ВОЗНЕСЕНИЕ ХРИСТОВО

Вознесение Господа Бога и Спаса нашего Иисуса Христа

Вознесение Господне — христианский праздник, отмечаемый в 40-й день по Пасхе, в честь вознесения плоти Иисуса Христа на небо и обетования о Его втором пришествии. Как изъясняет Афанасий Великий, вознесение Спасителя означает обожение Его человеческой природы, которая становится невидимой для телесного ока. Праздник всегда приходится на четверг.

Вознесение ГосподнеНазвание праздника отражает суть события — это Вознесение на Небо Господа Иисуса Христа, завершение Его земного служения. Это событие празднуется всегда в 40-й день после Пасхи, в четверг 6-й недели по Пасхе.

Число 40 — не случайное, а несущее смысл. Во всей Священной истории это было время окончания великих подвигов. По закону Моисееву в 40-й день младенцы должны были приноситься родителями в храм, к Господу. И теперь в сороковой день после Воскресения, как бы после нового рождения, Иисус Христос должен был войти в небесный храм Своего Отца, как Спаситель человечества.

Победив смерть, это страшное последствие греха, и дав тем самым возможность воскреснуть в славе, Господь вознес в Своем Лице человеческую природу, включая тело человека. Тем самым, Господь открыл каждому человеку возможность во всеобщем Воскресении вознестись в высшую обитель света к самому Престолу Всевышнего. О событии Вознесения рассказывают нам евангелисты Марк и Лука, особенно подробно можно прочесть об этом в книге Деяний Святых Апостолов в 1 главе.

Дав ученикам последние наставления, Иисус Христос «вывел их вон из города до Вифании и, подняв руки, благословил их. И когда благословлял их, стал отдаляться от них и возноситься на небо. Они поклонились Ему и возвратились в Иерусалим с радостью великой…». Праздник Вознесения — это праздник Неба, открытия человеку Неба, как нового и вечного дома, Неба как подлинной родины. Грех отделил землю от неба и нас сделал земными и одной землей живущими. Речь идет не о запланетном пространстве и не о космосе. Речь идет о Небе, возвращенном нам Христом, о Небе, которое мы потеряли в земных науках и идеологиях, и которое раскрыл и вернул нам Христос. Небо — это Царство Божие, это царство вечной жизни, царство истины, добра и красоты.

 

 

 

 

ВОЗНЕСЕНИЕ ГОСПОДА БОГА
И СПАСА НАШЕГО ИИСУСА ХРИСТА

 

 

 

Тропарь праздника трижды, глас 4:

 

 

Возне́слся еси́ во сла́ве, Христе́ Бо́же наш, / ра́дость сотвори́вый ученико́м, / обетова́нием Свята́го Ду́ха, / извеще́нным им бы́вшим благослове́нием, / я́ко Ты еси́ Сын Бо́жий, Изба́витель ми́ра.

Величание:

Велича́ем Тя, / Живода́вче Христе́, / и почита́ем е́же на Небеса́ / с пречи́стою Твое́ю Пло́тию / Боже́ственное вознесе́ние.

Канон, творение Иоанна монаха. Глас 5.
Песнь 1.

Ирмос (1): Спаси́телю Бо́гу / в мо́ри лю́ди немо́крыми нога́ми наста́вльшему, / и фарао́на со всево́инством пото́пльшему, / Тому́ Еди́ному пои́м, / я́ко просла́вися.

Воспои́м вси, лю́дие, / на ра́мех херуви́мских возне́сшуся со сла́вою Христу́, / и спосади́вшему нас одесну́ю Отца́, / песнь побе́дную, я́ко просла́вися.

Хода́тая Бо́гу и челове́ком Христа́, / ли́цы а́нгельстии ви́девше, с пло́тию в вы́шних удивля́хуся, / согла́сно же воспева́ху песнь побе́дную, я́ко просла́вися.

Я́вльшемуся Бо́гу на горе́ Сина́йстей, / и зако́н да́вшему богови́дцу Моисе́ю, / от горы́ Елео́нския возне́сшемуся пло́тию, / Тому́ вси воспои́м, я́ко просла́вися.

Богородичен (2): Пречи́стая Ма́ти Бо́жия, / Воплоще́ннаго от Тебе́, и от недр Роди́теля не отсту́пльшаго Бо́га / непреста́нно моли́, / от вся́каго обстоя́ния спасти́, я́же созда́.

Другий канон господина Иосифа, глас 4.
Песнь 1.

Ирмос (1): Отверзу уста моя, / и наполнятся Духа, / и слово отрыгну Царице Матери, / и явлюся, светло торжествуя, / и воспою, радуяся, Тоя чудеса.:

Воскре́сл еси́ тридне́вен, по естеству́ безсме́ртный, / и яви́лся еси́ единона́десятим и всем ученико́м, / и восте́кл еси́ Христе́ ко Отцу́, / о́блаком носи́мь, всех Тво́рче.

Вопие́т я́вственно поя́ Дави́д богодохнове́нный, / взы́де Госпо́дь к небе́сным, в воскликнове́нии и трубы́ шу́ме, / и к началосве́тному Отцу́ доспе́.

Слава (3): Состаре́вшийся, Го́споди, мир мно́гими грехми́, / обнови́в стра́стию Твое́ю и воста́нием Твои́м, / возше́л еси́ носи́мь о́блаком к пренебе́сным, / сла́ва сла́ве Твое́й.

И ныне (3), Богородичен (2): Влады́ку родила́ еси́ всех, всенепоро́чная Влады́чице, / страсть во́льную прии́мшаго, / и возше́дша к Своему́ Отцу́, / Его́же не оста́ви, а́ще и плоть взят.

Катавасия(4): Боже́ственным покрове́н, / медленоязы́чный мра́ком, / извити́йствова Богопи́санный зако́н, / ти́ну бо оттря́с очесе́ у́мнаго, / ви́дит Су́щаго, / и науча́ется Ду́ха ра́зуму, / хваля́ Боже́ственными пе́сньми.

Песнь 3.

Ирмос (1): Си́лою Креста́ Твоего́, Христе́, / утверди́ мое́ помышле́ние, / во е́же пе́ти и сла́вити / спаси́тельное Твое́ вознесе́ние.

Возше́л еси́, Жизнода́вче Христе́, ко Отцу́, / и возне́сл еси́ род наш, Человеколю́бче, / неизрече́нным благоутро́бием Твои́м.

Чи́ни а́нгельстии, Спа́се, / челове́ческое естество́ ви́девше совосходя́щее Тебе́, / непреста́нно удивля́еми воспева́ху Тя.

Ужаса́хуся а́нгельстии ли́цы, Христе́, / зря́ще Тя с телесе́м возне́сшася, / и воспева́ху свято́е Твое́ вознесе́ние.

Естество́ челове́ческое, Христе́, / тле́нием па́дшее возста́вил еси́, / и восхо́дом Твои́м возне́сл еси́, / и с Собо́ю нас просла́вил еси́.

Богородичен (2): Моли́ непреста́нно, Чи́стая, / Произше́дшаго от ложе́сн Твои́х, / изба́витися пре́лести диа́воли, / пою́щим Тя, Ма́терь Бо́жию.

 

Ин. Ирмос (1): Твоя песнословцы, Богородице, / живый и независтный Источниче, / лик себе совокупльшия, духовно утверди, / в божественней Твоей славе / венцев славы сподоби.

Возьми́те врата́ небе́сная, / се прии́де Христо́с Царь тва́ри, / в те́ло обо́лкся земно́е, / го́рнейшим глаго́лаху си́лам до́льнейшия.

Взыска́в, Христе́, прельще́ннаго пре́лестию зми́евою Ада́ма, / я́ко в сего́ оболки́йся, / возше́л еси́ и сел еси́ одесну́ю, я́ко сопресто́лен Отцу́, / пою́щим а́нгелом Тебе́.

Слава (3): Земля́ пра́зднует и лику́ет, ра́дуется и не́бо, / вознесе́нием днесь Творца́ тва́ри, / предъявле́нно соедини́вшаго разстоя́щаяся хоте́нием.

И ныне (3), Богородичен (2): Сме́рти роди́вши Разруши́теля, / Еди́наго безсме́ртнаго Бо́га, / Де́во Ма́ти Всечи́стая, / Того́ при́сно умоли́, / умерщвля́ющия моя́ стра́сти умори́ти и спасти́ мя.

Катавасия (4): Разве́рзе утро́бы неча́дствовавшия у́зы, / доса́ду же неудоботерпи́му благоча́дствующия, / еди́на моли́тва проро́чицы дре́вле А́нны, / нося́щия дух сокруше́н, / к Си́льному и Бо́гу ра́зумов.

Седален, глас 8.
Подобен: Прему́дрости:

Всед на о́блаки небе́сныя, / оста́вив мир су́щим на земли́, / возше́л и сел еси́ одесну́ю Отца́, / я́ко Единосу́щен Сему́ сый и Ду́ху. / А́ще бо и во пло́ти яви́лся еси́, но непрело́жен пребы́л еси́, / те́мже ча́еши соверше́ния коне́ц, / суди́ти гряды́й на зе́млю ми́ру всему́. / Правосу́де Го́споди, пощади́ ду́ши на́ша, / прегреше́ний оставле́ние да́руя, / я́ко Бог ми́лостив, рабо́м Твои́м.

Слава, и ныне (3): тойже.

Песнь 4.

Ирмос: Услы́шах слух си́лы Креста́, / я́ко рай отве́рзеся им / и возопи́х: / сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Возне́слся еси́ во сла́ве, а́нгелов Царю́, / Уте́шителя нам от Отца́ посла́в. / Те́мже вопие́м: / сла́ва, Христе́, вознесе́нию Твоему́.

Я́ко взы́де Спас ко Отцу́ с пло́тию, / удиви́шася Ему́ а́нгельская во́инства, и возопи́ша: / сла́ва, Христе́, вознесе́нию Твоему́.

А́нгельския си́лы го́рнейшим вопия́ху: / врата́ возьми́те, Христу́ на́шему Царю́, / Его́же воспева́ем вку́пе со Отце́м и Ду́хом.

Богородичен: Де́ва роди́ и ма́терняя не позна́, / но Ма́ти у́бо есть, Де́вою же пребы́сть, / Ю́же воспева́юще, ра́дуйся, Богоро́дице, взыва́ем.

 

Ин. Ирмос: Седяй в славе / на Престоле Божества / во облаце легце, / прииде Иисус пребожественный, / нетленною дланию / и спасе зовущия: / слава, Христе, силе Твоей.

Иису́с Жизнода́вец прии́м, и́хже возлюби́, / на Елео́нскую го́ру восхо́дит, / и сих благослови́, / и о́блаком носи́мь О́тчая не́дра доспе́, / я́же ника́коже оста́вил.

Мир весь пра́зднует ви́димый и неви́димый, / в ра́дости а́нгели лику́ют, / и челове́цы славосло́вяще непреста́нно вознесе́ние, / пло́тию Соедини́вшагося нам бла́гостию.

Слава: Разруши́вый держа́ву сме́рти, я́ко безсме́ртный, Го́споди, / безсме́ртие всем дарова́л еси́, Человеколю́бче, / и возне́слся еси́ во сла́ве, / зря́щим Тя честны́м ученико́м, Иису́се всеси́льне.

И ныне, Богородичен: Блаже́нно чре́во Твое́, Всенепоро́чная, бысть, / чре́во бо а́дово пресла́вно истощи́вшаго, / несказа́нно вмести́ти сподо́билася еси́, / Его́же моли́ спасти́ нас, пою́щих Тя.

Катавасия: Царю́ царе́й, / Яковы́й от Якова́го еди́н Сло́ве произше́дый, / от Отца́ безвино́внаго, / равномо́щнаго Твоего́ Ду́ха апо́столом и́стинно посла́л еси́, / я́ко Благоде́теля пою́щим: / сла́ва держа́ве Твое́й, Го́споди.

Песнь 5.

Ирмос: У́тренююще вопие́м Ти: / Го́споди, спаси́ ны, / Ты бо еси́ Бог наш, / ра́зве бо Тебе́ ино́го не зна́ем.

Испо́лнив весе́лия вся́ческая Ми́лостиве, / к го́рним си́лам с пло́тию прише́л еси́.

А́нгельския си́лы взе́млема Тебе́ ви́девше, / врата́, взыва́ху, Царю́ на́шему возьми́те.

Апо́столи ви́девше возвыша́ема Спа́са, / с тре́петом взыва́ху Царю́ на́шему: сла́ва Тебе́.

Богородичен: Де́ву по рождестве́ пое́м Тя, Богоро́дице, / Ты бо Бо́га Сло́ва пло́тию ми́рови родила́ еси́.

 

Ин. Ирмос: Ужасошася всяческая / о божественней славе Твоей: / Ты бо, Неискусобрачная Дево, / имела еси во утробе над всеми Бога / и родила еси Безлетнаго Сына, / всем воспевающим Тя / мир подавающая.

Умертви́в смерть Твое́ю сме́ртию, Го́споди, / взем и́хже возлюби́л еси́, / возше́л еси́ на Ма́сличную го́ру святу́ю, / и отту́ду восте́кл еси́, Христе́, к Твоему́ Роди́телю, о́блаком носи́мь.

Стра́нно Твое́ рождество́, стра́нно Твое́ воскресе́ние, / стра́нно и стра́шно Твое́ Жизнода́вче, е́же от горы́ Боже́ственное вознесе́ние, / е́же изобразу́я Илиа́ четвероко́нный восхожда́ше, / воспева́я Тя, Человеколю́бче.

Слава: Зря́щим апо́столом веща́ху а́нгели: / му́жие галиле́йстии, что чудите́ся вознесе́нию Жизнода́вца Христа́, / Сей прии́дет па́ки на зе́млю / суди́ти ми́ру всему́, я́ко Судия́ пра́веднейший.

И ныне, Богородичен: Де́ву сохрани́в Тя по рождестве́ нетле́нну, / восхо́дит Христо́с ко Отцу́, Богороди́тельнице, Его́же не оста́ви, / а́ще и плоть прия́т из Тебе́, мы́сленную же и одушевле́нную, / за ми́лость неизрече́нную.

Катавасия: Реши́тельное очище́ние грехо́в, / огнедохнове́нную приими́те Ду́ха ро́су, / о ча́да светообра́зная церко́вная. / Ны́не от Сио́на бо изы́де зако́н, / языкоогнеобра́зная Ду́ха благода́ть.

Песнь 6.

Ирмос: Обы́де мя бе́здна, / гроб мне кит бысть, / аз же возопи́х к Тебе́, Человеколю́бцу, / и спасе́ мя десни́ца Твоя́, Го́споди.

Взыгра́шася апо́столи, / зря́ще на высоту́ днесь Зижди́теля взе́млема, / упова́нием Ду́ха, / и стра́хом зовя́ху: сла́ва восхо́ду Твоему́.

Предста́ша а́нгели, / вопию́ще, Христе́, ученико́м Твои́м: / и́мже о́бразом ви́десте Христа́ восходя́ща с пло́тию, / па́ки прии́дет Пра́ведный всех Судия́.

Я́ко ви́деша Тя, Спа́се наш, небе́сныя си́лы, / на высоту́ взе́млема с те́лом, взыва́ху, глаго́люще: / вели́ко, Влады́ко, человеколю́бие Твое́.

Богородичен: Купину́ Тя неопали́мую и го́ру, / и ле́ствицу одушевле́нную, и дверь небе́сную / досто́йно сла́вим, Мари́е сла́вная, правосла́вных похвало́.

 

Ин. Ирмос: Божественное сие и всечестное / совершающе празднество, / богомудрии, Богоматере, / приидите, руками восплещим, / от Нея рождшагося Бога славим.

Да ка́плют нам свы́ше о́блацы весе́лие ве́чное, / Христо́с бо о́блаком, я́ко херуви́мы, носи́мый, / к Своему́ Отцу́ восхо́дит днесь.

Пло́ти яви́вся подо́бием, / пре́жде разстоя́щаяся собра́л еси́ во еди́но, Человеколю́бче, / и возне́слся еси́, Ще́дре, в небе́сная, / зря́щим Тя ученико́м Твои́м.

Слава: Что червле́ны ри́зы пло́ти соедини́вшагося дебельству́? / Святи́и а́нгели Христа́ зря́ще веща́ху, / стра́сти честны́я Боже́ственныя нося́ща о́бразы.

И ныне, Богородичен: Пое́м Отрокови́це зача́тие, / пое́м Твое́ неизрече́нное рождество́, / и́мже изба́вихомся, Чи́стая, тли и озлобле́ния, / и мра́чнаго а́дова затворе́ния.

Катавасия: Очище́ние нам, Христе́, / и спасе́ние, Влады́ко, / возсия́л еси́ от Де́вы, / да я́ко проро́ка / от зве́ря морска́го пе́рсей Ио́ну, / от тли исхити́ши всего́ Ада́ма всеро́дна па́дшаго.

Кондак самогласен, глас 6:

Е́же о нас испо́лнив смотре́ние, / и я́же на земли́ соедини́в Небе́сным, / возне́слся еси́ во сла́ве, Христе́ Бо́же наш, / ника́коже отлуча́яся, / но пребыва́я неотсту́пный, / и вопия́ лю́бящим Тя: / Аз есмь с ва́ми, и никто́же на вы.

Икос: Я́же земли́ на земли́ оста́вившии, / я́же пе́пельная пе́рсти уступа́ющии, прииди́те воспря́нем, / и на высоту́ возведе́м о́чи и мы́сли, / впери́м ви́ды, вку́пе и чу́вства, на небе́сная врата́, сме́ртнии, / непщу́им бы́ти в Ма́сличной горе́, / и взира́ти на Избавля́ющаго на о́блацех носи́ма. / Отону́ду бо Госпо́дь на небеса́ востече́, / и та́мо даролюбе́зны да́ры раздая́ апо́столом Свои́м, / уте́шив я́, я́ко Оте́ц, и утверди́в я́, / наста́вив, я́ко сыно́в, и рече́ к ним: не разлуча́юся вас, / Аз есмь с ва́ми, и никто́же на вы.

Песнь 7.

Ирмос: В пещи́ о́гненней / песносло́вцы спасы́й о́троки, / благослове́н Бог оте́ц на́ших.

На о́блацех све́та вознесы́йся и спасы́й мир, / благослове́н Бог оте́ц на́ших.

На ра́му, Спа́се, заблу́ждшее взем естество́, возне́сся, / Бо́гу и Отцу́ приве́л еси́.

Возше́дый во пло́ти к безпло́тному Отцу́, / благослове́н Бог оте́ц на́ших.

Умерщвле́ное на́ше грехо́м естество́ взем, / Твоему́ сво́йственному Отцу́, Спа́се, приве́л еси́.

Богородичен: От Де́вы ро́ждься, Ю́же Богоро́дицу соде́лал еси́, / благослове́н Бог оте́ц на́ших.

 

Ин. Ирмос: Не послужиша твари Богомудрии / паче Создавшаго, / но, огненное прещение мужески поправше, / радовахуся, поюще: / препетый отцев Господь и Бог, благословен еси.

Све́тлый Тя Свет су́ща, подъя́т о́блак, Го́споди, / от земли́ па́че ума́ восприе́млема / и небе́снии собо́ри восхвали́ша со апо́столы, глаго́люще: / Бо́же, благослове́н еси́.

Рука́ма вси ра́дующеся воспле́щим, вознесе́нием Христо́вым, и воскли́кнем: / взы́де Бог во гла́се тру́бне, и се́де одесну́ю, / я́ко сопресто́лен Отцу́ во ве́ки.

Слава: Поя́ дре́вле Моисе́й вели́кий, взыва́ше: / да покло́нятся восходя́щу Христу́ небе́снии а́нгели, я́ко всех Царю́, / ему́же зове́м: отце́в Го́споди и Бо́же, благослове́н еси́.

И ныне, Богородичен: О чуде́с пресла́вных! / Ка́ко вмести́ла еси́ / Бо́га невмести́маго Богора́дованная, пло́тию обнища́вшаго, / и со сла́вою мно́гою в небе́сная возне́сшагося днесь, / и оживи́вшаго челове́ки?

Катавасия: Согла́сная возшуме́ орга́нская песнь, / почита́ти златосотворе́нный безду́шный истука́н: / Уте́шителева же светоно́сная благода́ть почеству́ет, / е́же вопи́ти: / Тро́ице Еди́ная, равноси́льная, безнача́льная, благослове́на еси́.

Песнь 8.

Ирмос: Из Отца́ пре́жде век рожде́ннаго Сы́на и Бо́га, / и в после́дняя ле́та воплоще́ннаго от Де́вы Ма́тере, / свяще́нницы, по́йте, / лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Во двою́ существу́ возлете́вшаго Жизнода́вца Христа́ на небеса́ со сла́вою, / и Отцу́ соседя́щаго, / свяще́нницы, по́йте, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

От рабо́ты и́дольския тварь изба́вившаго, / и предста́вившаго ту свобо́дну Твоему́ Отцу́, / Тебе́, Спа́се, пое́м, / и Тебе́ превозно́сим во вся ве́ки.

Свои́м схожде́нием низложи́вшаго супоста́та, / и Свои́м возше́ствием возне́сшаго челове́ки, / свяще́нницы, по́йте, лю́дие, превозноси́те во вся ве́ки.

Богородичен: Херуви́мов превы́шшая яви́лася еси́, Богоро́дице Чи́стая, / во чре́ве Твое́м си́ми Носи́маго носи́вшая, / Его́же со безпло́тными, челове́цы, славосло́вим во вся ве́ки.

 

Ин. Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи / Рождество Богородичо спасло есть; / тогда убо образуемое, / ныне же действуемое, / вселенную всю воздвизает пети Тебе: / Господа пойте, дела, / и превозносите Его во вся веки.

Яви́шася у́мове апо́столом в вознесе́нии и веща́ху, / что взира́юще стоите́ дивя́щеся? / Сей восходя́й в небе́сная, / прии́дет и па́ки суди́ти и́же на земли́ челове́ком, / Судия́ сый Еди́н.

Дади́м Бо́гу вели́чие, / хвалы́ согла́сие воскли́кнем, / воспои́м, лику́им, рука́ми же воспле́щим: / взы́де Бог наш на небеса́ от земли́, / а́нгелом, арха́нгелом пою́щим Сего́, / я́ко Влады́ку и Творца́ всех.

Благослови́м Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, Го́спода.

Взя́тся превы́ше А́нгел естество́ на́ше, дре́вле отпа́дшее, / и на престо́ле посажде́но бысть Боже́ственне, па́че смы́сла. / Прииди́те, торжеству́им и воззове́м: / Го́спода по́йте дела́, и превозноси́те во вся ве́ки.

И ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Се Сын Твой, Богоро́дице, / плени́в Кресто́м Свои́м смерть, воскре́се тридне́вен, / и ученико́м Свои́м я́влься, востече́ к небе́сным, / с ни́миже Тебе́ покланя́ющеся / пое́м и славосло́вим во вся ве́ки.

Таже, Хва́лим, благослови́м, покланя́емся Го́сподеви, пою́ще и превознося́ще во вся ве́ки.

Катавасия: Разреша́ет у́зы, / и ороша́ет пла́мень, / трисве́тлый Богонача́лия О́браз, / пою́т о́троцы, / благослови́т же Еди́наго Спа́са и Вседе́теля, / я́ко Благоде́теля / сотворе́нная вся́ческая тварь.

Велича́й душе́ моя́, / возне́сшагося от земли́ на не́бо, / Христа́ Жизнода́вца.

Песнь 9.

Ирмос: Тя па́че ума́ и словесе́, Ма́терь Бо́жию, / в ле́то Безле́тнаго неизрече́нно ро́ждшую, / ве́рнии, единому́дренно велича́ем.

Тебе́, Изба́вителя ми́ра, Христа́ Бо́га, / апо́столи ви́дяще Боже́ственно возвыша́ема, / со стра́хом игра́юще велича́ху.

Твою́ обожи́вшуюся плоть / зря́ще, Христе́, на высоте́ а́нгели, / друг ко дру́гу глаго́лаху: / вои́стинну Сей есть Бог наш.

Тебе́ безпло́тных чи́нове, Христе́ Бо́же, / на о́блацех взе́млема ви́дяще, взыва́ху: / сла́вы Царю́, врата́ возьми́те.

Тебе́ соше́дшаго да́же до после́дних земли́, / и челове́ка спа́сшаго, / и восхожде́нием Твои́м возвы́сившаго, сего́ велича́ем.

Богородичен: Ра́дуйся, Богоро́дице Ма́ти Христа́ Бо́га, / Его́же родила́ еси́, / днесь от земли́ возноси́ма / со апо́столы зря́щи, возвелича́ла еси́.

 

Вторый припев: А́нгели восхожде́ние Влады́ки зря́ще, ужаса́хуся, / ка́ко со сла́вою взя́тся от земли́ на го́рняя.

Ин. Ирмос: Всяк земнородный / да взыграется, Духом просвещаемь, / да торжествует же безплотных Умов естество, / почитающее священное торжество Богоматере, / и да вопиет: / радуйся, Всеблаженная, / Богородице, чистая Приснодево.

О даро́в па́че постиже́ния! / О та́инства стра́шнаго! / Все́ми бо влады́чествуяй, от земли́ отходя́ к небе́сным, / ученико́м посла́ Ду́ха Свята́го, / просвети́вшаго сих смысл, / и о́гненны сотвори́вшаго благода́тию.

Полцы́ учени́честии, Госпо́дь рече́, вы седи́те во Иерусали́ме, / и Аз низпослю́ вам Уте́шителя друга́го, / Отцу́ сопресто́льна и Мне равноче́стна, / Его́же ви́дите взима́ема и о́блаком све́тлым носи́ма.

Слава: Взя́тся я́ве великоле́пие вы́ше небе́с, пло́тию обнища́вшаго, / и соседе́нием Отца́ почте́ся естество́ на́ше отпа́дшее, / торжеству́им и согла́сно вси воскли́кнем, / и воспле́щим рука́ми ра́дующеся.

И ныне, Богородичен: Свет от Све́та возсия́вый, Всенепоро́чная, из Тебе́ возсия́, / и че́рность безбо́жия всю разруши́, / и в нощи́ спя́щих просвети́. / Сего́ ра́ди вси по до́лгу Тя во ве́ки при́сно ублажа́ем.

Катавасия: Ра́дуйся, Цари́це, / Матероде́вственная сла́во, / вся́ка бо удобообраща́тельная благоглаго́ливая уста́ / вити́йствовати не мо́гут, / Тебе́ пе́ти досто́йно, / низумева́ет же ум всяк, Твое́ Рождество́ разуме́ти. / Те́мже Тя согла́сно сла́вим.

Ексапостиларий самогласен:

Ученико́м зря́щим Тя, / возне́слся еси́, Христе́, ко Отцу́ соседя́, / а́нгели предтеку́ще зовя́ху: / возьми́те врата́, возьми́те, / Царь бо взы́де к нача́льному Све́ту сла́вы. [Трижды.]

  • — (греч. связь) — первая строфа песниканона. В византийских канонах ирмос служит мелодическим образцом для последующих тропарей песни. Ирмос является также смысловым связующим звеном между библейской песнью и тропарями песни канона.
  • — —тропарь, обращенный к Пресвятой Богородице.
  • — «Слава, и ныне: (либо: «Слава: И ныне:») — Слава Отцу и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

«Слава:» — Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу.

«и ныне:» — И ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

В н и м а н и е! В Псалтири каждая из кафизм — двадцати частей, на которые разделена Псалтирь для чтения — делится на три части, после каждой из которых обычно написано: «Слава:» (эти части поэтому и называются «Славами»). В этом (и только этом) случае обозначение «Слава:» заменяет следующие молитвословия:

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Аллилуиа, аллилуиа, аллилуиа, слава Тебе, Боже. (Трижды)

Господи, помилуй. (Трижды)

Слава Отцу, и Сыну, и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

  • — (греч. схождение) — песнопение, поется на утрене в праздничные и воскресные дни после песен канона (после каждой песни соответствующая катавасия). Катавасиями служатирмосы некоторых канонов. В различное время богослужебного года положены определенные уставом катавасии. Название происходит от византийской практики сходиться обоим хорам в центр храма для совместного пения этого песнопения.