ГРУЗИНСКАЯ

 

ИСТОРИЯ

РАЗВЕРНУТЬ ТЕКСТ »

Ко­гда в 1622 го­ду пер­сид­ский шах Аб­бас по­ко­рил Гру­зию, мно­гие хри­сти­ан­ские свя­ты­ни бы­ли по­хи­ще­ны, от­ве­зе­ны в Пер­сию и про­да­ны на­хо­див­шим­ся в то вре­мя в этой стране рус­ским куп­цам. Так Гру­зин­ская ико­на Бо­жи­ей Ма­те­ри, укра­шен­ная се­реб­ром и зо­ло­том, по­па­ла к неко­е­му куп­цу Сте­фа­ну, ко­то­рый хра­нил ее с глу­бо­ким по­чи­та­ни­ем и бла­го­го­ве­ни­ем. В это же вре­мя в Яро­слав­ле ку­пец Ге­ор­гий Лыт­кин, по тор­го­вым де­лам ко­то­ро­го Сте­фан был в Пер­сии, по­лу­чил во сне от­кро­ве­ние о свя­тыне, при­об­ре­тен­ной Сте­фа­ном, и по­ве­ле­ние ото­слать ее в Чер­но­гор­ский мо­на­стырь Ар­хан­гель­ской епар­хии, ос­но­ван­ный в 1603 го­ду. Ко­гда в 1629 го­ду Сте­фан воз­вра­тил­ся на Ро­ди­ну и по­ка­зал ико­ну Ге­ор­гию Лыт­ки­ну, тот вспом­нил о сво­ем ви­де­нии и от­пра­вил­ся в Двин­ские пре­де­лы в Чер­но­гор­скую оби­тель (на­зва­на она так по­то­му, что бы­ла по­стро­е­на на го­ри­стом и мрач­ном ме­сте, из­дав­на име­но­вав­шем­ся Чер­ной го­рой; впо­след­ствии оби­тель бы­ла пе­ре­име­но­ва­на в Крас­но­гор­скую). Там ико­на и про­сла­ви­лась чу­до­тво­ре­ни­я­ми. В 1654 го­ду во вре­мя мо­ро­вой яз­вы ико­на бы­ла при­не­се­на в Моск­ву, и мо­лив­ши­е­ся пе­ред ней из­бе­га­ли смер­то­нос­ной яз­вы.
Ныне ико­на пре­бы­ва­ет в хра­ме Жи­во­на­чаль­ной Тро­и­цы в Ни­кит­ни­ках г. Моск­вы. Мно­же­ство спис­ков с Гру­зин­ской ико­ны Бо­жи­ей Ма­те­ри, хра­ня­щи­е­ся и хра­нив­ши­е­ся ра­нее во мно­гих хра­мах Моск­вы, хра­ме свя­ти­те­ля Мар­ти­на Ис­по­вед­ни­ка (Воз­не­се­ния Гос­под­ня) в Алек­се­ев­ской но­вой сло­бо­де, Ра­иф­ской Бо­го­ро­дич­ной об­ще­жи­тель­ной пу­сты­ни Ка­зан­ской епар­хии, раз­ру­шен­ном в 1935 го­ду хра­ме в честь Гру­зин­ской ико­ны Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы в Санкт-Пе­тер­бур­ге (при по­дво­рье Крас­но­гор­ско­го Бо­го­ро­диц­ко­го муж­ско­го мо­на­сты­ря Ар­хан­гель­ской епар­хии), сви­де­тель­ству­ют о ее глу­бо­ком по­чи­та­нии.
В 1658 го­ду по бла­го­сло­ве­нию Пат­ри­ар­ха Ни­ко­на бы­ло уста­нов­ле­но еже­год­ное празд­но­ва­ние Гру­зин­ской иконе Бо­жи­ей Ма­те­ри. Служ­ба бы­ла со­став­ле­на в 1698 го­ду смот­ри­те­лем Мос­ков­ской ти­по­гра­фии Фе­о­до­ром По­ли­кар­по­вым.

Особенности написания грузинской иконы Божьей Матери

РАЗВЕРНУТЬ ТЕКСТ »

 Когда у нас перед глазами находится поясная икона грузинской Божьей Матери, мы можем определить характерные особенности ее написания. Все образы, расположенные в ковчеге иконы (углубление в центре доски), занимают большую его часть и построены как треугольник, более длинная сторона которого приходится на наклон головы Богородицы в сторону Богомладенца. Младенец высоко поднимает десницу, благословляя Мать и всех людей. Свиток, который Божий Сын держит в левой руке, символизирует Ветхий Завет, который будет дополнен Спасителем. Правая ножка Христа расположена под левой, и видна ее обнаженная подошва.
Богородица, изображенная фронтально, слегка повернула голову к сидящему Сыну и склонилась к Нему, поддерживая левой рукой. Лик Младенца также обращен к Матери, чья правая рука, указующая на Иисуса, обозначает для верующих путь к Спасению. Особым признаком данной иконы является характерный способ изображения мафория, ниспадающего с головы Богоматери так, что складки его оставляют в поле зрения на груди треугольный участок хитона синего цвета и симметричные отвороты накидки другого цвета. Те, кто постоянно ходит в церковь, иконы грузинской Божьей Матери видели в основном в больших размерах. Храмовые образа дают возможность рассмотреть их в подробностях.

 

Когда и кем была пленена икона 
Аббас Мирза, более известный в мировой истории как Шах Аббас, вступил на иранский престол в конце 16 века. Существует предание, что в день, когда родился великий деспот, в Грузии вследствие сильного землетрясения разрушилась обитель Святого Георгия, что символизировало огромные потери, которые в будущем страна понесла от действий владыки Персии. Аббас, видя в упрочении связей Грузии и России угрозу персидскому царству, организовал в 1622 году разрушительный поход на горную страну. Он подверг ее разграблению и захватил множество ценностей и святынь для дальнейшей продажи их иностранным купцам. Попала к нему и икона грузинской Божьей Матери. Спустя три года ее на персидском базаре увидел приказчик русского ярославского купца Стефан Лазарев. Конечно, истинный христианин не смог пройти мимо чудесного образа и приобрел икону, несмотря на ее высокую цену. Святыня сразу же проявила себя, когда хозяину приказчика Егору (в некоторых источниках – Георгию, Григорию) Лыткину во сне явилось божественное указание о передаче иконы в один из монастырей Архангельской губернии. Не зная об иконе, купец не придал сну значения и вспомнил о нем лишь в 1629 году, когда вернулся приказчик и показал Егору купленный у персов образ.
Судьба творения грузинских иконописцев на Руси
Как и было велено во сне, Лыткин отправил икону на реку Пинегу в Красногорский монастырь, стоявший в гористой лесной местности и ранее называвшийся Черногорским (образован в 1603 году). Грузинский образ Божьей Матери сразу проявил чудодейственную природу, исцелив от глухоты и слепоты монаха Питирима. За дальнейшие непостижимые явления икона царевым указом и благословением патриарха Никона в 1650 году удостоилась собственного дня почитания – 4 сентября.
Чудотворное произведение грузинских иконописцев долгое время путешествовало по стране, побывав даже в сибирских городах. И всюду Богородица исцеляла истинно верующих, о чем свидетельствуют церковные документы тех лет. К сожалению, оригинал иконы был утрачен, когда в 20-е годы 20 века Красногорский монастырь закрыли. После его открытия в 1946 году икона использовалась в шествии Крестного хода, о чем московскому патриарху докладывал епископ архангельский, но с тех пор образ пропал и нигде более обнаружен не был.
Самый первый список иконы
Прихожане, хорошо знающие историю христианства и православных святынь, всегда знают, к какой иконе следует обращаться с той или иной просьбой, какой посетить храм. Иконы грузинской Божьей матери сегодня в виде списков хранятся в различных церквях нашей страны. Многие из них, как и оригинал, являются чудотворными. Впервые копия образа Богородицы из Грузии была написана в 1654 году в Москве по заказу ремесленника Гавриила Евдокимова, проявившего так свою благодарность за исцеление тяжелобольного сына. Этот список был передан в церковь на Глинищах, которая ныне известна как церковь Святой Троицы (Никитников переулок). Икона оказалась чудодейственной и помогала жителям столицы избежать страшной болезни, когда Москву накрыла эпидемия чумы.
Какие еще известны списки с оригинального грузинского образа
Невероятно славна грузинская раифская икона Божьей матери. Она появилась в Казанской епархии в 1661 году. Тогда митрополит Лаврентий заказал икону знаменитому иконописцу. Для образа в Раифской Богородицкой пустыни построили отдельную церковь, и после принесения святыни от художника она стала творить настоящие чудеса, неся исцеление слепым, хромым и психически больным.
Еще одна очень почитаемая грузинская икона Божией Матери в Москве находится в особом приделе храма Мартина Исповедника, что находится на Таганке. Ранее этот список хранился на Воронцовом поле в Храме Покрова Пресвятой Богородицы, и для него по велению царицы Параскевы Феодоровны был создан в начале 18 века драгоценный киот. В музее-усадьбе Останкино в Москве есть храм Живоначальной Троицы, главный придел которого был освящен в 1991 году, он тоже располагает иконой грузинской Богородицы, история которой очень интересна. Ранее ею владела схиигуменья Фамарь, в миру известная как княжна Марджанишвили. Образ был подарен ею другу семьи Якову Немсцверидзе, коему и явилась Дева Мария во сне с просьбой подарить икону церкви в Останкино. Яков намеревался отнести образ в Грузинскую Православную Церковь, но все три раза ему что-то мешало, тем временем с иконы стала облетать краска. Тогда Яков прислушался к совету, услышанному в видении, и явился в Останкинский храм, где его встретила женщина, которой тоже было явление о предстоящем прибытии иконы в церковь. Во время реставрации краски восстановились сами собой, что явилось одним из чудес красивого образа. Акафист грузинской иконе Божьей Матери читают здесь регулярно, и прихожане, очень почитающие святыню, совершают у нее проникновенные молитвы.
Другой список образа Богоматери с грузинского оригинала появился в 17 веке в Алексеевском женском монастыре, который находился на Пречистенском бульваре. Одна из заболевших инокинь хотела обратиться к образу, находившемся в храме у Варварских ворот, но принести его никто не смог. Тогда монах, явившийся ей во сне, сообщил, что где-то в глубинах храма хранится список грузинской иконы. После недолгих поисков в одной из стен была обнаружена ризница с образом, который тут же исцелил монахиню. Икона была заключена в драгоценную ризу повелением императора Алексея Михайловича с благословения патриарха Никона. В 19 веке храм перенесли в Красное село, а список иконы, найденный в монастыре, почитают в храме Воскресения Христова на Сокольнической площади.

 

 

Действующие храмы, посвященные чудотворной иконе
Церкви, носящие имя грузинской святыни, можно встретить во многих городах нашей страны и даже за рубежом. Раифский собор является наиболее известным. Он был построен при мужском Богородицком монастыре в 1842 году специально в честь чудесной иконы. Прихожане отмечают необычайную красоту храма, благодатную атмосферу и неповторимую энергетику, идущую от старинных икон. Грузинская икона Божией Матери в Раифском монастыре очень известна, и собор посещает множество туристов. Поэтому, если есть желание побыть со святыней почти наедине, рекомендуется приходить туда рано с утра.
Еще одна действующая церковь Грузинской иконы Божьей Матери находится в селе Якшино Московской области. Храм очень красивый, построен был в 18 веке, но при советской власти его взорвали. Восстановление началось в 90-е годы, богослужения возобновились с 2004 года. До революции церковь располагала чудотворной иконой грузинской богородицы, сегодня такая икона там тоже есть. Множество храмов, приделов, часовен, посвященных чудесному образу, есть в Чувашии, республике Татарстан, Тверской, Рязанской, Калужской и других областях Российской Федерации.
Где еще были церкви, посвященные грузинской иконе Богородицы
В Тверской области с 1714 года действовала Горбасьевская (село Горбасьево) церковь, построенная во имя описываемой нами иконы. Говорят, что храм был построен богатым купцом из Грузии, заблудившимся в окрестных лесах. Молитвы к Божьей Матери помогли ему выбраться к селу, благодаря этому чуду и появилась церковь. В 1860 году ее старое деревянное здание было решено заменить каменным. Перестал действовать храм в 30-х годах прошлого века. Старинная церковь иконы Грузинской Божьей Матери есть в селе Васильевское Шуйского района. Правда, сейчас храмовый комплекс, в который входит церковь, находится в запущенном состоянии, а древние иконы, составлявшие иконостас, хранятся в Третьяковской галерее и Русском музее.
О чем молятся иконе
В Евангелии не зря сказано, что люди получают от Бога «по вере своей». Давно замечено, что среди тысяч прихожан и паломников, из чьих уст льется молитва иконе грузинской Божьей Матери, счастье исцеления обретают далеко не все, а лишь те, чьи души истинно чисты и готовы к Милости.
Считается, что прекрасный образ способен подарить выздоровление тем, кто страдает от заболеваний желудочно-кишечного тракта, различных опухолей, недугов, поражающих глаза, зубы и уши, от одержимости нечистой силой. С особым благоговением устремляются к образу женщины, которым поставлен диагноз «бесплодие». Очень сильной считается молитва, произносимая человеком в день своего рождения, который совпадает или находится близко от дня чествования определенного образа. Многим помогает и уже помогла грузинская икона Божией Матери, о чем молятся верующие, уже написано. В завершении идет рассказ о том, как это обычно делают.
Что нужно говорить в молитве
Молитва может звучать по-разному, самое главное, чтобы слова шли от сердца. С просьбой даровать способность к зачатию упоминают то, что Царица Небесная, внимающая мольбам детей ее земных, обладающая чудотворными силами, исцеляет от недугов и засилья бесов, облегчает скорби, избавляет от обид, спасает от несчастий и очищает от грехов. Просят Деву Марию о том, чтобы она разрешила от бесплодия неплодные пары, заступилась за них перед Божественным Своим Сыном и молилась за поклоняющихся ей, надеющихся на нее и неустанно воспевающих Славу Ее. В некоторых молитвах особо выделяют роль Иисуса, ходатайство Богоматери перед которым может исцелить или избавить от бед. Просящий говорит о том, что сам он, возможно, и не достоин быть услышанным Господом, но Матерь Его, никогда не отворачивающаяся от человека простого, может донести до Сына даже самую тихую, но искреннюю молитву. Просят, чтобы Бог через Деву Марию помог молящемуся прожить в благочестии и свете Господних заповедей. Свидетельствами благодарности множества людей за чудеса, дарованные через неповторимый образ, являются крестики, коими увешаны в храмах иконы Богородицы. О чем бы и где бы ни молил христианин Пречистую Деву, нерушимая вера его и чистая душа всенепременно приведут к настоящему чуду.

МОЛИТВЫ

РАЗВЕРНУТЬ ТЕКСТ »

Тропарь Божией Матери пред иконой Ее Грузинской (Красногорской)

глас 4
Днесь светло красуется обитель Красногорская,/ и с нею ликовствует Раифская пустыня,/ яко зарю солнечную, от востока возсиявшую, восприимши, Владычице,/ чудотворную Твою икону,/ еюже разгоняеши мглу искушений и бед от вопиющих верно:/ избави обитель нашу и вся страны христианския от всех навет вражиих/ и спаси души наша, яко Милосердная Заступница рода христианского.

Ин тропарь Божией Матери пред иконой Ее Грузинской (Красногорской)

глас 5

Веселятся православнии народи,/ видяще, Владычице Дево Богородице,/ Твою пречудную и чудотворную икону,/ и приемлют врачевство душевное и телесное Твоею милостию всегда./ Темже и мы, покланяющеся оней, усердно Тебе вопием:/ помилуй, Благая Мати, смиренныя рабы Твоя/ и избави нас от всякаго зла и навета вражия,/ молящи Сына Твоего, Господа Иисуса,/ да, спасшеся зде, Небесное жительство получим/ человеколюбием и благодатию Его.

Кондак Божией Матери пред иконой Ее Грузинской (Красногорской)

глас 8
Тебе, Избранней от всех родов, Божией Матери,/ благодарственная пения приносим,/ пришествием честныя Твоей иконы, раби Твои, Богородице, озаряеми,/ но, яко имущая державу непобедимую,/ от всяких нас бед свободи, да зовем Ти:/ радуйся, Невесто Неневестная.

Ин кондак Божией Матери пред иконой Ее Грузинской (Красногорской)

глас 6
Аще попущением Божественным/ от рук неверных честная Твоя, Владычице, икона/ поруганию подвержеся/ и копием варвар прободена быстъ,/ обаче во стране нашей Православней/ любочестно всеми прославляется/ и благоговейно почитается,/ сего ради Тобою являет слепым зрение,/ глухим слышание, немым глаголание,/ хромым хождение, разслабленным укрепление,/ скорбным утешение и отраду./ Сих ради молим Тя, Милосердная Мати,/ до конца пробави милости Твоя на нас, яко Благая.
 
 Молитва Божией Матери пред иконой Ее Грузинской (Красногорской)
Приими, Всеблагомощная Пречистая Госпоже, Владычице Богородительнице, сия честныя дары от нас, недостойных рабов Твоих, к Твоему цельбоносному образу пение возсылающих со умилением, яко Тебе Самой сущей ту и послушающей моления наша, подающи с верою просящим по коемуждо прошению исполнение: скорбящим скорби облегчаеши, немощным здравие даруеши, разслабленных и недужных исцеляеши, и от бесных бесы прогоняеши, обидимыя от обид избавляеши, и насилуемых спасаеши, грешных прощаеши, прокаженных очищаеши, и малых детей милуеши, и неплодныя от неплодства разрешаеши. Еще, Госпоже Владычице, от уз и темниц свобождаеши, и всякия многоразличныя страсти исцеляеши, и очныя болезни уврачуеши, и от смертоносныя язвы избавляеши: вся бо возможна суть ходатайством Твоим к Сыну Твоему, Христу Богу нашему. О Всепетая Мати, Пречистая Богородице! Не престай молити о нас, недостойных рабех Твоих, славящих Тя и почитающих, и покланяющихся пречистому образу Твоему, и надежду имущих невозвратну и веру несумненну к Тебе, Приснодевей, Преславней и Непорочней, славящих, и чтущих, и поющих Тя во веки веков. Аминь.

АКАФИСТ ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ГРУЗИНСКАЯ»

РАЗВЕРНУТЬ ТЕКСТ »

Кондак 1
Избранней от всех родов Божией Матери и Царице пред пречистым Ея образом со умилением хвалебная пения приносим. Ты же, яко имущая к роду христианскому милосердие неизреченное, от бед и скорбей избави всех нас, Тебе зовущих:
Радуйся, Невесто Неневестная.
Икос 1
Архангелов и ангелов чини благоговейно Тебе служат, и вся небесныя силы немолчными гласы Тя, Богородице Дево, воспевают, яко рождшую небесных воинств Царя; мы же, земнороднии, трепетно предстоящии чудотворному Твоему лику, бренными усты вопием Ти сице:
Радуйся, от всех родов ко искуплению рода нашего избранная; радуйся, Духа Святаго дарований преисполненная.
Радуйся, херувимов и серафимов превозшедшая; радуйся, таинству спасения рода человеческаго послужившая.
Радуйся, святое вместилище Слова Божия; радуйся, неописанное Слово Отчее в ложеснах Своих носившая.
Радуйся, пророческих глаголов неложное исполнение; радуйся, прародителей рода нашего от клятвы рождеством Твоим свободившая.
Радуйся, предстательство роду христианскому, от Бога дарованное; радуйся, спасения рода человеческаго начало.
Радуйся, лествице Божественнаго снисхождения; радуйся, мосте, от земли к небеси земнородных возводяй.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 2
Видящи, Пречистая, с высоты небеснаго жилища Своего, идеже с Сыном Своим во славе пребываеши, озлобление противу святынь христианских во стране Грузинстей, попущением Божиим во дни оны бывшее от персскаго царя Аббаса, Грузинскую страну разорившаго и храмы ея христианския осквернившаго, и, хранящи святую икону от таковаго поругания, страны Российския мужу верну и благоговейну Стефану благопромыслительно вдати ю вспомоществовала еси, Владычице. Стяжав убо сей верный раб святыню Твою, во умилении сердца возопи Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разумети хотя благоговейный муж Георгий недоуменную тайну откровения Твоего, Владычице, о некоем безценном бисере, приставником имения его во стране Персидстей приобретеннем, с патриархом Филаретом совещавашеся. Мы же, таинственному вразумлению Преблагословенныя, свыше верным рабом подаваемому, дивящеся, благоговейно вопием к Ней:
Радуйся, сокровенныя тайны благодати Божия верным открывающая; радуйся, устнами православных хвалу Богови совершающая.
Радуйся, неверных агарян, святыню Твою презревших, посрамляющая; радуйся, славою чудес Твоих верным смыслы озаряющая.
Радуйся, почитанию святых икон нас наставляющая; радуйся, Христову веру во стране утверждающая.
Радуйся, иноков обителей Красныя горы святым Твоим образом освящающая; радуйся, день принесения честныя Твоея иконы исцелением инока знаменовавшая.
Радуйся, безценный бисер, святую Твою икону, якоже рекла еси, нам даровавшая; радуйся, безценный Бисер, Христа, на спасение наше рождшая.
Радуйся, честным Твоим образом страну нашу посетившая; радуйся, мирную обитель неотъемлемым богатством обогатившая.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 3
Сила Вышняго осеняет выну с верою притекающих к державному покрову Твоему, Владычице, и благоговейно чтущих чудотворную икону Твою, Богомати, той бо дадеся благодать от Бога всяк недуг и язю в людех врачевати, темже благодарственно вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи промышление теплое о людех зимния полунощи, гору Красную под кров Твой, Богомати, прияла еси, и обители иноков тоя честный образ Твой милостивно даровала еси, да зряще токи чудес, преизобильно на молящихся Тебе с верою изливаемыя, во умилении вопиют Тебе, Владычице:
Радуйся, смиренную обитель иноков Красныя горы державным покровом Твоим осеняющая; радуйся, чудесы от святыя Твоея иконы гору Красную прославляющая.
Радуйся, подобие благодатнаго Афона на зимней полунощи явившая; радуйся, гору Красную житию иноческому чудно указавшая.
Радуйся, в щит и ограждение места того цельбоносную икону Твою даровавшая; радуйся, поселившимся на сей святей горе иноком обитель тихую создавшая.
Радуйся, житие чина иноческаго во спасение душ устрояющая; радуйся, всем хотящим улучити спасение споборствующая.
Радуйся, Красную гору и обитающих на ней благодатным омофором покрывающая; радуйся, притекающих к Твоему покрову и заступлению не оставляющая.
Радуйся, слабых на пути добродетели укрепляющая; радуйся, заблуждших на путь истинный наставляющая.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 4
Бурю внутрь имея помышлений сумнительных, слепец Питирим, егда озарен бе сиянием света, яко солнечным, смятеся, и страхом одержим бе, мняше о сем, яко о наваждении бесовстем, многа бо лета слеп бе; с молитвою же знамение крестное сотвори, обращься ко храму, и, узрев чудную Твою, Владычице, икону, светозарными лучами во храме блиставшую, абие уразуме, яко отверзостася очи его и слух его открыся, сего ради благодарственное принес Богу, дивному в делех, пение: Аллилуиа.
Икос 4
Слышав благоверный царь всея России Алексий, яко от святыя иконы Твоея, Владычице, яже на горе Красней, цельбы многоразличных недуг обильно подаются, даде повеление игумену обители по градом и весем великия державы своея с честию подобающею ю обносити, да приемлют страждущии врачевство недугов телесных и душевных и во умилении сердец взывают Тебе, Владычице:
Радуйся, Христа Бога нашего освященный храме; радуйся, неизреченныя Его славы вместилище.
Радуйся, Царя царствующих одушевленный граде; радуйся, палато и чертоже небесный.
Радуйся, Церкве Православныя похвало; радуйся, державы Российския крепосте и утверждение.
Радуйся, градов и весей наших благодатное охранение; радуйся, всех христиан, к Тебе притекающих, непостыдное упование.
Радуйся, от всех родов достойно ублажаемая; радуйся, всех нас от бед и скорбей пришествием честнаго Твоего образа избавляющая.
Радуйся, сущих в странствии ко взысканию горняго града направляющая; радуйся, путеводительнице наша к вечным обителем.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 5
Боготечней звезде подобная явися Твоя, Богомати, икона, по воле Твоей святей от востока на самую полнощь принесенная, юже, яко дар небесный, восприимше иноцы красногорстии, поставиша в соборную церковь обители, и в веселии пояху благих подателю Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видящи среброковача Гавриила, зельне плачуща пред Твоим чудотворным образом, Владычице, тогда умилосердилася еси, сына его на одре болезни лежаща воздвигла и здрава сотворила еси; сице и о мне умилосердися, преблагословенная Богородице, и грехми умерщвленную мою душу воскреси, зовущую:
Радуйся, благоволение Сына Твоего, Христа Бога нашего, нам стяжавшая; радуйся, Мати Царя живота и Победителя смерти.
Радуйся, светлыми лучами чудес от святыя Твоея иконы страну Российскую озаряющая; радуйся, богатыя дары исцелений и милостей просящим Тя пред чудною Твоею иконою источающая.
Радуйся, моления наша, приносимая Тебе с верою и любовию, милостивно приемлющая; радуйся, телесныя недуги верно почитающих Тя скоро исцеляющая.
Радуйся, печаль нашу в радость претворяющая; радуйся, от слез и скорбей нас избавляющая.
Радуйся, скорбных о чадех родителей утешение; радуйся, чад их благодатное охранение и спасение.
Радуйся, покрове нам в животе и по смерти; радуйся, спасение наше на праведнем Суде Божием.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 6
Проповедника творящи купца Георгия воли Своея, рекла еси к нему, Владычице: Приставник имения твоего Стефан, сый в Персиде, купи тебе безценный бисер; егда же принесет к тебе, посли оный в Двинскую землю, на Чермную гору. Познав убо о сем Георгий Твое, Пречистая, к месту тому особое благоволение, воспряну воспети к рождшемуся от Тебе Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияла есть слава Божия на святей горе Красней от пречудныя Твоея иконы, Богомати, пред неюже предстояще, со умилением молимся Ти: услыши нас, вопиющих Тебе усердно:
Радуйся, гору полунощную пришествием чудотворнаго Твоего образа осенившая; радуйся, чудес неоскудевающий источник на ней явившая.
Радуйся, милосердие и любовь Твою к обители иноков показавшая; радуйся, благое о ней промышление Свое явившая.
Радуйся, телесныя недуги наша врачующая; радуйся, в душевных скорбех нас утешающая.
Радуйся, благочестия наставнице; радуйся, иноческаго жития руководительнице.
Радуйся, добрыя ко спасению обеты приемлющая; радуйся, благим намерением и начинанием нашим способствующая.
Радуйся, злыя от наваждения врага бываемыя помыслы от нас отгоняющая; радуйся, вражия козни яко паучину расторгающая.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 7
Хотя дати благословение новоустроенней обители иноков, Раифскою нареченней, архипастырь казанский Лаврентий лик Твой, Владычице, от чудотворнаго Твоего Красногорскаго образа тождественно списав, торжественно с молебным пением во обитель Раифскую внесе. Свидетелем же быв совершившихся от сея святыя Твоея, Владычице, иконы знамений и чудес, радостно возопи Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новую купель Силоамскую зрим, Пречистая Богородице, храм Твой, иже в Раифе. Всяк бо недуг и всяку язю душевную и телесную врачуеши с верою и любовию к Тебе притекающих и благоговейно чтущих и лобызающих святый образ Твой. Сего ради, имуще новое неизреченное сокровище Твоих милостей, радостно вопием Ти, Пречистая:
Радуйся, купеле, в нейже душевныя недуги наша врачуются; радуйся, источниче, жаждущим воду жизни источивый.
Радуйся, слепым телесныма очима зрение подавающая; радуйся, глухим слух отверзающая.
Радуйся, разслабленныя телом укрепляющая; радуйся, лежащия на одре болезни возставляющая.
Радуйся, плавающия по водам от бурь и потопления спасающая; радуйся, влающияся в пучине житейскаго моря к тихому пристанищу спасения направляющая.
Радуйся, оружие, имже устрашаются полцы демонския; радуйся, щите, имже покрываются обители иноков.
Радуйся, тихое пустынножителей веселие; радуйся, тихое обуреваемых в сем веце пристанище.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 8
Странно слышати и неудобно разумети злым неверием омраченным, како от святых икон Твоих, Владычице, знамения и чудеса бывают. Нам же, тепле верующим словеси, Тобою к первоначертанней благовестником евангельских таин святей иконе реченному: Благодать Рождшагося от Мене и Моя с сим образом да будет, удобно есть разумети и праведно уповати, яко и с сею иконою Твоею Грузинскою благодать Твоя и сила пребывают выну. Сего ради с благоговейным страхом предстояще, с тем и воздаем ей честь, яко Тебе Самой, нам присущей, радостно поюще Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Вся присно горе сущи и с небесными силами выну пребывающи, нас земнородных не оставляеши, Богомати, теплым предстательством пред Сыном и Богом Твоим, Матернее бо дерзновение к Нему имаши. Сего ради, предстояще пречистому Твоему образу, со слезами покаяния вопием Ти, Богородительнице:
Радуйся, путеводительнице верная, к небесному отечеству добре нас направляющая; радуйся, Мати Царя небесе и земли, врата райская нам отверзающая.
Радуйся, домостроительнице, житие наше к небесному устрояющая; радуйся, вечная благая Сына Твоего нам являющая.
Радуйся, от скорбей и бед зде нас спасающая; радуйся, вечных мук и огня геенскаго по смерти нас избавляющая.
Радуйся, всех притекающих с верою и любовию к Тебе сугубо милующая; радуйся, молитвы наша, приносимыя Тебе пред чудотворным Твоим образом, ко престолу Сына Твоего и Бога нашего возносящая.
Радуйся, благая наша помощнице; радуйся, непостыдное наше упование.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 9
Всякаго естества архангельскаго и ангельскаго превысши, херувим же и серафим честнейши еси, Пресвятая Дево. Бога бо, Царя небесных сил, плотию родила еси, Невместимаго во утробе Своей вместила еси, Носящаго весь мир дланию на руках носила еси, и всякое естество Питающаго млеком питала еси. Темже воистину Матерь Божию и ходатаицу рода христианскаго Тя ведуще, со дерзновением вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 9
Витии многовещаннии не ведят, киими словесы благохвальными подобает величати Тя, Богородице, обаче, благая сущи, приими милостивно, аще и немощными смыслы сложенная, но от чистаго сердца приносимая Тебе в похвалу сицевая пения:
Радуйся, пренепорочная Отроковице, Превечным советом ко спасению рода нашего избранная; радуйся, Жено, Еяже Семя сокруши главу древняго змия.
Радуйся, в женах преблагословенная; радуйся, благодать у Бога обретшая.
Радуйся, архангельское вещание о воплощении Единаго от Святыя Троицы смиренно приявшая; радуйся, кроткая рабо Господня.
Радуйся, сосуде, Духом Божиим освященный; радуйся, силою Всевышняго осененная.
Радуйся, Спасителя наших душ рождшая; радуйся, падший род наш с правосудием Божиим примирившая.
Радуйся, Эдем затворенный рождеством Твоим миру отверзшая; радуйся, от пленения адова нас рождеством Твоим свободившая.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 10
Спасти хотящи многия люди от бед и скорбей, всюду являеши, Богомати, роду нашему неоскудеваемый от Своея иконы Грузинския источник милости. Красногорскую бо обитель от запаления огненнаго во дни оны неврежденну сохранила еси, угасивши свирепеющую окрест ея силу огненную, в царствующем же граде Москве и в пустыни Раифстей благодати струи от иконы Твоея источаеши всем с верою поклоняющимся Тебе, и во иных градех и весех наших чтущим Тя полезное подаеши. Темже, прославляюще Бога, даровавшаго нам о Тебе благодать таковую, присно вопием Ему: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси крепкая, Богородице Дево, обители Красногорския и пустыни Раифския ограда несокрушимая, чину же иноческому украшение и слава. Сего ради, молящеся, вопием Ти, Пречистая: покрый с верою поклоняющихся Тебе пред Твоим чудотворным образом от бед и скорбей, с любовию Тебе вопиющих:
Радуйся, крепкая от находящих на ны напастей и бед хранительнице; радуйся, обителей иноческих неусыпная блюстительнице.
Радуйся, от свирепеющаго пламене во дни оны обитель Красногорскую по теплому молению иноков дивно сохранившая; радуйся, благорастворение воздухов и спасительный дождь благовременно той низпосылающая.
Радуйся, жития чина иноческаго украшение и доброто; радуйся, в бурю искушений и бед нас спасающая.
Радуйся, помышления наша освящающая; радуйся, сердца наша очищающая.
Радуйся, душегубительный пламень страстей наших угашающая; радуйся, мрак сатанинских искушений разсевающая.
Радуйся, житию нашему благословение Божие низводящая; радуйся, мысленная очеса наша к горним обителем направляющая.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 11
Пение хвалебное приносят Ти, Владычице, людие богоспасаемаго града Архангельска, егда град их единою в лето освящается пришествием Твоего чудотворнаго образа, и со светильники и кадильницы грядуще во сретение его, радостно вопиют Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарными лучами чудес икона Твоя, Владычице, на святей горе Красней немерцаемо сияет и Российскую страну нашу православную благодатно озаряет, прогоняющи всякое темное действо вражие силою Божиею, побуждающи нас пред нею Тебе, богоизбранная Отроковице, хвалебная пения возносити:
Радуйся, на пути нашего спасения неугасимый светильниче веры и благочестия; радуйся, луче незаходимаго Солнца.
Радуйся, немерцающая во стране нашей православия звездо; радуйся, добродетели путь освящающая.
Радуйся, заре, Солнце правды являющая; радуйся, свете, мрак неведения отгоняющая.
Радуйся, купино неопалимая, Бога явившая; радуйся, престоле огненный Вседержителя.
Радуйся, чистоты сокровище; радуйся, цвете неувядаемый славы.
Радуйся, Вышняго освященное божественное селение; радуйся, яко Тобою дадеся радость всем Тя, Богородице, призывающим.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 12
Благодати Твоея никогдаже оскудевающия неизсякаемый источник явила еси, Богородительнице, чудотворную икону Твою, от неяже вси скорбящии и обремененнии грехми многими спасение и цельбы во вся времена приемлют и радостно о Тебе воспевают всеблагому Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твоя преславная чудеса, Богомати, от святыя Твоея иконы неоскудно нам подаваемая, и все упование наше на Тя, Заступнице, возлагающе, со умилением вопием Ти:
Радуйся, непостыдное христиан упование в будущем веце; радуйся, в делании заповедей Сына Твоего пребывающих спасающая.
Радуйся, в животе сем нас во здравии сохраняющая; радуйся, в страшный час смерти нас не оставляющая.
Радуйся, верным рабом Твоим христианскую кончину устрояющая; радуйся, на Суде праведнем Сына Твоего верных слуг Твоих вожделенный глас Его слышати сподобляющая.
Радуйся, всем хотящим спастися и в разум истины приити благая Одигитрие; радуйся, всех в сокрушении сердечнем кающихся грешников несумненное спасение.
Радуйся, рождеством Твоим двери рая миру отверзшая; радуйся, земнородных с небесными к вечному веселию сочетавшая.
Радуйся, от ангел присно воспеваемая; радуйся, и от земнородных достойно ублажаемая.
Радуйся, Невесто Неневестная.
Кондак 13
О всепетая Мати, Пресвятая Госпоже Дево Богородице, не отрини смиренно приносимое Тебе ныне пред чудотворным Твоим образом сие малое моление наше, презирающи бездну грехов наших, избави всех нас от бед и скорбей в животе сем и грядущия вечныя изми муки, нелицемерно о Тебе вопиющих Богу: Аллилуиа.
Этот кондак читается трижды, затем 1-й икос «Архангелов и ангелов…» и 1-й кондак «Избранней от всех родов…».
Молитва первая
Приими, Всеблагомощная Пречистая Госпоже, Владычице Богородительнице, сия честныя дары от нас, недостойных рабов Твоих, к Твоему цельбоносному образу пение возсылающих со умилением, яко Тебе Самой сущей ту и послушающей моления наша, подающи с верою просящим по коемуждо прошению исполнение: скорбящим скорби облегчаеши, немощным здравие даруеши, разслабленных и недужных исцеляеши, и от бесных бесы прогоняеши, обидимыя от обид избавляеши, и насилуемых спасаеши, грешных прощаеши, прокаженных очищаеши, и малых детей милуеши, и неплодныя от неплодства разрешаеши. Еще, Госпоже Владычице, от уз и темниц свобождаеши, и всякия многоразличныя страсти исцеляеши, и очныя болезни уврачуеши, и от смертоносныя язвы избавляеши: вся бо возможна суть ходатайством Твоим к Сыну Твоему, Христу Богу нашему. О Всепетая Мати, Пречистая Богородице! Не престай молити о нас, недостойных рабех Твоих, славящих Тя и почитающих, и покланяющихся пречистому образу Твоему, и надежду имущих невозвратну и веру несумненну к Тебе, Приснодевей, Преславней и Непорочней, славящих, и чтущих, и поющих Тя во веки веков. Аминь.
Молитва вторая
К Тебе, Богоизбранная Отроковице, Пресвятая Дево Богородице, Небесе и земли Царице, припадающе, вопием: услыши молений наших глас и не отврати лица Твоего от нас, недостойных. Приими, Всеблагая, от недостойных раб Твоих, чтущих всечестное имя Твое и с верою покланяющихся Тебе пред чудотворным Твоим образом, приносимое ныне теплое моление наше, вознеси е к Престолу Сына Твоего, Христа Бога нашего, да милостив будет к неправдам нашим и не воздаст нам по делом нашим, но да пробавит щедроты Своя. Вемы, яко несмы достойни, по грехом нашим, от Него помиловани быти, аще не Ты, Владычице, умолиши Его о нас, вся бо можеши испросити у Него, Матернее бо к Нему имаши дерзновение. Сего ради к Тебе, яко всемощней и всеблагой Заступнице нашей, прибегаем, усердно молящеся: испроси у рождшагося от Тебе Единороднаго Сына Божия, Христа Бога нашего, всем нам в святоотечестей Православней вере твердое до конца дней наших пребывание и во всех заповедех Господних неуклонное хождение, да, прочее время живота нашего поживше во всяком благочестии и чистоте, сподобимся мирныя христианския кончины и добраго ответа на страшнем Суде Сына Твоего и Бога нашего и тако достигнем, под кровом Твоея помощи, живота вечнаго во Царствии Отца светов, Емуже, купно со Единородным Его Сыном и Святым Духом, подобает слава, честь и поклонение, ныне, и присно, и во веки веков. Аминь.

КАНОН ПРЕСВЯТОЙ БОГОРОДИЦЕ ПРЕД ИКОНОЙ «ГРУЗИНСКАЯ»

РАЗВЕРНУТЬ ТЕКСТ »

глас 5
Песнь 1
Ирмос: Коня и всадника в море Чермное сокрушаяй брани мышцею высокою Христос истрясе, Израиля же спасе, победную песнь поюща.
Взятся кивот Божественный почити в Горе Божии, яко одушевлен, Безсмертнаго Бога Родительницы образ в честнем храме пребыти, егоже торжество светло праздновати стецемся, вернии.
Гласы, яко трубы, возшумите, благочестивых мужей множества, и воззовите вельми, священных уста, и приимите икону Царицыну, пришедшую во спасение наше.
К горе, Девы Пренепорочныя приимшей икону, приступим, вернии, и благоухания Божественнаго прияти потщимся, в сей бо излияся миродыхающее и души облагоухающее благовоние.
Гора явленнейшая Ты бысть, Пречистая Владычице, на Нюже Господь возшед, явися, к Нейже прибегающе, спасаемся.
Песнь 3
Ирмос: Водрузивый на ничесомже землю повелением Твоим и повесивый неодержимо тяготеющую на недвижимем, Христе, камени заповедей Твоих, Церковь Твою утверди, Едине Блаже и Человеколюбче.
В песнех тимпанских ныне воспоем Чистей Богородительнице и со освященных соборы чудотворный Той образ окружим, радующеся, яко Престол есть Божий Святый.
Живоподательный Божественный источник видяще, приидите, верными сердцы слезы точаще, Чистыя Богоматере иконе прикоснемся, исцеления точащей.
Якоже цвет прекрасный и воня пищная, икона Твоя, Владычице, и спасает всех притекающих к ней, и от различных недуг избавляет с верою призывающих Тя.
Божественное и благородное Жилище, подаждь согрешением нашим оставление памятию Твоею, Владычице, и от бед спаси ны, Мати Божия.
Кондак, глас 6
Аще попущением Божественным от рук неверных честная Твоя, Владычице, икона поруганию подвержеся и копием варвар прободена бысть, обаче во стране нашей Православней любочестно всеми прославляется и благоговейно почитается, сего ради Тобою являет слепым зрение, глухим слышание, немым глаголание, хромым хождение, разслабленным укрепление, скорбным утешение и отраду. Сих ради молим Тя, Милосердная Мати, до конца пробави милости Твоя на нас, яко Благая.
Седален
Хотящих всех с верою входити в храм Твой святый, Владычице, присно спасай и сохраняй, в нем Тя славящих, от всяких напастей и бед свобождай и на противныя победы даруй, ко спасению прошения присно нам подающи.
Песнь 4
Ирмос: Божественное Твое разумев истощание прозорливо, Аввакум, Христе, со трепетом вопияше Тебе: во спасение людей Твоих спасти помазанныя Твоя пришел еси.
Гора, добродетельми присенная, из Неяже Владыка раболепно прииде, человеки от работы вражия избавляя, явилася еси, Пречистая Владычице.
Гора, юже виде Божественный Аввакум, присенная и чистая Ты явися, Пречистая Богородице.
Гору превелию, юже Даниил виде, именуем Тя, Владычице, от Неяже Камень отсечеся Нерукосечный и вся соблазны истни, верныя же просвети.
Гору Тя усырену и тучну именует Давид, праотец Твой, от Неяже Бог явися, спасая всех поющих Тя и покланяющихся Тебе.
Песнь 5
Ирмос: Одеяйся светом, яко ризою, к Тебе утренюю и Тебе зову: душу мою просвети омраченную, Христе, яко Един Благоутробен.
Небеснии лицы веселятся с человеки днесь и уготовляются прияти честную икону Чистыя Богоматере, яко воистину Царицы тварем, преподобно владычествующия.
Да уклонятся днесь воздушнии дуси, да отступит же и самый миродержец и да падет посрамлен, покланяему видя икону Богоматере.
Не якоже ктому образно в гаданиих священный ковчег Завета носим есть, икона бо Божия Матере священными руками днесь честно в церковь вносима есть.
Голубице Соломоня, яко воистину добра же, и красна, и всечестна, помяни нас в Небесных селениих Сына Твоего, празднующих день пришествия честныя иконы Твоея.
Песнь 6
Ирмос: Неистовствующееся бурею душетленною, Владыко Христе, страстей море укроти и от тли возведи мя, яко Благоутробен.
Воистину безценный есть бисер, Владычице, икона Твоя, нам даровася, якоже Сама рекла еси, обогащая вся верою приходящия к Тебе.
Светится днесь православных собор, еретический же полк да посрамится, видя икону Богоматере покланяему, плотию нам Избавителя рождшия.
Слепым свет уже пришествова, и немощным люте врачевство отверзеся, и всем спасение днесь приближися пришествием честнаго образа Богоматере.
Гора, яже прежде бяше мрачна, ныне же честна и свята есть, на нейже дом Твой, Богородице, верху ея уведехом, Владычице, истинное сбытие Твоея честныя иконы пришествием. Тем верою и любовию вопием Ти: избави от бед рабы Своя.
Кондак, глас 8
Тебе, Избранней от всех родов, Божией Матери, благодарственная пения приносим, пришествием честныя Твоея иконы, раби Твои, Богородице, озаряеми, но, яко имущая державу непобедимую, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: радуйся, Невесто Неневестная.
Икос
Архангельский глас приносим Ти, Богородице, недостойнии раби Твои, умильно стояще пред честною иконою Твоею, сице зовем Ти: радуйся, Обрадованная Мати Царева; радуйся, Небесная Царице, Мати Христа, Бога Небеси и земли; радуйся, предпочтенная величеством чистоты пришествием Сына Твоего и Бога; радуйся, возвеличенная Ангеловым сошествием к Тебе; радуйся, от всех родов избранная Богом; радуйся, святое Вместилище Божия Слова; радуйся, пророческаго проповедания и проречения сбытие; радуйся, апостолом пречестный венче; радуйся, мучеником увязение и благоверным державо; радуйся, святителем украшение и священником доброто; радуйся, любомудрецем иноческаго лика возведение к Горнему Царствию; радуйся, отверзающая рая двери, христианскому роду, присно блажащему Тя, Помощнице; радуйся, Невесто Неневестная.
Песнь 7
Ирмос: Превозносимый отцев Господь пламень угаси, отроки ороси, согласно поющия: Боже, благословен еси.
Священничестии собори и людей составления, отроковицы вся и девицы, воспойте Девы честнаго образа пришествие, веселящеся.
Светится днесь Божия Церковь, славы бо свет в ней возсиял есть, плоти подобозрачное обличие Божия Матере, на спасение людей христоименитых.
Яко пресветлое солнце от незаходимых, икона Твоя, Богомати, от земли поганския преславно предстала есть на спасение людем верным.
Свет Невечерний рождши, Владычице, просвети нас светом лица Твоего и светлости святых сподоби молитвами Твоими.
Песнь 8
Ирмос: Тебе, Вседетелю, в пещи отроцы, всемирный лик сплетше, пояху: дела всякая, Господа пойте и превозносите во вся веки.
Царице всем женам, Дево, мольбу принеси Христу в памяти пришествия иконы Твоея о иже тоя совершающих торжество и превозносящих Тя во вся веки.
Яко световидно и освященно добротою Божества лице Твое, Пренепорочная, славою сияюще Божественнаго девства, преукрашеннаго во вся веки.
Давидски воспеваем Ти песнь, гору Божию именующе Тя, Владычице, источник бо приснотекущий нам источи, чудную икону Твою, тем чтим Тя во веки.
Глаголати не могу, изнемогаю же, и трепещу, и весь преклоняюся к Твоим превеликим чудесем, но любовь, Дево, зрящи, Божественными возмезди даровании непрестанно.
Песнь 9
Ирмос: Исаие, ликуй, Дева име во чреве и роди Сына Еммануила, Бога же и Человека, Восток имя Ему, Егоже величающе, Деву ублажаем.
Вернии елицы, свещи вжегше, светом обложенную икону Чистыя Богоматере, приидите, усрящем сию, с песньми проводим, веселищеся.
Се убо вопияше Давид древле, глаголя: лицу Твоему помолятся богатии людие, воистину ныне мы обогатихомся, Владычице, пришествием честнаго образа Твоего.
Победы подаждь на сопротивныя иже честное пришествие святыя иконы Твоея почитающим, Богомати, Ты бо враги побеждаеши.
Славу по достоянию Тебе, яко Бог, подаде воплотивыйся из Тебе без семене, Владычице, мы же, худии, что Ти принесем, но точию приими усердие иже Тя любовию чтущих, яко Богородица, сохраняй и спаси нас.
Светилен
О пресветлый облаче, Мати Божия, нас побеждающия победи державною Твоею и всесильною десницею, и сущим в скорбех предстани, обидимыя заступи, и грехи очисти молитвенник Твоих, можеши бо, елико хощеши.