ВАРЛААМ СЕРПУХОВСКИЙ
НИЗКИЙ ПОКЛОН МАТУШКЕ ИГУМЕНИИ, ВСЕМ НАСЕЛЬНИЦАМ И, В ОСОБЕННОСТИ СЕСТРЕ МАРИИ, НАШЕЙ ПОСТОЯННОЙ ПРОВОДНИЦЕ ПО ВЛАДЫЧНЕМУ (ВВЕДЕНСКОМУ) МОНАСТЫРЮ СЕРПУХОВА И ВСЕМУ ЕГО ПРИТЧУ, МНОГО СВЯТЫНЬ ХРАНИТ ЭТОТ МОНАСТЫРЬ, В КОТОРОМ ОБРЕТЕНА БЫЛА ИКОНА МАТУШКИ БОГОРОДИЦЫ «НЕУПИВАЕМАЯ ЧАША», ДЕНЬ КОТОРОЙ СЕГОДНЯ ПРАЗДНУЕТСЯ. УЕЗЖАЛИ ОТТУДА ВСЕГДА  СВЯТОЙ БЛАГОДАТЬЮ НАПОЛНЕННЫЕ. ХРАНИ ГОСПОДЬ И МАТУШКА БОГОРОДИЦА ЭТИ СВЯТЫЕ СТЕНЫ. ЛЮБИМ ТУДА ЕЗДИТЬ С БРАТЬЯМИ И СЕСТРАМИ. ХОТИТЕ, СОБЕРЕМСЯ И ПОЕДЕМ. ОБРАЩАЙТЕСЬ.

 

 

РАЗВЕРНУТЬ ТЕКСТ »

Све­де­ния о преп. Вар­ла­а­ме со­хра­ни­ла пи­са­ная на дос­ке ле­то­пись «О за­ча­тии Вла­дыч­не­го мо­на­сты­ря еже есть в Сер­пу­хо­ве», до на­ча­ла XX ве­ка хра­нив­ша­я­ся в оби­те­ли. От­ку­да был ро­дом Вар­ла­ам и кто его ро­ди­те­ли – неиз­вест­но, по­весть о жиз­ни Вар­ла­а­ма на­чи­на­ет­ся с 1360 го­да. Не со­хра­ни­лось све­де­ний, ко­гда и где при­нял Вар­ла­ам ино­че­ский по­стриг. Ле­то­пись Вла­дыч­не­го мо­на­сты­ря на­зы­ва­ет его «по­стри­жен­и­ком пу­стын­ным». При ка­ких об­сто­я­тель­ствах Вар­ла­ам стал ке­лей­ни­ком свт. Алек­сия, ле­то­пись не упо­ми­на­ет, но от­ме­ча­ет, что укра­шен­но­го доб­ро­де­те­ля­ми пу­стын­но­жи­тель­ства ино­ка Вар­ла­а­ма свт. Алек­сий «вел­ми лю­бя, за­не­же бо­я­ся Бо­га Жи­вый и в по­ко­ре­нии Ему». Про­мыс­лом Бо­жи­им пре­бы­вая ря­дом со свт. Алек­си­ем, Вар­ла­ам ока­зал­ся вбли­зи глав­ных и по­рой весь­ма непро­стых со­бы­тий цер­ков­ной и по­ли­ти­че­ской жиз­ни то­го вре­ме­ни. Мож­но пред­по­ло­жить, что ке­лей­ник со­про­вож­дал мит­ро­по­ли­та в его по­езд­ках по епар­хии и, воз­мож­но, в Ор­ду в 1357 го­ду и был сви­де­те­лем его по­дви­гов и тру­дов, ко­то­рым ста­рал­ся по ме­ре сил под­ра­жать. Несо­мнен­но, что Вар­ла­ам на­хо­дил­ся ря­дом со свт. Алек­си­ем и в пе­ри­од по­чти двух­лет­не­го пре­бы­ва­ния его в Ки­е­ве, так как со­бы­тия, с ко­то­рых на­чи­на­ет­ся по­вест­во­ва­ние ле­то­пи­си Вла­дыч­не­го мо­на­сты­ря, про­ис­хо­ди­ли вско­ре по­сле воз­вра­ще­ния мит­ро­по­ли­та в Моск­ву.
«Од­на­жды в 1360 го­ду, в то вре­мя ко­гда свя­ти­тель Алек­сий ис­пол­нял обыч­ное пра­ви­ло, диа­кон Ге­ра­сим чи­тал конда­ки и ико­сы. Ед­ва свя­той Алек­сий про­го­во­рил все­пе­тую песнь, как необык­но­вен­ный свет оза­рил его ке­лию. Все ужас­ну­лись, услы­шав от ико­ны Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы го­лос: „Алек­сий, по­до­ба­ет те­бе мо­на­стырь по­ста­ви­ти име­ни мо­е­му, куп­но же и се­бе в па­мять“. Свя­ти­тель раз­мыш­ляя об этом со­бы­тии, не зная, что де­лать. По окон­ча­нии же ке­лей­но­го пра­ви­ла он ушел во внут­рен­нюю свою ке­лию и на­чал там мо­лить­ся и пре­кло­нять ко­ле­на пред ико­ной Вла­ды­чи­цы Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы, про­ся изъ­яс­нить ему это чу­дес­ное яв­ле­ние. И вот в то вре­мя опять слы­шан был го­лос: „Алек­сие, Алек­сие, по­строй мо­на­стырь во имя Мое“. Он же ска­зал: „Вла­ды­чи­це! Где же бу­дет мо­на­стырь во имя Твое? Я не знаю, где его по­стро­ить?“ И опять слы­шан был го­лос: „В пре­де­лах гра­да Сер­пу­хо­ва; та­мо бо воз­лю­бих ме­сто на спа­се­ние мно­гим ду­шам че­ло­ве­че­ским“. Свя­ти­тель, по­ви­ну­ясь во­ле Бо­жи­ей и Вла­ды­чи­цы Бо­го­ро­ди­цы, по­сы­ла­ет упо­мя­ну­то­го пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма осмот­реть ме­сто для мо­на­сты­ря и при­ка­зы­ва­ет до­не­сти ему, ко­гда оты­щет та­кое ме­сто, для то­го, чтобы осмот­реть его соб­ствен­ны­ми гла­за­ми. Вар­ла­ам же, най­дя та­кое ме­сто, остал­ся пе­ре­но­че­вать там. И вот в но­щи он слы­шит необык­но­вен­ный звон и гре­ме­ние со­су­дов же­лез­ных и мед­ных. Это за­ста­ви­ло его по­ду­мать, что здесь имен­но угод­но Бо­гу име­ти мо­на­стырь. Вар­ла­ам с ра­до­стью воз­вра­тил­ся рас­ска­зать об этом свт. Алек­сию. Рад был это­му и свя­ти­тель. Чрез несколь­ко дней он сно­ва по­слал Вар­ла­а­ма при­го­то­вить все нуж­ное для по­строй­ки. Пред ухо­дом Вар­ла­а­ма в до­ро­гу свя­ти­тель тво­рил на­пут­ствен­ный мо­ле­бен. Ед­ва он кон­чил от­пуст, как Вар­ла­ам упал и ис­пу­стил дух. При ви­де это­го св. Алек­сий об­ра­тил­ся к об­ра­зу, от ко­то­ро­го был слы­шан го­лос, и вос­клик­нул: „О Вла­ды­чи­це! За­чем угод­но Те­бе взять от ме­ня стро­и­те­ля до­ма Тво­е­го? Пе­чаль моя бо­лез­нию во ад сни­де. Без него кто дом Твой устро­ит? И аз не вем ко­го по­сла­ти!“ И был к нему го­лос: „Алек­сие, возь­ми Вар­ла­а­ма за ру­ку и воз­ста­ви, он по­слу­ша­ет тя“. Тот взял его за ру­ку, и Вар­ла­ам встал весь в сле­зах. Свя­ти­тель стал до­пы­ты­вать­ся о при­чине его пла­ча. Тот от­ве­чал ему на это: „Мо­лю­ти­ся, да не ну­ди­ши мя по­ве­да­ти дон­де­же до смер­ти. При смер­ти бо ти по­вем“. По­сле то­го Вар­ла­ам был от­прав­лен в путь. Немно­го спу­стя и сам св. Алек­сий при­шел в Сер­пу­хов, осмот­рел мно­гие ме­ста в окрест­но­сти и остал­ся недо­во­лен вы­бо­ром Вар­ла­а­ма. Но опять но­чью на том же ме­сте слы­шал то­же, что и Вар­ла­ам, а еще слы­шен был го­лос: „Здесь мо­на­стырь по­ста­ви!“ Свя­ти­тель по­ви­но­вал­ся, ве­лел за­ло­жить де­ре­вян­ную цер­ковь, Вар­ла­а­ма же на­звал стро­и­те­лем. А за­тем в 1362 го­ду бы­ла по­стро­е­на и ка­мен­ная цер­ковь в честь Вве­де­ния Бо­го­ро­ди­цы во храм с тра­пе­зою, ко­то­рую освя­тил свя­ти­тель Алек­сий. Вар­ла­ам был стро­и­те­лем в мо­на­сты­ре 15 лет и по­том ослеп. По­те­ряв зре­ние, он про­жил еще два го­да, и ко­гда при­бли­зи­лось вре­мя его кон­чи­ны, он по­слал к свя­ти­те­лю Алек­сию и про­сил ска­зать ему: „Сам ты со­ору­дил мо­на­стырь и церк­ви сам освя­тил, мо­лю­ти­ся, и мене по­гре­би сво­и­ми ру­ка­ми“.
Св. Алек­сий ско­ро при­шел в Сер­пу­хов. Най­дя Вар­ла­а­ма сле­пым и бо­лез­нен­ным, он вспом­нил обе­ща­ние пре­по­доб­но­го и стал до­пы­ты­вать­ся от него, го­во­ря: „Бра­те Вар­ла­а­ме! Гос­по­да ра­ди, по­веждь ми яже обе­ща­ся преж­де се­го по­ве­да­ти, – быв­шее до за­ча­тия се­го мо­на­сты­ря“. „Не мо­гу сло­вом по­ве­да­ти, – от­ве­чал Вар­ла­ам, – за­не­же страш­но бе, а пи­са­ни­ем воз­ве­сти­ти не мо­гу – не ви­жу“. Св. Алек­сий ве­лел диа­ко­ну при­не­сти пе­ро, чер­нил и хар­тию и со­тво­рил вме­сте со все­ми мо­лит­ву; и вот вдруг Вар­ла­ам про­зрел, взял пе­ро и на­чал пи­сать: „Поч­то мо­на­стырь на­ре­чет­ся Вла­ды­чен, а не Алек­се­ев­ский, за­не­же Вла­ды­чи­цу ви­дех и все бысть Ея про­мыс­лом“. И за­тем про­дол­жал: „Егда па­дох, – ви­дех: Ан­ге­лы дер­жат мо­на­стырь, и За­ха­рия во две­рех цер­ков­ных сто­я­ща и Бо­го­ро­ди­цу с ро­ди­те­ля­ми Ея вхо­дя­щу; За­ха­рия же Бо­го­ро­ди­цу при­им и по­са­див на тре­ти­ей сте­пе­ни“.
В это вре­мя необык­но­вен­ный свет оза­рил ке­ллию Вар­ла­а­ма, и он, оста­вив пи­са­ло, ска­зал: „При­ве­ди­те ко мне бра­та Ге­део­на“. Ге­де­он же был слеп. Вар­ла­ам воз­ло­жил свою ру­ку на его го­ло­ву и ска­зал: „Со мною ты ослеп, со мною и про­зри!“ И Ге­де­он про­зрел.
„Аз же днесь от­хо­жу, – про­дол­жал Вар­ла­ам, – ты же, по­жив­ши три неде­ли и по­ка­я­ние при­ло­жив к по­ка­я­нию, при­хо­ди ко мне, хо­тя и не хо­чешь; я при­му те­бя с ра­до­стию. Ты пре­ста­вишь­ся в церк­ви Бо­жи­ей во вре­мя пе­ре­не­се­ния Чест­ных Да­ров“. Ге­де­он вос­клик­нул, об­ра­тясь к нему: „По­ща­ди, мо­лю­ти­ся, не го­тов есмь“. Вар­ла­ам же ска­зал: „Го­тов есмь уже“, – и, по­це­ло­вав­ши свя­ти­те­ля, пре­ста­вил­ся с ми­ром в 5-й день мая 1377 го­да. Св. Алек­сий со­вер­шил над ним обыч­ное по­гре­бе­ние. Вар­ла­ам по сво­е­му за­ве­ща­нию был по­гре­бен на цер­ков­ной па­пер­ти, по­то­му что сам од­на­жды ска­зал: „По­гре­би­те мя, дабы все­гда зрел цер­ковь Пре­свя­тыя Бо­го­ро­ди­цы“; и это за­ве­ща­ние ве­лел блю­сти в па­мять име­ни его. По пред­ре­че­нию свя­то­го Вар­ла­а­ма Ге­де­он про­жил три неде­ли и во вре­мя пе­ре­не­се­ния Чест­ных Да­ров по­кло­нил­ся и по­чил о Гос­по­де. Он был по­гре­бен близ свя­то­го Вар­ла­а­ма».
В том же 1377 го­ду по рас­по­ря­же­нию свт. Алек­сия, мит­ро­по­ли­та Ки­ев­ско­го и всея Ру­си, для Сер­пу­хов­ско­го Вла­дыч­не­го мо­на­сты­ря на­пи­са­на бы­ла ико­на «Вве­де­ние Бо­го­ро­ди­цы во Свя­тая Свя­тых» по об­ра­зу ви­де­ния преп. Вар­ла­а­ма Сер­пу­хов­ско­го. Эта ико­на, по­ме­щен­ная в со­бор­ном хра­ме, по­стро­ен­ном ино­ком Вар­ла­а­мом, в про­дол­же­ние мно­гих ве­ков бы­ла глав­ной свя­ты­ней мо­на­сты­ря и по­чи­та­лась все­цер­ков­но как чу­до­твор­ная (празд­но­ва­ние 21 но­яб­ря).
Древ­няя Вла­дыч­няя ле­то­пись умол­ча­ла о том, как Вар­ла­ам ру­ко­во­дил брат­ством оби­те­ли в ино­че­ских по­дви­гах. Но, ко­неч­но, не об од­ном устрой­стве мо­на­стыр­ских зда­ний за­бо­тил­ся пер­вый ее стро­и­тель, тем бо­лее что из уст свя­ти­те­ля Алек­сия слы­шал он сло­ва Вла­ды­чи­цы: «Воз­лю­бих бо ме­сто сие на спа­се­ние мно­гим ду­шам че­ло­ве­че­ским». По­то­му боль­ше за­бот и тру­дов по­ло­жил Вар­ла­ам на нрав­ствен­ное, чем на ма­те­ри­аль­ное бла­го­устрой­ство мо­на­сты­ря. Мож­но спра­вед­ли­во за­клю­чить, что, вос­пи­тан­ный в кел­лии свт. Алек­сия, у него по­учал­ся Вар­ла­ам стро­го­му мо­на­ше­ско­му бла­го­че­стию, тру­ду с упо­ва­ни­ем и ве­рою, ду­хов­но­му пре­успе­я­нию, и его дух ста­рал­ся по­се­лить во вве­рен­ных его ру­ко­вод­ству ино­ках.
Не со­хра­ни­лось све­де­ний, по ка­ко­му уста­ву жи­ли под­ви­за­ю­щи­е­ся «на ме­сте сем свя­те». Од­на­ко же мож­но по­ла­гать, что этот устав близ­ко под­хо­дил к пра­ви­лам об­ще­жи­тия, уста­нов­лен­ным в мо­на­сты­ре преп. Сер­гия. Во вре­мя на­сто­я­тель­ства Вар­ла­а­ма свя­той игу­мен мог сам на­став­лять бра­тию Вла­дыч­ней оби­те­ли. Впер­вые это мог­ло про­изой­ти в на­ча­ле зи­мы 1374 го­да, ко­гда пре­по­доб­ный Сер­гий при­шел в Сер­пу­хов по при­гла­ше­нию сер­пу­хов­ско­го кня­зя Вла­ди­ми­ра Ан­дре­еви­ча, по­же­лав­ше­го сво­им по­пе­че­ни­ем устро­ить еще од­ну ду­хов­ную кре­пость на гра­ни­це мос­ков­ско­го кня­же­ства. Сер­пу­хов был то­гда еще неболь­шим де­ре­вян­ным, сла­бо укреп­лен­ным го­род­ком, и толь­ко у за­сне­жен­ных ок­ских лу­гов на фоне сос­но­вой ро­щи под­ни­ма­лись бе­ло­ка­мен­ные хра­мы Вла­дыч­не­го мо­на­сты­ря, что и на Москве то­гда бы­ло боль­шой ред­ко­стью. Труд­но пред­ста­вить, что сми­рен­ный пу­стын­но­лю­би­вый ста­рец не по­спе­шил в оби­тель, ос­но­ван­ную свт. Алек­си­ем, с ко­то­рым его со­еди­ня­ла свя­тая друж­ба.
Через год по­сле по­се­ще­ния преп. Сер­ги­ем гра­да Сер­пу­хо­ва Вар­ла­ам ослеп, к то­му же здо­ро­вье его на­ча­ло сла­беть от мно­го­чис­лен­ных бо­лез­ней. Несмот­ря на это, он еще бо­лее умно­жил тру­ды ино­че­ско­го де­ла­ния и с ве­ли­ким сми­ре­ни­ем и по­кор­но­стью во­ле Бо­жи­ей про­дол­жал ис­пол­нять воз­ло­жен­ное на него свт. Алек­си­ем ру­ко­вод­ство бра­ти­ей. До са­мой кон­чи­ны преп. Вар­ла­ам соб­ствен­ным при­ме­ром ста­рал­ся уко­ре­нить в сво­их уче­ни­ках сло­ва преп. Сер­гия о мно­го­труд­но­сти ино­че­ской жиз­ни: «Знай­те, что преж­де все­го ме­сто это труд­но, го­лод­но и бед­но; го­товь­тесь не к пи­ще сыт­ной, не к пи­тию, не к по­кою и ве­се­лию, но к тру­дам, по­ту, пе­ча­лям, на­па­стям».
О чем го­во­рил преп. Вар­ла­ам, на­пут­ствуя ино­ков и да­вая им по­след­нее бла­го­сло­ве­ние, неиз­вест­но. Но, оста­ва­ясь крот­ким по­слуш­ни­ком свт. Алек­сия, на­до по­ла­гать, вполне мог по­вто­рить по­уче­ние сво­е­го ду­хов­но­го от­ца и учи­те­ля, ко­то­ро­му сле­до­вал дол­гие го­ды ино­че­ско­го слу­же­ния Гос­по­ду: «Имей­те, де­ти, в серд­цах сво­их страх Бо­жий: ибо при нем че­ло­век мо­жет стя­жать вся­кую доб­ро­де­тель. Имей­те в уме сво­ем смерть, вос­кре­се­ние, суд и воз­да­я­ние каж­до­му по де­лам».
Со вре­ме­ни бла­жен­ной кон­чи­ны стро­и­те­ля мо­на­сты­ря ино­ка Вар­ла­а­ма его мо­щи, ле­жа­щие под спу­дом в со­бор­ном хра­ме, по­чи­та­лись бра­ти­ей свя­ты­ми.
Све­де­ния о по­чи­та­нии пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма
В мо­на­стыр­ском си­но­ди­ке (с 1588 г.) и в ру­ко­пис­ной ле­то­пи­си мо­на­сты­ря, «пи­сан­ной на дске, по­лу­уста­вом, в два столб­ца», и дру­гих до­ку­мен­тах мо­на­стыр­ско­го древ­не­хра­ни­ли­ща цер­ков­ные ар­хео­ло­ги на­хо­ди­ли дан­ные, поз­во­ля­ю­щие от­не­сти по­чи­та­ние ино­ка Вар­ла­а­ма еще к XVI сто­ле­тию.
К кон­цу XVIII ве­ка древ­ний Вла­дыч­ний мо­на­стырь, по­те­ряв по­сле се­ку­ля­ри­за­ции цер­ков­ных и мо­на­стыр­ских зе­мель сред­ства к су­ще­ство­ва­нию, при­шел в со­вер­шен­ный упа­док и за­пу­сте­ние, по­ка по ука­зу мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го Пла­то­на (Лев­ши­на) в 1806 го­ду не был пре­об­ра­зо­ван в жен­ский об­ще­жи­тель­ный мо­на­стырь. Во вто­рой по­ло­вине XIX ве­ка по бла­го­сло­ве­нию мит­ро­по­ли­та Мос­ков­ско­го и Ко­ло­мен­ско­го Фила­ре­та (Дроз­до­ва) раз­би­ра­ют­ся и изу­ча­ют­ся мо­на­стыр­ские ар­хив и риз­ни­ца, и на­хо­дят­ся но­вые сви­де­тель­ства о древ­нем по­чи­та­нии ино­ка Вар­ла­а­ма. На­при­мер, на свя­щен­ни­че­ской ри­зе, да­ти­ро­ван­ной мос­ков­ски­ми спе­ци­а­ли­ста­ми на­ча­лом XVII ве­ка, на­шли вы­ши­тый об­раз пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма, где он изо­бра­жен в ман­тии без ку­ко­ля, с вен­цом во­круг го­ло­вы с над­пи­сью: «Чу­до пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма от Пре­свя­тыя Бо­го­ро­ди­цы». По сви­де­тель­ству од­ной схи­мо­на­хи­ни, в 1806 го­ду при ре­мон­те по­ла в Вве­ден­ском со­бо­ре под гроб­ни­цей в де­ре­вян­ном сру­бе, вид­но бы­ло нетлен­ное те­ло пре­по­доб­но­го. К со­жа­ле­нию, мно­гие цен­ные до­ку­мен­ты, и в том чис­ле ру­ко­пись жи­тия пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма, бы­ли уте­ря­ны на ру­бе­же XVIII–XIX вв. в про­цес­се пре­об­ра­зо­ва­ния мо­на­сты­ря из муж­ско­го в жен­ский. Со­глас­но све­де­ни­ям оче­вид­цев, в это вре­мя мно­гие мо­на­стыр­ские древ­но­сти бы­ли куп­ле­ны рас­коль­ни­ка­ми и, в част­но­сти, древ­няя кни­га за­пи­сей ис­це­ле­ний от гроб­ни­цы пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма, ко­то­рая ис­чез­ла из оби­те­ли в 1805 го­ду.
Чу­дес­ное из­бав­ле­ние Сер­пу­хо­ва и его окрест­но­стей от гу­би­тель­ной бо­лез­ни – хо­ле­ры – в 1848 го­ду пред­ста­тель­ством Пре­свя­той Бо­го­ро­ди­цы об­ра­ти­ло вни­ма­ние на древ­ние свя­ты­ни Вы­соц­ко­го и Вла­дыч­не­го мо­на­сты­рей и осо­бен­но на гроб­ни­цу пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма, от ко­то­рой про­ис­хо­ди­ли мно­го­чис­лен­ные ис­це­ле­ния, в том чис­ле и неиз­ле­чи­мо боль­ных лю­дей. Ука­зом мос­ков­ско­го мит­ро­по­ли­та Фила­ре­та го­род­ской бла­го­чин­ный и бла­го­чин­ный уезд­ных мо­на­сты­рей вни­ма­тель­но сле­ди­ли за со­бы­ти­я­ми во Вла­дыч­ней оби­те­ли и до­кла­ды­ва­ли обо всем епар­хи­аль­ным вла­стям. До на­сто­я­ще­го вре­ме­ни в фон­дах Сер­пу­хов­ско­го ис­то­ри­ко-ху­до­же­ствен­но­го му­зея и в со­бра­нии до­ку­мен­тов Мос­ков­ской Ду­хов­ной Кон­си­сто­рии в Цен­траль­ном ис­то­ри­че­ском ар­хи­ве Моск­вы со­хра­ни­лись за­пи­си о чу­до­твор­ной си­ле пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма, ак­ты об ис­це­ле­ни­ях, справ­ки из ле­чеб­ных учре­жде­ний о со­сто­я­нии боль­ных и дру­гие сви­де­тель­ства бла­го­дат­ных да­ров угод­ни­ка Бо­жия.
Неза­дол­го до сво­ей кон­чи­ны мит­ро­по­лит Мос­ков­ский и Ко­ло­мен­ский Фила­рет (Дроз­дов) по­слал по­дроб­ный от­чет о со­бы­ти­ях во Вла­дыч­нем мо­на­сты­ре г. Сер­пу­хо­ва Свя­тей­ше­му пра­ви­тель­ству­ю­ще­му Си­но­ду, в ко­то­ром, пе­ре­чис­ляя все дей­ствия мос­ков­ских епар­хи­аль­ных вла­стей, не под­вер­гал со­мне­нию про­ис­шед­шие чу­дес­ные ис­це­ле­ния по за­пи­сям оче­вид­цев, под­чер­ки­вая, что «за­пи­си ве­дут­ся без­при­страст­но».
С раз­ре­ше­ния мос­ков­ско­го свя­ти­те­ля на ме­сте по­гре­бе­ния ино­ка Вар­ла­а­ма бы­ла по­став­ле­на но­вая ра­ка, «над ко­то­рой устро­ен бал­да­хин и во­круг са­мой ра­ки сту­пень чу­гун­ная и мед­ная ре­шет­ка».
Пре­по­доб­ный Вар­ла­ам Сер­пу­хов­ской бла­го­го­вей­но по­чи­тал­ся сест­ра­ми оби­те­ли и мно­го­чис­лен­ны­ми па­лом­ни­ка­ми вплоть до за­кры­тия мо­на­сты­ря в 1918–1919 гг. За­тем на тер­ри­то­рии оби­те­ли рас­по­ло­жи­лась «шко­ла крас­ных во­ен­ле­тов», до 1978 го­да объ­ект был за­крыт для по­се­ще­ния. В 1995 го­ду по ми­ло­сти Бо­жи­ей во Вла­дыч­нем мо­на­сты­ре бы­ла воз­рож­де­на мо­на­ше­ская жизнь. В на­ча­ле 1996 го­да по рас­ска­зам оче­вид­цев на преж­нем ме­сте бы­ла вос­ста­нов­ле­на гроб­ни­ца пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма, воз­ле нее бы­ло воз­жже­на неуга­си­мая лам­па­да. Вско­ре у гроб­ни­цы и от свя­то­го мас­ла из лам­па­ды ста­ли со­вер­шать­ся ис­це­ле­ния.
18 мая 2000 го­да в день пре­став­ле­ния пре­по­доб­но­го Вар­ла­а­ма со­сто­я­лось вос­ста­нов­ле­ние по­чи­та­ния ос­но­ва­те­ля Вла­дыч­не­го мо­на­сты­ря как мест­но­чти­мо­го свя­то­го Мос­ков­ской епар­хии.

МОЛИТВЫ

РАЗВЕРНУТЬ ТЕКСТ »

Тропарь преподобному Варлааму Серпуховскому

глас 3

От святителя Алексия богоугождению научен,/ добродетельми украсил еси душу свою, / сего ради Матери Божией избранник явился еси, / и обитель Тоя Введению воздвигл еси / на спасение многим душам человеческим. / Монашествующим добрый наставниче,/ теплый о нас к Богу молитвенниче, / преподобне Варлааме, отче наш, // моли спастися душам нашим.

Кондак преподобному Варлааму Серпуховскому

глас 8

Аще и под спудом сокрыты есть честныя твоя мощи, / преподобне отче наш Варлааме, / обаче же лучи чудес и исцелений испущают светло, / всем, притекающим верою и молящим ти ся усердно, / воистину явился бо еси угодник Божий, // и ходатай присный о чтущих любовию святую память твою.

ПОКАЗАТЬ ВСЕ

КАНОНЫ И АКАФИСТЫ
АКАФИСТ ПРЕПОДОБНОМУ ВАРЛААМУ СЕРПУХОВСКОМУ
Кондак 1
Избранный чудотворче и угодниче Христов, преподобне отче наш Варлааме, верный учениче и друже святителя Алексия, обители Владычицы Богородицы устроителю, скорый недугов душевных же и телесных целителю, приими от нас с любовию приносимое тебе хвалебное пение, и, яко имеяй дерзновение ко Господу, молитвами твоими от всяких бед и скорбей свободи зовущих: Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Икос 1
Ангел земный и человека небесный явися, преподобне Варлааме, егда удалился еси в место пустынно и тамо, иноческий чин прияв, в молитвах, посте и богомыслии пребывал еси. Мы же таковым подвигом твоим дивящеся и благоговейне чтуще тя воспеваем сице: Радуйся, Христа ради суету мира сего оставивый; радуйся, жестокое пустынное житие проходивый. Радуйся, в ангельский чин облеченный; радуйся, в монашестем делании умудренный. Радуйся, безмолвия истинный любителю; радуйся, иноческих обетов исполнителю. Радуйся, в ризу смирения одеянный; радуйся, святителем Алексием в келейники избранный. Радуйся, святителю великому и чудотворцу с любовию послуживый; радуйся, совершенное послушание архипастырю своему явивый. Радуйся, угодниче Божий, в чудесех просиявый; радуйся, обитель Владычицы Богородицы устроивый. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 2
Виде святитель Алексий свет велий в келии своей и глас слыша от иконы Пресвятыя Богородицы глаголяй: «Алексие, подобает тебе монастырь поставити имени Моему, купно же и себе в память». Егда же нача молитися святитель преклонь колена, паки глагол бысть, повелеваяй обитель устроити в пределе града Серпухова. Темже мы, чудо сие прославляюще, воспоим Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 2
Разумом свыше просвещен быв и повинуяся воли Божией и Владычицы Богородицы, уготова святитель Алексий вся потребная монастырю и благослови келейника своего преподобного Варлаама, да усмотрит место для обители. Мы же, отче Варлааме, о таковом твоем избрании дивимся и сице тебе поем: Радуйся, узкими вратами за Господом последовавый; радуйся, богатства мира сего и славу его возненавидевый. Радуйся, обители иноческия основателю; радуйся, монахов добрый наставниче. Радуйся, святителя Алексия друже и собеседниче; радуйся, преподобного Сергия славный сподвижниче. Радуйся, в келии великого святителя земли Русския воспитанный; радуйся, святительским к тебе дружеством не возносивыйся. Радуйся, подвижниче, благодатию Божиею осененный; радуйся, от людей российских с любовию прославляемый. Радуйся, Церкве Русския украшение; радуйся, душ наших радование. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 3
Сила Вышняго благодатию осени тя, преподобне Варлааме, егда обрет место красно в земли Серпуховстей, услышал еси тамо звон велик, гремения сосудов, и помыслив, яко ту подобает монастырь поставити, воротился еси возвестити о сем Алексию святителю, воспевая радостно Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имый в памяти бывшее тебе знамение, блаженне, приял еси послушание от святителя Алексия еже быти строителем монастыря, обаче смотрением Божиим пал еси, яко мертв. Видев же сие, возопи святитель ко образу Владычицы Богородицы и по слову Ея взят за руку тя, преподобне Варлааме, и абие востал еси, плача вельми о бывшем тебе видении. Сего ради любовию подвизаеми, воспеваем тебе таковая: Радуйся, дивнаго и страшнаго видения удостоенный; радуйся, прежде отшествия своего тайну видения сего никомуже открывый. Радуйся, славным явлением Пресвятыя Богородицы обрадованный; радуйся, дом Владычицы Богородицы воздвигнувый. Радуйся, покровом Царицы Небесныя осененный; радуйся, в трудех на благо обители от Нея благословленный. Радуйся, землю Серпуховскую вскоре достигнувый; радуйся, вертоград духовный зде насадивый. Радуйся, на месте сем в подвизе иночества поживый; радуйся, оное молитвами своими освятивый. Радуйся, добрый делателю винограда Христова; радуйся, благодати Духа Святаго сосуде избранный. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 4
Бурею помыслов смущаемь был еси, преподобне, о недостоинстве своем, размышляя о немощи своей исполнити благословение: како буду воздвизати обитель имени Владычицы Небесной, купно же и памяти святителя. Темже укрепляемь и ободряемь дивным видением, уразумел еси, яко Сама Пречистая Дева благословляет тя устроити храм и обитель во имя Введения Ея во храм, Ейже со умилением взывал еси, отче, поя Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышав святитель Алексий, яко преподобный Варлаам обрете удобное место для обители от Бога указанное, сам прииде во град Серпухов и на том же месте в нощи глас услыша, повелеваяй зде монастырь поставити и абие повинуюяся сему, повеле церковь заложити, строителем тя, преподобне Варлааме, поставляя. Таковому содружеству твоему с великим угодником Божиим Алексием дивимся и сице тебе глаголем: Радуйся, любовь и преданность совершенную святителю Алексию явивый; радуйся, строителем обители Владычней им поставленный. Радуйся, сотаинник ему верен бывый; радуйся, содружество с ним до кончины своея сохранивый. Радуйся благословение святителя Алексия исполнивый; радуйся, град Серпухов обителию дивною украсивый. Радуйся, церковь чудную во имя Введения во храм Пресвятыя Девы в ней устроивый; радуйся, в церкви сей со ученики твоими радостно Бога воспевавый. Радуйся, земли Серпуховския благодатный крине; Радуйся, российских иноков славо. Радуйся, кротости и смирения исполненный; радуйся, отче милостивый и благодатный. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 5
Боготечная звезда явился еси во граде Серпухове, отче Варлааме, путь заповедей Господних показуя всем хотящим иноческое житие проводити и добре управлял еси тринадесять лет обителию Владычней. Темже убо и нас, во тьме страстей пребывающих, сиянием добродетелей твоих озари, да возопиим о тебе с благодарением Богу: Аллилуиа.
Икос 5
Видеша тя братия обители Владычния дивнаго строителя и попечителя о спасении Богом врученнаго тебе стада, церкви бо и келии созидал еси, иконами их украшая, и вся в монастыре яже на потребу добре устроил еси. Таковым неусыпным трудом твоим дивящеся восхваляем тя сице: Радуйся, обители Владычния богомудрый устроителю; радуйся, храмов ея благоукрасителю.
Радуйся уставы отеческия во обители утвердивый; радуйся, в иночестем житии многих братий укрепивый. Радуйся, подвизающихся в ней славословити Господа и Матерь Божию научивый;
радуйся, добре стадо тобою собранное на спасение наставивый. Радуйся, житием твоим образ иноком явивый; радуйся к Небесному Отечеству их руководивый. Радуйся, монашествующих искусный водителю; радуйся, обители твоея присный пред Богом предстателю. Радуйся, крест свой терпеливо носивый; радуйся, образ совершенства духовного в себе явивый. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 6
Проповедник добродетельного жития и благодатных даров твоих явися святитель Алексий, егоже ослепнув призвал еси, преподобне. Ведый же близкую кончину свою рекл еси святителю: монастырь ты сам соградил еси и церкви освятил еси, и мене погреби своима рукама. Алексий же святитель скоро прииде ко граду Серпухову во обитель Владычнюю и исцели тя, отче Варлааме, от слепоты, воспевая Богу чудотворящему: Аллилуа.
Икос 6
Возсия свет велий в келии твоей, преподобне, егда беседовал еси со святителем Алексием. Ты же, отче Варлааме, призвав слепаго инока Гедеона, и положив на главу его руку свою рекл еси: со мною ты ослеп днесь и прозри, аз же днесь отхожу к Богу, ты же пожив три недели, преставишися. Мы же, ведуще слов твоих исполнение, с любовию воспеваем тя тако: Радуйся, богоносным Алексием от слепоты исцеленный; радуйся, дух его во иноцех обители насаждавый. Радуйся, откровения о скорой кончине своей сподобивыйся; радуйся, дух твой всецело в руце Господа предавый. Радуйся, на земли Светом небесным озаренный; радуйся, источниче чудес богодарованный. Радуйся, иноку обители Гедеону зрение чудесно возвративый; радуйся, блаженную кончину его предвозвестивый. Радуйся, к Богу дерзновение велие стяжавый; радуйся, Господу своему до смерти служивый. Радуйся, Матери Божией избранниче преизрядный; радуйся, молитвенниче к Ней усердный. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 7
Хотящу тебе и по кончине страж быти обители Владычния, заповедал еси, да будет погребено тело твое в паперти храма, егоже создал еси по велению Пресвятыя Девы. Вся же братия со святителем Алексием провождаху тя и положиша тело твое тамо, идеже и по ныне под спудом пребывает, творяще надгробную песнь: Аллилуиа.
Икос 7
Новаго чудотворца показа тя Господь в земли Серпуховстей, Варлааме преподобне, исцеления бо недужным источаеши и всяку болезнь в людех врачуеши, иже с верою и любовию ко гробу твоему притекают, молитвенно призывающе имя твое святое. Темже покланяемся месту покоя твоего и славословим тя сице: Радуйся, праведно и богоугодно течение земное совершивый; радуйся, веру, надежду и любовь до конца сохранивый. Радуйся, Матере Божия служителю усердный; радуйся, во обители Ея упокоивыйся. Радуйся, святителем Алексием погребенный; радуйся, к лику преподобных сопричтенный. Радуйся, от земныя обители во обители небесныя преселивыйся; радуйся, в радость Господа твоего вшедый. Радуйся, венец нетленный от Господа получивый; радуйся, от Него благодать исцелений приявый. Радуйся, гроб твой яко сосуд благодати нам оставивый; радуйся, яко и по смерти с нами пребываеши. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 8
Странное и преславное чудо воспоминая, благослови святитель Московский Алексий икону написати по образу видения твоего, отче Варлааме, на нейже Пресвятая Дева с рождшими Ю изображени бысте и Захария пророк, иже Преблагословенную во Святая Святых вводит. Образ сей, во обители поставленный, многими чудесы прославися, к нему же с любовию притекающе вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Всем сердцем и любовию послужил еси, преподобне отче Варлааме, созданию обители Владычния, и по кончине твоей о нуждах ея прилежал еси, великий наш предстателю. И ныне всех приходящих к мощем твоим не оставляеши: болезни исцеляя, печали утоляя, от бед избавляя. Сего ради благодарни суще взываем ти сице: Радуйся, прославлением святых мощей твоих обитель Владычнюю возвеселивый; радуйся, благодать Божию в ней умноживый. Радуйся, многая чудеса и знамения от гроба твоего явивый; радуйся, молящимся пред ним скорую помощь подаваяй. Радуйся, яко демони гроба твоего трепещут; радуйся, яко бесныя во обители твоей исцеляются. Радуйся, болящих душою и телом безмездный целителю; радуйся, помраченных умом просветителю. Радуйся, скорби и печали в радость претворяяй; радуйся, Судию Праведного за грешныя люди умоляяй. Радуйся, всех скорбящих и плачущих утешителю; радуйся, Божественныя любве вместилище. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 9
Вси людие страны Серпуховския радовахуся, егда на месте сем, идеже потрудился еси, преподобне, аще и преста зде иноческое житие, благословенный Государь Александр Первый обитель девичью повеле создати. Сего ради славят тя подвизающиися в ней сестры, с нимиже и мы благодарим прославльшаго тя Господа и вопием Ему: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия многовещанныя недоумеют достойно восхвалити и прославити дела, яже творил еси на земли во плоти сый, но и по преставлении твоем многая и преславная чудеса творити не престаеши. Честный бо гроб твой подобен Силоаму, идеже хромии, недужнии, разслаблении и одержимии духами злобы здравие улучают. Мы же имуще во обители Владычней таковое безценное сокровище, воспеваем сице: Радуйся, о инокинях обители Владычния Богу предстояй; радуйся, о вечном спасении к подвизающимся в ней взывавый. Радуйся, духовная чада твоя у гроба твоего собираяй; радуйся, от всяких скорбей и зол их ограждаяй. Радуйся, слепым прозрение, глухим слышание подаваяй; Радуйся, близ смерти стоящих к жизни возвращаяй. Радуйся, разслабленных благодатное укрепление; радуйся, бедствующих благонадежное избавление. Радуйся, колеблющихся в вере твердое ограждение; радуйся, погибающих надеждо и исправление. Радуйся, телес наших врачу и хранителю; радуйся, душ наших к Царствию Небесному возведение. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 10
Спасти хотяй некоего крестьянина недугом пьянства одержимаго, трикратно явися ему преподобный Варлаам в видении соннем и повеле молебен послужити пред иконою Богоматере во обители Владычней. Той же, повеление исполнив, исцелися от недуга своего, из глубины сердца взывая благодарственне Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси и заступление всем страждущим людем обитель твоя, преподобне, идеже чудная икона Богоматере, Неупиваемою Чашею именуемая, исцеление дарует отчаявшимся и погибающим, наипаче же болезнующим пиянством. Темже и нам с верою ко святым мощам твоим приходящим, буди предстатель, умоли Пречистую Владычицу исцелити нас от страстей греховных, да вопием тебе с любовию таковая: Радуйся, Заступницы Усердныя благоговейный почитателю; радуйся, к Богородице молитвенниче наш неусыпный. Радуйся, яко тобою дивная икона Богоматере прославися; радуйся, яко от нея мнози исцеление от пиянства приимаху. Радуйся, яко от всех градов и весей народи во обитель твою притекают; радуйся, яко того ради по всей Велицей России возвещают имя твое. Радуйся, от недуга пианства страждущих избавляяй; радуйся, одержимых страстями от рова погибели спасаяй. Радуйся, к подвигу воздержания нас призываяй; радуйся, отчаянным надежду и помощь подаваяй. Радуйся, спасению многих душ человеческих послуживый; радуйся, трезвеннаго жития наставниче. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 11
Пение молебное от лет древних даже и до ныне совершается у гроба твоего, преподобне, чудеса же многая от него источаются обильно. Темже славим тя, чудотворца милостиваго и с любовию покланяемся мощем твоим, просяще предстательства твоего пред Господем, Емуже благодарственно взываем: Аллилуиа.
Икос 11
Свет благодати Божия от цельбоносных мощей твоих явися не точию во граде Серпухове, но всю богоспасаемую Россию освети многими чудесы. Обаче во дни гонений на веру Христову обитель твоя опусте, сестры же ея терпением посрамиша враги Церкве Христовы и венцы мученическими украсишася. Егда же безбожнии восхотеша мощи твоя осквернити пламень из земли попали я. Сего ради с верою к заступлению твоему прибегаем и тепле вопием ти: Радуйся, светильниче Света небеснаго; радуйся, пламене, пожигаяй злочестие. Радуйся, света Христова носителю; радуйся, яко и нас благодатным светом просвещаеши. Радуйся, града Серпухова верный защитниче; радуйся, обители Владычния освящение. Радуйся, сестер обители в стоянии за веру православную укрепивый; радуйся, мужеству в испытаниях и всех нас научаяй. Радуйся, безбожных силою Божиею посрамивый; радуйся, гордыню их в студ и безчестие обративый.
Радуйся, звездо пресветлая, над землею Серпуховскою возсиявшая; радуйся, пред Престолом Божиим лампадо неугасимая. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 12
Благодать неистощимую яви нам Господь на гробе твоем, угодниче Божий Варлааме: недужных болезни врачевати, демоны прогоняти и страсти исцеляти. Темже молим тя с любовию, подаждь благодатную тишину отчизне нашей, умоли Господа даровати нам грехов оставление и помогай всем любящим тя, а наипаче зде подвизающимся, до конца жизни воспевати Богу песнь: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще многая и славная чудеса твоя, прославляем возвеличившаго тя Господа и благодарение приносим ти, отче Варлааме, обитель бо Владычняя, во времена лихолетия разоренная, паки возставися, силою же лучшею обновися, в нюже инокини и паломники благочестивии текуще, яко отца и первоначальника обители восхваляют тя сице: Радуйся, яко обитель твоя, от безбожных разоренная, возставися; радуйся, яко паки тем светильник благочестия Церкви Русской даровася. Радуйся, яко храмы и здания ея молитвами твоими благолепно обновляются;
радуйся, яко тобою благочестие в ней укрепляется. Радуйся, о обители твоей и сестрах ея неусыпный попечителю; радуйся, приходящих в ню благий предстателю. Радуйся, подвизающимся в ней инокиням спасения вечный ходатаю; радуйся, почитающих святую память твою небесный покровителю. Радуйся, от всея земли Российския во обитель людей православных призываяй;
радуйся, благословение Божие на зде труждающихся низводяй. Радуйся, Богом дарованный нам заступниче; радуйся, молитвенниче крепкий за Русь Православную. Радуйся, преподобне Варлааме, земли Серпуховския преславный чудотворче.
Кондак 13
О великий угодниче Божий преподобне отче Варлааме, приими сие малое моление наше, в похвалу тебе приносимое, и со Пресвятою Владычицею Богородицею и всеми святыми земли нашея умоли Господа даровати мир и благоустроение Церкви Православней и стране Российстей, да сподобимся с тобою в Царствии Небеснем воспевати Спасителю нашему благодарную песнь: Аллилуиа. (Трижды).
Молитва преподобному Варлааму
О преподобне и Богоносне отче наш Варлааме, обители Пресвятыя Владычице Богородицы устроителю, земли Серпуховския украшение, милостивый и теплый о нас к Богу ходатаю и чудотворче преславный! Приклони ухо твое на моления наша, буди нам благих податель и в житии сем многоскорбнем утешитель и наставник. Научи ны, суетными попечениями обуреваемыя, первее Царствия Небесного искати, и в послушании и смирении сердечнем волю Божию исполняти. Яко руце, на помощь нам немощным простираемыя, да будут твоя святыя к Богу за ны молитвы. Подаждь же исцеления душам и телесем нашим, да в радости духовней благодарственныя и хвалебныя пения не престанем возсылати, и тако твоим заступлением храними, достигнем в тихое и безмятежное пристанище, идеже ты со Ангелы и всеми святыми присно славиши Пречестное и Великолепое Имя Отца и Сына и Святаго Духа, аминь.