Святитель Митрофан (в схиме Макарий) Воронежский, епископ
ЖИТИЕ
КРАТКОЕ ЖИТИЕ СВЯТИТЕЛЯ МИТРОФАНА ВОРОНЕЖСКОГО
[spoiler]
Святитель Митрофан, епископ Воронежский, в миру Михаил, родился 8 ноября 1623 года. В синодике, принадлежавшем святителю, перечень имен начинается с лиц, облеченных в священнический сан, и это дает основание полагать, что он родился в семье потомственных священников. Из духовного завещания святителя Митрофана известно, что он «родился от благочестивых родителей и воспитан ими в непорочном благочестии Восточной Церкви, в православной вере». До сорокалетнего возраста святитель жил в миру: был женат, имел сына Иоанна и служил приходским священником. Местом пастырской деятельности иерея Михаила было село Сидоровское, расположенное у реки Молохты, притока Тезы, впадающей в Клязьму, недалеко от города Шуи (ныне Владимирская область).
Лишившись супруги, священник Михаил принял постриг с именем Митрофан в Золотниковской пустыни в 1663 году. В синодике обители запись рода святителя Митрофана начинается словами: «род черного священника Митрофана Сидоровского». Через три года иноческой жизни иеромонах Митрофан избран во игумена Яхромской Косминой обители. Этим монастырем он управлял 10 лет, проявив себя усердным настоятелем. Его заботами здесь воздвигнут храм в честь Нерукотворного Образа Всемилостивого Спаса.
Патриарх Иоаким (1674–1690), узнав о высоком благочестии святого Митрофана, возвел его в 1675 году в сан архимандрита знаменитого в то время Макариево-Унженского монастыря. Там попечением святого был сооружен храм в честь Благовещения Пресвятой Богородицы с трапезной и колокольней. На Московском Соборе 1681–1682 годов в числе мер для борьбы со старообрядческим расколом и в целях улучшения христианского просвещения среди православного населения было решено увеличить число епархий и открыть новые кафедры: Воронежскую, Тамбовскую, Холмогорскую и Великоустюжскую. Святой Митрофан был вызван в столицу и 2 апреля 1682 года посвящен во епископа Воронежского патриархом Иоакимом и шестнадцатью архипастырями.
Начало епископского служения святителя Митрофана совпало с тяжким для Руси временем смут и церковного раскола. По прибытии в Воронеж святитель прежде всего разослал пастырям своей епархии окружное послание, в котором призывал своих пасомых к нравственному исправлению. «Честные иереи Бога Вышняго! – писал святитель. – Вожди стада Христова! Вы должны иметь светлые умные очи, просвещенные светом разумения, чтобы вести других по правому пути. По слову Господа, вы должны быть самым светом: «вы есте свет миру» (Мф.5:14)… Христос Спаситель, вручая паству апостолу Своему, трижды сказал ему: паси, как бы внушая тем, что три есть различные образа пасения: слово учения, молитва при пособии Святых Таин и пример жизни. Действуйте и вы всеми тремя способами: подавайте пример доброй жизни, учите людей своих и молитесь о них, укрепляя их Святыми Тайнами; наипаче же неверных просвещайте Святым Крещением, а согрешивших приводите к покаянию. Будьте внимательны к болящим, чтобы не отошли от сей жизни без Причащения Святых Тайн и помазания святым елеем».
Святитель Митрофан начал архипастырскую деятельность с постройки нового кафедрального собора в честь Благовещения Пресвятой Богородицы, взамен ветхого деревянного храма. В 1692 году собор с приделами во имя Архистратига Михаила и святителя Николая был освящен. Во время 20-летнего святительства святителя Митрофана количество храмов в епархии возросло с 182 до 239, было основано 2 монастыря: Вознесенский Коротоякский и Троицкий Битюгский. В существовавших монастырях он заботился об искоренении нестроений и беспорядков и утверждении строгой жизни по иноческому уставу.
Первый воронежский святитель ревностно заботился о нуждах паствы. Он утешал бедных и богатых, был покровителем вдов и сирот, заступником обиженных. Его дом служил гостиницей для странников и лечебницей для больных. Молился святитель не только о живых, но и об усопших христианах, и особенно о воинах, павших за Отечество, вписывая их имена в синодик. Поминая их за проскомидией, святитель Митрофан говорил: «Аще праведна душа, то большей части сподоблена бывает, аще ли грешна, то будет причастница милости Божией».
Известно о большой дружбе святителя Митрофана с святителем Питиримом, епископом Тамбовским (память 28 июля). Они не только поддерживали переписку, но и встречались для духовных бесед. История основания близ Тамбова Трегуляевского Иоанно-Предтеченского монастыря связана с дружбой святителей. 15 сентября 1688 года святитель Митрофан посетил святителя Питирима. Втроем (с ними был священник Василий) они совершили прогулку в места уединенных молитв Тамбовского архипастыря и избрали место для будущей обители.
Святитель Митрофан как человек высокого патриотизма своим нравственным авторитетом, милосердием и молитвами содействовал преобразованиям Петра I, необходимость и цель которых хорошо понимал. При постройке в Воронеже флота для похода на Азов святитель Митрофан убеждал народ всемерно помогать Петру I. Это было особенно важно, ибо многие считали устройство флота делом бесполезным. Святитель не ограничивался только советами царю, но оказывал и материальную поддержку государственной казне, нуждавшейся в деньгах для строительства флота, и отдавал все свои средства, сознавая, что они идут на благо Родины.
Патриотические чувства святителя соединялись в его душе с непоколебимой верой и строгостью православных убеждений, ради которых он не боялся навлечь на себя царский гнев. Так, святитель отказался идти во дворец к Петру I, потому что там стояли статуи языческих богов, и хотя за ослушание царской воли святителю грозила опала, он остался непреклонен. Петр приказал убрать статуи и с того времени проникся еще большим уважением к святителю.
Скончался святитель Митрофан в 1703 году в глубокой старости, приняв перед смертью схиму с именем Макарий. Погребение совершено было 4 декабря. Царь Петр I сам нес гроб святителя от собора до усыпальницы. Прощаясь, он сказал: «Не осталось у меня больше такого святого старца. Ему же буди вечная память». Одним из замечательных памятников жизни и деятельности святителя Митрофана является его духовное завещание. В нем говорится: «Судьбами Божиими дошел я до состарения и ныне изнемогаю естественной моею силою. Сего ради судил я написать сие последнее мое писание… Когда душа моя грешная разрешится от союза плоти, вручаю ее благоутробию Премудрого Бога, ее создавшего, да приимет ее милостиво, как дело рук Своих, а кости грешные предаю матери всех, чая оттуда воскресения мертвых». Далее, обращаясь к пастырям и пасомым, святитель говорит: «Простец согрешивший за одну только свою душу даст ответ Богу, а иереи будут истязаны за многих, как нерадевшие о овцах, с которых собирали млеко и волну (шерсть)… Для всякого человека таково правило мудрых мужей: употреби труд, храни мерность – богат будеши; воздержно пий, мало яждь – здрав будеши; твори благо, бегай злаго – спасен будеши». Память святителю Митрофану установлена в 1832 году.
[/spoiler]
ПОЛНОЕ ЖИТИЕ СВЯТИТЕЛЯ МИТРОФАНА ВОРОНЕЖСКОГО
[spoiler]
Святитель Митрофан, первый епископ Воронежский, родился 6 ноября 1623 года во Владимирской земле, по предположению, в семье священника. Мирское имя будущего святителя было Михаил. Половину своей жизни святой прожил в миру, был женат и имел детей. Сохранились сведения о заботливости святого Митрофана по воспитанию своего сына Ивана. Будущий епископ был некоторое время священником в селе Сидоровском Суздальской епархии. На 40-м году жизни он овдовел и решил посвятить свою жизнь Богу. Своим местожительством он избрал Золотниковский Успенский монастырь недалеко от Суздаля, где и был пострижен в иночество с именем Митрофан.
Здесь угодник Божий начал иноческое подвижничество, отличаясь глубоким смирением. О его строгой иноческой жизни стало известно в монашеской среде. Через три года после вступления в Золотниковскую обитель братия соседнего Яхромского Космина монастыря, не имевшего в ту пору настоятеля, стали просить местное духовное начальство о поставлении им в игумены Митрофана. Просьба была исполнена. Вначале подвижник был рукоположен в иерейский сан, затем, несмотря на нежелание, был возведен в игумены Яхромской обители.
Когда о ревности подвижника узнал патриарх Московский и всея Руси Иоаким, он поручил ему более обширную Унженскую обитель, основанную в XV в. преподобным Макарием Желтоводским в Костромской земле. Здесь будущий святитель настоятельствовал около семи лет, в течение которых монастырь достиг процветания. Был построен храм в честь Благовещения Пресвятой Девы Марии, написано немало замечательных икон.
Монастырь игумена Митрофана привлекал внимание не одного патриарха, но и царя Феодора Алексеевича, который посещал обитель и нередко беседовал с настоятелем. При дворе к святому относились с особым почтением. Когда в 1682 году по решению Московского Церковного Собора 1681 года была образована новая Воронежская епархия, царь Феодор первым ее епископом предложил назначить игумена Митрофана. Епископскую хиротонию 2 апреля 1682 года возглавил патриарх Иоаким.
Святителю Митрофану пришлось быть свидетелем бунта раскольников в июле того же года и присутствовать на «прении о вере» между старообрядцами и православными в Грановитой палате. Это событие произвело на него сильное впечатление и впоследствии сказалось на его архиерейских делах. Святитель Митрофан приобрел известность как обличитель раскола и сподвижник патриотических начинаний царя-реформатора. Святитель Митрофан рассматривал духовенство как силу, способную воздействовать на население самым благотворным образом. В самом начале своей деятельности святитель начал сооружать в Воронеже новый каменный храм в честь Благовещения Пресвятой Богородицы. Святитель Митрофан любил церковное благолепие и вкладывал в строительство собора огромные средства. Быт святителя был более чем скромен.
Особую страницу в биографии святителя Митрофана составляют его взаимоотношения с Петром I. Святитель глубоко и сочувственно входил в судьбу молодого царя, старался содействовать возникавшим полезным для Отечества преобразованиям. Он одобрял постройку флота, предпринятую Петром I в Воронеже, и поддержал ее материально. Когда в 1696 году русские войска одержали победу над турками под Азовом, Петр I повелел святителю Митрофану как бы в награду за участие в этой победе именоваться епископом Воронежским и «Азовским». В то же время святитель Митрофан не мог одобрить слишком тесного общения царя с иноземными иноверцами и бездумного восприятия их обычаев. Святитель отказался посетить воронежский дворец царя из–за находившихся в нем языческих статуй. Когда разгневанный Петр стал грозить ему смертью, святитель начал готовиться к ней, предпочитая умереть, нежели одобрить неприемлемые для православного человека языческие ритуалы.
Исповедничество епископа устыдило Петра, в знак согласия с ним он убрал статуи, и мир был восстановлен. На Воронежской кафедре угодник Божий пробыл 20 лет, до самой своей кончины.
Любимым размышлением святого было памятование о смерти, о загробной жизни, о мытарствах; любимой молитвой – молитва об умерших.
Не будучи знаком с распространенной в XVII в. латинской схоластикой, святитель Митрофан прекрасно знал Священное Писание и святоотеческие труды. В своем «Духовном завещании» святитель Митрофан назидал: «Для всякого человека таково правило мудрых мужей: употреби труд, храни умеренность – богат будешь; воздержно пей, мало ешь – здрав будешь; твори благо, бегай злого – спасен будешь». Преставился к Богу святитель Митрофан в 1703 году в глубокой старости. Незадолго до кончины святитель принял схиму с именем Макарий. Погребен он был в Благовещенском соборе в Воронеже с большими почестями: царь своими руками помогал нести гроб святителя, почитаемого им за «святого старца».
С 1820 года число почитателей молитвенной памяти святителя Митрофана особенно возросло, при соборе начали появляться записи о чудесах на его гробнице. В 1831 году последовало официальное донесение об этом Синоду, по решению которого 7 августа 1832 года состоялось торжественное открытие гроба, а затем последовала канонизация святителя. От его святых мощей по милости Божией происходили многочисленные исцеления страждущих телесными и душевными недугами, одержимых, расслабленных. В 1836 году при Благовещенском соборе в Воронеже был учрежден Благовещенский Митрофанов монастырь.
Память о глубоком благочестии и пастырских добродетелях святителя Митрофана (в схиме Макария) свято чтима была в Воронеже со времени его кончины († 23 ноября 1703). Преемники его, воронежские преосвященные, считали священным долгом ежегодно творить поминовение по первосвятителе своей паствы и его родителях, иерее Василии и Марии. Жители Воронежа и окрестностей приходили в Благовещенский собор, где на месте погребения святителя совершались панихиды. Побуждением к усиленному поминовению святителя Митрофана было и предсмертное завещание его – совершать о нем молитвы. Для этого еще при жизни святитель устроил в соборе придел в честь святого Архистратига Михаила (небесного покровителя святителя в миру); и в нем особый причт совершал ранние заупокойные литургии. Впоследствии новое поколение хотя и не знало святителя, но также благоговейно почитало его память. Уверенность в святости первосвятителя Воронежской епархии утверждалась нетлением его мощей, освидетельствованных при неоднократном перенесении их из одного храма в другой. Так, в 1718 году Воронежский митрополит Пахомий, приступая к постройке нового собора, приказал разобрать старый Благовещенский собор, при этом тело святителя Митрофана было на время перенесено в церковь Неопалимой Купины; в 1735 году тело святителя было перенесено в новый собор, при этом было засвидетельствовано нетление его мощей. На месте погребения святителя обыкновенно совершались панихиды о нем.
С 1820 года замечено было, что число почитателей памяти святителя Митрофана, стекавшихся в Воронеж, чрезвычайно увеличилось. Увеличились и благодатные знамения. Архиепископ Воронежский Антоний II неоднократно доносил Святейшему Синоду о чудесах и испрашивал разрешение на прославление святителя. Святейший Синод предписывал наблюдать за благодатными дарами, получаемыми у гроба святителя Митрофана. В 1831 г. по освидетельствовании нетленного тела святителя преосвященный Антоний вместе с членами комиссии Святейшего Синода архиепископом Ярославским Евгением и архимандритом Спасо-Андрониевского Московского монастыря Гермогеном убедились в чудодейственном ходатайстве святителя Митрофана у Престола Божия. Святейший Синод вынес решение о причтении святителя Митрофана к лику святых. С тех пор Русская Церковь совершает память святителя дважды в год: 23 ноября – в день преставления, 7 августа (1832) – в день прославления.
В Воронежской епархии архиепископом Антонием II (1827–1846 гг.) в честь святителя Митрофана были установлены еще следующие празднования: 4 июня, на память святителя Митрофана, патриарха Цареградского, – день тезоименитства святителя Митрофана, епископа Воронежского, 2 апреля – день архиерейской хиротонии святителя Митрофана (в 1682 г.) и 11 декабря – по случаю явления мощей святителя Митрофана (в 1831 г.).
Святитель Митрофан оставил духовное завещание.
Подлинник его хранится в Государственном Историческом Музее (N 820/Син. 669). На завещании собственноручная скрепа-автограф святителя: «Сия изустная духовная потпи(сал) я… епископ Митрофан Воронежский».
На нижней доске (внутри) находится запись скорописью ХVIII века: «Сия книга тестамент или завет Преосвященного епископа Воронежского схимонаха Макария, писан в Богоспасаемом граде Воронеже, в доме его Преосвященства, соборныя церкви диаконом Афанасием Евфимовым. Преставися сей Преосвященный епископ, схимонах Макарий, ноемврия месяца 23 дня 703–го года, а погребен декабря 4-го дня (Описание рукописей Синодального собрания, не вошедших в описание А.В. Горского и К.И. Невоструева. Составила Т.Н. Протасьева. Часть II NN 820–1051, М., 1973, с. 6).
В день, предшествовавший открытию мощей святителя Митрофана, архиепископ Воронежский Антоний собрался идти в церковь, чтобы возложить на них приготовленное новое архиерейское облачение. Внезапно он ощутил в себе такое расслабление, что едва мог пройти по келлии. Озабоченный этим, он сел в размышлении и услышал тихий голос: «Не нарушай моего завещания».
Не тотчас понял он это, но, думая о своем намерении, собрался с силами и открыл хранилище, где было облачение, там он обнаружил схиму, принесенную незадолго перед тем неизвестной монахиней, вручившей ему со словами, что она скоро понадобится.
Увидев эту схиму, владыка понял, что слова «не нарушай моего завещания» есть воля святителя Митрофана, чтобы не полагать на его мощи архиерейского облачения, а оставлять их в схиме, свидетельствуя тем о глубокой духовной связи со своим покровителем преподобным Макарием Унженским и своем крайнем смирении.
(О святителе Митрофане Воронежском – «Журнал Московской Патриархии», 1944, N 11; 1953, N 10; 1963, N 11).
[/spoiler]
МОЛИТВЫ
[spoiler]
Тропарь святителя Митрофана, епископа Воронежского. Тропарь
глас 4
Правило веры и образ кротости / словом и житием пастве твоей, отче смиренномудре Митрофане, был еси. / Темже и во светлостех святых / солнца светлейше возсиял еси, / венцем нетления и славы украшаемь, / моли Христа Бога / стране нашей и граду твоему в мире спастися.
Тропарь святителей Димитрия Ростовского, Митрофана и Тихона Воронежских
глас 8
Якоже древле на Востоцех трие велицыи святителие,/ сильный словом Василий,/ глубина Богословия Григорий и Златоустый Иоанн,/ тако и днесь в стране полунощней/ три новоявленная светила веры на тверди церковней востекоша:/ столп веры Митрофан,/ слово истины в лице царю исповедавый,/ и обличитель раскола Димитрий,/ мечем обоюду острым вся козни его разсекий,/ и помазания полный сосуд Тихон,/ тихостию словес своих грешника к покаянию призвавый./ О велицыи трие святителие земли Российския,/ молите Христа Бога, Емуже угодни бысте,/ спастися душам нашим.
Кондак святителя Митрофана, епископа Воронежского. Кондак
глас 8
Воздержанием тело духу поработив,/ душу же равноангельну сотворив,/ святительскою одеялся еси одеждею, яко венец священства,/ и ныне, всех Владыце предстоя,/ моли, всеблаженне Митрофане, умирити и спасти души наша.
Кондак святителей Димитрия Ростовского, Митрофана и Тихона Воронежских
глас 3
Иже в поздния наша роды и в последняя времена/ обуреваемых треволнением житейских страстей и хладом безверия недугующих/ в скорби душевней утешивший и теплотою вашея веры согревавший,/ трие новоявленнии святителие Российстии,/ Димитрие, Митрофане и Тихоне,/ на камени Православия утвердите ны/ и, яко чадолюбивии отцы,/ духовная чада ваша стезею заповедей отеческих в Царствие Христово вслед себе руководите.
Величание святителю Митрофану Воронежскому
Величаем тя, святителю отче наш Митрофане, и чтим святую память твою, ты бо молиши о нас Христа Бога нашего.
Молитва общая святителям Христовым Митрофану и Тихону, Воронежским чудотворцам
О, велицыи угодницы Божии, крепцыи наши заступницы и молитвенницы, всехвальнии святителие Христови и чудотворцы Митрофане и Тихоне! Услышите нас, к вам припадающих и с верою вас призывающих. Поминайте нас у Престола Вседержителя и молитеся о нас непрестанно ко Христу, Богу нашему, дадеся бо вам благодать молитися за ны. Умолите предстательством вашим Всемилостиваго Бога нашего, да подаст Он Церкви Святей мир, пастырем ея — силу и ревность подвизатися о спасении людей и всем нам — дар, коемуждо потребен: веру истинную, надежду твердую и любовь неоскудевающую, да сохранит нас от глада, губительства, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных, междоусобныя брани, смертоносныя язвы, внезапныя смерти и от всякаго зла; юным и младенцем да дарует благое в вере возрастание, старым и немощным — утешение и подкрепление, болящим — исцеление, сиротам и вдовицам — милость и заступление, заблуждшим — исправление, бедствующим — благовременную помощь. Не посрамите нас во уповании нашем, споспешествуйте, яко отцы чадолюбивии, и нам понести иго Христово во благодушии и терпении, и всех управите в мире и покаянии непостыдно скончати живот свой и Царствия Небеснаго сподобитися, идеже вы ныне водворяетеся со Ангелы и всеми святыми, прославляюще Бога, в Троице славимаго, Отца и Сына и Святаго Духа. Аминь.
Молитва святителю Митрофану Воронежскому
О святителю отче Митрофане, се мы грешнии, нетлением честных мощей твоих и многими благодеяньми, чудесно содеянными и содеваемыми тобою, уверившеся, исповедуем, яко имаши велию благодать у Господа Бога нашего, и всесмиренно ко твоему благосердию припадающе, тебе молимся сице: моли о нас Христа Бога нашего, да низпослет всем чтущим святую память твою и усердно к тебе прибегающим богатыя милости Своя; да утвердит во святей Своей Православней Церкви живый дух правыя веры и благочестия, дух ведения и любве, дух мира и радости о Дусе Святе, да вся чада ея, чиста суща от мирских искушений и плотских похотей и злаго действия злых духов, духом и истиною покланяются Ему и усердно о соблюдении заповедей Его ко спасению душ своих да потщатся. Пастырем ея да даст Господь святую ревность попечения о спасении людей, во еже неверующия просветити, неведущия наставити, сомнящияся вразумити, отпадшия от Православныя Церкве к ней возвратити, верующия в вере соблюсти, грешныя на покаяние подвигнути, кающияся утешити и во исправлении жизни утвердити, и тако вся люди ко уготованному вечному Царству святых Его привести. Умоли Господа, угодниче Христов, верных рабов Его, в скорби и печали день и нощь вопиющих к Нему, многоболезненный вопль да услышит и да изведет от погибели живот наш. Всем же в державе людем да дарует благий Бог наш мир, тишину, безмятежие и изобилие плодов земных, паче же ко исполнению заповедей Его тщание неленостное; и да избавит царствующия грады, град сей и вся иныя грады и веси от глада, труса, потопа, огня, меча, нашествия иноплеменных, междоусобныя брани, смертоносныя язвы и от всякаго зла. Ей, святителю Божий, да устроиши молитвами твоими вся благая душам и телесем нашим, да и мы прославим в душах и телесех наших Господа и Бога нашего, Иисуса Христа, Емуже со Отцем и Святым Духом слава и держава во веки веков. Аминь.
[/spoiler]
КАНОН СВЯТИТЕЛЮ МИТРОФАНУ, ЕПИСКОПУ ВОРОНЕЖСКОМУ
[spoiler]
глас 8
Пе́снь 1.
Ирмо́с: Во́ду проше́д, я́ко су́шу, и еги́петскаго зла́ избежа́в, изра́ильтянин вопия́ше: Изба́вителю и Бо́гу на́шему пои́м.
От мно́гих зо́л мно́гаго уны́ния испо́лнены, к тебе́ прибега́ем, святи́телю Христо́в Митрофа́не, и от тебе́ ско́рыя по́мощи и заступле́ния ны́не тре́буем.
Страсте́й на́с бра́ни смуща́ют, па́стырю преподо́бне, ты́ же умири́ на́с твои́м благоприя́тным к Бо́гу хода́тайством.
От бе́д и скорбе́й на́с, чудотво́рче святы́й, изба́вив, му́жественное в доброде́телех преспе́яние все́м да́руй, да вси́ о тебе́, свяще́ннейший Митрофа́не, ра́дуемся.
Богоро́дичен: Моли́тву на́шу приими́, Пречи́стая, и моли́твою Твое́ю всемо́щною изба́витися на́м от вра́г ви́димых и неви́димых, от грехо́в же и вся́кия му́ки, моли́, Его́же родила́ еси́, Человеколю́бца Бо́га.
Пе́снь 3.
Ирмо́с: Небе́снаго кру́га Верхотво́рче, Го́споди, и Це́ркве Зижди́телю, Ты́ мене́ утверди́ в любви́ Твое́й, жела́ний кра́ю, ве́рных утвержде́ние, еди́не Человеколю́бче.
Покрови́теля жи́зни на́шея и моли́твенника к Бо́гу почита́ем тя́, присносла́вный о́тче на́ш Митрофа́не: на стезю́ на́с покая́ния напра́ви, архиере́ев красото́ и ве́рных утвержде́ние.
Мо́лим, душе́вное на́ше смуще́ние, и тьму́ бесо́вских наважде́ний в на́с разори́ти: тебе́ бо, свя́те, даде́ся благода́ть Свята́го Ду́ха, злы́я ду́хи прогоня́ти.
Неду́гующе те́лом, неду́гуем и душе́ю, богоблаже́нне, ты́ же не оста́ви на́с во гресе́х на́ших поги́бнути, но в ни́хже и са́м я́ко челове́к искуша́емь бы́л еси́, и на́м, искуша́емым, ны́не помози́.
Богоро́дичен: Вся́ а́нгелов во́инства, Предте́че Госпо́день, апо́столов двоенадеся́тице, святи́и вси́ с Богоро́дицею, сотвори́те моли́тву, во е́же спасти́ся на́м.
Седа́лен, гла́с 2:
Во святи́тельстве благоче́стно пожи́л еси́, святи́телю богоявле́нне, лю́ди к богоразу́мию сло́вом и де́лом наста́вил еси́, и Бо́гу до конца́ угоди́л еси́. Сего́ ра́ди от Него́ нетле́нием и чудесы́, о́тче Митрофа́не, почти́лся еси́, я́ко прича́стник Бо́жия благода́ти.
Сла́ва, и ны́не: Му́чеников, проро́ков, апо́столов, иера́рхов, преподо́бных и святы́х все́х от ве́ка пра́ведных похвала́ Ты́ еси́, Пречи́стая, те́мже Тя́ мо́лим: моли́ся с ни́ми ко Го́споду, да спасе́т ду́ши на́ша.
Пе́снь 4.
Ирмо́с: Услы́шах, Го́споди, смотре́ния Твоего́ та́инство, разуме́х дела́ Твоя́, и просла́вих Твое́ Божество́.
Пла́мень погаси́ в на́с плотски́х обурева́ний и нечи́стых на́ших помышле́ний, да пла́мени гее́нскаго огня́ твои́ми моли́твами, Митрофа́не, изба́вимся.
Ду́шу и помышле́ние к тебе́ простира́ем, святи́телю богоизбра́нне: согре́й на́шу ве́ру и любо́вь, я́же к Бо́гу, да зако́ну Его́ усе́рдно после́дующе, пре́йдем по́прище на́шего спасе́ния непреткнове́нно.
Сто́лп кре́пости стяжа́вше тя́ от Бо́га, от вра́г ви́димых и неви́димых огражда́емся тобо́ю безбе́дно; те́мже тя́ вси́ по до́лгу, Митрофа́не, ублажа́ем.
Богоро́дичен: Черто́же незаходи́маго Све́та, Де́во, не́смы досто́йны черто́га небе́снаго, грехо́вныя ра́ди вины́; Ты́ же, Богороди́тельнице, ра́ди обнаже́ннаго на Кресте́ сла́дкаго Твоего́ Сы́на, и Блага́го на́шего Го́спода, покры́й сты́д лица́ на́шего и спаси́ на́с.
Пе́снь 5.
Ирмо́с: Просвети́ на́с повеле́нии Твои́ми, Го́споди, и мы́шцею Твое́ю высо́кою Тво́й ми́р пода́ждь на́м, Человеколю́бче.
Мо́лим ти ся и вопие́м всеусе́рдно: испо́лни, боговдохнове́нне, весе́лия живо́т на́ш, покрыва́я на́с кре́пким покро́вом защище́ния твоего́ от гла́да, я́звы и междоусо́бныя бра́ни, я́ко мо́жеши, о́тче, а́ще хо́щеши.
Мра́к на́ших заблужде́ний и жите́йския го́рдости све́тлостию святы́х моли́тв твои́х, Митрофа́не, прожени́, да по́мощию твое́ю грехо́в оставле́ние прии́мше, ми́лость у Христа́ Бо́га обря́щем.
На одре́ не́мощи и уны́ния низлежа́щу ми́, пода́ждь ру́ку по́мощи, па́стырю боговозлю́бленне, и не оста́ви мя́ лише́на бы́ти твоего́ спаси́тельнаго благода́тию Свята́го Ду́ха посеще́ния.
Богоро́дичен: Чисте́йшая еси́ па́че а́нгельских чино́в, от Нея́же Исто́чник святы́ни воплоти́ся на́с ра́ди, да освяти́т естество́ челове́ческое, моли́твами Твои́ми, Богоро́дице, изба́ви на́с от тиме́ния нечи́стых на́ших дея́ний и неподо́бных глаго́ланий.
Пе́снь 6.
Ирмо́с: Моли́тву пролию́ ко Го́споду и Тому́ возвещу́ печа́ли моя́, я́ко зо́л душа́ моя́ испо́лнися и живо́т мо́й а́ду прибли́жися, и молю́ся, я́ко Ио́на: от тли́, Бо́же, возведи́ мя.
Гра́ду твоему́ засту́пник бу́ди и оби́тели твоея́ храни́тель, гра́ды же и страны́ чту́щих любо́вию па́мять твою́, необори́мым моли́тв твои́х предста́тельством огради́, да вси́ тобо́ю, богому́дре Митрофа́не, хва́лимся.
Я́ко защи́тника тя́ от Бо́га ве́дуще, вла́сть на ду́сех нечи́стых ве́лию иму́ща, мо́лим, от зла́го де́йствия злы́х духо́в на́ши ду́ши сохрани́ти безнаве́тны.
По до́лгу блажа́т тя́ ве́рнии, — ра́дуйся, Митрофа́не, — зову́ще: ты́ бо еси́ вои́стинну Росси́йстей Це́ркви ра́дование и похвала́, и тя́ чту́щим на вся́ враги́ одоле́ние, досточу́дне.
Богоро́дичен: Го́ру Тя́ мы́сленную и Ле́ствицу Иа́ковлю проро́цы нарица́ют, Е́юже Бо́г к челове́ком сни́де, поги́бшую дра́хму взыска́ти хотя́, ю́же обре́т, па́ки к небеси́ возво́дит. Те́мже Тя́ вси́, я́ко Ма́терь Бо́жию, правосла́вно велича́ем.
Конда́к, гла́с 8:
Воздержа́нием те́ло ду́ху порабо́тив, ду́шу же равноа́нгельну сотвори́в, святи́тельскою оде́ялся еси́ оде́ждою, я́ко вене́ц свяще́нства; и ны́не, все́х Влады́це предстоя́, моли́, преблаже́нне Митрофа́не, умири́ти и спасти́ ду́ши на́ша.
И́кос:
В пусты́ни высото́ю смиренному́дрия, я́ко ра́йский цве́т, красу́яся, и на Воро́нежския Це́ркви престо́ле украси́лся еси́ высо́кими удобре́нии, прему́дре, и́бо бы́л еси́ иера́рх, о́браз ве́рным сло́вом и житие́м. Те́мже и Бо́г, я́ко уго́дника Своего́ вознесе́ тя, нетле́нием и чудесы́ в Це́ркви Свое́й прославля́я, да вси́ ве́рою зове́м ти́: ра́дуйся, Воро́нежская похвало́, Митрофа́не приснопа́мятне.
Пе́снь 7.
Ирмо́с: От Иуде́и доше́дше, о́троцы, в Вавило́не иногда́, ве́рою Тро́ическою пла́мень пе́щный попра́ша, пою́ще: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
На́с обнови́ти хотя́ и на́шему спасе́нию, Спа́се, благопоспеши́ти, Ты́ но́ваго Це́ркви Твое́й воздви́гл еси́ свети́льника, Митрофа́на, к Тебе́ зову́ща: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Человеколю́бца Спа́са о на́с, святи́телю Христо́в, умоли́, разреши́тися на́м от прегреше́ний на́ших и душе́вных скве́рн, да и мы́ Тому́, я́ко Всеси́льному Изба́вителю, зове́м: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Во сла́ву Бо́жию оде́янный святи́тель и чудотво́рец на́м от Бо́га показа́лся еси́, Митрофа́не всехва́льне, да све́тлостьми чуде́с твои́х па́че со́лнечных лу́ч озаря́еми, зове́м ди́вная тобо́ю Соверша́ющему: отце́в Бо́же, благослове́н еси́.
Богоро́дичен: Вели́кая дарова́ния Тобо́ю от Го́спода прия́хом, Де́во Пречи́стая, сего́ ра́ди благода́рственное пе́ние прино́сим Ти́ и зове́м: Благослове́нна Ты́ в жена́х еси́, Всенепоро́чная Влады́чице.
Пе́снь 8.
Ирмо́с: Царя́ Небе́снаго, Его́же пою́т во́и а́нгельстии, хвали́те и превозноси́те во вся́ ве́ки.
К честны́м моще́м твои́м, я́ко к необори́мому покро́ву, прибега́юще, немо́лчнаго твоего́ хода́тайства, богоно́се преподо́бне, про́сим: ты́ же не пре́зри и́же от тебе́ тре́бующих по́мощи, но услы́ши и заступи́ вся́, пою́щия тя́ и превознося́щия Христа́ во ве́ки.
Теле́сныя сла́бости и душе́вныя неду́ги си́лою моли́тв твои́х благода́тно пременя́я, премени́, о́тче Митрофа́не, вся́кое неможе́ние пою́щим тя́ и превознося́щим Христа́ во ве́ки.
Пла́чущим ты́ сле́зы отира́еши, па́стырю преблаже́нне, и бе́дствующим подае́ши ру́ку спасе́ния от Бо́га, те́мже и на́с у престо́ла Влады́чня помяни́, ве́рою пою́щих тя́ и превознося́щих Христа́ во ве́ки.
Богоро́дичен: Велича́ем Твое́ тве́рдое заступле́ние, испове́дуем Ма́терния Твоея́ моли́твы си́лу, благодари́м возвели́чившаго Тя́ Го́спода, ро́ждшагося от Тебе́, Богома́ти, Его́же моли́ спасти́ся душа́м на́шим.
Пе́снь 9.
Ирмо́с: Вои́стинну Богоро́дицу, Тя́ испове́дуем, спасе́ннии Тобо́ю, Де́во Чи́стая, с безпло́тными ли́ки Тя́ велича́юще.
Ты́, и́же в Дому́ Твое́м уго́дники Твоя́ насажда́еши, я́ко ма́слины и я́ко ке́дры, Спа́се, Митрофа́на уго́дника Твоего́ моле́нием, насади́ в на́с доброде́тельное житие́, да во вре́мя свое́ принесе́м Ти́ плоды́ покая́ния.
Со А́нгелы, служи́телю Святе́й Тро́ице, Митрофа́не прему́дре, ра́дуйся, и на́м, ве́рою блажа́щим тя́, пода́ждь моли́твами твои́ми, о Ду́се Свя́те ра́доватися.
А́ще и не́мощны есмы́ и премно́го согреша́ем, недосто́йнии, но не отступа́ем наде́жды мо́щнаго покро́ва твоего́, достосла́вне: ты́ же, Христу́ Бо́гу моля́ся, помози́ на́м обрести́ все́м с ли́ки пра́ведных стоя́ние в Де́нь су́дный.
На ме́сте озлобле́ния не́мощи смири́вшемуся, удиви́ моли́тв твои́х си́лу, чудотво́рче святы́й, Митрофа́не, и по да́нней тебе́ целе́б благода́ти, нездра́вие мое́ во здра́вие премени́.
Богоро́дичен: Упова́ние и ра́досте на́ша, Мари́е Богоневе́стная, покры́й на́с честны́м Твои́м омофо́ром, да хва́лим непреста́нно и́мя Твое́, и пое́м с безпло́тными ли́ки, Тя́ велича́юще.
Свети́лен:
Светоза́рна свети́льника ве́ры, пресла́вно от Светонача́льныя Тро́ицы возсия́вша, и на́с со́лнца светле́йше чудесы́ свои́ми просвети́вша, Митрофа́на, па́стыря блаже́нна, пе́сньми восхва́лим.
Богоро́дичен: Богоро́дице Де́во, ра́дуйся, от А́нгела ра́дость прии́мшая; ра́дуйся, Влады́чице, и спаси́ на Тя́ упова́ющия.
[/spoiler]
АКАФИСТ СВЯТИТЕЛЮ МИТРОФАНУ, ЕПИСКОПУ ВОРОНЕЖСКОМУ
[spoiler]
Кондак 1
Избра́нный чудотво́рче и изря́дный уго́дниче Христо́в, многоцеле́бный исто́чниче и моли́твенниче о душа́х на́ших, святи́телю о́тче Митрофа́не, я́ко име́яй дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких нас бед свободи́ зову́щих: Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Икос 1
А́нгел земны́й и челове́к небе́сный был еси́, святи́телю о́тче Митрофа́не: впери́в бо ум в Боже́ственная, вре́менная и земна́я пренебре́гл еси́, те́мже и всели́ся в тя Пресвяты́й Дух, Его́же благода́тию све́тло украше́н еси́. Сего́ ра́ди тебе́, на Небеси́ и на земли́ просла́вленному, вопие́м си́це:
Ра́дуйся, я́ко чистото́ю и святы́нею А́нгелом уподо́бился еси́; ра́дуйся, я́ко посто́м и бде́нием безстра́стия дости́гл еси́. Ра́дуйся, свети́льниче Боже́ственнаго све́та; ра́дуйся, моли́тв благово́нное кади́ло. Ра́дуйся, ве́рных непрело́жное утвержде́ние; ра́дуйся, неве́рных богому́дренное обличе́ние. Ра́дуйся, христиа́н непосты́дное прибе́жище; ра́дуйся, благоче́стия стено́ необори́мая. Ра́дуйся, кре́пкое корми́ло Це́ркве Христо́вы; ра́дуйся, непоколеби́мый сто́лпе Правосла́вия. Ра́дуйся, апо́стольских преда́ний ве́рный храни́телю; ра́дуйся, та́ин Бо́жиих и́стинный строи́телю. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 2
Ви́дяще от святы́х моще́й твои́х приснотеку́щий исто́чник исцеле́ний, благогове́ния и ра́дости испо́лнени, благодари́м Бо́га, ди́вно прославля́ющаго святы́я Своя́, вопию́ще Ему́: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зумом, просвеще́нным свы́ше, вразумля́я заблу́ждших, побо́рник был еси́ и́стинныя Христо́вы Це́ркве, егда́ в ца́рствующем гра́де Москве́ суему́дреннии лжеучи́телие на собо́ре святи́тельском отверзо́ша нечести́вая уста́ своя́ на ея́ хуле́ние. Мы же от мы́сленных волко́в изба́вльшеся, ве́рно взыва́ем ти:
Ра́дуйся, цевни́це Ду́ха Свята́го, бряца́ющая сла́ву Бо́жию во спасе́ние челове́ком; ра́дуйся, гро́ме, сокруша́яй ерети́ческое злоче́стие. Ра́дуйся, мо́лние, попаля́ющая пле́велы неве́рия; ра́дуйся, я́сное зерца́ло апо́стольских преда́ний. Ра́дуйся, немо́лчный благове́стниче веле́ний Христо́вых; ра́дуйся, ве́рный наста́вниче богому́дрия. Ра́дуйся, мона́шествующих сла́во; ра́дуйся, архиере́ев боже́ственное удобре́ние. Ра́дуйся, златоза́рное свети́ло, просвеща́ющее зе́млю Ру́сскую; ра́дуйся, наде́жный хода́таю нам Ца́рствия Небе́снаго. Ра́дуйся, я́ко твои́м к Бо́гу моле́нием от а́да свобожда́емся; ра́дуйся, я́ко твои́м предста́тельством ра́йския жи́зни сподобля́емся. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 3
Си́ле Вы́шняго чудоде́йствующей, никто́же притека́яй к тебе́, преблаже́нне о́тче, отхо́дит тощь: неду́гующим бо яви́лся еси́ исцеле́ние, слепы́м прозре́ние, хромы́м утвержде́ние, и вси благове́рнии лю́дие, ско́раго тя помо́щника стяжа́вше, ра́достно Бо́гу воспева́ют: Аллилу́иа.
Икос 3
Име́яй в се́рдце свое́м огнь любве́ Боже́ственныя, спасе́ния ра́ди душ челове́ческих па́стырски подвиза́лся еси́, богому́дре, проти́ву ко́зней диа́вольских и победи́тельным ору́жием креста́ разсека́л еси́ се́ти лука́ваго, я́ко паучи́ну. Те́мже приими́ от нас песнь сию́:
Ра́дуйся, ра́бе Бо́жий, благи́й и ве́рный; ра́дуйся, досто́йный де́лателю вертогра́да Христо́ва. Ра́дуйся, учи́телю смире́ния и целому́дрия; ра́дуйся, о́бразе кро́тости и послуша́ния. Ра́дуйся, му́жу жела́ний; ра́дуйся, Пропове́дниче чуде́с Бо́жиих. Ра́дуйся, наста́вниче дел до́брых; ра́дуйся, тве́рдое огражде́ние Христо́вы Це́ркве. Ра́дуйся, огневи́дный сто́лпе, наставля́яй на путь спасе́ния; ра́дуйся, светоза́рный свети́льниче, ве́рныя просвеща́яй. Ра́дуйся, неизчерпа́емый сосу́де благода́ти Христо́вы; ра́дуйся, чи́стое прия́телище Ду́ха Свята́го. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 4
Бу́рю мирска́го жития́ и тяжелоно́сныя страсте́й во́лны преше́д, обре́л еси́ ти́хое приста́нище и, в пусты́ню всели́вся, неле́ностно рабо́тал еси́ Христу́ во мно́зе долготерпе́нии. Отню́дуже руководи́л еси́ в Ца́рствие Бо́жие и духо́вная ча́да своя́, научи́в их един́ыми усты́ и еди́ным се́рдцем пе́ти Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шаще ди́вныя о Бо́зе труды́ твоя́, святи́телю о́тче Митрофа́не, прихожда́ху к тебе́ издале́ча жа́ждущии глаго́лов живота́ ве́чнаго: поне́же ты учи́л и твори́л еси́, наставля́л сло́вом и житие́м свои́м. Сего́ ра́ди любо́вию вопие́м ти:
Ра́дуйся, апо́столов прее́мниче; ра́дуйся, святи́телей сопресто́льниче. Ра́дуйся, преподо́бных собесе́дниче; ра́дуйся, пра́ведных украше́ние. Ра́дуйся, ве́нче воздержа́ния; ра́дуйся, благосенноли́ственное дре́во, пото́ками ра́йскими воспита́нное. Ра́дуйся, безпомо́щных спаси́тельное призре́ние; ра́дуйся, цве́те нетле́ния. Ра́дуйся, я́ко отчужде́нием вре́менных благ стяжа́л еси́ блаже́нство нищеты́ духо́вныя; ра́дуйся, я́ко самово́льным обнища́нием обре́л еси́ сокро́вище благ ве́чных. Ра́дуйся, я́ко во глубину́ смире́ния прини́кл еси́; ра́дуйся, я́ко на высоту́ безстра́стия возше́л еси́. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 5
Боготе́чней звезде́, путеводи́вшей дре́вле волхво́в к пра́ведному Со́лнцу, подо́бен был еси́, всехва́льне о́тче, сам восходя́ благода́тию Бо́жиею от си́лы в си́лу, и приводя́ с собо́ю ко Христу́ Бо́гу всех и́щущих спасе́ния. Те́мже и мы, немерца́ющим сия́нием сла́вы твоея́ озаря́еми, согла́сно вопие́м Ему́: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́девше в тебе́ воро́нежстии лю́дие пе́рваго архипа́стыря, я́ко А́нгела, зна́мение небе́сныя благода́ти нося́ща, возра́довашася ра́достию неизглаго́ланною: ты же, до́бре внима́я себе́ и всему́ ста́ду, в не́мже тя Дух Святы́й поста́ви епи́скопа, пасл еси́ усе́рдно Це́рковь Го́спода и Бо́га, я́ко сло́во возда́ти хотя́. Сего́ ра́ди ублажа́ем тя, о́тче Митрофа́не, зову́ще:
Ра́дуйся, челове́че Бо́жий, преподо́бием, а́ки по́ясом златы́м, препоя́санный; ра́дуйся, дру́же Христо́в, святи́тельством, а́ки би́сером драги́м, преукраше́нный. Ра́дуйся, во́ине Христо́в непобеди́мый; ра́дуйся, стра́же до́ма Бо́жия неусы́пный. Ра́дуйся, восхожде́ния в се́рдце свое́м к Небеси́ положи́вый; ра́дуйся, слове́сныя о́вцы Христо́вы на живоно́сных па́житях воспита́вый. Ра́дуйся, я́ко не попусти́л еси́ душетле́нному зве́рю расхи́тити ста́до твое́; ра́дуйся, я́ко от Небе́снаго Пастыренача́льника пра́ведное воздая́ние прия́л еси́. Ра́дуйся, возлюби́вый благоле́пие до́му Бо́жия; ра́дуйся, в само́м себе́ храм Триипоста́сному Божеству́ угото́вавый. Ра́дуйся, я́ко во умерщвле́нном телеси́ ри́зою нетле́ния оде́ян еси́; ра́дуйся, я́ко из гро́ба заре́ю безсме́ртия нас осиява́еши. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 6
Слове́с ева́нгельских, е́же не скрыва́ти себе́ сокро́вища на земли́, ве́рный блюсти́тель показа́лся еси́, всеблаже́нне Митрофа́не, егда́ достоя́ние свое́ му́дре расточи́л еси́, снабдева́я убо́гих и посо́бствуя благове́рному импера́тору Петру́ в сооруже́нии корабле́й на побежде́ние неве́рных ага́рян, не ве́дущих пе́ти: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́ ца́рству правосла́вному благотво́рный свет вели́ких доброде́телей твои́х, святи́телю о́тче Митрофа́не, о ни́хже благодаря́ще Отца́ Небе́снаго, к тебе́ я́ко к при́сному о нас моли́твеннику, взыва́ем си́це:
Ра́дуйся, наста́вниче целому́дрия; ра́дуйся, смире́ния Христо́ва и́стинный подража́телю. Ра́дуйся, олтаря́ Госпо́дня благогове́йный служи́телю; ра́дуйся, святи́телей украше́ние. Ра́дуйся, и́ноческаго равноа́нгельнаго жития́ ревни́телю; ра́дуйся, безмо́лвия дре́вних богоно́сных оте́ц подража́телю. Ра́дуйся, ми́лости струе́ неизсяка́емая; ра́дуйся, благоутро́бия храни́лище неоску́дное. Ра́дуйся, си́рых благонаде́жное приста́нище; ра́дуйся, вдови́ц ско́рое заступле́ние. Ра́дуйся, мно́жество душ уневе́стивый Христу́; ра́дуйся, ку́пно с ни́ми пребыва́яй в ра́дости Го́спода твоего́. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 7
Хотя́щу не́когда благове́рному импера́тору Петру́ бесе́довати с тобо́ю, призва́н был еси́ во двор ца́рский: егда́ же внеза́пу узре́л о́крест его́ извая́ния язы́ческая, а́бие возврати́лся еси́ вспять, не убоя́вся преще́ния царе́ва, и гото́в был еси́ ду́шу свою́ положи́ти па́че, не́же растли́ти мы́сленныя о́чи сердца́ своего́ неподо́бным виде́нием, науча́я ве́рных еди́ному живо́му Бо́гу пе́ти: Аллилу́иа.
Икос 7
Но́ваго тя по благоче́стию ревни́теля позна́в благове́рный царь и ви́дя небоя́зненное твое́ на смерть изволе́ние, повеле́ су́етная извая́ния низри́нути. Мы же свято́му дерзнове́нию твоему́ чудя́щеся, вопие́м:
Ра́дуйся, непрекло́нный испове́дниче Правосла́вия; ра́дуйся, ре́вностный защи́тниче благоче́стия. Ра́дуйся, священнотаи́нниче благода́ти; ра́дуйся, велегла́сный пропове́дниче покая́ния. Ра́дуйся, апо́столов немо́лчная уста́; ра́дуйся, Це́ркве непоколеби́мый сто́лпе. Ра́дуйся, па́стырю до́брый; ра́дуйся, я́ко неприча́стен яви́лся еси́ лицеприя́тию. Ра́дуйся, я́ко и́стину не обину́яся свиде́тельствовал еси́; ра́дуйся, я́ко твои́м посо́бием сокруша́ются ко́зни вра́жия. Ра́дуйся, я́ко всем ве́рным воспомина́ние твое́ пресла́дко; ра́дуйся, я́ко всей Це́ркви Христо́вой и́мя твое́ прече́стно. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 8
Стра́нное и пресла́вное чу́до благода́ти небе́сныя явля́ется ны́не во о́чию всех ве́рных: долготерпели́вый и многоми́лостивый Госпо́дь не прогне́вался на ны до конца́ за беззако́ния на́ша, но, помяну́в щедро́ты Своя́, дарова́ нам тебе́, досточу́дне о́тче, засту́пника изря́дна, та́ко вознесе́ рог спасе́ния на́шего, да вы́ну пое́м Ему́: Аллилу́иа.
Икос 8
Весь еси́ в вы́шних, но и ни́жних не оставля́еши, святи́телю о́тче Митрофа́не, при́сно со Христо́м ца́рствуеши, и о нас гре́шных моли́твы к Нему́ возсыла́еши: не то́чию бо припа́дающих к цельбоно́сным моща́м твои́м, но и дале́че отстоя́щих, призыва́ющих же всечестно́е и́мя твое́, предста́тельством твои́м соблюда́еши от вся́каго зла. Те́мже во умиле́нии зове́м ти:
Ра́дуйся, прибе́жище на́ше во всех ско́рбех; ра́дуйся, ско́рый помо́щниче всех в беда́х су́щих. Ра́дуйся, цели́телю боле́зней душе́вных вку́пе и теле́сных; ра́дуйся, на неви́димые враги́ на́ша си́льный побо́рниче. Ра́дуйся, посети́телю в не́мощи лежа́щих; ра́дуйся, уте́шителю в беда́х су́щих. Ра́дуйся, я́ко тобо́ю престае́т рыда́ние; ра́дуйся, я́ко тобо́ю подае́тся ра́дость. Ра́дуйся, я́ко Христу́ до́блественно после́довал еси́; ра́дуйся, я́ко Сладча́йшему Иису́су до конца́ послужи́л еси́. Ра́дуйся, я́ко наслажда́ешися лицезре́ния Бо́жия; ра́дуйся, я́ко сподо́бился еси́ зре́ти невече́рний день Ца́рствия Его́. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 9
Вся́кия ско́рби и труды́ до́блественно претерпе́л еси́, ше́ствуя по пути́ спасе́ния до масти́тыя ста́рости, облече́н во всеору́жие Бо́жие, во пло́ти а́ки безпло́тен, умерщвля́я стра́сти и сокруша́я наве́ты миродержи́теля тьмы ве́ка сего́. Те́мже Небе́сным сопричи́слен си́лам, ку́пно с ни́ми воспева́еши Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 9
Вети́и многовеща́ннии недоуме́ют изобрази́ти оби́лия любве́ твоея́, е́юже, отходя́ к Творцу́, преиспо́лнен был еси́ к ча́дом твои́м о Го́споде: восхоте́в бо и по отше́ствии свое́м при́сно поуча́ти их, я́ко живы́й, завеща́л еси́ им вся потре́бная ко спасе́нию. Сего́ ра́ди из глубины́ серде́ц вопие́м ти:
Ра́дуйся, благоче́стно тече́ние сконча́вый; ра́дуйся, ве́ру соблюды́й всеце́лу. Ра́дуйся, ору́жием благоволе́ния Бо́жия венча́нный на земли́; ра́дуйся, венце́м нетле́ния украше́нный на Небеси́. Ра́дуйся, до́лу вели́чием чуде́с блиста́ющий; ра́дуйся, горе́ луча́ми Трисо́лнечнаго Све́та осиява́емый. Ра́дуйся, я́ко в пресве́тлых ра́йских оби́телех вселя́ешися. Ра́дуйся, я́ко лице́м к лицу́ Боже́ственнаго све́та причаща́ешися. Ра́дуйся, я́ко с небе́сных высо́т на мольбы́ на́ша призира́еши; ра́дуйся, я́ко в со́ниях и виде́ниях во бла́го нам явля́ешися. Ра́дуйся, я́ко моли́твами твои́ми от ве́чныя сме́рти свобожда́емся; ра́дуйся, я́ко предста́тельством твои́м безконе́чныя жи́зни сподобля́емся. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 10
И́же всем челове́ком хотя́й спасти́ся и в ра́зум и́стины приити́, Госпо́дь и Бог наш Иису́с Христо́с яви́л нам нетле́нное те́ло твое́ на земли́, я́ко живоно́сную купе́ль, врачу́ющую вся́ку боле́знь и вся́ку я́зю в лю́дех. Те́мже благода́рственно вопие́м Ему́: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ еси́ спасе́ния прибега́ющим к тебе́, святи́телю Митрофа́не, и в быва́емых от тебе́ знаме́ниих, испове́дающих вели́чие Бо́жие. Сего́ ра́ди, уще́дрени твои́м чудоде́йственным о нас ко Христу́ Бо́гу хода́тайством, вопие́м ти:
Ра́дуйся, царе́й благочести́вых побо́рниче; ра́дуйся, архиере́ев правосла́вных укрепле́ние. Ра́дуйся, ца́рства правосла́внаго защи́тниче; ра́дуйся, Це́ркви святе́й утвержде́ние. Ра́дуйся, пре́жде сме́рти умертви́вый плоть свою́; ра́дуйся, предвкуси́вый жизнь ве́чную, пре́жде вни́тия в селе́ния ра́йская. Ра́дуйся, уме́рый ми́ру пре́жде кончи́ны твоея́; ра́дуйся, воскресы́й ду́хом во Христе́, пре́жде успе́ния твоего́. Ра́дуйся, я́ко от оби́тели земны́я во Оби́тель Небе́сную пресели́лся еси́; ра́дуйся, я́ко от Оби́тели Небе́сныя во оби́тели земны́я благотворя́ нисхо́диши. Ра́дуйся, я́ко и по отше́ствии твое́м с на́ми пребыва́еши. Ра́дуйся, я́ко и по уме́ртвии твое́м умерщвле́нныя грехми́ ду́ши моли́твами твои́ми оживля́еши. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 11
Пе́ние, приноси́мое ны́не, а́ще бы и превы́ше челове́ческаго бы́ло, не довле́ло бы к Славосло́вию Бо́га, дарова́вшаго тебе́ благода́ть исцеле́ний. Сего́ ра́ди недоуме́юще благохвали́ти его́ по достоя́нию, смиренному́дренно вопие́м: Аллилу́иа.
Икос 11
Светопода́тельна свети́льника, просвеща́ющаго ду́ши на́ша ве́рою, ви́дим тебе́, преблаже́нне о́тче, пред Престо́лом Бо́жиим стоя́ща, и твои́м блиста́нием озаря́еми, зове́м ти такова́я:
Ра́дуйся, па́стырю преди́вный; ра́дуйся, учи́телю прему́дрый. Ра́дуйся, сто́лпе ве́ры непоколеби́мый; ра́дуйся, насади́телю благи́х. Ра́дуйся, чистоты́ селе́ние; ра́дуйся, печа́льных утеше́ние. Ра́дуйся, си́рых пита́телю; ра́дуйся, оби́димых предста́телю. Ра́дуйся, прему́дрости Бо́жия прия́телище; ра́дуйся, исто́чниче неизчерпа́емыя благода́ти исцеле́ний. Ра́дуйся, провозве́стниче Боже́ственных веле́ний; ра́дуйся, сокро́вище милосе́рдия Бо́жия неистощи́мое. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 12
Благода́ть, свы́ше ти да́нную позна́вше, благогове́йно лобыза́ем святоле́пное изображе́ние всечестна́го лица́ твоего́, е́же благоволи́л еси́ ди́вно яви́ти нам. Те́мже благода́рственно вопие́м Христу́ Бо́гу на́шему: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще твое́ к Бо́гу отше́ствие, святи́телю Митрофа́не, почита́ем свяще́нную па́мять твою́, велича́ем ре́вность по Бо́зе, хва́лим долготерпе́ние, сла́вим незло́бие, и ублажа́ем кончи́ну твою́: на сме́ртнем бо одре́ возлежа́, жела́нием возжела́л облещися в вели́кий а́нгельский о́браз, нарече́н был Мака́рием, блаже́нства тезоимени́тым, блаже́н быв вои́стинну, я́ко Ца́рствие Небе́сное насле́довал еси́. Те́мже моля́щеся усе́рдно, о е́же сподо́битися и нам неосужде́нно предста́ти на Стра́шное суди́ще Христо́во, взыва́ем ти:
Ра́дуйся, у Престо́ла Бо́жия те́плый о нас предста́телю; ра́дуйся, му́жу жела́ний, просла́вивший Бо́га в телеси́ и в душе́ свое́й. Ра́дуйся, добропобе́дный во́ине Царя́ Небе́снаго; ра́дуйся, вождю́ прему́дрый ра́тующим проти́ву сил а́довых. Ра́дуйся, я́ко с горя́щим свети́льником сре́тил еси́ Христа́; ра́дуйся, я́ко от Него́ благода́ть исцеле́ний прия́л еси́. Ра́дуйся, я́ко благоволе́нием Пресвяты́я Богоро́дицы возвели́чен еси́; ра́дуйся, я́ко во све́тлостех святы́х пребыва́еши. Ра́дуйся, я́ко со проро́ки и апо́столы ликовству́еши; ра́дуйся, я́ко со святи́тели и му́ченики просла́влен еси́. Ра́дуйся, я́ко с преподо́бными и пра́ведными весели́шися; ра́дуйся, я́ко со все́ми избра́нными Бо́жиими при́сно торжеству́еши. Ра́дуйся, Митрофа́не, вели́кий и пресла́вный чудотво́рче.
Кондак 13
О вели́кий и пречу́дный о́тче Митрофа́не, приими́ благоутро́бно сие́ ма́лое моле́ние на́ше, и твои́м благоприя́тным хода́тайством изба́ви нас от всех враг ви́димых и неви́димых, от вся́кия напа́сти и ско́рби, от напра́сныя сме́рти и бу́дущия му́ки, да сподо́бимся с тобо́ю и со все́ми святы́ми во ве́ки воспева́ти Бо́гу Спаси́телю на́шему: Аллилу́иа.
(Этот кондак читается трижды, зате́м икос 1 и кондак 1)
Моли́тва первая
О святи́телю о́тче Митрофа́не, се мы гре́шнии, нетле́нием честны́х моще́й твои́х и мно́гими благодея́ньми, чуде́сно соде́янными и содева́емыми тобо́ю, уве́рившеся, испове́дуем, я́ко и́маши ве́лию благода́ть у Го́спода Бо́га на́шего, и всесмире́нно ко твоему́ благосе́рдию припа́дающе, тебе́ мо́лимся си́це: моли́ о нас Христа́ Бо́га на́шего, да низпо́слет всем чту́щим святу́ю па́мять твою́ и усе́рдно к тебе́ прибега́ющим бога́тыя ми́лости Своя́; да утверди́т во святе́й Свое́й Правосла́вной Це́ркви живы́й дух пра́выя ве́ры и благоче́стия, дух ве́дения и любве́, дух ми́ра и ра́дости о Ду́се Свя́те, да вся ча́да ея́, чи́ста су́ща от мирски́х искуше́ний и плотски́х по́хотей и зла́го де́йствия злых духо́в, ду́хом и и́стиною покланя́ются Ему́, и усе́рдно о соблюде́нии за́поведей Его́ ко спасе́нию душ свои́х да потща́тся. Па́стырем ея́ да даст Госпо́дь святу́ю ре́вность попече́ния о спасе́нии люде́й, во е́же неве́рующия просвети́ти, неве́дущия наста́вити, сомня́щияся вразуми́ти, отпа́дшия от Правосла́вныя Це́ркве к ней возврати́ти, ве́рующия в ве́ре соблюсти́, гре́шныя на покая́ние подви́гнути, ка́ющияся уте́шити и во испра́влении жи́зни утверди́ти, и та́ко вся лю́ди ко угото́ванному ве́чному Ца́рству святы́х Его́ привести́. Умоли́ Го́спода, уго́дниче Христо́в: ве́рных рабо́в Его́, в ско́рби и печа́ли день и нощь вопию́щих к Нему́, многоболе́зный вопль да услы́шит и да изведе́т от поги́бели живо́т наш. Всем же в держа́ве лю́дем да да́рует благи́й Бог наш мир, тишину́, безмяте́жие и изоби́лие плодо́в земны́х, па́че же ко исполне́нию за́поведей Его́ тща́ние неле́ностное; и да изба́вит ца́рствующия гра́ды, град сей и вся ины́я гра́ды и ве́си, от гла́да, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нных, междоусо́бныя бра́ни, смертоно́сныя я́звы и от вся́каго зла. Ей, святи́телю Бо́жий, да устро́иши моли́твами твои́ми вся блага́я душа́м и телесе́м на́шим; да и мы просла́вим в душа́х и телесе́х на́ших Го́спода и Бо́га на́шего, Иису́са Христа́, Ему́же со Отце́м и Святы́м Ду́хом сла́ва и держа́ва во ве́ки веко́в. Ами́нь.
Моли́тва вторая
О святи́телю о́тче Митрофа́не! Приими́ сие́ ма́лое моле́ние от нас, гре́шных раб Бо́жиих (имена́), к тебе́ прибега́ющих, и те́плым твои́м предста́тельством умоли́ Го́спода и Бо́га на́шего, Иису́са Христа́, я́ко да пода́ст нам согреше́ний на́ших проще́ние и изба́вит нас от бед, печа́лей, ско́рби и боле́зней душе́вных и теле́сных, обдержа́щих нас; да пода́ст вся на по́льзу настоя́щаго жития́ на́шего потре́бная; да да́рует нам сконча́ти житие́ сие́ привре́менное в покая́нии и да сподо́бит нас, гре́шных и недосто́йных, Небе́снаго Ца́рствия Своего́, во е́же со все́ми святы́ми сла́вити Его́ безконе́чное милосе́рдие, со Безнача́льным Его́ Отце́м и Святы́м и Животворя́щим Его́ Ду́хом, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
[/spoiler]
Труды святителя Митрофана Воронежского
[spoiler]
Статьи о святителе Митрофане Воронежском
• Ирина Сечина. Святитель Митрофан Воронежский: жизнь с царем
[/spoiler]