1313160

в первую очередь мы знакомимся с этим святым человеком, апостолом, евангелистом через его евангелие. на мой взгляд, это одно из самых полных описаний жизни и учения иисуса христа. наиболее значимые вещи, которые присутствуют в евангелие от матфея, полностью отсутствуют в евнгелиях от луки, от марка, от иоанна. Предлагаю, если у вас есть желание, прочитать интересную статью священника георгия чистякова об особенностях евангелия от матфея.

 

Житие Матфея и молитвы ему.

 

РАЗВЕРНУТЬ ТЕКСТ »

Матфей был апо­сто­лом из две­на­дца­ти. До об­ра­ще­ния ко Хри­сту Мат­фей слу­жил мы­та­рем, сбор­щи­ком по­да­тей для Ри­ма. Услы­шав глас Иису­са Хри­ста: «Иди за Мной» (Мф.9.9), он оста­вил свою долж­ность и по­шел за Спа­си­те­лем. Вос­при­няв бла­го­дат­ные да­ры Ду­ха Свя­то­го, апо­стол Мат­фей вна­ча­ле про­по­ве­до­вал в Па­ле­стине. Пе­ред ухо­дом на про­по­ведь в даль­ние стра­ны по прось­бе иуде­ев, оста­вав­ших­ся в Иеру­са­ли­ме, апо­стол на­пи­сал Еван­ге­лие. В ря­ду книг Но­во­го За­ве­та Еван­ге­лие от Мат­фея сто­ит пер­вым. На­пи­са­но на ев­рей­ском язы­ке. Ре­чи и де­я­ния Спа­си­те­ля Мат­фей из­ла­га­ет в со­от­вет­ствии трем сто­ро­нам слу­же­ния Хри­ста: как Про­ро­ка и За­ко­но­да­те­ля, Ца­ря над ми­ром неви­ди­мым и ви­ди­мым и Пер­во­свя­щен­ни­ка, При­но­ся­ще­го Жерт­ву за гре­хи всех лю­дей.
Свя­той апо­стол Мат­фей обо­шел с бла­го­ве­сти­ем Си­рию, Ми­дию, Пер­сию и Пар­фию, за­кон­чив свои про­по­вед­ни­че­ские тру­ды му­че­ни­че­ской кон­чи­ной в Эфи­о­пии. Стра­на эта бы­ла на­се­ле­на пле­ме­на­ми кан­ни­ба­лов с гру­бы­ми обы­ча­я­ми и ве­ро­ва­ни­я­ми. Свя­той апо­стол Мат­фей сво­ей про­по­ве­дью здесь об­ра­тил несколь­ких идо­ло­по­клон­ни­ков к ве­ре во Хри­ста, ос­но­вал Цер­ковь и по­стро­ил храм в го­ро­де Мир­ме­ны, по­ста­вил в ней епи­ско­пом сво­е­го спут­ни­ка по име­ни Пла­тон. Ко­гда апо­стол усерд­но мо­лил Бо­га об об­ра­ще­нии эфи­о­пов, во вре­мя мо­лит­вы явил­ся ему Сам Гос­подь в об­ра­зе юно­ши и, дав жезл, по­ве­лел во­дру­зить его у две­рей хра­ма. Гос­подь ска­зал, что из это­го жез­ла вы­рас­тет де­ре­во и бу­дет при­но­сить пло­ды, а от кор­ня его бу­дет ис­те­кать ис­точ­ник во­ды. Омыв­шись в во­де и вку­сив пло­дов, эфи­о­пы из­ме­нят свой ди­кий нрав, ста­нут доб­ры­ми и крот­ки­ми. Ко­гда апо­стол нес жезл к хра­му, то встре­тил на пу­ти же­ну и сы­на пра­ви­те­ля этой стра­ны Фул­ви­а­на, одер­жи­мых нечи­стым ду­хом. Свя­той апо­стол име­нем Иису­са Хри­ста ис­це­лил их. Это чу­до об­ра­ти­ло ко Гос­по­ду еще мно­же­ство языч­ни­ков. Но вла­сте­лин не хо­тел, чтобы его под­дан­ные ста­ли хри­сти­а­на­ми и пе­ре­ста­ли по­кло­нять­ся язы­че­ским бо­гам. Он об­ви­нил апо­сто­ла в кол­дов­стве и при­ка­зал каз­нить его. Свя­то­го Мат­фея по­ло­жи­ли ли­цом вниз, за­сы­па­ли хво­ро­стом и по­до­жгли. Ко­гда ко­стер раз­го­рел­ся, то все уви­де­ли, что огонь не вре­дит свя­то­му Мат­фею. То­гда Фул­ви­ан при­ка­зал до­ба­вить хво­ро­ста в ко­стер, об­лив его смо­лой и по­ста­вив во­круг две­на­дцать идо­лов. Но пла­мя рас­то­пи­ло идо­лов и опа­ли­ло Фул­ви­а­на. Ис­пу­ган­ный эфи­оп об­ра­тил­ся к свя­то­му с моль­бой о по­ща­де, и по мо­лит­ве апо­сто­ла пла­мя улег­лось. Те­ло свя­то­го апо­сто­ла оста­лось невре­ди­мым, и он ото­шел ко Гос­по­ду (60 г.). Пра­ви­тель Фул­ви­ан горь­ко рас­ка­ял­ся в со­де­ян­ном, но со­мне­ний сво­их не оста­вил. Он ве­лел по­ло­жить те­ло свя­то­го Мат­фея в же­лез­ный гроб и бро­сить в мо­ре. При этом Фул­ви­ан ска­зал, что ес­ли Бог Мат­фе­ев со­хра­нит те­ло апо­сто­ла в во­де, как со­хра­нил его в огне, то сле­ду­ет по­кло­нять­ся это­му Еди­но­му Ис­тин­но­му Бо­гу. В ту же ночь к епи­ско­пу Пла­то­ну в сон­ном ви­де­нии явил­ся апо­стол Мат­фей и по­ве­лел ему ид­ти с кли­ром на бе­рег мо­ря и об­ре­сти там его те­ло. При­шел на бе­рег и Фул­ви­ан со сво­ей сви­той. Вы­не­сен­ный вол­ной гроб был с че­стью пе­ре­не­сен в храм, по­стро­ен­ный апо­сто­лом. То­гда Фул­ви­ан по­про­сил у Мат­фея про­ще­ния, по­сле, че­го епи­скоп Пла­тон кре­стил его с име­нем Мат­фей, ко­то­рое дал ему по ве­ле­нию Бо­жи­е­му. Фул­ви­ан впо­след­ствии при­нял епи­скоп­ство и про­дол­жил де­ло про­све­ще­ния сво­е­го на­ро­да.
См. так­же: «Жи­тие и стра­да­ние свя­то­го Апо­сто­ла и Еван­ге­ли­ста Мат­фея» в из­ло­же­нии свт. Ди­мит­рия Ро­стов­ско­го.

МОЛИТВЫ

Собор славных и всехвальных 12-ти апостолов. Тропарь

глас 4

Апостолов первопрестольницы/ и вселенныя учителие,/ Владыку всех молите/ мир вселенней даровати/ и душам нашим велию милость.

Тропарь апостола и евангелиста Матфея

глас 3

Усердно от мытницы к звавшему Владыце Христу,/ явльшуся на земли человеком за благость,/ Тому последовав, апостол избранный явился еси/ и благовестник Евангелия вселенней велегласен./ Сего ради чтим честную память твою, Матфее богоглаголиве,/ моли Милостиваго Бога,// да грехов оставление подаст душам нашим.

ПОКАЗАТЬ ВСЕ

КАНОНЫ И АКАФИСТЫ
КАНОН СВЯТОМУ АПОСТОЛУ И ЕВАНГЕЛИСТУ МАТФЕЮ
глас 4
Пе́снь 1
Ирмо́с: Отве́рзу уста́ моя́, и напо́лнятся Ду́ха, и сло́во отры́гну ца́ри́це Ма́тери, и явлю́ся све́тло торжеству́я, и воспою́ ра́дуяся тоя́ чудеса́.
Припев: Святый Апостоле Матфее, моли Бога о нас.
Бога́тно пода́ждь ми́ все́льшуюся в тя́ бла́года́ть, Матфе́е всесла́вне, и слуго́ Христо́в: да вопию́ све́тло пропове́дая, и воспою́ ра́дуяся твоя́ чудеса́.
Весьма́ оста́вил еси́ земны́х смуще́ние: сло́ва бо, я́ко услы́шав вопло́щшагося гла́с, и бла́года́ти яви́лся еси́ строи́тель, и пропове́датель Богоприя́тен, Богоблаже́нне.
Самови́дец бы́в и слуга́ возсия́вшаго сло́ва, апо́столе, преве́чнаго Отца́, и проте́кл еси́, того́ прише́ствие бла́говеству́я все́м язы́ком.
Богоро́дичен:
Сме́рти потребле́ние и тли́ разруше́ние, жи́зни же явле́ние, благовести́л еси́, му́дре: Де́ва бо во утро́бе заче́нши непости́жнаго, и ми́р обнови́.
Пе́снь 3
Ирмо́с: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, живы́й и незави́стный исто́чниче, ли́к себе́ совоку́пльшия, духо́вно утверди́, в Бо́же́ственней твое́й сла́ве венце́в, сла́вы сподо́би.
Твоя́ апо́столы, сло́ве Бо́жий, свети́льники показа́л еси́ жи́зни, мра́к отгоня́щия безбо́жия, Влады́ко, и Боже́ственною твое́ю сла́вою ми́р ве́сь просвеща́ющия.
Твои́м вооружи́в всеору́жием Матфе́а хра́брейшаго, Спа́се, мучи́телей крепча́йша сего́ соде́ял еси́, Влады́ко, и потреби́теля показа́л еси́ и́дольския ле́сти, человеколю́бче.
Язы́ка твоего́ о́гненнаго веща́ние де́монская пожже́ ка́пища, матфе́е Богодохнове́нне, паракли́тов орга́не, чрез его́же Христо́с пропове́дается, все́х жи́знь ипоста́сная.
Богоро́дичен:
Труба́ Богосло́вная, веща́ющая кре́пко, просвети́ лю́ди, Матфе́а Богому́драго, Тро́ицы сия́ние, па́че ума́ же воплоще́ние сло́ва, из Тебе́, Пречи́стая.
Седа́лен, гла́с 8. Подо́бен: Прему́дрости:
Во вся́ концы́ протече́ му́дрых твои́х глаго́л я́ко вои́стинну веща́ние, всехва́льне Госпо́день Апо́столе, Бо́говиде́ние все́м я́сно пропове́дал еси́, и язы́ков неразу́мие, в ра́зум приве́л еси́. те́мже и́дольское омраче́ние отгна́в, све́т зна́ния во тме́ су́щим возсия́л еси́, Матфе́е всехва́льне, моли́ Христа́ Бо́га, грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
Сла́ва, подо́бен то́йже:
Яко свети́льника све́та и учени́ика́, я́ко самови́дца сло́ва Боже́ственнаго, вси́ хва́лим тя́, Госпо́день апо́столе: и́бо благода́тныя твоя́ мре́жи простира́я, слове́сныя ры́бы уловля́еши повеле́нием. те́мже и язы́цы уловля́хуся си́лою Ду́ха, наставля́еми ве́рою, неботаи́нниче всехва́льне: моли́ Христа́ Бо́га, грехо́в оставле́ние дарова́ти чту́щим любо́вию святу́ю па́мять твою́.
И ны́не, Богоро́дичен:
Яко всенепоро́чная неве́сто творца́, я́ко неискусому́жная Ма́ти Изба́вителя, прия́телище я́ко су́щи уте́шителя, Препе́тая, беззако́нию мя́ су́ща скве́рное оби́телище, и де́моном игра́лище в ра́зуме бы́вша, потщи́ся от те́х злоде́йства мя́ изба́вити: и све́тлое жили́ще доброде́телей соверши́, светоно́сная, нетле́нная: отжени́ о́блак страсте́й, и вы́шняго прича́стия сподо́би, и све́та невече́рняго, моли́твами Твои́ми.
Пе́снь 4
Ирмо́с: Неизсле́дный Бо́жий сове́т, е́же от Де́вы воплоще́ния тебе́ вы́шняго, проро́к авваку́м усмотря́я, зовя́ше: сла́ва си́ле твое́й, Го́споди.
Ипоста́сному твоему́ сло́ву, Бо́же, науче́н, мирску́ю му́дрость разруши́ богови́дец учени́к, велегла́сно зовя́ тебе́: сла́ва си́ле твое́й, Го́споди. (с. 276)
Ублаже́нному от Христа́, ко́е благохвале́ние принесе́м тебе́, Богоглаго́ливе? не мо́жет бо челове́к цветя́щия на тебе́ благода́ти сло́вом изрещи́, досточу́дне.
Нескве́рный Тво́й и чи́стый у́м ви́дев высоча́йший, я́коже свещу́ на све́щник высо́кий, су́щим во тме́ светя́щую, все́м, Богоявле́нне, предложи́.
Богоро́дичен:
Умерщвле́нное естество́ челове́ческое, бла́гослове́нная, возвы́сила еси́, я́ко высоча́йшаго ро́ждшая кре́пость, па́че естества́, всепе́тая отрокови́це, я́коже Матфе́й научи́.
Пе́снь 5
Ирмо́с: Ужасо́шася вся́ческая о Боже́ственней сла́ве твое́й: ты́ бо, неискусобра́чная Де́во, име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га, и родила́ еси́ безле́тнаго Сы́на, все́м воспева́ющим тя́ ми́р подава́ющая.
Благода́ть прие́м всесвя́та́го Ду́ха, Боже́ственное оби́телище показа́лся еси́: Боже́ственно научи́в Богозна́ния све́ту, вве́рен бы́в догма́ты Христо́вы письме́ны изложи́ти, я́ко самови́дец Богоизбра́нный.
Язы́к тво́й тро́сть паракли́та бы́сть, ско́рое избавле́ние даю́щаго позна́вшим Влады́чество его́, и му́дрых вды́шущаго душа́м ра́зум Небе́сный, о Матфе́е всече́стне.
Сия́юща чудесы́ и исцеле́ний благода́тьми, тя́ Христо́с посла́ ми́ру, де́монскую попира́юща кре́пость, и ду́ши просвеща́юща ве́рных, все́х пою́щих тя́, ми́ра пропове́дника.
Богоро́дичен:
Де́ва родила́ еси́ Сы́на преве́чнаго, в естество́ обле́кшася челове́ческое, я́коже науча́я Богоглаго́ливый рече́, и спа́сшаго сие́ от тли́ коне́чною благосты́нею, и Де́ва пребыла́ еси́.
Пе́снь 6
Ирмо́с: Приидо́х во глубины́ морски́я, и потопи́ла мя́ е́сть бу́ря мно́гих грехо́в: но, я́ко Бо́г, из глубины́ возведи́ живо́т мо́й, многоми́лостиве.
Евангели́ст от мы́тарства, я́ко после́дова тебе́, претвори́ся Богоглаго́ливый, всеси́льною твое́ю, вседе́телю, кре́постию, Матфе́й всеизря́днейший.
Управля́ется твоего́ благове́стия душепита́тельными словесы́ язы́ков мно́жество, возвыша́емо к доброде́телей высо́кому верху́, о Матфе́е всеблаже́нне.
Матфе́а уловля́ются Богоплете́нными учени́ика́ мре́жами собо́ры ве́рующих всегда́, к твоему́ позна́нию, бла́годе́телю, наставля́еми.
Богоро́дичен:
Де́ву ро́ждшую воспису́я, благовеству́ет Тя́ вся́ческая сотво́ршаго, без се́мене и тли́, Всенепоро́чная, Матфе́й всеизя́щнейший.
Конда́к, гла́с 4. Подо́бен: Вознесы́йся:
Мыта́рства и́го отве́рг, пра́вды и́гу припря́глся еси́, и яви́лся еси́ купе́ц всеизря́днейший, бога́тство прине́с, ю́же с высоты́ прему́дрость. отону́дуже пропове́дал еси́ и́стины сло́во, и уны́лых воздви́гл еси́ ду́ши, написа́в ча́с су́дный.
Икос:
Вра́жие мучи́тельство ну́дит мя́ несы́тно, и души́ моея́ все́ се́мя восхища́ет, Матфе́е, дру́же Христо́в, но са́м се́мя моли́тв твои́х да́в, уплоди́ к твоему́ служе́нию и покажи́ мя песнопе́вца твоего́ мале́йшаго, и сказа́теля мно́гих твои́х и вели́ких исправле́ний: и ко Христо́ве любви́, ка́ко, вся́ а́бие оста́вив, после́довал еси́ те́пле зва́вшему, пе́рвый бы́в благове́стник в ми́ре, написа́в ча́с су́дный.
Пе́снь 7
Ирмо́с: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии па́че созда́вшаго, но (с. 278) о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, ра́довахуся пою́ще: препе́тый Отце́в Госпо́дь и Бо́г, благослове́н еси́.
Бы́л еси́ пе́рваго осия́ния Боже́ственное изображе́ние, я́ко учени́к того́ светлостьми́ распаля́емь, ему́же поя́ глаго́лал еси́: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, бла́гослове́н еси́.
Яко слуга́ сло́ва, всеблаже́нне, в Боже́ственныя оби́тели, иде́же Христо́с обита́ет, ты́ всели́лся еси́, я́коже тебе́ обеща́ Пребоже́ственный отце́в Госпо́дь и Бо́г еди́н все́х.
Неду́зи, Матфе́е, отго́нятся и отбега́ет мно́жество де́монов, су́щими в тебе́ дарова́ньми Боже́ственнаго Ду́ха, в ни́хже пе́л еси́: препе́тый отце́в, Госпо́дь и Бо́г, бла́гослове́н еси́.
Богоро́дичен:
Всепе́тую Де́ву написа́л еси́ Боже́ственными твои́ми словесы́, творца́ все́х ро́ждшую, апо́столе, ему́же вси́ пое́м: препе́тый отце́в Госпо́дь и Бо́г, бла́гослове́н еси́.
Пе́снь 8
Ирмо́с: О́троки благочести́выя в пещи́ рожде́ство́ Богоро́дичо спасло́ е́сть, тогда́ у́бо образу́емое, ны́не же де́йствуемое, вселе́нную всю́ воздвиза́ет пе́ти тебе́: Го́спода по́йте дела́, и превозноси́те его́ во вся́ ве́ки.
Манове́ньми, я́же в Тебе́, неосла́бными, матфе́й свяще́ннейший обожа́емь, положе́нием же бы́в, естество́м е́же бы́л еси́, вселе́нную, Влады́ко, привлече́, пе́ти тебе́: Го́спода по́йте дела́ и превозноси́те во вся́ ве́ки.
Якоже мо́лнию вселе́нней, сло́во Богосло́ва посла́, мра́к у́бо отгоня́ща, язы́ки же просвеща́юща Богосло́вия догма́ты. те́мже и поя́ше: Го́спода по́йте дела́, и превозноси́те его́ во вся́ ве́ки.
Сло́вом чи́стым и умо́м Бо́г с тобо́ю бесе́довал е́сть: ти́ну бо я́ко изсе́кл еси́, тому́ прибли́жился еси́ и премеси́лся еси́, сла́вне. те́мже и пое́ши: Го́спода по́йте дела́, и превозноси́те его́ во вся́ ве́ки.
Богоро́дичен:
На благодея́ние челове́ков сло́во воплоти́тися изво́ли: две́рь бо де́вства про́йде Госпо́дь, и Богоро́дицу показа́. те́мже зове́м: Го́спода по́йте дела́, и превозноси́те его́ во вся́ ве́ки.
Пе́снь 9
Ирмо́с: Вся́к земноро́дный да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, да торжеству́ет же безпло́тных умо́в естество́, почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, и да вопие́т. ра́дуйся, всебла́же́нная Богоро́дице, чи́стая присноДе́во.
Добро́ты у́мныя прия́л еси́ диади́му Боже́ственную апо́столе, и ца́рствия же благоле́пнейшим венце́м украси́лся еси́, десни́цею вседержи́телевою, и све́тишися, му́дре, со а́нгелы престо́лу предстоя́ Влады́ки Христа́, всеблаже́нне.
Дре́ва жи́зни досто́йно получи́л еси́, пропове́дник жива́го Бо́га, благовествова́в жи́знь ми́ру Боже́ственное посеще́ние: са́дом бо зна́ния не растли́л еси́ у́м, пребы́в незы́блен и неколе́блен це́ркве степе́нь, всебла́же́нне.
Неве́сту Христо́ву Боже́ственно украси́л еси́ Ева́нгелием твои́м, я́ко диади́мою, це́рковь, Богоблаже́нне, и ны́не Боже́ственную твою́ па́мять торжеству́ет све́тло, ю́же изба́вити вся́каго обстоя́ния и бе́д лю́тых, моли́ Матфе́е апо́столе.
Богоро́дичен:
Не́др не отступи́в безнача́льнаго роди́теля Сло́во Безнача́льное, я́коже благовеству́ет Матфе́й, пиша́, Бо́г воплоти́ся из Тебе́, Чи́стая Всепе́тая, в челове́чь о́браз всеобра́зно ве́сь оде́явся, и того́ прие́м сво́йства.
Свети́лен. Подо́бен: Посети́л ны́ е́сть.
Сказа́ на́м Боже́ственная чудодея́ния, сла́вный Христо́ва Ева́нгелиа списа́тель, Матфе́й Богоприя́тный: его́же, любо́вию чту́ще, благосочета́нно воспои́м.
Сла́ва, и́н:
Мыта́рства и́го отве́рг разу́мно, Христу́ после́довал еси́, о Матфе́е Богому́дре! следо́м же того́ чу́дно после́дуя, в прича́стии бы́л еси́ того́ ца́рствия, и сла́вы о́бщник, и таи́нник неизрече́нных.
И ны́не, Богоро́дичен:
Всесвя́ты́я ру́ки Твоя́, Богоро́дице Де́во, и́миже зижди́теля носи́ла еси́, поднеси́ в моли́тву о на́с к нему́, я́ко да изба́вит ны́ вся́ких искуше́ний диа́вольских, и получи́ти бу́дущих о́ных бла́г сподо́бит, всепе́тая.