и Киринейска, и Александрска, и от Киликии и Асии, побеждая их глаголами Духа и премудрости, вопиял еси источнику разума и премудрости, Спасителю мира победную песнь: Аллилуиа.
Икос 7
Новую благодать и силу в твоих премудрых словесах узреша и невозмогше противостати Христовой истине, великий первомучениче, врази твои подучиша мужи, глаголющия, яко слышаша от тебе глаголы хульныя на Моисея и на Бога изрекающа. Сподвигоша же на тя люди, и старцы и книжники и, нападше на тя, восхитиша и приведоша тя на сонмище свое нечестивое. Мы же, зряще тя на беззаконное судилище влекома, со слезами в похвалу сице тебе глаголем:
Радуйся, неустрашимый проведниче Христовой веры.
Радуйся, народ твой весь ко Христу привлещи желавый.
Радуйся, всякая лживая учения в народе израильском обличивый.
Радуйся, противящихся Божией истине к молчанию приведый.
Радуйся, яко ложная противу тебе свидетели обличивый.
Радуйся, яко влеком на судилище, радостно за Христа позор приимал еси.
Радуйся, яко за Господа Иисуса Христа безчестие терпел еси.
Радуйся, яко за имя Его пресвятое хулы, и клеветы, и всяк зол глагол приял еси.
Радуйся, мучениче Христов неодоленный.
Радуйся, врага спасения нашего низложивый.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 8
Странно бысть неверующим во Христа, злобы сатанинския служителем, юнаго и святаго Стефана на сонмище своем лукавом видети: вси бо сидящии в сонмищи узреша лице его, яко лице Ангела. Мы же верующе в Господа, достойне прославляющаго святыя Своя и, восхваляюще великаго апостола и первомученика, ангельским светом светло озареннаго, радостно вопием нашему Спасителю песнь: Аллилуиа.
Икос 8
Весь любовию ко Христу Господу горя, не убоялся еси, первомучениче, лукаваго сонмища иудейскаго, словеса же Господа и Спасителя своего: «Егда приведут вы на соборища, и власти, и владычества, не пецытеся, како или что отвещаете или что речете: Святый бо Дух научит вы в той час, яже подобает рещи», — памятуя, безбоязненно ожидал еси беззаконнаго судии злаго вопрошения. Сего ради и мы, созерцая лице твое, яко лице Ангела, своими нечистыми устами дерзаем тебе глаголати:
Радуйся, ангельским сиянием осиянный.
Радуйся, огнь благодати Божественныя яве восприявый.
Радуйся, мудрый исповедниче святаго Евангелия Христова.
Радуйся, провозвестниче несказанныя Божественныя благодати.
Радуйся, яко кроткий агнец волком на съедение отданный.
Радуйся, на сем судилище беззаконном безгрешному Агнцу Божию уподобивыйся.
Радуйся, сиянием лица твоего вся сидящия в сонмище осиявый.
Радуйся, ожесточение сердец их яве уразумевый.
Радуйся, мужественный рабе Христов.
Радуйся, похвало и главизно мучеников добропобедных.
Радуйся, крепкая надеждо к тебе прибегающих.
Радуйся, непостыдное упование правды ради гонимых.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 9
Всякое естество ангельское обрадовал еси, святый первомучениче, егда на лукавое вопрошание первосвященника не токмо не умолчал еси, но Духом Святым водимый, пламенное исповедание любве твоея к закону Божественному, в Ветхом Завете данному, изъяснил еси, пророка Моисея, закон и храм Иерусалимский восхваляя и вся верныя научая единому во обоих заветах Законодавцу Господу во веки воспевати: Аллилуиа.
Икос 9
Витий суемудренных суетным преданиям и злым измышлениям старцев, паче нежели закону Божию и Моисею веровавших, посрамил еси, святый апостоле, архидиаконе и мучениче Христов Стефане, вси бо сущии в сонмищи ясно уразумеша лжу глаголавших о тебе, яко ты словесы хульными Бога, Моисея, Закон и храм поносил еси: изрек бо еси в сонмищи словеса похвальныя и Божию закону в Ветхом Завете данному, и праведником, ради Господа в законе сени и писаний подвизавшимся. Научаемии тобою почитати словеса Завета Ветхаго, яко воистинну словеса Божия, а нечестия иудейскаго отвращатися, сице в похвалу тебе глаголем:
Радуйся, всех словес Завета Ветхаго почитателю.
Радуйся, яко сей завет ко Христу детоводящий мудре изъяснил еси.
Радуйся, доблести веры патриархов Авраама, Исаака и Иакова, яко рабов Божиих послушливых, показавый.
Радуйся, скорби Иосифа и мудрость его в Египте прославивый.
Радуйся, тяжкия и горькия работы фараоновы народа твоего в Египте живо описавый.
Радуйся, молитвы, труды и скорби пророка Моисея во избавление народа израильскаго достойно возвеличивый.
Радуйся, пророчество Моисея о Христе Господе лукавому сонмишу изъяснивый.
Радуйся, егоже восхождение на гору Синайскую и явления ему Господа красно возвестивый.
Радуйся, Моисеево послушание Господу в созидании скинии добре указавый.
Радуйся, Иисуса Навина и Давида труды честне изобразивый.
Радуйся, мудрость Соломонову воспевый.
Радуйся, добрый и послушный рабе Христов.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 10
Спасения всем сыновом Израилевым желая, ясно учил еси, святый первомучениче, всех сидящих в сонмищи, яко вси пророцы и праведницы словом и делом в Ветхом Завете о Христе Господе прорекоша и к вере во Христа Спасителя вся вел еси, да и вси израильтяне, и вси людие из глубины сердца своего возопиют ко Господу, нас ради на кресте распятому: Аллилуиа.
Икос 10
Стеною крепкою во исповедании Христова Евангелия был еси, святый первомучениче и архидиаконе Стефане. Сего ради и в лукавом сонмищи тогожде Христа, яко Праведника, злонравными иудеями убиеннаго, безбоязненно проповедал еси и всех беззаконных убийц Господа — нечестие обличил еси. Таковому твоему великому дерзновению дивящеся, вси христианстии роди велегласно вохваляют тя:
Радуйся, беззаконнаго соборища иудейскаго явное обличение.
Радуйся, Христа Господа сему сонмищу проповедниче неустрашимый.
Радуйся, яко конец почитания храма Иерусалимскаго яве предрекл еси.
Радуйся, яко всех иудеев, во Христа неверующих, жестоковыйными именовал еси.
Радуйся, яко у тех же неверующих необрезанное сердце и необрезанная ушеса узрел еси.
Радуйся, и отцев их, и их самех, яко Духу Святому противящихся, гневно обличивый.
Радуйся, оных убийцами пророков наименовавый.
Радуйся, яко самех первых убийц Господа, Анну и Каиафу, на сем сонмищи явно обличил еси.
Радуйся, яко весь синедрион убийцами и предателями Господа дерзновенно наименовал еси.
Радуйся, грехов людских обличителю. Радуйся, покаяния проповедниче.
Радуйся, братолюбия наставниче. Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 11
Песни хвалебныя приими от убогих сердец наших и уст наших, дивный мучениче и апостоле Христов Стефане, исполнь бо Духа Святаго, воззрев на небо, видел еси славу Божию и Иисуса одесную Отца Своего стояща, и рекл еси: «Се вижу небеса отверста и Сына Человеча одесную стояща Бога». Таковому видению и гласу твоему дивящеся, радостно восписуем Господу, дающему сладость лицезрения Своего святым Своим: Аллилуиа.
Икос 11
Светоноснаго зрака твоего, небеснаго видения и гласа радостнаго, исповедающаго славу Господа, с небес сшедшаго во спасение рода человеческаго, не возмогше понести обличаемии тобою иудее, сердцами своими зле распыхахуся, зубы своими скрежетаху и устремившеся единодушно на тя, и извлекоша тя, блаженне Стефане, из сонмища вне же града поставивше, камением побиваху тя, злонравнии. Мы же, мучениче Христов преславный, с любовию провождающе тя на место блаженныя кончины твоея, прославляем мужество твое, велегласно глаголя:
Радуйся, первый в мученицех, кровию своею веру во Христа распятаго запечатлевый.
Радуйся, своею кровию землю освятивый. Радуйся, яко и самих апостолов подвигом мученическим предварил еси.
Радуйся, яко за собою тысящи и тьмы тем мученик и мучениц за славное имя Христово привел еси.
Радуйся, яко за Господом Иисусом Христом безбоязненно шествовал еси и поношение Его славно понесл еси.
Радуйся, светом страданий твоих блистаяйся.
Радуйся, темже светом и нам путь ко Христу верно показующий.
Радуйся, светильниче пресветлый, Божиим несозданным светом озаренный.
Радуйся, тьму неверия и всякия нечистоты светом веры твоея разгоняющий.
Радуйся, светлых селений райских обитателю.
Радуйся, потемненныя и спящия совести нашея добрый пробудителю.
Радуйся, яко тобою благочестно имя Христово прославляется.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 12
Благодать Божия воистину спребываше тебе, славный апостоле и первомучениче Христов Стефане, крестную бо смерть на Голгофе Спаса Господа, в руце Отца Своего дух Свой предавшаго, воспоминая, молился и глаголал еси, камением от рук беззаконных побиваемь: «Господи Иисусе, приими дух мой». Молитву же Спасителя о распинателях своих в сердце своем нося, преклонь колена возопил еси гласом велиим: «Господи, не постави им греха сего». И с сею молитвою славное земное поприще твое скончал еси. Мы же, восхваляя таковое светлое успение твое, Господу Богу, давшему тебе благодать Сыну Божию в кончине твоей уподобитися, из глубины души вопием: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще славное житие твое, восхваляюще апостольския труды твоя, умильно воспоминающе блаженную во Христе кончину твою, доблестный первомучениче Христов и архидиаконе Стефане, молим тя: дух непоколебимой веры правыя испроси нам от Господа и Спаса нашего, сердце чистое и сокрушенное да пребудет в нас выну, апостольскую ревность в проповеди Евангелия возгревай в нас, да тако будем готовы всякия скорби за Сладчайшаго Иисуса терпети, и тебе, славнаго первомученика, восхваляти сице:
Радуйся, великий Христов апостоле.
Радуйся, пастырем Церкви Христовы светлый образе.
Радуйся, верный Христов свидетелю.
Радуйся, славы Божия пламенный ревнителю.
Радуйся, добрый вдовиц питателю.
Радуйся, нещадный лицемерия искоренителю.
Радуйся, истины Христовы крепкий исповедниче.
Радуйся, в тяжких обидах наш твердый заступниче.
Радуйся, Христу Господу всего себе посвятивый.
Радуйся, в кончине твоей вседушно Христов ученик явивыйся.
Радуйся, страстотерпче незлобивый.
Радуйся, убийцам твоим милости Божией и прощения дивный ходатаю.
Радуйся, апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане.
Кондак 13
О, великий апостоле Христов, первомучениче и архидиаконе Стефане! Приими сие малое, в похвалу тебе составленное, моление наше и, яко велий ученик Сладчайшаго Сына Человеческаго, Спасителя нашего, святыми твоими молитвами споспешествуй и нам добрыми учениками Господа быти, да о Его вечной славе помышляюще, всякаго зла и в сей, и будущей жизни избегнем, и выну хвалебную песнь Ему да воспеваем: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва
О, великий первомучениче Христов, апостоле и архидиаконе Стефане! Тебе, яко верному Христову подражателю, приносим мы грешнии молитвы своя недостойныя, твоему милостивому предстательству о нас пред престолом Божиим тепле верующе. Ты, еще жив, печать Господа Иисуса Христа в себе всегда имел еси, не токмо своими добродетельми, знаменьми и чудесами, изобильно тобою совершаемыми, сию показуя, но явно на лице твоем, сияющем, яко лице Ангела, печать благодати Божия носил еси. Славу Божию и Сладчайшаго Иисуса, стояща одесную Бога, твоима телесныма очима узрел еси, Духом Святым осияваемый. Еще же печать Божества, в тебе пребывающую, явно показал еси всей вселенней, егда в смертный мученический час твой не токмо о всех людех, но и о вразех усердно молился еси, молитву Сына Божия на Кресте воспоминая. Сию печать Божества в себе богатоносиши, и скорбьми прибегающих к тебе видеши, и к престолу Божию молитву о сих усердно приносиши. Подаждь и нам, Боговидче преславный, Христа Спасителя нашего всем сердцем любити, волю Его вседушно исполняти, во имя Христово вся скорби с терпением носити, и не токмо о присных, но и о всех людех, и о вразех своих уседно молитися, да и наши грехи покрыет Господь твоими теплыми молитвами, наипаче же благодатию и человеколюбием и милосердием Своим: яко Тому подобает всякая слава, честь и поклонение Отцу и Сыну и Святому Духу, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.
[/spoiler]
НЕДАЛЕКО ОТ МЕТРО ЦАРИЦЫНО СТОИТ ХРАМ ПЕРВОМУЧЕНИКА СТЕФАНА (ПЯТЬ МИНУТ ХОТЬБЫ ОТ МЕТРО). ХОТЯ НАМ ТРИ ГОДА, НО У НАС, ПО ВОЛЕ БОГА, ЕСТЬ МОЩИ АРХИДЬЯКОНА СТЕФАНА. ХРАМ УНИКАЛЬНО КРАСИВЫЙ. НИЧЕГО НЕ БУДУ О НЕМ РАССКАЗЫВАТЬ. ЛУЧШЕ ПРИЕЗЖАЙТЕ. УВЕРЕН, ВЫ ПОЛЮБИТЕ ЭТОТ ХРАМ. С ПРАЗДНИКОМ. (АДМИН).
Блаженный Василий Московский, Христа ради юродивый
КРАТКОЕ ЖИТИЕ БЛАЖЕННОГО ВАСИЛИЯ, МОСКОВСКОГО ЧУДОТВОРЦА
[spoiler]
Святой блаженный Василий, Московский чудотворец, родился в декабре 1469 года в Москве. Блаженный родился на паперти Богоявленского собора в Елохове, где мать его Анна горячо молилась.
Отрока отдали в учение сапожному ремеслу. Однажды один купец заказал сапоги и просил сделать и такими, чтобы не сносить за год. «Сошьем такие, что и не износишь их». На недоуменный вопрос мастера ученик ответил, что заказчик даже не обует новые сапоги, так как скоро умрет. Через несколько дней пророчество сбылось. Мастер понял, что Василий не простой человек.
В шестнадцатилетнем возрасте блаженный Василий начал тернистый путь юродства. В палящий зной и лютый мороз ходил он нагой и босой по улицам Москвы. Вскоре жители признали в нем юродивого, человека Божия, обличителя неправды. У Пречистенских ворот он увидел беса в облике нищего и немедленно прогнал. Посещая корчмы, блаженный видел зерна добра в падших людях, подкреплял их лаской. Когда святой однажды проходил мимо дома, в котором безумно веселились и пьянствовали, то со слезами обнимал углы дома. На вопрос, что это значит, он отвечал: «Ангелы скорбные стоят у дома и сокрушаются о грехах людских, а я со слезами упрашивал их молить Господа об обращении грешников».
Очистив великими подвигами и молитвами свою душу, блаженный Василий сподобился дара предвидения. В 1547 году он предсказал великий пожар Москвы, молитвой угасил пожар в Новгороде. Не боялся обличать св. Василий и сильных мира сего. Однажды обличил блаженный царя Иоанна Грозного за то, что он во время богослужения был занят мыслями о постройке дворца на Воробьевых горах.
Проведя 72 года в подвиге юродства, блаженный Василий скончался 2 августа 1557 г. в возрасте 88 лет. Его тело было погребено в приделе Троицкого храма, который вместе с Собором Покрова, «что на рву», стал в народе именоваться храмом Василия Блаженного.
Прославлен блаженный 2 августа 1558 г.
[/spoiler]
ПОЛНОЕ ЖИТИЕ БЛАЖЕННОГО ВАСИЛИЯ, МОСКОВСКОГО ЧУДОТВОРЦА
[spoiler]
Святой блаженный Василий, Московский чудотворец, родился в декабре 1468 года на паперти подмосковного Елоховского храма в честь Владимирской иконы Пресвятой Богородицы. Родители его были из простых и отдали сына в учение сапожному ремеслу. Во время учения блаженного его мастеру пришлось быть свидетелем одного удивительного случая, когда он понял, что ученик его – необыкновенный человек. Один купец привез на баржах в Москву хлеб и зашел в мастерскую заказать сапоги, прося сделать их такими, чтобы не сносил их за год. Блаженный Василий прослезился: «Сошьем тебе такие, что и не износишь их». На недоуменный вопрос мастера ученик объяснил, что заказчик не обует сапоги, вскоре умрет. Через несколько дней пророчество сбылось.
В 16 лет святой пришел в Москву и начал тернистый подвиг юродства. В палящий летний зной и трескучий лютый мороз ходил он нагой и босой по улицам Москвы. Странны были его поступки: то опрокинет лоток с калачами, то прольет кувшин с квасом. Рассерженные торговцы били блаженного, но он с радостью принимал побои и благодарил за них Бога. А потом обнаруживалось, что калачи были плохо испечены, квас приготовлен негодным. Почитание блаженного Василия быстро росло: в нем признали юродивого, человека Божия, обличителя неправды.
Один купец задумал построить на Покровке в Москве каменную церковь, но трижды своды ее обрушивались. Купец обратился за советом к блаженному, а он направил его в Киев: «Найди там убогого Иоанна, он даст тебе совет, как достроить церковь». Приехав в Киев, купец разыскал Иоанна, который сидел в бедной хате и качал пустую люльку. «Кого ты качаешь?» – спросил купец. «Родимую матушку, плачу неоплатный долг за рождение и воспитание». Тогда только вспомнил купец свою мать, которую выгнал из дома, и ему стало ясно, почему он никак не может достроить церковь. Вернувшись в Москву, он возвратил мать домой, испросил у нее прощение и достроил церковь.
Проповедуя милосердие, блаженный помогал прежде всего тем, кто стыдился просить милостыню, а между тем нуждался в помощи более других. Был случай, что он отдал богатые царские подарки купцу-иностранцу, который остался безо всего и, хотя три дня уже ничего не ел, не мог обратиться за помощью, так как носил хорошую одежду.
Сурово осуждал блаженный тех, кто подавал милостыню с корыстными целями, не из сострадания к бедности и несчастью, а надеясь легким путем привлечь благословение Божие на свои дела. Однажды блаженный увидел беса, который принял облик нищего. Он сидел у Пречистенских ворот и всем, кто подавал милостыню, оказывал немедленную помощь в делах. Блаженный разгадал лукавую выдумку и прогнал беса. Ради спасения ближних блаженный Василий посещал и корчмы, где старался даже в самых опустившихся людях увидеть зерно добра, подкрепить их лаской, ободрить. Многие замечали, что, когда блаженный проходил мимо дома, в котором безумно веселились и пьянствовали, он со слезами обнимал углы того дома. Юродивого спрашивали, что это значит, и он отвечал: «Ангелы скорбные стоят у дома и сокрушаются о грехах людских, а я со слезами упрашивал их молить Господа об обращении грешников».
Очистив великими подвигами и молитвой свою душу, Блаженный сподобился и дара предвидения будущего. В 1547 году он предсказал великий пожар Москвы; молитвой угасил пожар в Новгороде; однажды упрекнул царя Иоанна Грозного, что он во время богослужения был занят мыслями о постройке дворца на Воробьевых горах.
Скончался блаженный Василий 2 августа 1557 года. Святитель Московский митрополит Макарий с собором духовенства совершил погребение святого. Его тело было погребено у Троицкой церкви, что на рву, где в 1554 году был пристроен Покровский собор в память покорения Казани. Прославлен блаженный Василий Собором 2 августа 1588 года, который возглавил святейший патриарх Иов.
В описании облика святого сохранились характерные подробности: «наг весь, в руке посошок». Почитание блаженного Василия всегда было настолько сильным, что Троицкий храм и пристроенная Покровская церковь и доныне именуются храмом Василия Блаженного.
Вериги святого хранятся в Московской духовной академии.
[/spoiler]
МОЛИТВЫ
[spoiler]
Тропарь блаженного Василия, Христа ради юродивого
глас 8
Житие твое, Василие, неложное, и чистота нескверна,/ Христа ради тело твое изнурил еси постом и бдением,/ и мразом и теплотою солнечною,/ и слотою и дождевным облаком,/ и просветися лице твое, яко солнце,/ и ныне приходят к тебе Российстии народи и вси людие,/ прославляюще святое твое успение./ Тем Христа Бога моли,/ да избавит ны от варварскаго пленения и междоусобныя брани/ и мир мирови подаст и душам нашим велию милость.
Ина служба блаженного Василия. Тропарь
глас 1
Плоть удручившу ти злостраданием,/ душу же просветившу чистотою сердца,/ обогатился еси благодатию Пресвятаго Духа, Василие,/ даровати требующим полезная./ Сего ради недужнии, притекающе к цельбоподательному твоему гробу, премудроюроде,/ независтно приемлют болезней отложение/ и благодарственно воспевают прославльшаго тя,/ Единаго Человеколюбца.
Ин тропарь блаженного Василия, Христа ради юродивого
глас 8
Якоже бо солнце и луна наготою своею не срамляются,/ тако и ты, угодниче Христов Василие, наг сый, не срамляшеся,/ восприят бо ризу Адама первозданнаго,/ юже он ношаше прежде в рай,/ ты же сию на земли поносил еси;/ и был еси добрый купец:/ елико имеяше, вся остави/ и купи мздою терпения своего село,/ на немже сокровен безценный Бисер, Христос./ Сего ради явися всем грешным образ покаяния/ и вселися в райскую широту,/ и, предстоя Христови,/ не забуди град, в немже обита, и люди, преблаженне,/ и моли спасти души наша.
Кондак блаженного Василия, Христа ради юродивого
глас 4
Духом Божиим водим, преблаженне Василие,/ оттрясл еси мирский мятеж,/ и жития треволнения возгнушался еси,/ и, совлекся одеяний тленных и облекся в ризу безстрастия,/ убежал еси ловления льстиваго миродержца,/ и был еси странен во твоем языце,/ и, паче земнаго богатства избрав богатство Небесное,/ увязлся еси венцем терпения./ И ныне, преблаженне Василие, моли Христа Бога/ о творящих святую память твою, да зовем ти:/ радуйся, преблаженне Василие.
Ина служба блаженного Василия. Кондак
глас 4
Явил тя есть Господь нынешнему роду/ исцелителя болезнем и прогонителя недугом/ любовию, Василие, притекающим к тебе/ и призывающим верою молитвы твоя.
Молитва блаженному Василию
О великий угодниче Христов, истинный друже и верный рабе Всетворца Господа Бога, преблаженне Василие! Услыши ны, многогрешныя, ныне воспевающия к тебе и призывающия имя твое святое, помилуй ны, припадающия днесь к пречистому образу твоему, приими малое наше и недостойное сие моление, умилосердися над убожеством нашим, и молитвами твоими исцели всяк недуг и болезнь души и тела нашего грешнаго, и сподоби ны течение жизни сея невредимо от видимых и невидимых врагов безгрешно прейти, и христианскую кончину, непостыдну, мирну, безмятежну, и Небеснаго Царствия наследие получити со всеми святыми во веки веков. Аминь.
Молитва ко Господу
О, Владыко Христе, Сыне Божий, Источниче жизни и просвещению, Долготерпеливый и Многомилостивый, подаждь нам славити пресвятое и преславное Твое имя бодренно во исповедании сердечном во вся дни живота нашего, до последняго часа. Елико хощеши, можеши, велика бо есть слава премногаго Твоего милосердия и непостижима всему рожденному естеству. Како претерпит язык наш, таковыя во радости и веселия исполни нас, телеснаго и духовнаго? Или како воспоем благодать Твою неизреченную, истинным желанием усердно величаем и славословим милосердие Твое, яко дарова нам Своего угодника, блаженнаго Василия? Толико духом к Тебе зовем: о, Господи, Живый, Неприступный, Страшный, Милостивый и Щедрый, Видимый и Невидимый, помилуй нас, всегда Тебе со слезами зовущие, и просвещай нас, Своего ради угодника, пресветло милостивыми чудесы. О, благий Царю всея твари! Помилуй Божественным твоим пресветломилостивым изволением хотения Своего и похвалу славы благодати Своея приими по премногому милосердию Своему, величествия ради прехвальнаго Твоего имене, и Пречистыя Твоея Матере, Преславныя, Преблагословенныя и Пренепорочныя Приснодевы Марии, и святых славных и всехвальных апостол, и пророк, и мученик, преподобных и праведных ради, и святаго богомудраго юрода Твоего, преблаженнаго Василия, и всех святых ради Своих угодник, возвеличи, Господи, Русь Православную пред латины и басурманы и прочими языки, враги ея и супостаты покори, Господи, вои же ея храбры сотвори и огради я Ангелы святыми Своими, и всем православным христианом в целомудрии, и в мире, и в благоденствии пребывати соблаговоли, и облаком небесным повели дождя благодарственно земли во благопотребно время, яже бо во препитание людем Твоим и траву скотом, исполни я всякия благодати в род и род во веки веков, яко Ты еси Бог миру и Спаситель душам нашим, Твое бо есть, еже миловати и спасати, Свят еси Ты, Господи Боже наш, и Тебе славу возсылаем, со Отцем и Святым Духом, всегда, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
[/spoiler]
АКАФИСТ БЛАЖЕННОМУ ВАСИЛИЮ, ХРИСТА РАДИ ЮРОДИВОМУ, МОСКОВСКОМУ ЧУДОТВОРЦУ
[spoiler]
Кондак 1
Избранный сосуд Божией благодати, миром добродетелей преисполненный, достоугодне Василие, яко избавляеми от всяких бед и напастей твоим о нас ко Господу теплым предстательством, благодарственное сие тебе пение приносяще зовем:
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Икос 1
Ангелоподобно житие твое бысть богоблаженне и чистота воистину нескверна: ведый бо, яко любве мира сего вражда Богу есть, не восхотел еси друг миру быти, но предал еси всего себе Богу, таковому величию подвига твоего дивящеся вопием:
Радуйся, верный Господа служителю, лоза предивная Христова винограда; радуйся, жития добродетельнаго учителю, овча избранное Господня стада.
Радуйся, лона Авраама насельниче, рая пресладостнаго житель; радуйся, царствия небеснаго наследниче, тамо себе восприявый обитель.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 2
Виде, яко вся яже в мире: похоть плоти, похоть очес и гордость житейская, учил еси, преблаженне, презирати плоть, преходит бо: прилежати же о души безсмертной, воспевая непрестанно Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум неуразуменен, труды и подвиги твоя, достоблаженне Василие, имиже седмьдесят и два лета во граде сем Москве, плоть твою удручал еси. Мы же, многострадальным терпением твоим умиляеми, зовем:
Радуйся, преугодный ангеле земный, земная в сердце вся поправый; радуйся, предивный человече небесный, небеснаго отечества взыскавый.
Радуйся, огнезрачный херувиме, в душе своей вся страсти попаливый; радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 3
Силою благодати от Бога свыше укрепляем, желанием к небесному возгорелся еси, всеблаженне, и чистотою жития твоего обителей вечных достигл еси, в них ныне вопиеши Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имеяй в сердце слово Господне: кая бо польза человеку, аще приобрящет мир весь, и отщетит душу свою; вся красная мира сего во уметы вменил еси, темже прославляюще тя, зовем:
Радуйся, в мире сем вне мира живый, и славу всю его презревый; радуйся, во плоти аки безплотен бывый, небесныя славы восхотевый.
Радуйся, душу свою возлюбивый, спасения вечнаго искавый; радуйся, тело свое яко врага смиривый, путь подвига избравый.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 4
Бурю велию злобы многомятежный диавол воздвиже на тя, богоблаженне Василие, ты же убежал еси ловления льстиваго сего миродержца, и увязлся еси венцем нетления, воспевая Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слыша Христову заповедь: ищите прежде всего Царствия Божия и правды его, отрасль еси всякое мирское пристрастие. Восхваляюще таковую о Бозе ревность твою, вопием:
Радуйся, от юности дом отеческий оставивый и сродники своя и други вся покинувый; радуйся, к дому отца небеснаго стопы своя направивый, широкий путь сластей отринувый.
Радуйся, неясыти пустынней уподобивыйся, крова себе на земли не имевый; радуйся, обителей райских сподобивыйся, пристанище благоотишное тамо обревый.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 5
Боготечной звезде, светозарный путь спасения показующей, уподобился, блаженне, нас, во тме греховней блуждающих, на путь правый настави, да спасеннии тобою, воспоем Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видя злохитрство диавола, ищуща житейскими попеченьми одержимых в сети своя уловляти, противустал еси кознем вражиим, ни о чем же земным печевся. Видяще сицевое твое благое произволение, зовем ти:
Радуйся, всего себе измлада Господу вручивый и к тому единому направивый весь твой слух; радуйся, того единаго всем сердцем возлюбивый, и того единаго смиренный раб и верный друг.
Радуйся, стезею подвига все житие свое прошедший, и добродетелию своею сонмы ангелов удививый; радуйся, небесный бисер многоценный на земли обретший, чистотою твоею лик праведных возвеселивый.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 6
Проповедуя паче всякаго слова житием твоим не любити мира, ни яже в мире, добродетелей куплю многу стяжал еси и Владыце Христу яко всеплодие жертвенное принесл еси, вопия Ему: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия, яко светило лучезарное, подвиги твоя, всеблаженне, ревностию духовною разгоревся, ко множайшему труду простерл еси себе: Адаму первозданному подобяся, наг на земли ходил еси, плоть свою удручая. Таковую крепость души твоея восхваляюще, зовем:
Радуйся, одеяний тленных совлекшийся, тело свое наготе предавый; радуйся, безстрастием святым облекшийся, добродетели ризу светлую избравый.
Радуйся, мраза лютаго не убоявшийся, теплоты райския искавый; радуйся, зноя солнечнаго не уклонивыйся, прохлаждения небеснаго желавый.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 7
Хотяй мудрости небесныя сподобитися, последовал еси гласу Павла апостола: аще кто мнится мудр быти в веце сем, юрод да бывает, да премудр будет, и Христа ради юрод был, яко безумна являя себя миру, умудрившему же тя Господу воспевая: Аллилуиа.
Икос 7
Дивно и пречудно юродство твое бысть, преблаженне, всякое нечестие и беззаконие небоязненно обличал еси, многия досаждения и раны за то претерпевая. Таковой великий подвиг твой ублажая, зовем ти:
Радуйся, ум земной отринувый, небесный разум восприявый; радуйся, земную мудрость всю покинувый, юродства подвиги себе избравый.
Радуйся, диавола своим юродством прехитривый и льстивых сетей его избежавый; радуйся, безумна миру себе явивый, мудрых века сего всех поправый.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 8
Странник и пришелец был еси, преблаженне Василие, небеснаго града Иерусалима взыскуя, егоже достигл еси, и ныне воспеваеши тамо Богу немолчно: Аллилуиа.
Икос 8
Весь к Богу вперив твой ум, и возлюби небесная, земное все отрясл еси, темже нас ныне земли приверженных к небесному обрати, да избавльшеся от земнаго пристрастия и суеты мирския, благодарственно возопиим ти:
Радуйся, телом на земли пребывавый, но земная вся презревый; радуйся, духом же на небе обитавый.
Радуйся, дивный Божий угодниче, житием своим, яко солнце, сияющий; радуйся, многотерпеливый Христов подвижниче, и нас к подвигам призывающий.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 9
Вся чинове ангельстии с небес на землю мысленными приникше очима и видяще твоя подвиги, во умилении воспеваху Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витийствовати хотящий язык наш безгласием связуется, яко не могущий по достоянию восхвалити добродетели твоя. Не презри нас, зовущих ти:
Радуйся, росою благодати душу свою напоивый и семена благие измлада в ней насадивый; радуйся, плоды спасительныя в сердце своем возрастивый подвигами своими, яко камением многоценным, себе украсивый.
Радуйся, крине райский, добродетелями благоухающий и сердце наше услаждающий; радуйся, светильник пресветлый во тьме греховней сияющий, нас же светом благоразумия просвещающий.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 10
Спасти хотяй от бури в море потопляемых и к тебе о спасении своем возопивших, явился еси им на мори, во граде Москве неотступно пребывая, и от потопления избавил еси, да восхваляют Бога, чудесне тобою их спасшего, и возопиют ему: Аллилуиа.
Икос 10
Господа Бога непрестанно умом зря, не дал еси очима своима сна, ни веждома — дремания, в молитве церковней нощи пребывая. Людие же видяще таковое твое к Богу усердие, взываху ти:
Радуйся, высотою смирения твоего умы наша удивляющий, глубиною смирения сердца наша умиляющий; радуйся, душу свою храмину духа святаго сотворивый и страстем вход в ню заградивый.
Радуйся, креста Господня носитель терпеливый, всем сердцем его взыскавый; радуйся, иго Господне яко благое возлюбивый, бремя легкое его радостно подъявый.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 11
Пение всеумиленное тебе, всеблаженне, приносяще, вопием: якоже древле чудодействуя, разслабленных исцелял еси, слепым прозрение даровал еси, тако и ныне души наша, грехами разслабленныя и похотьми ослепленныя, исцели, да вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светоподательна светильника великаго зрим тебе, преблаженне Василие, наставляюща на путь правый блуждающих во тьме и сени смертней. Того ради вопием ти:
Радуйся, лучу правды Христовой пособствующий, мглу помыслов суетных разгоняющий; радуйся, заре истины евангельския, тьму страстей освещающая и объятых ею от гибели вечныя спасающая.
Радуйся, угль божественный, похоти наша опаляющий, лукавыя козни бесовския потребляющий; радуйся, пламень небесный, хладныя сердца наша возгревающий, умы же светом Божественным озаряющий.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 12
Благодатию Божиею просвещаемый, богоблаженне Василие, просвети наш ум и очисти наше сердце, да сподобимся и мы воспевати с тобою купно Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поющих твоя подвиги, восхвалящих твоя злострадания, прославляющих твое юродство, дивящихся твоим добродетелем не остави своим ходатайством пред Господом, да воспоем ти:
Радуйся, непрестанный о нас Богу молитвенниче, милость Божию на нас призывающий; радуйся, крепкий наш защитниче, от бед и скорбей нас охраняющий.
Радуйся, напаствуемых скорый избавителю, на путь спасения наставляющий; радуйся, граду нашему Москве всегдашний покровителю, помощь свою всем чтущим тя присно являющий.
Радуйся, преблаженне Василие, юроде богомудре, московский чудотворче.
Кондак 13
О, преблаженне и достоугодне Василие, малое сие похваление от нас яко плод благодарения приими, яко глас прошения услыши, да избавимся твоими о нас Богу молитвами от обышедших зол и напастей, и возопием Богу, Спасителю нашему: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва
О, великий угодниче Христов, истинный друже и верный рабе Всетворца Господа Бога, преблаженне Василие! Услыши ны многогрешныя, ныне вопиющыя к тебе и призывающыя имя твое святое: помилуй ны припадающыя днесь к раце мощей твоих: приими малое наше и недостойное сие моление, умилосердися над убожеством нашим, и молитвами твоими исцели всяк недуг и болезнь души и тела нашего грешнаго, и сподоби ны течение жизни сея невредимо от видимых и невидимых враг безгрешно прейти, и христианскую кончину непостыдну, мирну, безмятежну, и Небеснаго Царствия наследие получити со всеми святыми во веки веков. Аминь.
[/spoiler]